מהן הפעולות שיש לנקוט על מנת לצאת מעונש ? האם מתחרה יכול לגרום לאתר שלך להיענש ?

 

עומר (SEOBoots) – הרבה פעמים הבעיה נעוצה בשוק או ביטוי תחרותי והאתר שלך לא עולה בתוצאות בגלל זה ולא מכיוון שקיבל עונש ממנוע החיפוש. דבר ראשון שצריך לבדוק הוא כמה קשה להשיג דירוגים עבור מילות המפתח שלך.

יכול להיות שנענשתם אם אחד מהמקרים הבאים תקף לגביכם:

1. בכלי siteexplorer של yahoo! אתם מקבלים תוצאה המציגה כמות של דפים מהאתר וקישורים נכנסים אבל עדיין אין לכם מיקומים כלל. לחילופין הסרגל של גוגל מציג page rank ובכל זאת אין דירוגים.

2. חוויתם שינוי דרסטי – צניחת מיקומים למספר מונחים שהאתר היה מדורג טוב עבורם בעבר, כמות הדפים עלתה או ירדה משמעותית ועמה הנוכחות של האתר בתוצאות החיפוש, הטראפיק באתר קטן בעשרות אחוזים.

3. חיפוש מדויק של שם העסק/ האתר שלכם (או חיפוש מספר ביטויים ייחודיים מכותרות הדפים של האתר) לא מעלה תוצאות מהאתר. במקרה היותר חמור חיפוש הדומיין המדויק או הפקודה site:yoursitename.co.il מציגים דף תוצאות ריק.

צריך להפנים שלא תמיד מדובר בעונש אלא בפילטרים של מנועי החיפוש.
לדוגמא עבור תוכן משוכפל עד היום רק לעיתים רחוקות מקבלים עונש – בדרך כלל מנוע החיפוש מסנן את התוצאות העודפות (פילטר) – בעוד שעבור אופטימיזציית יתר הסבירות לקבל עונש היא גבוהה מאוד.

עוד דבר שלא יזיק להבין הוא שלמנועי החיפוש יש "ראיה שונה" מאנשים בחיי היום יום. למה הכוונה ? אני אסביר, אנחנו בדרך כלל אוהבים מותגים אבל מנועי החיפוש מעדיפים אינפורמציה איכותית. לדוגמא אם אנחנו רוצים לחפש אוניברסיטה מתאימה עבורנו ללימודי התואר הראשון סביר שניגש לאוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת חיפה או אוניברסיטת באר שבע בעוד שמנועי החיפוש יעדיפו להפנות אותנו לדף עם אינפורמציה איכותית על אוניברסיטאות באתר לימודים או לאתר המרכז אינפורמציה על כל המוסדות להשכלה גבוהה.

דוגמא מצוינת נוספת היא תוצאות החיפוש בגוגל עבור המונח "בגדים" – הכל מוויקיפדיה, אינדקסים, דפי זהב, תרומות לנזקקים, ארונות לבגדים ומגזינים לאופנה אבל איפה קסטרו, fox, הוניגמן, gap, H&M, גולף, טימברלנד ואחרים ? לא שם !

האמת היא שאם אתם לא עוקבים בקביעות אחרי מיקומים יהיה לכם קשה מאוד לאבחן עונשים או פילטרים שהופעלו על האתר. במידה והחלטתם להתחיל (כבר המלצתי בחום על RankTracker למעקב אחרי מיקומים) וצברתם מספיק אינפורמציה על נוכחות האתר שלכם בדפי התוצאות של מנועי החיפוש לאורך זמן, חפשו בדריכות סימנים "מפלילים":

  • ריקוד מיקומי האתר בתוצאות והאם מדובר רק בכם ?
  • חוסר היכולת של האתר שלכם לעלות במיקומים מעבר לרף מסוים – דף מסוים או
    מספר תוצאה.
  • דפים חלופיים מהאתר שלכם מדורגים במקום הדף הרלוונטי (ובעיקר אם מדובר בשינוי).

הסיבה העיקרית לעונשים אמיתיים היא בדרך כלל הוספת קישורים בין אם בשל התעסקות במדיניות החלפת קישורים אגרסיבית או סתם הוספת קישור/ מספר קישורים מזיקים. במקרים כאלה בדרך כלל הסרת הקישורים הלא טובים לאתר תפתור את הבעיה ותשפר את המיקומים שלו. סיבה נוספת לעונשים היא שימוש בטקטיקות ספאמיות דוגמת מיסוך או הסתרת תכנים.

