כיצד ניתן למדוד החזר השקעה ברשתות חברתיות

לעומת אפיקי שיווק אחרים, למדיה החברתית אין עד כה מדד ROI מוסכם. באילו נתונים אתה עושה שימוש וכיצד אתה מודד את הישגי הפעילות שאתה מבצע במדיה החברתית ?

מדידת הצלחה בקמפיין קידום

  רומי יצחקי, Romii

אני מעריכה את הפעילות לפי שילוב של מדדים כמותיים ואיכותיים:

מספר "חברים" – עוקבים, מעריצים, חברים בקבוצה וכדומה
מידת הרלבנטיות לקהל היעד – בחינה של פרופיל החברים בפעילות האינטרנט ביחס לקהל היעד שאופיין לפעילות
מידת חשיפה לתכנים – מספר חשיפות לתכנים ברשתות חברתיות, צפיות בפוסטים, ביקורים לאתרים וכדומה
אינטראקציה – מעורבות בפעילות, היענות והשתתפות (תגובות, לייקים, שיתופים)
חיבור לפעילות בעולם האמיתי
מענה למטרות הפעילות – לדוגמא, האם היה גידול בפניות למוקד המכירות כתוצאה מהפעילות? האם גדל היקף השיחה בנושא הפעילות של הארגון?

  ענב גלילי, TVK

המממ טוב לנו יש ROI מאד ברור: אנחנו מודדים SENTIMENTS. מודדים מספר אזכורים ברשת כל רבעון מהרגע שהתחלנו, מודדים לידים, טרפיק לאתרים ולדפי הנחיתה, יש לא מעט אפשרויות למדוד הצלחה.

  ורד חורי, Ewise

אני יודעת שמקובל לחשוב שאין דרך למדודROI למרות שכן יש כלים שיכולים לתרום לנו בקבלת תמונה על החזר ההשקעה שלנו. כמובן שמותגים עם תקציבים גדולים יכולים וצריכים להשתמש בכלי מחקר ולערוך סקרים בסמוך לקמפיינים חברתיים כדי למדוד את ההשפעות שנוצרו על קהל העיד.

גם מותגים קטנים יכולים למדוד הם רק צריכים להתחיל נכון את הפעילות על ידי הגדרת מטרות כפי שהזכרתי קודם לשאלת המטרות במדיה החברתית. ברגע שהארגון מכוון למטרה מסויימת הוא יכול למדוד אותה לפני ואחרי ולבדוק כך את ההשפעה וגם לבדוק מספרית האם התקבל החזר על ההשקעה וכמה.

בוא ניקח דוגמא: למשל עסק של ייעוץ ארגוני שהמטרה המוגדרת לנוכחות היא 'לידים' (לצורך העניין מילוי טופס בדף אוהדים בפייסבוק). צריך לספור כמותית את מספר הלידים וגם לעקוב אחריהם בעזרת תוכנת CRM פנים ארגונית (בעסקים קטנים מאוד ניתן אף להשתמש באקסל) כדי לראות בסופו של דבר כמה מכירות בוצעו מאותן פניות ובאיזה נפח. תוך כחודשיים (עם פרסום ממומן אפשר גם הרבה קודם) ניתן לאמוד את המספרים ולבדוק האם האפיק משתלם.

בנוסף, כל אחד מהאפיקים יש לו את הפרמטרים השונים כמו למשל:
• אזור נתוני הכניסה / תובנות בדף אוהדים בפייסבוק – שם אפשר להגדיר יעד של שיפור במדדים כגון TAT, Reach ועוד.

• ביוטיוב ניתן לראות צפיות לכל סרטון, תגובות ואהדה אבל גם מדדים איכותיים יותר של דילוג או צפייה רציפה.

• בדיוור ניתן להחליט על אחוזי פחיתה / שיתוף / לחיצה על קישורים כמדד להצלחה. וכך בכל פלטפורמה צריך לקבוע יעדים שמתאימים למטרות ולאפיק המסויים.

צריך להשתמש בכלים סטטיסטיים שמאפשרים לנו לקבל ניתוח של כמה אנשים שיתפו את התוכן שלנו, כמה לחצו על קישור. יש כלים רבים שמאפשרים מדידה (אפילו בחינם) כמו bit.ly כשמפיצים קישור או addthis למעקב אחר שיתוף בתוך אתרי אינטרנט ועוד.

גם גידול בכמות החיפושים של השם של המותג בגוגל יכול להוות אינדיקציה על הצלחה ברמה של חשיפת המותג ומיצובו. את הגידול נראה בניתוח גוגל אנליטיקס של הנכסים הדיגיטליים שלנו וכן בכלי מילות המפתח (שוב, שניהם בחינם).

לסיכום – אני חושבת שאנשי מדיה חברתית שלא מודדים ועוקבים בטענה שאי אפשר טועים. לא רק שאפשר לעקוב אלא גם צריך – זה עוזר לנו ללמוד ולהשתפר ולבדוק מה עובד טוב יותר עבור המותג שאנחנו משווקים- מבחינת סוג התוכן, האפיק שבו בחרנו ואפילו שעת הפרסום / היום.

  ניצן פלס, Digital Relations

חשוב לציין שאם נרצה להעמיק במדידת פעילות באינטרנט שאינה קונבנציונלית כיום, נוכל להגיע לבחינה של עשרות מדדים, שלעתים אין כל דרך לאסוף אותם אוטומטית, ויש לאספם ידנית.

זו כמובן גזירה שאין לקוח שעומד בה ולכן אנו מרכיבים מדדי פעילות ייחודיים עבור כל לקוח, שוק או פעילות.

לרוב נעדיף להסתמך על מדידת השפעתה של הפעילות השיווקית על תוצאות כספיות בפועל (מכירות, PPA וכו'), אבל בהיעדר פרמטרים אלו נבדוק מה המטרה של החברה בפעילותה במדיה החברתית, ומשם נגזור את הפרמטרים הנדרשים למעקב ומדידה.

  שגיא חמץ, Blink

רמת האינטראקציה וכמות התגובות לייקים שיתופים שהפעילות מקבלת, הקלקות, חשיפות, מימושי קופונים ולעיתים לידים אם זו הייתה מטרת הפעילות. הטענה כאילו לפעילות במדיה חברתית אין ROI שקולה בעיניי לטענה שבשיווק בכלל אין החזר ברור על ההשקעה

השארת תגובה