בפרק זה נתייחס אל האלמנטים הפנימיים באתר הנמצאים בשליטתנו ונלמד כיצד להתאים אותם עבור מנועי החיפוש. ככל שניטיב להתאים את מבנה האתר והדפים בו לעכבישים של מנועי החיפוש, יגדלו הסיכויים שלנו לקבל חשיפה רחבה יותר בתוצאות החיפוש של המנוע.
שימוש נבון בתגי HTML ושיבוץ מילות מפתח במקומות הנכונים יביאו לקבלת דירוג גבוה יותר במנועי החיפוש ולקידום האתר שלנו אל הדפים הראשונים של תוצאות החיפוש.
בחרו שמות טובים
בעת תכנון האתר יש להקדיש מעט מחשבה (הרבה לא יזיק) לשמות טובים לכל מרכיבי האתר דוגמת שמות ספריות, דפים, תמונות וכו'. לדוגמא אתר למכירת מצלמות צריך להעדיף את השמות digital-Camera.htm ו- canon-A510.gif* מאשר products.htm ו- product1.gif בהתאמה.
חפשו בגוגל את הערך canon-A510 לעומת הערך products וראו את ההבדל בכמות התוצאות והרלוונטיות שלהן למוצר.
* ככלל אם למוצר שלכם יש מספר דגם מוכַּר השתמשו בו. מעטים מנצלים את הפוטנציאל הגלום בפרסום שמות הדגמים.
לא כל המנועים מייחסים חשיבות לשמות אבל לא כדאי לזלזל בבחירת שמות טובים – גם אחוזים בודדים מכלל החיפושים באינטרנט יכולים להזרים אלפי אנשים לאתר שלכם.
כיצד בוחרים מילות מפתח טובות ?
זה יהיה מיותר לבצע אופטימיזציה למילים או למונחים שגולשים לא מחפשים. למילות או ביטויי המפתח שתבחרו חשיבות מכרעת על ההצלחה או הכישלון של זרימת המבקרים באתר.
המטרה היא שגולשים ימצאו אתכם במנועי החיפוש במילים פופולריות לחיפוש שהן רלוונטיות לקטגוריה של האתר. יש לבחור במילים ממוקדות יותר ולא בנושא רחב (לדוגמא מוסיקה) או כללי מידי. בחירת המילים הנכונות ביותר יביאו לתוצאות מקסימליות.
רוב האנשים יודעים מראש מהם המילים הטובות לצורך קידום האתר שלהם, רובם טועים !!!
קשה מאוד להתנתק מידיעותיך בתחום ולהתייחס לנושא מהצד של הגולש הלא מקצועי. הדרך הטובה ביותר למציאת מילים היא שילוב ידיעותיך ועזרה מבחוץ. מומלץ לשאול אנשים כיצד הם היו מחפשים את האתר (ואל תתפתו לכוון אותם) ובעיקר לקוחות, אם יש כאלה.
כלים לביצוע מחקר מילים
היעזרו בכלים של גוגל למילות מפתח:
בחירת מילים עבור adWords הוא כלי טוב לשימוש גם אם אינכם מתכוונים לפרסם בגוגל:
https://adwords.google.com/select/main?cmd=KeywordSandbox
כלי הסטים של גוגל יעזור לכם במציאת מילים נוספות https://labs.google.com/sets.
כלי sktool של גוגל מאפשר לכם למצוא רעיונות למילים לפי כמויות החיפושים שבוצעו עבורן:
https://www.google.com/sktool/#
למרות שחלק מהכלים יעילים רק למונחים באנגלית או לחיפושים בגוגל com עדיין תוכלו להשתמש בהם ולעשות היקשים לעברית.