אז איך תקבלו את "כרטיס היציאה מהכלא" במידה ונענשתם:

1. דבר ראשון תתייחסו לנושא ברצינות וחפשו מה עשיתם לא בסדר (אם אתם לא יודעים). השתמשו בכלי של webmaster tools להתחיל בבדיקות.

2. אל תשכחו שבשלב הזה אתם לא מתמודדים עם מנוע החיפוש אלא עם אנשים. כן, רובנו שוכחים זאת אבל אתרים נענשים ידנית על ידי העובדים של מנועי החיפוש. אותם עובדים הם אלו שאחראים על הסרת העונשים והם לא בהכרח במצב רוח טוב בזמן שהם מטפלים במקרה שלכם – אל תתנו להם סיבה או את הסיפוק של לדחות את הבקשה שלכם.

3. אל תנסו להתחכם ולהסתיר – שימוש בקטעי קוד שנויים במחלוקת או בטכניקות גבוליות על תחום האפור לא ייעלמו מעיניהם של עובדי מנועי החיפוש שמטפלים בבקשה שלכם להיכלל מחדש באינדקס.

4. אם אתם עדיין מחזיקים באתר דף שנקרא link או links עם רשימת מכולת של קישורים לאתרים שעמם בצעתם החלפות קישורים זה הזמן להיפטר ממנו.

5. אם מסיבה כלשהי אתם מאפשרים לכל אחד להוסיף לינק יוצא באתר שלכם תחסמו את האופציה הזאת ובוודאי אם המילים "הוסף קישור" מופיעות באותו הדף.

6. הסירו את כל הקישורים המפוקפקים שהוספתם לאתר (אתם יודעים מהם וגם גוגל יודע). במידה ופניתם אל מוציאי הקישורים להסרתם ולא קיבלתם תגובה ציינו זאת בפנייה להחזרת האתר לאינדקס. גוגל לא צריך את עזרתכם יש לו יכולת להתעלם מקישורים באתר שלם, דף באתר ואפילו מקישור ספציפי בתוך דף מסוים – העיקר שניסיתם.

7. תהיו אמיתיים – ואפילו קצת טמבלים לא יזיק, רק אל תגזימו.
אם קניתם מאות קישורים, או נרשמתם לעשרות אינדקסים אל תגידו שאין לכם מושג במה מדובר – אף אחד לא אוהב שעובדים עליו ובטח לא אנשי גוגל שיש להם כלי בדיקה שאתם רק יכולים לחלום שיהיו בהישג ידכם. ציינו את כל העוולות שתיקנתם מחוץ ובתוך האתר בפירוט רב ככל שניתן, אנשי גוגל אוהבים פרטים.

8. מומלץ לבצע את הבקשה להחזרת האתר באופן אישי עם המייל שלכם ולא באמצעות נציג מטעם חברת קידום האתרים. זה ייראה הרבה יותר טוב שלא הנציג של החברה שהשתמשה בטכניקות קידום אתרים פסולות הוא זה שיבצע את הפנייה.

מצד שני אם לקחתם חברת קידום חדשה, שמתקנת בעיות שיצר מקדם אתרים לא מקצועי לפניה, ניתן לבצע את הפנייה דרך נציג החברה שיגדיר בדיוק איזה בעיות החברה מצאה ותיקנה ויבקש להחזיר את האתר לאינדקס.
פנייה דרך webmaster tools יכולה להגדיל את מידת האמון שאתם משדרים למנוע החיפוש.

9. אל תציפו את מנוע החיפוש בבקשות חוזרות להיכלל שוב באינדקס. התהליך יכול להיות מאוד איטי ועשוי אפילו לקחת יותר מחודש ימים.

10. במקרה שהבקשה לא אושרה אין סיכוי שהיא תאושר אם תנסו לשלוח אותה פעם נוספת – נסו לבדוק מה פספסתם ותקנו אותו.

לגבי השאלה האם מתחרה יכול לגרום למנוע החיפוש להעניש את האתר שלך התשובה היא חד משמעית כן ! למרות שמנועי החיפוש טוענים שזה לא אפשרי, בחנתי באופן אישי טכניקות שונות ואת השפעתן על אתרים ומסקנותיי שונות מההצהרות הרשמיות של נציגי מנועי החיפוש. באופן טבעי אני מעדיף שלא לפרט בנושא זה מעבר לכך.

