kolyom

הקדמה

מכיוון שמספר מדריכים כבר נכתבו על מערכת כל-יום, אני רוצה במאמר הבא להתמקד דווקא במספר מצומצם של פיצ'רים, שאני אוהב להשתמש בהם באופן אישי אשר נותנים לי יתרון תחרותי מול המתחרים שלי בקידום.

אם אתם עדיין לא מכירים את כליום מדובר בסט כלים לקידום אתרים המאפשר, בין השאר, לבדוק את מצב הקידום של אתר, לבצע מחקרים לניתוח המתחרים, מחקר מילים, מחקרי תוכן ועוד. למי שמעולם לא השתמש בכליום אני ממליץ לקרוא גם את המדריך באתר מרקטינג: מדריך כל יום*.

* חשוב לציין שהסקירה במרקטינג נכתבה לפני כ-8 חודשים ומאז דברים רבים נוספו לכליום (את חלקם אפרט בהמשך), אבל עדיין מדובר בסקירה מקיפה, שתיתן לכם את הבסיס ליכולותיה של המערכת.

להבדיל מכלים אחרים למקדמי אתרים, כליום הוא בעיקר כלי עבודה ומחקר למקדם האתרים המקצועי ופחות מתאים ככלי דיווח ללקוחות הקצה של המקדם. גם דוחות מסוג זה מתוכננים להתווסף בהמשך השנה, אבל נכון לכתיבת שורות אלו אין אופציה לשליחת דוחות בהתאמה אישית.

אם בכל זאת אתם חייבים מערכת הכוללת דשבורד או דוחות בסיסיים ללקוחות שלכם אז תוכלו לקבל מענה לצורך זה עם כלים כמו rankranger או webceo ; במידה והמטרה שלכם היא להגיע להישגים של מיקומים וטראפיק עבור הלקוחות שלכם, אז כנראה שכליום הוא הכלי בשבילכם.

בהמשך ניתן לראות כיצד הצלחנו ב-3 שנים של עבודה רק עם כליום על אתר חדש "מהניילון" בתחום תחרותי ורווי מתחרים להגיע לטראפיק יומי של כ- 10,000 גולשים (לעומת כ- 180 גולשים יומיים בתחילת הפרוייקט):

 

 

7 כלים בכליום שיעזרו לכם להגדיל את הטראפיק שלכם במאות אחוזים

לפני שניגש לדבר על הכלים אני רוצה לקחת שתי דוגמאות נוספות של אתרים שהתחלנו לעשות בהם שיפורים לאחרונה. באתר מרקטינג התחלנו לבצע שינויים לפני כ- 30 ימים בעקבות ממצאים של כליום.

בהמשך ניתן לראות את התוצאות – שיפור של כ- 31% בטראפיק (לצד שיפור של מדדים חשובים נוספים דוגמת זמן שהייה, מדד נטישה ועוד):

 

למרות שהתכנים של אתר נטוורקינג אינם מתקרבים לאיכות של הדוגמא הקודמת, גם עליו התחלנו לעבוד במקביל (כרגע ללא הוספה של תכנים חדשים אלא שיפורי תוכן סמנטיים בלבד), ולהלן התוצאות:

אומנם רק 11% תוספת לטראפיק, אבל גם במקרה הזה ניתן לראות שיפורים משמעותיים במדד נטישה, כמות דפים לסשן ואורך הסשן.

 

אז בואו נתחיל ..

 

1. דייג המילים – חקר מילים סמנטי

אחד הכלים המשמעותיים ביותר ותוספת חדשה בכליום (עדיין לא מושלם ולכן מוגדר ככלי בשלב בטא במערכת) הוא כלי שנקרא "דייג המילים" – כלי חקר מילות מפתח סמנטי.

אחת הבעיות הגדולות של מחקר מילים ובעיקר בעברית הוא שאין כלים שנותנים לך תוצאות חיפוש סמנטיות אלא בד"כ אתה פשוט מקבל רשימת ביטויים הכוללת את השאילתה המדויקת שלך או ביטויים הכוללים את אחת (או יותר) מהמילים המרכיבות את השאילתה.