עוד כלים למחקר מילים:
גם מיקרוסופט מציעה מבחר כלים שימושיים עבור מחקרי מילים, מחקר דמוגרפי, ניתוח תכנים ואפילו כלים המנבאים צפי לחיפושים עבור מונחים וכוונת רכישה מצד הגולשים. את כל הכלים תוכלו למצוא בכתובת: https://adlab.msn.com/alltools.aspx
כלי וותיק שנתן לבדוק כמות חיפושים לביטוי מסוים והצעות למילים נוספות היה המנוע Overture אשר נרכש ע"י יאהו! תוכלו למצוא אותו בכתובת המצורפת:
https://inventory.overture.com/d/searchinventory/suggestion
אפשרות נוספת היא להוריד את תוכנת "מילות מפתח טובות" מאתר https://www.goodkeywords.com , המאפשרת לבדוק פופולריות של מילים ב- Overture ומנועים נוספים בקלות. גם בתוכנה זו אתם עשויים להיתקל בבעיה של הצגת מילים בעברית. במקרים אלו עדיין תוכלו לראות את כמות החיפושים לערך שהוקלד ולצורך קבלת רעיונות למילות מפתח נוספות תוכלו לחפש באנגלית ולעשות את ההיקשים הנדרשים.
כלי יעיל נוסף ניתן למצוא בכתובת:
https://www.digitalpoint.com/tools/suggestion, הכלי מספק תוצאה משולבת של תדירות חיפוש למילה מסוימת במנוע Overture ובשירות המקוון של WordTracker. כלל אצבע טוב לקבלת אומדן לכמות החיפושים בגוגל יהיה להכפיל את כמות החיפושים מ- Overture בשמונה.
מה עושים עם האינפורמציה ורשימות המילים
לאחר שריכזתם את רשימת המילים יש להתייחס לשלושה מרכיבים:פופולריות, מיקוד ומניע.
אז איך עושים את זה ? מספר המלצות:
- גלו מה אנשים מחפשים (פופולריות) – ניתן להשתמש בתוכנות שונות לקידום אתרים המראות לכם אילו מילים אנשים מחפשים בפועל (או בהצעות של מנוע Overture). עשו רשימה של המילים והביטויים הפופולריים ביותר, אלו יביאו תנועה רבה של גולשים אליכם לאתר אם תשובצו בין הדפים הראשונים של התוצאות במנועי החיפוש.יש לשים לב כי ככל שביטוי הוא פופולרי יותר גם התחרות על מיקום גבוה עבורו
בתוצאות תהיה קשה יותר – לפעמים חלומות מתגשמים אבל במציאות כדאי לבחור
מילים פופולריות פחות ולמקסם את התנועה מהן מאשר להיות מספר 1216 בתוצאות
של ביטוי פופולרי. - העדיפו מונחים המכילים 4 – 2 מילים על פני מילה בודדת. לרוב הגולשים נוהגים לחפש ביטויים ולא מילה בודדת. לדוגמא אם מישהו רוצה למצוא תוכנה לקידום אתרים סביר כי הוא יקליד "תוכנה לקידום אתרים" ולא את המילה הבודדת "תוכנה".אם אתם עדיין מתלבטים נזכיר כי מחקרים שנעשו בנושא הוכיחו כי גולשים המחפשים ביטויים של 4 מילים הם מכווני קנייה יותר מגולשים אחרים.
- חפשו נישות או ביטויים ממוקדים (מיקוד) – נסו למצוא ביטויים שהם פופולריים מספיק לחיפוש אבל כאלו שלא יחזירו מאות אלפי תוצאות חיפוש.
בחירת מילים ממוקדות לנושא שלכם יביאו תנועת גולשים איכותית (קהל המטרה שלכם) לעומת ביטוי כללי, המכוון לקהל שלא בהכרח מתעניין באתר שלכם, המפחית את הסיכוי להיות בין הראשונים בתוצאות.
חפשו בגוגל את הערך "canon-A510" לעומת הערכים מצלמות, "canon" ו- "A510" והשוו את כמות התוצאות המתקבלות עבור כל ערך. חישבו עבור אילו מהערכים יהיה הסיכוי שלכם גבוה יותר להתברג בין הדפים הראשונים של תוצאות השליפה בגוגל ?
דוגמא:
כמות חיפושים * | תוצאות בגוגל | ערך לחיפוש |
2341 | 605,000 | מחשבים |
214 | 297,000 | מחשבים ניידים |
177 | 229,000 | חנות מחשבים |
38 | 117,000 | חנות מחשבים חיפה |
0 | 14,400 | ציוד למחשבים אישיים |
* המספרים בעמודת התוצאות בגוגל לקוחה מחיפוש בגוגל והמספרים בכמות החיפושים לקוח מכלי ההצעות של overture לחודש מאי 2005.