פבל (AskPavel) – רבים יגידו שפעולות off page לא יכולות לגרום לכך שאתר כלשהו יענש, מכיוון שלבעל האתר אין שליטה על כל מה שקורה מחוץ לאתר שלו. אז ראשית כל, הרשו לי להפריך זאת ולומר שכן ישנן מספר טקטיקות מתקדמות מאד שיכולות לגרום לכך. אבל אין ממה לחשוש כי הסיכוי שהמתחרה שלכם יכיר את השיטות הללו קלוש.

איזה סוגי עונשים קיימים ואיך לגלות אותם?

יש מגוון סוגי עונשים (penalty) שאתר\דף יכולים לקבל בעקבות over-optimization, פעולות black hat כאלה ואחרות (עונש יכול לקבל או דף\דפים או כל האתר), כאשר המקרה הגרוע מכל הוא – מחיקה לאלתר מהאינדקס (ban).

יש מספר פעולות הכוונה טכניות שניתן לעשות, כדי לוודא אם אכן האתר\דף קיבל עונש ומהו הנזק. במידה וכן הוענש, נוכל לדעת מהו סוג העונש ואיך לתקן את המצב:

  • האם האתר שלי נחשב בטוח ע"י גוגל? היכנסו בדפדפן לכתובת הבאה, שימו את הכתובת הרצויה במקום הטקסט האדום:
    https://www.google.com/safebrowsing/diagnostic?site=domain.com
  • האם ה-Pagerank ירד ל-0? (כיום זה פחות נפוץ ממספר סיבות, אבל בכל
    זאת מומלץ לבדוק).
  • האם האתר שלכם מופיע ראשון בחיפוש שם ה-Brand בגוגל?
  • האם האתר שלכם מופיע ראשון בחיפוש URL של דומיין ה-root בגוגל?
  • האם האתר שלכם מופיע ראשון בחיפוש contain the term על דומיין ה-root ?
  • האם האתר שלכם מופיע ראשון בחיפוש contain the term על דומיין ה-root בלי TLD ?
  • במידה והעונש מתבטא בדירוגים – כמה מילות מפתח נענשו?
  • האם האתר נפרץ והושתלו קישורים שמובילים ל- bad neighborhood?
    לבדוק קוד מקור.
  • כמה זמן האתר כבר בעונש? האם לאחר סריקה האתר עדיין נשאר בעונש?
  • חיפוש פסקאות טקסט רנדומאליות מתוך דפים באתר- האם המקור ממוקם ראשון?
  • לבדוק אם יש ירידה בכמות הדפים המאונדקסים ע"י השאילתה: site:domain.com. במידה ואין תוצאות כלל – האתר קיבל ban. יש לבצע re-inclusion לאחר ניקוי האתר מספאם.
  • מהו אחוז הדילול בכמות הדפים המאונדקסים מול ה- supplemental index?
  • בדיקה ב- webmaster tools לגבי alerts ו- crawl errors
  • האם האתר שלי ב- bad neighborhood? (יש מגוון כלים ברשת לבדוק זאת)
  • האם היה שינוי דראסטי (לטובה או לרעה) בפרופיל הקישורים החיצוניים? (כלומר האם נוספו\הוסרו הרבה מדי קישורים בזמן קצר?)
  • האם האתר מזייף Pagerank?

אחרי שנבצע אנליזה ונצליח לענות על כל השאלות, נגיע ל-3 תוצרים עיקריים:
1. אנחנו יודעים האם קיבלנו עונש או לא

2. אנחנו יודעים מהו העונש בדיוק

3. אנחנו יודעים בעקבות מה זה נבע

כעת לאחר שיש בידינו את שלושת המרכיבים אפשר להתחיל בתיקונים (לא תמיד התיקונים יוכלו לסדר את הבעיה. לפחות לא תמיד בטווח הקצר).

