מה זה בניית קישורים?
היום קידום אתרים באינטרנט מתבסס על שלושה דברים:
1. קישורים
2. תוכן
3. חוויית משתמש באתר
במאמר זה אתייחס לנושא הראשון בלבד – קישורים.
מקדמי אתרים משתמשים בכלים מקצועיים שונים על מנת למצוא עבור הלקוחות שלהם מקומות בהם יוכלו להוסיף קישור. כיצד אתם תוכלו לעשות זאת בחינם בעצמכם? מספר המלצות בהמשך:
- חיפוש בגוגל עם מילות מפתח מרכזיות של האתר שלכם –
למציאת אתרים בהם תוכלו להשיג קישור, בצעו חיפוש בגוגל למילות המפתח שלכם ולמילות מפתח לתחומים משלימים/ דומים. היכנסו לאתרים שעלו בתוצאות החיפוש, בדקו אם הם מציעים שיתופי פעולה ו/או מעוניינים ליהנות מתוכן איכותי של גולשים (user generated content). אם בחרתם מילות מפתח טובות והצלחתם למצוא בעלי אתרים שישמחו לקבל תוכן איכותי תמורת קישור קרדיט לאתר שלכם, סביר להניח כי תצליחו לשפר את דירוג האתר שלכם.גם במידה והאתרים בהם גלשתם לא מציעים שיתופי פעולה ניתן ליזום בכל זאת פניה בנושא אך סביר להניח כי במקרים אלו ההיענות תהיה נמוכה יותר.שווה לבדוק אם במקום מאמר תמורת קישור בעלי האתר יעדיפו החלפת קישורים הדדית, שתקדם גם אותם וגם אתכם. מעבר לשיפור הדירוג במנוע החיפוש תוכלו ליהנות גם מתנועה נוספת מאותם אתרים אליכם. העדיפות צריכה להינתן לאתרים גדולים או מאותו תחום.
על מנת להשיג את האפקט המקסימלי מומלץ להקפיד על מספר כללים:
1. אל תבקשו מכולם לקשר רק לדף הבית שלכם. שימו משקל על דף הבית,
אבל אל תשכחו לקשר גם לדפים הפנימיים באתר.2. גוונו במילות המפתח לקישורים בין האתרים השונים על
מנת לא ליצור מצב לא טבעי שפתאום כל אתר שמקשר אליכם עושה בביטוי המרכזי שאתם רוצים לקדם (גוגל מזהה זאת בקלות ועשוי אף להעניש את האתר שלכם).3. אם ניתן נסו לבקש שהקישור אליכם יהיה מאזור התוכן ולא מאזורים דוגמת הפוטר או הסיידרבר של האתר.
מנועי החיפוש מעריכים יותר קישורים כאלו. רוב מנהלי האתרים לא
יטרחו לכתוב פסקה להוסיף במאמר קיים, אבל מצד שני לא יתנגדו לקבל מכם מספר משפטים נוספים רלוונטיים למאמר שלהם.4. במידה ואתם כותבים פסקה למאמר קיים (או מאמר שלם), אל תמחזרו – כתבו בכל פעם משהו חדש
ושלבו בו מילות מפתח מעולם התוכן הרלוונטי. מנועי החיפוש מחפשים קישורים אמיתיים, אם תחזרו
על אותו הטקסט בכל האתרים המנועים יבינו כי הקישורים הם מאמצים שיווקים
ולא קישורים איכותיים.
- חיפוש מאמרים של רשימות –
הרבה אתרים אוהבים לפרסם מאמרים המרכזים רשימות דוגמת "10 כלים לקידום אתרים שכדאי לכם להכיר", "חמשת הברים הכי טובים בתל אביב" וכדומה. בכל תחום כמעט ניתן למצוא מאמרים מהסג הזה וברוב המקרים (אם האתר שלכם מתאים לרשימה) בעלי האתר שפרסמו אותו לא יתנגדו להרחיב את הרשימה.בדוגמאות למעלה אם יש לכם כלי לקידום אתרים שיכול להיות רלוונטי המאמר פשוט יהפוך להיות "11 כלים לקידום אתרים שכדאי לכם להכיר".