בואו ניקח כדוגמא את הביטוי – קידום אתרים ונשווה את התוצאות של דייג המילים לשני כלים פופולאריים נוספים למחקר מילים ubersuggest של ניל פאטל ו- semrush:

כאשר חיפשנו את השאילתה 'קידום אתרים' ב- semrush קיבלנו את התוצאה הבאה:

כפי שניתן לראות כל הביטויים שקיבלנו כוללים את השאילתה שלנו וגם במעבר בין הלשוניות האחרות (related, phrase match או broad match) קיבלנו את אותם המונחים כמעט באופן מדויק.

ב- ubersuggest קיבלנו את התוצאה הבאה:

גם כאן התוצאה מזכירה מאוד את התוצאה של סמראש.

 

לעומת זאת ברגע שפתחנו את "דייג המילים" של כליום עבור אתר נטוורקינג קיבלנו את התוצאה הבאה:

כאן אנחנו יכולים לראות ביטויים רבים של החיפוש הסמנטי שאינם כוללים את השאילתה 'קידום אתרים' אלא מונחים קשורים דוגמת דומיין, שיווק באינטרנט, מקדמי אתרים, כל יום, כתיבת תוכן, קישורים ועוד.

בנוסף, קיבלנו 7242 ביטויים קשורים לעומת 1318 בלבד של סמראש.

מכיוון שמדובר בכמות תוצאות גדולה במיוחד, "דייג המילים" מאפשר לנו לצמצם את התוצאות רק לשאילתות המכילות לדוגמא את הביטוי קידום אתרים (או כל ביטוי אחר שנרצה):

במצב זה אנחנו נקבל רק את המילים המכילות את השאילתה המדויקת (גם לאופן ההצגה הזה יכולים להיות שימושים למחקר מילים למי שמעדיף).

אני לא רוצה להיכנס יותר מידי לעומק על כיצד עוד תוכלו להשתמש בדייג המילים לביצוע מחקר מילים, כתבתי על כך מדריך שלם באתר כליום שתוכלו לקרוא כאן. דבר אחד שכן חשוב להדגיש הוא שבזמן שכלים אחרים לא יודעים להביא המלצות לשאלות רלוונטיות בעברית "דייג המילים" עושה זאת בקלות:

  

2. גרף "מזג אוויר אישי" לעומת "מזג אוויר כללי"

עוד כלי ייחודי של כליום הוא גרף "מזג האוויר" המייצג את השינויים בעקבות העדכונים האלגוריתמיים של מנוע החיפוש google.co.il המקומי שלנו. במבט חטוף אני יכול לדעת אם משהו "קורה" בגוגל ישראל כפי שניתן לראות בגרף למטה:

בתחילת מאי 2020 יש קפיצה בגרף ואכן מקורות בתעשייה מדברים על עדכון ליבה "מפלצתי" של גוגל שהושק בתחילת החודש.

היפה הוא שאני יכול להשוות את ההשפעה של כל עדכון על האתר שאני מקדם יחסית לשאר האתרים.

בגרף בהמשך ניתן לראות שאתר נטוורקינג הושפע יותר בעדכון הליבה האחרון יחסית לשאר האתרים בישראל (לעומת זאת במהלך מרץ ניתן לראות עדכון שהשפיע פחות על נטוורקינג והרבה יותר על שאר האתרים):

 

על ידי בדיקת השפעות העדכונים של גוגל על האתר שלי יחסית לכלל האתרים אני יכול לצאת למחקר ולעשות reverse engineering להבין מה עשיתי טוב בתהליך הקידום שלי ומה לא.

טיפ: כאשר אני בודק את הגרף הזה אני תמיד משווה גם השינויים של המתחרים המרכזיים של הפרוייקט שלי.

 

3. גרף התפלגות מילים בתוצאות החיפוש לאורך זמן

עוד כלי חדש יחסית בכליום הוא גרף התפלגות מילות המפתח של האתר שלכם בתוצאות החיפוש לאורך זמן. כאן ניתן לראות כמה מילים יש לאתר שלכם בתוצאות גם אם לא הוספתם אותם למעקב בפרוייקט.

