ראיון על בניית קישורים לאתר

החלפת לינקים באינטרנט

לאור התעוררות שוק החלפות הקישורים בארץ בחודשים האחרונים החלטתי לקחת את עדי סטרול, מנהל אתר קישורים אינפו, לראיון אחד על אחד. במהלך 4 החודשים האחרונים, עבר אתר קישורים שינויים רבים וזינק לראש התוצאות עבור מונחי המפתח העיקריים שלו וביניהם קישורים, החלפת קישורים ועוד.

עדי, ספר לנו קצת עליך – מה עשית לפני קישורים אינפו ?

לפני שנכנסתי לתפקיד עסקתי בעיקר בניהול קמפיינים לבניית קישורים עבור לקוחות המתחרים על מונחים תחרותיים בשוק העולמי. עבודתי התמקדה בקידום אתרים מרובי שפות, הפונים במקביל לקהלים שונים בארה"ב ואירופה, כך שיצא לי לעבוד לא מעט על ארבעת המנועים הגדולים – Google, Yahoo!, Live ו- Ask באנגלית, איטלקית, ספרדית, צרפתית, גרמנית ושפות נוספות.

הרבה אנשים היום נמנעים מלהחליף קישורים הדדיים. האם אתה מאמין שהימים של קישורים הדדיים עברו או במילים אחרות האם טקטיקה זאת היא בזבוז זמן ?

אני לא חושב שקישורים הדדיים איבדו מערכם – לינק מאתר רלוונטי לתחומך, שאתה מקשר אליו בחזרה, יהיה מאוד רלוונטי עבור הגולשים ולכן ייחשב כלינק איכותי מבחינת מנועי החיפוש. הבעיה נעוצה בעובדה שמעל 95% מהקישורים ההדדיים לא עונים על קריטריון הרלוונטיות מה שגורם להם להיות בעלי ערך נמוך יותר.

באתר קישורים אינפו אתם מנהלים קמפיין בניית קישורים למספר אתרים. מהם השיקולים/ טקטיקות שאתה מפעיל כאשר אתה עושה עבודה עבור לקוח ?

יש המון דברים שאנחנו מתייחסים אליהם בעבודה מול לקוחות. דבר ראשון שצריך לחשוב עליו הוא מי הלקוח (אתר אינפורמטיבי תדמיתי, אתר מסחרי, אחר) ומיהם אתרי האוטוריטה בתחום שלו. בכל מקרה הדבר החשוב ביותר הוא לבדוק את התחרות על מונחי המפתח של הלקוח על מנת שלא תגיע עם "סכין לקרב אקדחים" כמו שאמר שון קונרי בבלתי משוחדים.

מה היית מציע לבעל אתר חדש שנכנס היום לתהליך בניית קישורים כשהוא מתמודד מול מתחרים וותיקים על מונחי המפתח שלו ?

קצת קשה לענות על השאלה ללא פרטים מלאים דוגמת מהו השירות שמספק האתר לגולשים. במידה ואין לך אתר ייחודי ו/ או אינך מספק מוצר בעל ערך רב העצה הכי טובה שאני יכול לתת היא – להתאזר בסבלנות והרבה! בניית קישורים הוא תהליך שלוקח זמן אלא אם בכוונתך להשתמש בטכניקות של כובע שחור שזהו דיון אחר לחלוטין.

מאחר וגם אני (עומר) מקדם אתרים בחו"ל, נגררנו לשיחה על השוואה בין השוק המקומי בישראל לבין שוק החלפת הקישורים העולמי. מעצם היותנו שוק קטן ביותר תחום בניית הקישורים בארץ לא מפותח באותה המידה של התחום בחו"ל וספק אם יהיה. עדיין גם בארץ ניתן ליישם בהצלחה שיטות הנהוגות בקידום אתרים בחו"ל:

הטרנד החם עד לא מזמן בעולם קידום האתרים היה הגשת מאמרים לאתרי מאמרים. האם עדיין כדאי להשקיע בהגשת מאמרים ואם כן על איזה אתרים אתה היית ממליץ ?

אישית אני מעדיף את הגישה האקטיבית – פניה לאתרים איכותיים בתחום שלי בהצעה לפרסם אצלם תכנים ייחודים ואיכותיים המותאמים לגולשים שלהם. כך תוכל לקבל גם טראפיק רלוונטי ולא רק קישור לצורכי SEO. בשוק העולמי קיימת מגמה חדשה של יצירת דפי תוכן או דפי פרופיל באתרי ווב 2.0 המשלבים בתוכם קישורים יוצאים אל האתר שלך. הבולטים בתחום הם רשת פייסבוק שממשיכה לתפוס תאוצה ואתרים דוגמת Squidoo ונוספים.

מהם יתרונותיו של Link baiting והאם הוא אפשרי בארץ ?

בארץ קשה יותר לעשות לינק בייטינג אך בהחלט אפשרי, מי כמוך יודע זאת – ראיון מומחי קידום אתרים שעשית הביא את נטוורקינג, לפני מספר חודשים, לדף הראשון בגוגל עבור הביטוי 'מומחה קידום אתרים' ושלל וריאציות של המונח. גם היום נטוורקינג מופיע בדפי התוצאות הראשון והשני בגוגל עבור מונחים אלה מבלי שנעשית עליהם עבודת קידום.

לינק בייטינג בדרך כלל לא מביא קישורים לדף הבית אבל הוא מגדיל את הפופולאריות של האתר במנועי החיפוש ותורם משמעותית לקידום מונחי מפתח משניים. בנוסף, וכאן יתרונו הגדול, הוא מייצר trust עם קישורים איכותיים שלא היית יכול להשיג בשום דרך אחרת.

בחלקו השני של הראיון מנתח עדי את השפעתם של פרמטרים שונים באלגוריתם של גוגל על החלפת לינקים ומתייחס לעדכון הפייגרנק האחרון וקידום באמצעות blackhat seo.

עד כמה יש משמעות לגיל האתר וגיל הקישור ?

אחד הפרמטרים שגוגל הכניסו לאלגוריתם שלהם הוא את אלמנט הזמן. אף אחד לא יכול לעבוד על השעון ולכן (למרות הביקורת שנשמעה על כך) הזמן מקנה לאתר יותר trust. אם קיבלת לינקים מאתרים בעלי trust גבוה זה ישפיע באופן חיובי על הדרך שבה מנועי החיפוש יתייחסו אליך ויקצו trust גם לאתר שלך. אם לינקים אלה גם "מתבגרים" מנועי החיפוש יתנו להם חשיבות גדולה יותר ועוד trust יזרום אליך.

מה בנוגע לקצב הגידול של קישורים לדף מסוים, האם להערכתך זהו פרמטר שהאלגוריתם של גוגל מתייחס אליו ? אם כן מה המלצתך למי שמוסיף קישורים לאתר שלו ?

אין ספק שקצב הגידול של קישורים נכנסים הוא פרמטר שנלקח בחשבון. גוגל בוחנים את כמות הקישורים הנכנסים לאתר לאורך תקופה ומנסים למצוא דפוסים לא הגיוניים לגידול טבעי. אני אישית לא טורח לדאוג לקצב הגידול מאחר והטקטיקות בהם אנו משתמשים כוללות קישורים רלוונטיים בלבד בין אם מהחלפות קישורים, מאמרים או לינק בייטינג.

בגדול רק מי שמבצע בניית קישורים אגרסיבית (קניה של קישורים או החלפות עם כולם) צריך להיות מוטרד. במקרה כזה הייתי ממליץ על לעשות את הדברים בהדרגה ולבחון את ההשפעה על מנועי החיפוש באופן שוטף.

מה בנוגע לקישורים יוצאים – האם קישורים שאתה מוציא לאחרים יכולים לתרום לאתר שלך ?

להערכתי כן, בסופו של דבר מנועי החיפוש מנסים לחקות התנהגות אנושית ולתת לנו את מה שאנחנו רוצים. אם הוספת קישורים לאתרים איכותיים, שתורמים לגולשים שלך, אתה מגדיל את האמון שנותנים בך הגולשים – אין ספק שמנועי החיפוש יירצו לתת לך את אותו האמון.

בעיקר לאור העדכון האחרון של הפייגרנק – עד כמה הוא
משמעותי ?

פייגרנק הוא מדד כמותי קל ומהיר לקבלת "תחושה" כללית לאיכותו של אתר. אבל כאשר רוצים לנתח באמת את ערכו של קישור מאתר מסוים יש להתייחס למדד ה- trust שהפרמטרים שלו לא ידועים (לפחות לא במלואם). מי שמחליף קישורים על בסיס פייגרנק בלבד מחטיא את המטרה היום יותר מתמיד, לאחר העדכון האחרון. בהתייחסות לעדכון עצמו, להערכתי השינוי ל- PR בסרגל בוצע ידנית (כלומר אין שינוי אלגוריתמי) ועל כן איננו רואים שינוי בדירוגים או בטראפיק לאתרים "שנפגעו".

מה שגוגל עשו הוא לקחת מספר מאות אתרים ידועים ומובילי דעה (שנבחרו מתוך רשימת הדיווחים על אתרים המוכרים לינקים) והענישו אותם ידנית על מנת ליצור באז. הבאז שנוצר גרם לפאניקה גם בקרב קוני הקישורים וגם בקרב המוכרים מה שיגרום להפחתת/ הסרת קישורים קנויים ובסופו של דבר נראה גם ירידה בדירוגים בעקבות קישורים שהוסרו.

נקודה מעניינת, כלומר כל עוד אמשיך במדיניות הקישורים של לפני העדכון – אני לא אפגע ?

כמובן שיש להתייחס גם לכוחות השוק אבל בגדול אין סיבה שתפגע. למעשה כל שיטת הדירוג של גוגל מבוססת היום על קישורים נכנסים וכולם מכירים את חוקי המשחק. חלקנו מבצעים מניפולציה מתונה (כובע לבן) ואחרים מניפולציה אגרסיבית (כובע שחור) ושתי השיטות עובדות. לראיה, אם תחפש את המונח 'קידום אתרים' בגוגל תוכל לראות בדף הראשון של התוצאות מקדמי אתרים משני העולמות – שחור ולבן.

אני מניח שגוגל תנסה להוריד את המשקל של קישורים נכנסים בדירוג אתרים בעתיד ולהחליף אותם בפרמטרים איכותיים יותר המבוססים על כלים שהיא מספקת היום וכלים חדשים שהיא תספק בעתיד.

בהחלט הרבה חומר למחשבה אבל בכל זאת נעשה מעבר חד לכמה מילים על אתר
קישורים אינפו:

הרבה מאוד שינויים נעשו באתר לאחרונה, האם השינויים הם עיצוב בלבד או שנוספה פונקציונאליות לאתר ?

אומנם יש הרבה שינויים ויזואליים אבל עיקר העבודה נעשתה דווקא על הבק-אופיס ושיפור השירות מאחורי הקלעים. לדוגמא, הרבה חברות קידום אתרים משתמשות היום בשירות ומוסיפות לחשבון שלהן מספר אתרים של לקוחות. לפני כחודש הוספנו לפילטר זיהוי ספאם פיצ'ר, שמאפשר לבעלי חשבון מרובה אתרים לקבל הודעה אחת בלבד מבעל חשבון אחר באתר (גם אם נשלחה אותה ההודעה לכל האתרים המופיעים תחת החשבון שלהם).

כמובן שיש גם פונקציונאליות חדשה למשתמשים דוגמת אפשרות להצביע לאתרים שאהבתם/ לא אהבתם, כפתורי פייגרנק שמראים את דירוג האתרים בזמן אמת, אפשרות להוסיף תיאור קצר על האתר ועוד.

מה לגבי העתיד – נראה עוד פיצ'רים חדשים בקרוב ?

יש עוד מספר פיצ'רים שנמצאים כרגע בעבודה כגון אפשרות דיווח על ספאם, הוספת דפי פרופיל ועוד. בחודש דצמבר אנחנו מעלים שירות חדש באתר שייתן הטבות נוספות למשתמשים בו אבל אני לא יכול לפרט יותר בשלב זה.

השאלה המתבקשת ועמה נחתום, יש כוונה לתמחר את השירות בשלב מסוים ?

היום אנחנו נותנים בחינם הרבה דברים שיכולנו לתמחר דוגמת קישורים ישירים שמעבירים כוח מבחינת SEO, אפשרות לשלוח מספר מיילים בלחיצת כפתור אחת ועוד. שירותים אלה יישארו חינמיים גם בעתיד אם כי יכול להיות שחלק מהדברים החדשים שנוסיף יהיו בתשלום

השארת תגובה