- לקוחות –
אחד המקורות הכי לא מנוצלים בתעשייה הם קשרים אישיים עם לקוחות (גם ספקים או קולגות שלכם עשויים להיות רלוונטיים). אל תתביישו, פנו אליהם על מנת שישימו קישור באתרים שלהם – לא תאמינו כמה קישורים תוכלו להשיג.
החלטתם להחליף קישורים, מה חשוב לבדוק קודם ?
בדקו האם לאתר יש תוכן איכותי והאם הוא שייך לקטגוריה של האתר שלכם. חישבו האם לגולשים באתר שלכם יהיה עניין לקבל הפנייה מכם לאתר זה ולהיפך (האם הגולשים באתר השני ישמחו לגלוש אצלכם). במידה והתשובה היא כן סביר שחילופי קישורים יביאו לכם תנועה איכותית יותר מאשר קישור מאתר בקטגוריה אחרת, סתם בגלל שיש לו דירוג טוב.
כמובן שהכי טוב יהיה לקבל קישור מאתר עם דירוג גבוה השייך לקטגוריה שלכם. בכל מקרה הגולשים שלכם יעריכו מאוד את העובדה שאתם מספקים להם שער לאתרי תוכן נוספים בתחום ויחזרו לגלוש באתר שלכם.
לא הצלחתם לקבל "כן" להחלפת קישורים, מה עושים ?
גם קישור מכם לאחרים יכול להביא תנועת גולשים לאתר שלכם. נשמע מוזר ?
בואו נראה איך זה עובד:
נניח שאני אגרונום המתכנן גנים לפרנסה והתחלתי לשווק את שירותי באמצעות אתר האינטרנט שהקמתי. בנוסף לתכנים המופיעים באתר החלטתי לשים גם קישורים מהאתר שלי לאתרים של מספר משתלות באזור בו אני עובד. לצד הקישורים הכנסתי תיאור קצר עבור הגולשים שלי על השירותים והצמחים שיוכלו להשיג במשתלות, הכולל את מילות המפתח של האתר אליו אני מקשר (להבדיל ממילות המפתח שלי).
לאחר ביקור העכביש של מנוע החיפוש באתר שלי תועד כל הטקסט המופיע בדף המקשר לצורך הצגת תוצאות חיפוש רלוונטיות במנוע החיפוש. גולש שיחפש את "משתלת שתיל" לדוגמא עשוי למצוא גם את האתר שלי למרות שהוא בכלל עוסק בתכנון גנים.
חפשו בגוגל את הערך "משתלת שתיל" וראו איזה אתרים עולים בתוצאות, נסו גם בקטגוריית חיפוש תמונות של המנוע ובדקו האם עולות תמונות מאתרים אחרים. היכנסו לאותם אתרים ונסו לבדוק מדוע הפנה אתכם מנוע החיפוש אליהם.
קישורים חיצוניים אומנם לא תורמים לאתר שלכם כמו קישור אליכם* אבל יכולים בהחלט לתרום גם לתנועת גולשים שלא היו מוצאים אתכם אחרת. קישורים לאתרים אחרים היא גם דרך נהדרת להתחיל פנייה אל האתרים הנהנים מהם בבקשה לקישור חוזר. גולשים רבים יעריכו את העובדה שאתם מפנים אותם לעוד אתרים מעניינים בתחום ופעמים רבות גם יגלשו אליכם לראות אל מי אתם מקשרים.
* למרות הנאמר מחקרים בנושא מוכיחים מעל לכל ספק שקישורים יוצאים מהאתר למקורות איכותיים בתחום (של האתר) יכולים לתרום למיקומים במנועי החיפוש.
כמה אתרים מקשרים לאתר שלכם?