מאחר והמידע של כליום על ביטויים בעברית הוא הגדול מכל כלי קידום אתרים אחר שקיים היום בשוק תוכלו כמעט תמיד לראות תמונה מלאה יותר מאשר בכלים אחרים. לדוגמא עבור אתר נטוורקינג בחצי השנה האחרונה סמראש (semrush) מציג רק 58 מילות מפתח מדורגות בגוגל בעוד שכליום מציג עלייה יפה בכמות המילים המדורגות בתוצאות החיפוש בתקופה זאת מ-572 לכמעט 900:

מכיוון שהגרף הוא דינאמי ניתן להסתיר את המיקומים שפחות מעניינים אתכם לדוגמא תוצאות 51-100. כך לדוגמא נראה הגרף של אתר נטוורקינג כאשר אני בודק את השינויים של 3 דפי התוצאות הראשונים בגוגל:

מאז שהתחלנו לעבוד עם כליום על האתר אנו רואים עלייה של 50% בכמות המילים בשלושת דפי התוצאות הראשונים וקפיצה משמעותית בחודש האחרון בו ריכזנו מאמצים לקדם את האתר.

כאשר תעברו עם העכבר על עמודות הגרף תוכלו לקבל את כמות המילים בכל שכבת מיקומים ואת הווליום הכולל של אותן מילים.

כמובן שניתן גם להציג את גרף "מזג האוויר" של האתר, עליו דיברנו קודם, וכך לראות את ההשפעה הפרקטית של עדכוני גוגל ע כמות המילים במיקום ה-1, בדף הראשון, בדף השני וכו'.

 

4. טבלת URL-ים חדשים ו-URL-ים עם בעיות קניבליזציה

עוד כלי חשוב שאני עושה בו שימוש שוטף נמצא בטאב ה- "שינויים והתראות" של הפרוייקט שאני מקדם.

בטבלת שינויים של כתובות URL עבור מונחי מפתח אני יכול לראות ביטויים שאני מבצע אחריהם מעקב מיקומים אשר החליפו כתובות:

1.      מילים שעולות בכל פעם עם כתובות URL שונות מהאתר שלי בתוצאות החיפוש של גוגל – דבר המייצג בעיית קניבליזציה של תכנים באתר ודורש התייחסות.

2.      מילים שהחליפו לכתובת קבועה אחרת – יעיל כאשר אנחנו מעלים תוכן חדש, המטרגט מילה שכרגע אנחנו מדורגים עבורה עם עמוד אחר. כך נדע אם באמת המאמר החדש שהעלינו מחליף את העמוד הישן והאם המונח עולה או יורד במיקומים בעקבות זה.

עוד מקרה שבו המידע הזה הוא חשוב הוא בעת שינויי היררכיה באתר או שינויי כתובות מסוג אחר (שינוי עיצוב הכולל כתובות חדשות, מעבר מפרוטוקול http ל- httpsועוד). גם במצבים אלו ניתן לדעת אילו מונחים ירדו ואילו עלו במיקומים.

 

בתמונה למעלה ניתן לראות לדוגמא שהמונח 'קידום אתרים מחירים' ירד ב-52 מיקומים. כאשר נלחץ על האייקון המופיע לצד מונח זה, נקבל את התמונה המלאה:

עד תאריך ה- 07.05.2020 המונח דורג עם הכתובת https://www.net-working.co.il/pricing/ בדף השלישי של התוצאות בגוגל וב- 08.05.2020 הוא עבר לכתובת https://www.net-working.co.il/pricing-social-campaign/ שפחות רלוונטית מבחינת התוכן שהופיע בה* והדרדר לדף תשיעי של תוצאות החיפוש.

* במקרה של אתר נטוורקינג עשינו לאחרונה שינויי היררכיה ולמעשה שתי הכתובות אינן רלוונטיות יותר, אבל השנייה מופיעה כדף טעות 404 ולכן לא מפליא שיש כזאת ירידת מיקומים (ובעיקר שהתוכן שהיה בדף הזה ממש לא רלוונטי לשאילתת החיפוש).