ישי (K) – ראשית יש להפריד בין צניחה במיקומים שעשויה לנבוע משינוי אלגוריתם או מניקוד שלילי שמוענק על פעולות מסוימות לבין google penalty אמיתי בו התנועה המגיעה לאתר או לסאב הדומיין מופסקת כמעט לחלוטין. בתשובתי זו אתייחס רק לאופציה השנייה בה מוענק עונש ברור לאתר ולא רק ירידה בניקוד אותה קשה יותר לבודד. כמו כן לא אתייחס למקרים בהם ה-PR של האתר צונח ל-0, מבלי שהדבר יבוא לידי ביטוי במיקומים ובתנועה. ניתן להשתמש בשני אינדיקטורים, פשוטים יחסית לבדיקה, על מנת לוודא שהאתר אכן חטף עונש:

  • אם התנועה האורגנית המגיעה מגוגל, בניקוי תנועת מותג של שם הדומיין, צנחה
    בלמעלה מ-80%.
  • אם לא ניתן למצוא את האתר גם על שאילתות המכילות משפטים ייחודיים שמופיעים באחד העמודים הראשיים. קיימות מגוון סיבות שיכולות לגרום לכך שאתר ייענש על ידי גוגל, ולכן הדבר הראשון שמומלץ לעשות הוא לנסות ולברר מה נעשה באתר שהיה עשוי לגרור עונש, ולתקן אותו.

בדיקות ראשוניות שמומלץ לבצע:

  • האם האתר מכיל טקסט או קישורים מוסתרים?
  • האם האתר מכיל כמות גדולה של תוכן משוכפל מאתרים אחרים?
  • האם האתר ביצע אופטימיזציית יתר (למשל, חזרה לא טבעית על אותו מונח מפתח שוב ושוב באותו עמוד)?
  • האם האתר קונה או מוכר קישורים, או לחלופין מבצע פעולות אחרות שעשויות להיראות כמו קנייה או מכירה של קישורים?
  • האם בוצעה פעילות אגרסיבית של בניית קישורים, או לחלופין פעילות שמסתמכת בעיקר על סוג אחד של קישורים?
  • האם האתר מקשר לאתרים בעייתיים, כגון אתרים שחטפו עונש, אתרים בעלי תוכן למבוגרים, אתרים שמכילים חוות קישורים וכו', מבלי לסמן את הלינק כ-nofollow?
  • האם האתר עושה שימוש נרחב בהפניות מסוגים שונים על מנת לספק תוכן שונה לגולשים שונים (למשל במקרים של geo targeting)?
  • האם האתר מריץ שאילתות אוטומטיות, שלא דרך API רשמי, מול גוגל.

רק לאחר שהאתר נבדק בצורה מעמיקה ותוקנו כל הליקויים יש להגיש בקשה דרך ה-webmaster tools תוך פירוט כל הליקויים שנמצאו ותוקנו.

מכיוון שהנושא עלה בשאלה אציין כי למרבה הצער ישנן אכן פעולות שמתחרה יכול לבצע על מנת לגרום לאתר אחר להיענש, אולם מסיבות מובנות אני בוחר שלא להרחיב בנושא.

גלעד (נקודה) – עונש? למה שאני אקבל עונש? עשיתי רע למישהו?

וברצינות – היריעה קצרה מלפרט את כל/רוב סוגי העונשים ואיך ניתן להתמודד אם כל אחד מהם. אם את/ה לוקח/ת סיכונים, נוטה לקיצורי דרך, מצפצף/פת על זכויות יוצרים או התנאים של מנועי החיפוש, לובש/ת בגדי פיראטים מדי פעם ו/או אוהב/ת אוטומציה של תוכן וקישורים – יש סיכוי שהאתר שלך ייענש. אם זה המצב – כנראה שלקחת את זה בחשבון, ראיתי מקרים שבהם דומיין "שרוף" חזר לחיים אחרי 12-24 חודשים, עם תוכן חדש.

אם נענשת בתום לב בגלל עצה רעה, טעות/תקלה טכנית, geotargeting שנראה כמו cloaking אסור או מעצב שאוהב להחביא טקסטים עצומים בהערות קוד או בפונט קטן ולא צבעוני במיוחד – דבר ראשון שצריך לעשות זה לתקן את מה שדורש תיקון ולחכות, לפעמים סריקה אחת של הרובוט מספיקה. אם לא קורה כלום מבחינת דירוגים אפשר תיאורטית להיעזר בפורומים של גוגל ולהגיש בקשת re-inclusion בכתובת הבאה:
https://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=35843
מה שחשוב בעיני זו הכוונה – לא מאוד מסובך לאתר כוונת זדון במקרים הקיצוניים כמו שלא מאוד מסובך להבין שלפעמים עושים טעויות ואם מתקנים אותן מהר אפשר להיחלץ.

