שיווק באינטרנט 2.0

נכתב על ידי ארז זוננשיין, SEO-site

פלטפורמות web 2.0 נוצרות מידי יום, הן הטרנד החם מזה שנים ונראה כי הן יישארו כאן לעוד תקופה ארוכה, אך השאלה הנדרשת היא מי מנהל את הפלטפורמה: בעלי האתר או הגולשים?

הטרנד החם ביותר בשנתיים האחרונות הוא המותג web 2.0, הסיבה שאני כותב מותג ולא טכנולוגיה היא העובדה שהמותג הנ"ל נמצא ברשת האינטרנט כבר שנים רבות, אלא שרק עכשיו החליטו למתג אותו. web 2.0 הוא כינוי לתוכן אינטרנטי אשר נוצר ע"י גולשים באמצעות פלטפורמה אשר נבנתה לרוב ע"י חברות או פורטלים. ישנם הרבה מאוד סוגים של תוכן גולשים כמו בלוגים, פורומים, רשתות חברתיות, יוטיוב, דיג וכו'.

היתרון הגדול של תוכן גולשים היא היכולת של אתר להניע את עצמו ללא הוצאות כספיות. יתרה מכך, אתרי ווב 2.0 ידועים בחשיבותם במנועי החיפוש, לאור העובדה כי גולשים דואגים לעדכן אתרים מסוג זה בתדירות גבוהה ובמידע רלוונטי. בשנתיים האחרונות נעשה שימוש בפלטפורמות קוד פתוח ליצירת פורומים, בלוגים ועוד. אם כבר כעת עולה לכם הרעיון ליצור מערכת קהילות שתכבוש את ישראל בשלב הראשוני ותסחוף את העולם בשלב השני, כדאי לדעת כמה דברים מראש.

אם החלטתם לפתוח מערכת ווב 2.0 כדאי למצוא את האיש הנכון שינהל את הגולשים. לא משנה אם מדובר במערכת פורומים, בלוגים או צ'אט, לגולשים יש צורך במישהו שיעשה סדר בבלאגן. אם ניקח לדוגמה את ישראבלוג, נראה כי נבחרי הגולשים עצמם מנהלים חלקים שונים באתר. כאשר בוחרים מנהל רצוי שיהיה בעל ניסיון ועוד יותר חשוב שיהיו לו עמיתים מהתחום. הצעד הקשה ביותר להפיכת מערכת ווב 2.0 לאיכותית היא הגולשים עצמם. הרבה יותר קל להביא קהילה קיימת מאשר ליצור אחת חדשה, בדיוק כמו שעדיף לרכוש אתר קיים ולשדרג אותו, כך כדאי להביא מנהל אשר פעיל במערכת אחרת ובכך לבצע דריסת רגל נכונה בתחום.

תפקידו של המנהל הוא לישב ויכוחים ולתפעל את הגולשים באמצעים שונים המתאימים לכל פלטפורמה. פעמים רבות הוכח כי המנהל הוא אשר מניע את התנהלות המערכת, במיוחד כאשר מדובר בפורום או צ'אט.

כאשר אנו יוצרים עמוד בית או דף נחיתה, אנחנו מתבוננים בו היטב ותוהים האם הוא יגרום לגולש לצאת או להישאר. שימוש נוח בפלטפורמת גולשים יאפשר לכל גולש פשוט ליצור את התוכן הרלוונטי לו בקלות. אם מדובר בפורום או צ'אט , חישבו האם באמת כדאי לכם לדרוש רישום בכדי לאפשר הוספת הודעה או כניסה לצ'אט. אם מדובר ברשת חברתית, בדקו היטב עד כמה העמוד הפרטי של הגולש נוח לעדכון, עד כמה נוח להשתמש בו או כמה נוח לאתר חברים ברשת.

המטרה בתוכן גולשים היא לאפשר לכל המשתמשים, הן הפשוט והן המתקדם, ליהנות מפלטפורמה נוחה שלא תדרוש ממנו מאמץ ניכר. במידה ותכבידו עליו ביצירת תוכן ההפסד יהיה כולו שלכם, אך עם זאת יש לזכור כי יש להתגונן מהתקפות ספאם בכדי לשמור על תקינות הקהילה הקיימת.

הבט נוסף המשפיע על נוחיות הגולש היא מידת הפרסום באתר. נכון שהכי קל זה "לדחוף" פרסומת בכל הודעה בפורום, בכל סוף של פוסט, אחת לחמש דקות בצ'אט וכך הלאה, אך חשוב לזכור מספר דברים בכל הנוגע לפרסום באתרי ווב 2.0: א.התוכן שנוצר ע"י גולשים הוא בגדר קניין פרטי, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בבלוגים או הודעות בפורום בו הם מדברים באופן קבוע, פרסום בשטח הפרטי שלהם (על אף שהפלטפורמה מסופקת על-ידכם) הנה בגדר חדירה לפרטיות. ב.במידה ומדובר בקהילה קבועה, הגולשים יתרגלו למיקום שטחי הפרסום ובאופן אוטומטי העין תתעלם מהם, כך שאין טעם להטמיע פרסומות בכל חור אלא למצוא את הדרך למשוך את העין ולא להציק לגולש – באותו הזמן.

אחרי שתצליחו למצוא את שיטת הפרסום היעילה והמתחשבת ביותר, כדאי שתקשיבו להצעות הגולשים. הם אולי ידרשו עוד איקונים, עוד פעילויות ובקיצור – אפשרויות חדשות. מאחר ומדובר בתוכן גולשים, הם אלה שיקבעו את סדר יומו של האתר, לכן חשוב לקחת ברצינות כל פנייה אך גם חשוב לזכור כי לפעמים הגולש לא יודע מה הכי טוב בשבילו, לכן יש להטמיע (ולא לבצע) שינויים בתהליך הגיוני ולא אגרסיבי גם אם לדעתך השינוי יסב טוב לכולם.

לסיכום, זכרו תמיד כי תוכן גולשים הוא לא שלכם גם אם אתם עובדים שעות על התכנות והעיצוב, גם אם כספכם מוזרם לטובת המערכת ללא הרף, זכרו תמיד כי הגולשים הם המנהלים של האתר בראש ובראשונה.

השארת תגובה