 

5. גרף השינויים לאורך זמן

עוד גרף יחסית חדש הוא לנתון שעד לפני כשבועיים היה זמין רק ברמה יומית ומאתה ניתן להציגו לאורך זמן – השינויים היומיים: מספר מילים שעלו, ירדו, יצאו, חדשות וגם מספר מילים שיצאו או נכנסו לדף הראשון של התוצאות.

כל אתר "מתנהג" באופן שונה ובגרף הזה ניתן לראות חריגות ולהגיב במידת הצורך:

כך נראה הגרף של נטוורקינג בשלושת החודשים האחרונים ובהחלט ניצן לראות שה- 30 ימים האחרונים השינויים נראים תכופים יותר (שזה לא מפתיע בהתחשב בשינויים שאנחנו התחלנו לעשות באתר בימים האלה).

בנוסף ניתן להשתמש בגרף זה על מנת לבדוק מגמות בזמן עדכוני גוגל כפי שניתן לראות בתמונה בהמשך:

כאן השארתי על הגרף רק מילים חדשות או מילים שאבדו לאתר נטוורקינג, ניתן לראות בבירור פיקים בארבעה תאריכים. כאשר השוויתי  אל מול עדכוני גוגל מסתבר ששלושה מהתאריכים תואמים ימי עדכוני גוגל ורק אחד אינו קשור להשקת אלגוריתם חדש.

 

6. טבלת מילים שאינן יציבות בתוצאות החיפוש

כלי וותיק במערכת, אבל עדיין אחד החביבים עליי הוא טבלת/גרף מגמות של ה- 30 יום האחרונים. אחד הפילטרים שאני אוהב לבדוק הוא מילים שאינן יציבות במיקומים שלהן בתוצאות החיפוש בגוגל.

הדבר יכול לקרות בשלושה מצבים עיקריים:

1.      מילים במגמת עלייה ולכן הן לא שומרות על מיקום קבוע

2.      מילים במגמת ירידה ולכן הן לא שומרות על מיקום קבוע

3.      מילים שקופצות במיקומים למעלה ולמטה

כפי שניתן לראות בהמשך בנטוורקינג קיימים כל שלושת המצבים:

לגבי המילים שעולות אפשר להיות רגוע; בשני המקרים הנוספים כדאי לבצע בדיקה מה הגורם לירידות/ קפיצות ולבצע התאמות לתקן את המצב.

 

כלי הוספת מילים בקטנה

מערכת כליום מאפשרת לעשות מחקרי מילות מפתח עם שלושה כלים שונים: 'דייג המילים' שהזכרתי קודם שמכיל אפשרויות רבות כולל תחקור מילות המפתח של המתחרים שלכם, כלי הרחבה למילת מפתח ספציפית מתוך טבלת המיקומים וגם כלי שאתם לא צריכים אפילו להפעיל.

זהו כלי של "מילות מפתח שכדאי לשקול" הבודק מונחים שהאתר שלכם כבר מדורג עבורם ושיש בהם מספיק טראפיק על מנת שיהיה כדאי לכם לבצע מעקב אקטיבי עבורן.

הכלי יציג במקסימום 25 מילים ולא יותר ואם הוספתם מתוך ההמלצות חלק מהמילים לפרוייקט, יום למחרת הכלי יציג לכם מילים נוספת שמתאימות לקריטריונים של מספיק טראפיק פוטנציאלי.

למעלה מספר המלצות שקיבלתי לפרוייקט נטוורקינג כולל המילה דומיינים (2400 חיפושים חודשיים), קורס PPC (320 חיפושים חודשיים), בניית אתר אינטרנט (590 חיפושים חודשיים) ואפילו נט וורקינג עם 720 חיפושיים חודשיים שאני אישית מעולם לא הייתי חושב לכתוב ככה (תמיד כתבתי במילה אחת – נטוורקינג).

 

במערכת כליום קיימים גם כלים רבים נוספים שלא הזכרתי כאן, אשמח אם תכתבו לי מהם הכלים שאתם משתמשים בהם לקידום בכליום.