Google logo in burning flames.
נכתב ע"י דניאל זריהן

מנוע החיפוש של גוגל שנפתח לשימוש הקהל הרחב בשנת 1998 הציג רעיון מהפכני לזמנו : במקום להחזיר תוצאות חיפוש המתבססות רק על התוכן הטקסטואלי של הדף, האלגוריתם שלו התבסס בנוסף על מספר הקישורים הנכנסים לכל דף ברשת. לדוגמה, דף שיש לו עשרה קישורים נכנסים נחשב לאיכותי יותר מדף שיש לו רק חמישה קישורים נכנסים, ולכן לכל אתר יש דירוג מעט שונה שמשפיע על הדירוג שלו בתוצאות החיפוש.

מאז ההצגה המקורית של ה – Pagerank, המנוע של גוגל עבר שינויים רבים במטרה להתאים אותו לשינויים שחלו ברשת מאז סוף המיליניום, וכיום לדברי גוגל עצמה, יש לא פחות מ – 200 גורמי דירוג המשפיעים התוצאות. למרות ש – Pagerank  הוא כנראה עדיין המוכר ביותר בשל העובדה שהוא מיוצג בצורה פשוטה שלח מספר מ – 1 עד 10, מדובר רק בגורם אחד מכלל הגורמים הללו…

עוד מטרה של העדכונים הללו היא למנוע מצב שבו בוני ומנהלי אתרים ינצלו את האלגוריתם של גוגל לרעה על מנת לזכות בדירוגים גבוהים יותר. בעוד חלק מבעלי האתרים משתמשים בשיטות מקובלות כמו למשל הוספת תוכן איכותי הפונה למה שהגולשים מחפשים, אחרים עושים שימוש בשיטות קצת פחות מקובלות כמו למשל יצירת קישורים בכמות מסיבית לאתר שלהם.

לרוב בעלי האתרים לא עושים את העבודה בעצמם, אלא מוציאים אותה לאנשים או החברות שלהם שזהו התפקיד שלהם וידועים בתור מקדמי אתרים (באנגלית Search Engine Optimization). אלו מתמחים בהתאמת האתר לגוגל בצורה הטובה ביותר. מקדמי אתרים אמינים בדרך כלל לא עושים שימוש בטקטיקות קיצוניות ופועלים לפי רשימת הכללים המנחים של גוגל.

השינויים העיקריים באלגוריתם של גוגל

הבנת השינויים העיקריים באלגוריתם של גוגל חשובה לא רק בשל הערך ההיסטורי שלה, אלא מאפשרת לנו לדעת בצורה טובה יותר מהם העקרונות לפיהם פועל גוגל. אם בעבר גוגל נטתה לחשוף חלק מהעדכונים האלו לקהל הרחב, בשנים האחרונות היא נעשתה הרבה יותר חשאית לגביהם, אם בגלל שמקדמי האתרים נעשו מתוחכמים יותר, ואם בגלל שמספר השינויים גדל בהדרגה וכיום מדובר על מספר מאות עדכונים בשנה (כלומר, יותר מעדכון אחד ליום).

כמו כן, לא כל השינויים הם באותו סדר גודל ולמעשה גם אלו שעוקבים אחרי השינויים בתוצאות באידבות החיפוש לא יכולים לדעת האם מגמה או שינוי חד נובעים מעדכון אחד ספציפי או כמה עדכונים שונים. אם לסכם, קידום אורגני הוא ללא ספק אחד התחומים הדינמיים ביותר באינטרנט.

עדכונים חשובים וידועים של גוגל לפי סדר היררכי (מהישן לחדש)

פלורידה – 2003

עדכון פלורידה הוא העדכון הראשון של גוגל שהביא לתזוזה חריפה בתוצאות החיפוש מעבר לעדכונים החודשיים של האינדקס עצמו (תופעה הידועה כ – "ריקוד גוגל"). מנהלים ומקדמים רבים מצאו את עצמם מאבדים דירוגים, בעוד אחרים התלוננו על כך שאתרים פחות רלוונטיים מגיעים לראש תוצאות החיפוש.