בדוגמא זו העדיפות תינתן למונח "חנות מחשבים" כמילת מפתח לאתר העוסק במכירת מחשבים. אומנם רק 7.5% חיפושים נעשים למונח זה (יחסית ל- 2341 על הערך "מחשבים") אבל יש ירידה של כ- 62% באתרים המתחרים על הביטוי והסיכוי להימצא ע"י הגולשים
טוב יותר.
מדוע אם כן לא בחרנו במונחים האחרים – לדוגמא בביטוי "מחשבים ניידים" שאותו מחפשים יותר גולשים – כאן נכנסים למעשה שני גורמים התועלת היחסית והמניע:
התועלת – אומנם כמות החיפושים עולה ל- 9% עבור הביטוי "מחשבים ניידים" אבל כמות המתחרים עולה בהתאמה ב – 11%. באופציה הראשונה "מחשבים" התחרות קשה מידי ** ושתי האופציות האחרונות לא כדאיות מכיוון שכמות החיפושים נמוכה יחסית או לא קיימת כלל ("ציוד למחשבים אישיים").
** כמובן שהערך "מחשבים" עשוי להיות האופציה הטובה ביותר, אם אתם מרגישים שתצליחו להתמודד מול הפורטלים הגדולים העוסקים בנושא מחשבים.
מי שמעוניין להיכנס לנישה, כלומר לביטוי בעל פופולריות חיפוש נמוכה, צריך לזכור כי הסיכוי להתברג בדף הראשון של תוצאות החיפוש עבורה הוא גבוה אבל הצלחת האתר תגיע רק אם הגולשים יתעניינו בנישה זו. הכניסה לנישה מתאימה לאתרים המספקים שירות או מוצר ייחודי.
הסיבה השנייה היא המניע – התייחסות הלקוח למונחים "חנות מחשבים" לעומת "מחשבים ניידים". בחנות מחשבים יש גם ניידים אבל אתר המציג מחשבים ניידים לא בהכרח מוכר אותם. אדם המעונין לקנות מחשב נייד יבחר לגלוש לחנות.
רעננו את רשימות המילים שלכם
מאוד חשוב לבצע מידי פעם "כיוון עדין" לכל מילות המפתח. טעמים ומגמות משתנים ועימם
גם מונחי החיפוש. מילת מפתח שהיום היא מאוד כללית יכולה להיות מילת מפתח טובה בעוד שנה ולהיפך. ככל שיותר אתרים מצטרפים לרשת קיימות יותר אפשרויות, מצד שני הסיכוי לבלוט פוחת.
- חפשו רק מילים רלוונטיות לקטגוריית האתר שלכם.
- שיקלו להכניס גם טעויות פופולריות לדוגמא במקום "מוסיקה" בחרו ב- "מןסיקה" כמילת המפתח שלכם (נון סופית שנבחרה בטעות במקום וו). מעטים הם האתרים המנצלים טעויות להבאת גולשים אליהם. אל תגזימו בבחירת טעויות כמילות מפתח (יותר מידי טעויות כתיב יתפרשו כחוסר מקצועיות) ובדקו בכלים שהצגנו בפניכם את כדאיות השימוש בטעות (כמות חיפושים).חפשו בגוגל את הערך "מןסיקה" וראו כמה אתרים עולים בתוצאות. במידה וטעות ההקלדה לערך זה היא אכן פופולרית חישבו כמה גולשים תוכלו להשיג עבור אתר המוסיקה שלכם.
- עברית שפה יפה – העדיפו מונחים בעברית על פני המקבילה באנגלית. התחרות על מילות מפתח בעברית הרבה יותר קלה מתחרות על מילות מפתח באנגלית.חפשו בגוגל את הערך "bill gates" לעומת "ביל גייטס". במידה ותרצו להביע את
דעתכם על האדם ולהגיע לכמות גדולה של קוראים חישבו איזה ערך חיפוש יביא לכם יתרון גדול יותר. - בדקו את המתחרים – אם למתחרים שלכם על מילות המפתח יש אתרים שעברו אופטימיזציה למילים אלו אתם בצרות. נסו ביטויים אחרים בהם התחרות פחות חריפה והסיכוי יותר גבוה לחשיפה.