ועוד דבר – לא כל ירידה בדירוג היא עונש, וודאי שלא בסביבת ביטויים תחרותית. במקרים חריגים עונש יכול להיות דבר חיובי, במקרה המפורסם של עמודי ה doorway באתר BMW
מ 2006 האתר אומנם איבד את הדירוגים שלו בגוגל למספר ימים אבל כמות הקישורים וההד התקשורתי שהנושא קיבל היו בהחלט חיוביים למאמצי הקידום בטווח הארוך.

למרות שהמנועים טוענים שלא, עם מספיק מאמץ מתחרה יכול לגרום לאתר שלך להיענש, אם באמצעות חבלה/פריצה/התחזות/חטיפת עמודים/ביצוע שינויים באתר שלך ואם באמצעות קישור האתר לסביבות "רעות" דרך אינפלציה או אוטומציה של אזכורים וקישורים ממקורות מפוקפקים. לבעל האתר הממוצע אין בד"כ מה לחשוש מהתופעות האלו משום שהן נדירות יחסית בתחומים שרחוקים מתחומי ה "PPC" האפורים ( Porn, Pills, Casino).

כן הייתי ממליץ, באופן כללי, בעיקר לאלו שמשתמשים בפלטפורמות קוד פתוח, לבצע עדכוני אבטחה ולא לזלזל בבחירת סיסמאות לפלטפורמת הניהול ול FTP של האתר.

גיא (דוראן) – עונש מתרחש כאשר אינך מופיע בפקודת Site של גוגל יותר. לפעמים ישנם עונשים קלים יותר כגון עונש 50, אשר בעצם זורק אתר 50 מקומות למטה ממה שהוא היה לפני כן, ולפעמים אתרים מסוימים נענשים ללא כל סימן והם פשוט תקועים בעמוד התוצאות השני ללא יכולת להתקדם.

ראשית כל צריך לברר כאשר עונש מתרחש מה בעלי האתר שינו או הוסיפו. שנית כל אם מדובר במישהו שזיבל ב"דחיסת מילות מפתח" או קישר לשכונה רעה, אנחנו מבקשים ממנו לתקן את אותם דברים שהם עבירה על הקווים המנחים של גוגל.

לעיתים מדובר בדברים בתוך הקוד שהצוות הטכני שתל בטעות שגורמים לגוגל לחשוב שמדובר במניפולציה כלשהיא ולכן לא תמיד תהליך איתור הטעות באתר פשוט כל כך. אך ברוב המקרים אנחנו יודעים היכן לאתר את הבעיה.

חשוב לציין שיש מקרים שבהם מדרגים אנושיים שבחנו את האתר או מערכת אוטומטית זורקת אתר מסוים מגוגל. זה יכול לקרות כאשר האתר נראה חשוד ואיננו מחובר בשום צורה לכלי מנהל האתרים של גוגל.

טעויות קורות ולכן אנחנו פשוט מדווחים דרך כלי מנהל האתרים של גוגל את ההסבר שלנו או של אותו לקוח ומוכיחים את חפותו בצורה הגיונית. כשמדובר בסופו של דבר באתרים אמיתיים ורלוונטיים תמיד מקבלים הזדמנות שנייה.

מתחרים בהחלט יכולים לגרום לאתרים אחרים להיענש, אך כדי ליישם את זה מישהו צריך להשקיע כמות לא מבוטלת של זמן וכסף ביצירת מאסות מאסיביות של קישורים משכונות רעות. הדרך להתמודד בתחומים תחרותיים עם עניין זה היא פשוט לעקוב אחרי כמות הקישורים הרעים שנוספים ללקוח ולדאוג לצמצם את הפער על ידי הוספת קישורים טובים.

כל עוד נשארים מתחת ל5% קישורים רעים אין דרך לפגוע באתר.

אורן (SEOIsrael) – העונשים הפשוטים ביותר לזיהוי הם מצבים בהם האתר פשוט נעלם מן התוצאות בגוגל (לא מופיע עבור פקודת site). במצב זה כיום בדרך כלל גוגל שולח מייל המפרט את הבעיה, והיא גם מופיעה ב-webmaster tools.