ההנחה הכי נפוצה בנוגע לעדכון היא שהוא נועד לזהות אתרים שמשתמשים בטכניקות ספאם ומבצעות "קידום יתר" – לדוגמה, דחיסה של מילות מפתח רבות בגוף הטקסט, קישורים בעלי טקסט ממוקד מדי ("קידום אתרים בגוגל") וכו'.

עוד תפקיד היסטורי חשוב של פלורידה הוא שזו הייתה אחת הפעמיים הראשונות שבה מקדמי אתרים וגולשים החלו לתהות אם גוגל לא מבצעת את השינויים האלו על מנת לדחוף את המודעות הממומנות שלה. למרות ההכחשה הנמרצת של גוגל בעניין, התיאוריה הזו עדיין פופולארית…

ביג דדי – 2005

ביד דדי הוא עוד עדכון מעניין ששינה את העדיפות של גוגל בנוגע לסריקת עמודים ברשת : מכיוון שגוגל סורק את העמודים עצמם באמצעות קישורים מעמוד לעמוד ואין לו את היכולת לסרוק את כל העמודים ברשת (לא ב – 2005 בכל אופן), העדיפות שלו היא לסרוק אתרים איכותיים יותר קודם לכן. אחד המדדים לאיכות היא טיב הקישורים היוצאים והנכנסים לכל דף. כלומר, אם יש לאתר הרבה קישורים נכנסים ממקורות מפוקפקים או שהוא מקשר למקורות כאלו, האמון שלו בעיני גוגל יורד ולכן תינתן לו עדיפות נמוכה יותר בסריקה.

מיקוד נוסף של ביג דדי הוא בזיהוי עמודים כפולים והפניות לא תקינות (301 ו – 302) מעמוד לעמוד

קפאין – 2010

בעשור הראשון של המילניום, אחת המגבלות הידועות של גוגל הייתה הזמן שלקח לו לעדכן את האינדקס גם עבור אתרים גדולים שהתעדכנו לעיתים קרובות. עדכון קפאין שהיה עדכון טכני בעיקרו הפך את תהליך הסריקה למהיר יותר, כך שהתוצאות שהוצגו היו מעודכנות ("טריות") יותר.

מאז מנוע הסריקה של גוגל השתפר עוד יותר וכיום יש לו את היכולת לסרוק ידיעות חדשות מאתרים מסוימים ובלוגים תוך שניות מהרגע שבו הן מופיעות. כמו כן, אם בעל אתר עדכן עמוד ספציפי באתר שלו, הוא יכול לבקש עדיפות לעמוד זה מתוך ה – Search Console.

פנדה – 2011

עדכון פנדה של גוגל הוא אחד העדכונים המשמעותיים והידועים ביותר של גוגל והשפיע על לא פחות מ – 12% מהאתרים ברשת (רוב העדכונים משפיעים על אחוזים בודדים). במקור הוא נקרא "עדכון החוואים" על שם אתרים המארחים תוכן באיכות נמוכה במטרה לקשר ממנו לאתרים אחרים. מעבר לזיהוי של תוכן באיכות נמוכה, הוא נועד גם לזהות מקרים של תוכן שהועתק מאתרים אחרים ואתרים שהשתמשו בפרסומת רבות על חשבון התוכן.

העדכון המקורי זכה ללא מעט ביקורת, במיוחד ממנהלי אתרים שטענו שאתרים שהעתיקו מהם תכניים זכו לדירוגים גבוהים יותר. במהלך השנים הבאות יצאו מספר עדכונים נוספים שנועדו לאזן את פנדה.

פינגווין 2012

פינגווין שהוצג כשנה לאחר עדכון פנדה, היה אלגוריתם נוסף שתפקידו לטפל באתרים שנקטו בשיטות ספאם מובהקות, אך התמקד בעיקר בכאלו שהשתמשו בכמות רבה של קישורים לא טבעיים שיצאו מאתרים באיכות נמוכה. בניגוד לעדכון פנדה שלא הורגש בארץ כמו בחו"ל (כנראה בשל ההבדל המהותי בין אנגלית לעברית), אתרים רבים בארץ נפגעו, במיוחד בזירות התחרותיות יותר.

פינגווין תרם רבות לביסוס הספקולציה שמקדמים יכולים לפגוע באתרי מתחרים על ידי הפניית קישורים רבים באיכות נמוכה אליהם וחברת קידום מפורסמת בארץ אף טענה שאחד מהמתחרים שלה הפעיל עליה טקטיקה שכזו.

למרות שגוגל הכחישה את הטענה הזו, בסופו של דבר היא שחררה כלי הידוע בתור The Disavow Tool, כלי זה מאפשר להעלות רשימה של אתרים או דפים ספציפיים שבעל האתר רוצה להתנער מהם, אם כי עד היום לא ברור עד כמה הכלי יעיל…

עדכון פאנטום – 2013

עדכון פאנטום הוא עדכון "מסתורי" של גוגל שהשפיע על אתרים רבים בתוצאות החיפוש אשר איבדו חלק נכבד מהתנועה שלהם, אך לא ידוע בדיוק כיצד הוא עשה זאת.

Hummingbird (יונק הדבש) – 2013

בניגוד לעדכונים אחרים, עדכון יונק הדבש הוכרז רשמית על ידי גוגל כחודש לאחר שהוטמע. עדכון זה היה קשור כנראה ליכולת של גוגל לזהות סמנטיקה של טקסט וקשרים בין מילים ועובדות שונות, כך שהוא יוכל לזהות משפטים שלמים ושאלות בשפה טבעית במקום להתייחס לכל מילה בנפרד.

Pigeon (יונה) – 2014

עד עדכון זה, גוגל ביססה את החיפוש המקומי שלה (חיפוש של עסקים מקומיים לפי המיקום או השאילתה של המשתמש) על פקטורים נפרדים מאשר החיפוש הכללי שלה. עדכון זה נועד ליישר קו ולהפוך את החיפוש המקומי לדומה יותר לחיפוש הקלאסי.

Mobilegeddon – 2015

שילוב של המילים מובייל (נייד) וארמאגדון – עדכון זה נועד לשנות את הדירוגים של אתרים המתאימים לסלולר ולתת להם עדיפות בתוצאות החיפוש על פני אתרים שאינם מותאמים. בפועל, מידת ההשפעה של האלגוריתם הייתה קטנה יותר מהמצופה, אולי מכיוון שבשלב זה אתרים רבים כבר התאימו את עצמם בכל מקרה לעולם המובייל…

Rankbrain – 2015

עדכון RankBrain הוכרז על ידי גוגל בחודש אוקטובר, אך נראה שנכנס לשימוש כבר באביב של אותה שנה. העדכון נועד להכניס סיגנלים רבים של למידת מכונה והבנת המשמעות של משפטים מורכבים (בדומה לעדכון יונק הדבש). גוגל טוענת שמדובר באלגוריתם בעל חשיבות גבוהה במיוחד, למרות שהוא בעצמו כנראה מורכב מהרבה מאוד פקטורים שונים.

Possum – 2016

עדכון נוסף שגרם לתזוזה רצינית בתוצאות המקומיות וכנראה התמקד בזיהוי טוב יותר של המיקום הפיזי של העסקים השונים, כאשר העסקים שהרוויחו מן העדכון היו אלו בגבולות הערים שעד כה לא עלו בתוצאות כאשר חיפשו את שם העיר הרלוונטית.

Fred – 2017

העדכון הגדול האחרון של גוגל נכון לכתיבת שורות אלו אשר גרם לתזוזה רבה בתוצאות החיפוש. למרות שלא ברור לחלוטין מה הייתה המטרה שלו, ייתכן שהוא נועד לטפל באותם אתרים שמתמקדים בגריפת רווחים על חשבון הערך שהם מקנים לגולשים, בין אם באמצעות פרסומות רבות ובין אם באמצעות שימוש בקישורי אפלייט (קישורים שבעל האתר מרוויח מהם כסף אם הם מובילים לפעולה מצד הגולש באתר המקושר).