קריטריון חשוב, אולי החשוב ביותר, בקביעת דירוג האתר הוא מספר האתרים המקשרים אל אתר שלך. הרעיון מאחורי זה פשוט: ככל שיותר אתרים מקשרים אליך, האתר שלך חשוב יותר.
אף אחד לא מקשר אליך אם הוא לא חושב שהאתר שלך איכותי או בעל תוכן מעניין עבור הגולשים שלו, מעין הצבעת אימון בך. שיטה זו הופכת את הדירוג למדויק יותר ושוללת את האופציה של מתן ציון גבוה לדפים לא רלוונטיים, שבוצעה בהם אופטימיזציה למילות מפתח לא רלוונטיות.
אז מה קובע את איכות הקישור ?
- אתר המוערך "כחשוב יותר" במנוע החיפוש משקל הקישור ממנו יהיה גבוה יותר מאתר זניח.
- רוב מנועי החיפוש מאנדקסים אתרים תחת קטגוריה מסוימת לדוגמא מוזיקה, קניות וכדומה. אם הקישורים אליך יעשו מאתרים מאותה הקטגוריה אליה שייך האתר שלך, יעלה ערכם. מסיבה זו מומלץ לנסות ולהשיג קישורים מאתרים דומים מאשר לפנות לאתרים רק מכיוון שהם פופולריים מאוד. הקישור הכי טוב לאתר שלך, למרות שזה בלתי אפשרי, יהיה מהאתר של המתחרה שלך.
- אתר המקשר אליך מבלי שקישרת אליו בחזרה (ללא טובות הנאה) ייתן לך קישור בעל ערך גבוה יותר. למרות זאת בהרבה מקרים יקשרו אליכם רק במידה ויתבצע קישור הדדי. יש לזכור כי כל קישור רלוונטי מוסיף ומוטב להסתפק בקישור איכותי מעט פחות מאשר לא לקבל קישור בכלל.
השיטה הכי טובה לקבל קישור – השקיעו באתר שלכם!
בניית מערך קישורים איכותיים היא משימה שלעיתים נראית "מעייפת" וגם ממושכת, אבל זוהי עדיין הדרך הטובה ביותר ליצור אמינות "בעיני" מנועי החיפוש.
כשמישהו שוקל לתת לכם קישור, ישנם קריטריונים שישפיעו על החלטתו. לפניכם כמה מהם:
- האם קל להגיע לאינפורמציה באתרכם? דרך כמה קישורים צריך לעבור כדי להגיע למידע שימושי??
- מהי איכות התמונות המוצגות באתר? האם מטרת התמונות האלה להסיח את דעתו של הגולש, או שהן קשורות ישירות לתוכן?
- האם יש באתר מנוע חיפוש עצמאי?
- האם ניתן לסרוק בקלות את תוכנו של האתר?
שימושיות ונגישות הן מילות המפתח, וזוהי אף הסיבה לכך שהשגת קישורים איכותיים הולכת יד ביד עם עיצוב מעולה. אם תשקיעו בבניית אתר שייראה מקצועי ואיכותי, תמשכו אליכם הרבה יותר קישורים איכותיים.
עד כמה האתר שלכם והקישורים המופיעים בו מציגים מידע מקיף?
- מהם הקריטריונים שלכם לבחירת קישורים יוצאים (אם בכלל)?
- האם הקישורים האלה רלוונטיים לתוכן המוצג אצלכם?
- האם הקישורים היוצאים הם פנימיים (מקשרים אל דפים פנימיים), חיצוניים, או 'גם וגם'?
- עד כמה קיים איזון בין הקישורים הפנימיים לחיצוניים?
- איזה ערך מוסף יש לקישורים? האם הם מפנים למקורות מידע שלא ניתן להגיע אליהם בקלות?
- האם הקישורים מדורגים באופן כלשהו המצביע על איכותם?
מנועי החיפוש מדרגים את האתר שלכם, בין היתר, על פי איכות הקישורים הנכנסים והיוצאים. גם בני האדם מפעילים חשיבה דומה! לפני שמישהו מחליט אם להוציא אליכם קישור, הוא יבדוק את 'מוניטין' הקישורים שלכם. לכן, שימו לב למי אתם מקשרים, ובאילו מילות קישור אתם משתמשים.
כדי ליצור אמינות (ולמשוך קישורים!), יש לייחס את האינפורמציה המופיעה באתר למקור מוסמך. על מחבר הטקסט להביא "הוכחות" לכך שהינו מקור מידע מהימן, ולהקפיד על הכללים הבאים:
- האם ידועה זהותו של כותב הטקסט?
- האם פרטים אודותיו מופיעים בעמוד "מי אנחנו"?
- האם ישנם באתר פרטי יצירת קשר? טלפון, או כתובת מייל?
- מהו הרקע המקצועי של בעל האתר? האם מופיעים פרסומים שלו ברשת? מהו ניסיונו, ואילו המלצות הוא מציג?
- האם הטקסט באתר כולל הפניות לרשימת מקורות?
- האם ישנם אתרים אחרים המקשרים אל האתר? באיזו תדירות?
- האם הקישורים היוצאים מהאתר מקשרים אל אתרים איכותיים?
- מהי איכות הטקסט? האם ישנן שגיאות כתיב או דקדוק?
- מהו שם המתחם של האתר? (לדוגמא- co.il ; org.il ; gov )
באותה הקלות בה הצלחתם ליצור לעצמכם מוניטין, כך אתם עשויים לאבד אותו. אם אתם רוצים שהקישורים ימשיכו לזרום לאתר שלכם, תנו אינפורמציה על עצמכם, על אתרכם, ועל המידע המוצג בו. שימוש מושכל בציטוטים הלקוחים מהמקורות שלכם, ויצירת תשתית עסקית מקצועית, הם שיהפכו את האתר מקור משיכה לקישורים.
עכשיו, עברו על הרשימה הבאה, ובדקו האם אתם עונים על דרישותיהם (הגבוהות) של מחליפי הקישורים ברשת:
- מראה, "אווירה", ועיצוב מקצועיים
- שימושיות גבוהה; נגישות המידע
- חומר שאינו בעל אוריינטציה מסחרית המוצג באתר במתכונת של מחקר/ מאמרים
- הצגת נתונים לגבי מקורות המידע המופיע באתר; אינפורמציה על מחברי הטקסטים
- הצגת פרטים ברורים ליצירת קשר
סימנתם "וי"? אם כן, יש סיכוי גבוה שאתם בדרך לקישורים איכותיים, וליצירת תדמית של מי שאפשר לסמוך עליו.
ראיון וותיק על החלפת לינקים
למטה מופיע ראיון על תחום החלפת קישורים שעשיתי בשנת 2007 עם עדי שניהל את שירות קישורים.אינפו. למרות שעדי עזב את הארץ והשירות נסגר, עדיין מדהים לראות עד כמה חלק מהדברים שהוא דיבר עליהם הקדימו את זמנם ונותרו רלוונטיים עוד היום ב- 2020.
אז הנה הראיון המלא – "לא נגענו" באף מילה:
לאור התעוררות שוק החלפות הקישורים בארץ בחודשים האחרונים החלטתי לקחת את עדי סטרול, מנהל אתר קישורים אינפו, לראיון אחד על אחד. במהלך 4 החודשים האחרונים, עבר אתר קישורים שינויים רבים וזינק לראש התוצאות עבור מונחי המפתח העיקריים שלו וביניהם קישורים, החלפת קישורים ועוד.
עדי, ספר לנו קצת עליך – מה עשית לפני קישורים אינפו ?
לפני שנכנסתי לתפקיד עסקתי בעיקר בניהול קמפיינים לבניית קישורים עבור לקוחות המתחרים על מונחים תחרותיים בשוק העולמי. עבודתי התמקדה בקידום אתרים מרובי שפות, הפונים במקביל לקהלים שונים בארה"ב ואירופה, כך שיצא לי לעבוד לא מעט על ארבעת המנועים הגדולים – Google, Yahoo!, Live ו- Ask באנגלית, איטלקית, ספרדית, צרפתית, גרמנית ושפות נוספות.
הרבה אנשים היום נמנעים מלהחליף קישורים הדדיים. האם אתה מאמין שהימים של קישורים הדדיים עברו או במילים אחרות האם טקטיקה זאת היא בזבוז זמן ?
אני לא חושב שקישורים הדדיים איבדו מערכם – לינק מאתר רלוונטי לתחומך, שאתה מקשר אליו בחזרה, יהיה מאוד רלוונטי עבור הגולשים ולכן ייחשב כלינק איכותי מבחינת מנועי החיפוש. הבעיה נעוצה בעובדה שמעל 95% מהקישורים ההדדיים לא עונים על קריטריון הרלוונטיות מה שגורם להם להיות בעלי ערך נמוך יותר.
באתר קישורים אינפו אתם מנהלים קמפיין בניית קישורים למספר אתרים. מהם השיקולים/ טקטיקות שאתה מפעיל כאשר אתה עושה עבודה עבור לקוח ?
יש המון דברים שאנחנו מתייחסים אליהם בעבודה מול לקוחות. דבר ראשון שצריך לחשוב עליו הוא מי הלקוח (אתר אינפורמטיבי תדמיתי, אתר מסחרי, אחר) ומיהם אתרי האוטוריטה בתחום שלו. בכל מקרה הדבר החשוב ביותר הוא לבדוק את התחרות על מונחי המפתח של הלקוח על מנת שלא תגיע עם "סכין לקרב אקדחים" כמו שאמר שון קונרי בבלתי משוחדים.
מה היית מציע לבעל אתר חדש שנכנס היום לתהליך בניית קישורים כשהוא מתמודד מול מתחרים וותיקים על מונחי המפתח שלו ?
קצת קשה לענות על השאלה ללא פרטים מלאים דוגמת מהו השירות שמספק האתר לגולשים. במידה ואין לך אתר ייחודי ו/ או אינך מספק מוצר בעל ערך רב העצה הכי טובה שאני יכול לתת היא – להתאזר בסבלנות והרבה! בניית קישורים הוא תהליך שלוקח זמן אלא אם בכוונתך להשתמש בטכניקות של כובע שחור שזהו דיון אחר לחלוטין.
…
מאחר וגם אני (עומר) מקדם אתרים בחו"ל, נגררנו לשיחה על השוואה בין השוק המקומי בישראל לבין שוק החלפת הקישורים העולמי. מעצם היותנו שוק קטן ביותר תחום בניית הקישורים בארץ לא מפותח באותה המידה של התחום בחו"ל וספק אם יהיה. עדיין גם בארץ ניתן ליישם בהצלחה שיטות הנהוגות בקידום אתרים בחו"ל:
הטרנד החם עד לא מזמן בעולם קידום האתרים היה הגשת מאמרים לאתרי מאמרים. האם עדיין כדאי להשקיע בהגשת מאמרים ואם כן על איזה אתרים אתה היית ממליץ ?
אישית אני מעדיף את הגישה האקטיבית – פניה לאתרים איכותיים בתחום שלי בהצעה לפרסם אצלם תכנים ייחודים ואיכותיים המותאמים לגולשים שלהם. כך תוכל לקבל גם טראפיק רלוונטי ולא רק קישור לצורכי SEO. בשוק העולמי קיימת מגמה חדשה של יצירת דפי תוכן או דפי פרופיל באתרי ווב 2.0 המשלבים בתוכם קישורים יוצאים אל האתר שלך. הבולטים בתחום הם רשת פייסבוק שממשיכה לתפוס תאוצה ואתרים דוגמת Squidoo ונוספים.
מהם יתרונותיו של Link baiting והאם הוא אפשרי בארץ ?
בארץ קשה יותר לעשות לינק בייטינג אך בהחלט אפשרי, מי כמוך יודע זאת – ראיון מומחי קידום אתרים שעשית הביא את נטוורקינג, לפני מספר חודשים, לדף הראשון בגוגל עבור הביטוי 'מומחה קידום אתרים' ושלל וריאציות של המונח. גם היום נטוורקינג מופיע בדפי התוצאות הראשון והשני בגוגל עבור מונחים אלה מבלי שנעשית עליהם עבודת קידום.
לינק בייטינג בדרך כלל לא מביא קישורים לדף הבית אבל הוא מגדיל את הפופולאריות של האתר במנועי החיפוש ותורם משמעותית לקידום מונחי מפתח משניים. בנוסף, וכאן יתרונו הגדול, הוא מייצר trust עם קישורים איכותיים שלא היית יכול להשיג בשום דרך אחרת.
בחלקו השני של הראיון מנתח עדי את השפעתם של פרמטרים שונים באלגוריתם של גוגל על החלפת לינקים ומתייחס לעדכון הפייגרנק האחרון וקידום באמצעות blackhat seo.
עד כמה יש משמעות לגיל האתר וגיל הקישור ?
אחד הפרמטרים שגוגל הכניסו לאלגוריתם שלהם הוא את אלמנט הזמן. אף אחד לא יכול לעבוד על השעון ולכן (למרות הביקורת שנשמעה על כך) הזמן מקנה לאתר יותר trust. אם קיבלת לינקים מאתרים בעלי trust גבוה זה ישפיע באופן חיובי על הדרך שבה מנועי החיפוש יתייחסו אליך ויקצו trust גם לאתר שלך. אם לינקים אלה גם "מתבגרים" מנועי החיפוש יתנו להם חשיבות גדולה יותר ועוד trust יזרום אליך.
מה בנוגע לקצב הגידול של קישורים לדף מסוים, האם להערכתך זהו פרמטר שהאלגוריתם של גוגל מתייחס אליו ? אם כן מה המלצתך למי שמוסיף קישורים לאתר שלו ?
אין ספק שקצב הגידול של קישורים נכנסים הוא פרמטר שנלקח בחשבון. גוגל בוחנים את כמות הקישורים הנכנסים לאתר לאורך תקופה ומנסים למצוא דפוסים לא הגיוניים לגידול טבעי. אני אישית לא טורח לדאוג לקצב הגידול מאחר והטקטיקות בהם אנו משתמשים כוללות קישורים רלוונטיים בלבד בין אם מהחלפות קישורים, מאמרים או לינק בייטינג.
בגדול רק מי שמבצע בניית קישורים אגרסיבית (קניה של קישורים או החלפות עם כולם) צריך להיות מוטרד. במקרה כזה הייתי ממליץ על לעשות את הדברים בהדרגה ולבחון את ההשפעה על מנועי החיפוש באופן שוטף.
מה בנוגע לקישורים יוצאים – האם קישורים שאתה מוציא לאחרים יכולים לתרום לאתר שלך ?
להערכתי כן, בסופו של דבר מנועי החיפוש מנסים לחקות התנהגות אנושית ולתת לנו את מה שאנחנו רוצים. אם הוספת קישורים לאתרים איכותיים, שתורמים לגולשים שלך, אתה מגדיל את האמון שנותנים בך הגולשים – אין ספק שמנועי החיפוש יירצו לתת לך את אותו האמון.
בעיקר לאור העדכון האחרון של הפייגרנק – עד כמה הוא
משמעותי ?
פייגרנק הוא מדד כמותי קל ומהיר לקבלת "תחושה" כללית לאיכותו של אתר. אבל כאשר רוצים לנתח באמת את ערכו של קישור מאתר מסוים יש להתייחס למדד ה- trust שהפרמטרים שלו לא ידועים (לפחות לא במלואם). מי שמחליף קישורים על בסיס פייגרנק בלבד מחטיא את המטרה היום יותר מתמיד, לאחר העדכון האחרון. בהתייחסות לעדכון עצמו, להערכתי השינוי ל- PR בסרגל בוצע ידנית (כלומר אין שינוי אלגוריתמי) ועל כן איננו רואים שינוי בדירוגים או בטראפיק לאתרים "שנפגעו".
מה שגוגל עשו הוא לקחת מספר מאות אתרים ידועים ומובילי דעה (שנבחרו מתוך רשימת הדיווחים על אתרים המוכרים לינקים) והענישו אותם ידנית על מנת ליצור באז. הבאז שנוצר גרם לפאניקה גם בקרב קוני הקישורים וגם בקרב המוכרים מה שיגרום להפחתת/ הסרת קישורים קנויים ובסופו של דבר נראה גם ירידה בדירוגים בעקבות קישורים שהוסרו.
נקודה מעניינת, כלומר כל עוד אמשיך במדיניות הקישורים של לפני העדכון – אני לא אפגע ?
כמובן שיש להתייחס גם לכוחות השוק אבל בגדול אין סיבה שתפגע. למעשה כל שיטת הדירוג של גוגל מבוססת היום על קישורים נכנסים וכולם מכירים את חוקי המשחק. חלקנו מבצעים מניפולציה מתונה (כובע לבן) ואחרים מניפולציה אגרסיבית (כובע שחור) ושתי השיטות עובדות. לראיה, אם תחפש את המונח 'קידום אתרים' בגוגל תוכל לראות בדף הראשון של התוצאות מקדמי אתרים משני העולמות – שחור ולבן.
אני מניח שגוגל תנסה להוריד את המשקל של קישורים נכנסים בדירוג אתרים בעתיד ולהחליף אותם בפרמטרים איכותיים יותר המבוססים על כלים שהיא מספקת היום וכלים חדשים שהיא תספק בעתיד.
…
בהחלט הרבה חומר למחשבה אבל בכל זאת נעשה מעבר חד לכמה מילים על אתר
קישורים אינפו:
הרבה מאוד שינויים נעשו באתר לאחרונה, האם השינויים הם עיצוב בלבד או שנוספה פונקציונאליות לאתר ?
אומנם יש הרבה שינויים ויזואליים אבל עיקר העבודה נעשתה דווקא על הבק-אופיס ושיפור השירות מאחורי הקלעים. לדוגמא, הרבה חברות קידום אתרים משתמשות היום בשירות ומוסיפות לחשבון שלהן מספר אתרים של לקוחות. לפני כחודש הוספנו לפילטר זיהוי ספאם פיצ'ר, שמאפשר לבעלי חשבון מרובה אתרים לקבל הודעה אחת בלבד מבעל חשבון אחר באתר (גם אם נשלחה אותה ההודעה לכל האתרים המופיעים תחת החשבון שלהם).
כמובן שיש גם פונקציונאליות חדשה למשתמשים דוגמת אפשרות להצביע לאתרים שאהבתם/ לא אהבתם, כפתורי פייגרנק שמראים את דירוג האתרים בזמן אמת, אפשרות להוסיף תיאור קצר על האתר ועוד.
מה לגבי העתיד – נראה עוד פיצ'רים חדשים בקרוב ?
יש עוד מספר פיצ'רים שנמצאים כרגע בעבודה כגון אפשרות דיווח על ספאם, הוספת דפי פרופיל ועוד. בחודש דצמבר אנחנו מעלים שירות חדש באתר שייתן הטבות נוספות למשתמשים בו אבל אני לא יכול לפרט יותר בשלב זה.
השאלה המתבקשת ועמה נחתום, יש כוונה לתמחר את השירות בשלב מסוים ?
היום אנחנו נותנים בחינם הרבה דברים שיכולנו לתמחר דוגמת קישורים ישירים שמעבירים כוח מבחינת SEO, אפשרות לשלוח מספר מיילים בלחיצת כפתור אחת ועוד. שירותים אלה יישארו חינמיים גם בעתיד אם כי יכול להיות שחלק מהדברים החדשים שנוסיף יהיו בתשלום