העונשים הבעייתיים יותר הם עונשי המינוס (לדוגמא מינוס 50) בהם האתר מופיע 50 מקומות מתחת למיקום הראלי שלו. את זה קל לזהות מאחר והאתר מופיע במיקומים אלו גם על ביטויי בהם הוא חייב היה להופיע גבוה.

הפעולה הראשונה לביצוע היא ניקוי האתר לחלוטין מכל דבר שיכול להיחשב כפעולה לא חוקית. בנקודה זו אין פשרות, ואסור להשאיר דברים "שגוגל בחיים לא יגלה". הפעולה הבאה היא שליחה של בקשת החזרה לאינדקס, המפרטת את כל הדברים אותם ביצעת על מנת לנקות את האתר. למרבה ההפתעה במידה ובאמת ביצעת ניקוי יסודי גוגל אינו מתעכב מדי בהחזרת האתר למיקומיו הקודמים.

לגבי מתחרה הגורם לפגיעה – העמדה של גוגל היא מאד ברורה – מתחרה אינו יכול לגרום לאתר של מתחרה לפגיעה. עם זאת, קיימים מקרים בהם זה אפשרי, אך אני לא מעוניין להתייחס אליהם.

אופיר (קומפיוקול) – אנחנו יודעים על מגוון סוגי "עונשים" – חלקם עונשים אוטומטיים שמופעלים כאשר אתר עלה על פילטר כלשהו של המערכת ו"נזרק" לאחור, וחלקם קיצוניים יותר וכרוכים בעבודה "ידנית" של עורכים מהצוות של מאט כץ.

דבר נוסף שיש לזכור, רוב ה"עונשים" הם בהתאם לזירה גיאוגרפית ולמילה מסוימת, ואינם גורפים על אתר בכל העולם.

סימנים המעידים על חשש לעונש:

1. לא ניתן למצוא את האתר בגוגל ע"י חיפוש הדומיין

2. עבור מילות מטרה בהן האתר היה מקודם, המיקומים יורדים בשיטתיות

3. המיקומים משתנים בזירות גיאוגרפיות מסוימות בלבד (למשל אתר מופיע מקום 2 מישראל אבל מקום 42 מארה"ב)

מה לעשות אם יש עונש:

1. בעסה. בעסה רצינית.

2. להפסיק לקנות קישורים

3. להפסיק למכור קישורים

4. לשלוח בקשת RECONSEDERATION ממש יפה ומנומקת, שמסבירה מה נעשה באופן לא תקין, מפרטת מה נקנה/נמכר ומה הופסק (סוג של חזרה בתשובה)

5. לקוות לטוב, וזה לא תמיד מספיק…

ניר שי (נירמי) – אם האתר שלך נעלם מגוגל – נענשת, אלא אם כן מישהו התקין firewall על השרת בצורה לא מקצועית והרובוט של גוגל לא יכול להיכנס אליו על מנת לאנדקס אותו.

  • אם האתר שלך ירד ב- 10 מיקומים בבת אחת – נענשת, בדוק אם הוצאת
    קישור לסביבה רעה.
  • אם האתר שלך מקפץ במיקומים כל הזמן – יש בעיה, בדוק תוכן מועתק.
  • אם ה- PR שלך נימחק – נענשת, בדוק תוכן מועתק.
  • אם דף בודד שלך נעלם מגוגל- נענשת, בדוק אם הגולשים שלך לא הכניסו את המילים: ילדים +פורנו+סקס.

אם מתחרה שלך הכין מצגת משעשעת במייל שתופץ לאלפי גולשים ובסיומה פשוט יופיע לינק פשוט לאתר שלך, התעבורה לאתר שלך תגדל אך לא באופן חיובי וה- Bounce Rate שלו יעלה כשבסופו של דבר האתר גם ירד בדירוג.

איתי (איזינט) – אנו לא חווינו מקרה של אתר שקיבל עונש מגוגל.
אם הופעת בתוצאות, וכעת אינך מופיע כלל עבור חיפוש הדומיין שלך, נניח example.com – יש לך בעיה.

יש בגוגל מנגנון של בקרה אנושית וניתן לפנות לגוגל ולהתלונן על אתר שמשתמש ב-SEO שאינו אתי. חשוב להיות שקופים עם גוגל לגבי פעולות לא אתיות שבוצעו, אם בוצעו.

לקריאת המשך הראיון, לחצו כאן

כתיבת תגובה

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment