מה צופן לדעתך העתיד לתחום ה- SEO ?

אלו התפתחויות נראה לדעתך עד סוף 2010 במנועי החיפוש, בתחום קידום האתרים, בחברות קידום ובקרב הלקוחות ?

 

עומר (SEOBoots) – אני בטוח שגוגל יכינו לנו שלל הפתעות השנה אבל מספר כיוונים לדעתי הם דיי ברורים:

1. התפתחות כל נושא החיפוש האישי עבור כל גולש/ מחשב בין אם הוא מחובר לחשבון שלו בגוגל ובין אם הוא מבצע חיפוש רגיל שלא מתוך החשבון שלו. גוגל עובדים על הכיוון הזה כבר מספר שנים והם ממשיכים להתמקצע בו.

2. הטמעת עולמות הווב 2 בתוצאות החיפושים עומדת לטעמי לשנות את עולם החיפוש ואני מניח שלא ירחק היום בו ההתמחויות 'קידום במדיה חברתית' או 'קידום ברשתות חברתיות' יקבלו נפח משמעותי בעבודה של חברות הקידום המקצועיות.

3. התקציבים לקידום באינטרנט יגדלו משמעותית על חשבון תקציבי השיווק והפרסום הקונבנציונליים בחברות ועסקים. כתוצאה מכך משרדי פרסום ויחסי ציבור יתחילו לספק ללקוחותיהם גם שירותי קידום ומיתוג באינטרנט בין אם על ידי חיבור לחברות קידום מתמחות או על ידי פתיחת מחלקות בתוך המשרד (חלקם כבר התחילו).

4. החיפוש ימשיך להשתכלל ויאפשר מגוון רחב יותר של אפשרויות חיפוש לגולש מחיפושי social (שיישאבו את האינפורמציה מתוכן גולשים במדיות החברתיות), חיפושי וידאו, קול ותמונה משופרים והרבה mobile.

5. מנועי החיפוש יהפכו להיות יותר "דביקים" ויישמרו את הגולשים אצלם יותר זמן. כיצד זה יתבצע ? הגולש יקבל את האינפורמציה ישירות מתוצאות החיפוש מבלי שיצטרך לגלוש לאתרים עצמם. המשמעות היא שהאתרים יקבלו פחות טראפיק !

6. כל הנקודות מלמעלה ישנו את גישת הלקוחות והדרישות שלהם מחברות הקידום לתוצאות מדידות, דוגמת טראפיק והמרות גולשים, שיחליפו את דוחות המיקומים.

7. משיחות בכנסים עם המהנדסים של yahoo! ומקדמי אתרים בכירים בעולם אני שומע כל הזמן שימיי siteexplorer (אחד הכלים הטובים יותר לאינפורמציה על קישורים לאתרים – ראו שאלה 2) ספורים, אולי השנה זה יקרה. מישהו רוצה להרים את הכפפה ולספק שירות חלופי ?

8. אני מאמין שהשנה נראה מהפך נוסף בהתייחסות של גוגל אל פעילות בתוך האתר אשר תהפוך לחשובה הרבה יותר מפעילות offpage. אין הכוונה לכיוונונים טכניים כאלה ואחרים של פרמטרים onpage כי אם לתכנים איכותיים. האתרים שיספקו את חווית הגלישה והתכנים האיכותיים ביותר עבור הגולשים הם אלה שידורגו גבוה על פני המתחרים (גם אם מדובר בשחקנים קטנים יחסית). המשמעות היא שחברות קידום בלתי מקצועיות שהסתמכו בעיקר על תכנים לא איכותיים באתרי "תמיכה" שהקימו לצורך קישורים בלבד ייפגעו.

9. מהירות הוא שם המשחק השנה עם האלגוריתם המשופר של גוגל. אתרים שייטענו מהר יעלו גבוה יותר בתוצאות החיפוש.

פבל (AskPavel) – אני חושב שההתפתחות בתחום ה-SEO תעשה בצורה הבאה:

  • חשיבות לינקים ממדיה חברתית – כפי שטענתי בתשובה לשאלה הראשונה, פופולאריות הרשתות החברתיות ואתרי bookmarking גדלה לאחרונה, מה שהוביל לכך שכמות נכבדת מהקישורים ברשת עוברים שם. לדעתי חשיבות לינקים אלו תגדל בעיני גוגל שלא יוכל להתעלם מכמות המידע העצומה שהוא יכול לשאוב משם.
  • התמקדות במכירות, לא בדירוגים – הביטויים נעשים יותר ויותר תחרותיים ולקוחות נהיים מודעים יותר לכך שהדירוג לא בהכרח מביא לרווח ישיר, השאיפה ל-ROI תהיה גבוהה מתמיד. כל ההתפתחות הזאת, עשויה להגדיל את הפופולאריות של תחום ה- optimization conversion בקרב לקוח פוטנציאלי.
  • חשיבות גורמי off page בקרב מקדמי אתרים – חברות SEO (בייחוד בארץ) לאט לאט מבינות יותר, שלעשות on-page באתר הלקוח זה נפלא, אבל זה בסך הכל תורם כ-20% להצלחה (אפילו פחות).
  • פופולאריות של rich-snippets בתוצאות האורגניות – כפי שהזחלן של היום הוא לא הזחלן של פעם, גם הגולש של היום מחפש משהו שהוא מעבר לטקסט בלבד. כבר היום אפשר לראות בתוצאות החיפוש סרטוני וידאו, מפות, מצגות וכו' (הן בתוצאות עצמן והן בדפים אליהן מובילות), ואני מאמין שזה רק יגדל בהמשך.
  • החיפוש ב-mobile יגדל משמעותית – זה לא סוד שכבר היום ניתן לחפש ב- www.google.com/m (גוגל לטלפונים ניידים). בהתאם למחקר של חברת ABI, כמות האנשים שגולשים דרך הנייד שלהם באינטרנט יגדל מ-76 מליון (בשנת 2007) עד לכ-700 מליון בשנת 2013(!) לכן, אני מציע לכל חברת SEO שמכבדת את עצמה להכין תשתית ולחקור את שיטות הקידום ב-mobile כבר היום (כי הן מעט שונות).
  • ניתוח ומתן חשיבות ל"זרם הקלקות" – clicks stream הוא התהליך שהגולש עובר מהרגע שחיפש שאילתת חיפוש ועד לרגע שהגיע לדף שענה על הצורך שלו. אילו גוגל היה יכול להבין את כל מסלול ההקלקות והמעברים בין הדפים השונים שהגולש עבר, הוא היה יכול לשפר פלאים את תוצאות החיפוש. אבל כפי שאנחנו מכירים את גוגל מנסיון העבר, אין אצלו מילה כזו "אילו" 🙂

גלעד (נקודה) – בתקופה הקרובה ניתקל לדעתי ביותר ויותר גרסאות לתוצאות החיפוש, (עוד) יותר פרסונליזציה – בהתאם לאופי השאילתה, מיקומו של הגולש, ההיסטוריה שלו, חיפושים קודמים והאם הוא מחובר או לא כמשתמש רשום (logged In / out). נראה גם הופעה של תוצאות מרשתות סוציאליות ותוצאות המושפעות מחברים/קבוצות של המחפש. בקיצור – קרקע פוריה למקדמי האתרים שיוכלו לומר מבלי לשקר "אצלי אתה מופיע בעמוד הראשון, תנסה להתחבר לג'ימייל ולחפש שוב…"

חיפוש קולי יתחיל לצבור תאוצה, בעיקר ממכשירים ניידים, כבר היום יש אופציות חיפוש די מרשימות מבחינת מיפוי/סיוע GPS ואני מעריך שיש עדיין מקום לשיפור רב, בישראל צפוי האייפון לפרוץ עם מאות אלפי מכשירים כך שגם אצלנו תרבות החיפוש הנייד תשתנה
ותיצור הזדמנויות.

אני מקווה ששיתוף הפעולה בין יאהו למיקרוסופט יצליח לנגוס (אפילו במעט) בהגמוניה של גוגל בשוק החיפוש ומנחש ש ask שהפך למנוע השלישי בגודלו עם האיחוד של מספרי 2 ו-3 יימכר או יעבור טלטלה נוספת.

מבחינת חברות קידום ולקוחות – תלוי מאוד במטרות, בתרבות הארגונית ובחשיבות שנותן העסק לתוצאות החיפוש, יש לקוחות שיעדיפו ליצור התמחות פנימית, יש כאלו שיחפשו סיוע מבחוץ ויש פרוייקטים שבהם גורמים חיצוניים יסייעו למשאבים הפנימיים. יותר ויותר אנשים ייחשפו לתחום וישקיעו בקידום אתרים, תחום שימשיך להיות נדבך חשוב בתמהיל השיווקי, ביחד עם פעילויות שיווק נוספות באינטרנט.

היחסים שבין לקוחות לאנשי הקידום דורשים סינרגיה, להיות במקום הראשון זה טוב ויפה אבל לא מספיק. צריך שעמוד הנחיתה יתאים לאופי החיפוש, שחווית המשתמש והשרות תהיה טובה ושהמשימות האפורות יותר של ניתוח, מעקב, יצירת תוכן ויצירת קישורים תמשכנה גם לאחר הבוסט הראשוני של הפרוייקט. מעל כל אלו צריך להמשיך ולמצוא רעיונות יצירתיים שיקדמו בראש ובראשונה את האתר ורק לאחר מכן או כפועל יוצא את מיקומו במנועי חיפוש.

ישי (K)התפתחויות צפויות בתחום מנועי החיפוש תוך התמקדות על גוגל:

  • המשך עלייה בחשיבות שמייחס האלגוריתם של גוגל לפרמטרים המבוססים על דפוסי תנועה באתר, שתבוא על חשבון הפרמטרים הישנים יותר שמתייחסים ל-inpage הטכני ול-off page.
  • פיתוח משמעותי של תחום ה-local וה-mobile search שילווה בגידול ניכר בכמות החיפושים שיבוצעו ב-google maps.
  • גידול בתנועת ה-PPC שיבוא בחלקו על חשבון התנועה האורגנית.

התפתחויות צפויות בחברות קידום:

  • המשך מעבר מתעשייה המבוססת על "סודות" של מומחה בודד לתעשייה המבוססת
    על התמקצעות של מספר רב של אנשי מקצוע מדיסציפלינות שונות שעובדים ביחד
    על מנת לספק את התוצר הסופי, או במילים אחרות – פחות קסמים ויותר התמקצעות ועבודה קשה.
  • ביסוס יתרון הגודל – בהמשך ישיר לסעיף הקודם נראה כי תנאי הסף הנדרשים לפתיחת חברת קידום יעלו, שכן העבודה תתבסס על הרבה מאוד סוגי אנשים שונים, מה שיעניק יתרון משמעותי לחברות היותר גדולות בתחום.
  • התרחבות לתחומים משלימים על מנת לספק ללקוח פתרון יותר כולל.

התפתחויות צפויות אצל הלקוחות:

  • הבנה טובה בהרבה של התחום שתגרור בין השאר מעבר מיעדים מבוססי מיקום עבור מספר מצומצם של מילות מפתח ליעדים שמתייחסים בסופו של דבר ישירות למודל העסקי של החברה.
  • גידול בתקציב הכולל המושקע בתחום מנועי החיפוש ובחשיבות המיוחסת לפעילות זו בסדר היום של הארגון.
  • שינוי תפיסתי של הארגון לגבי חברת ה-SEM והבנה כי לא מדובר בספק טכנולוגי שבא לבצע אופטימיזציה נקודתית, כי אם בשותף אסטרטגי ברמה השיווקית.

איתי (איזינט) – אנו רואים את לקוחותינו, הן ב PPC והן ב SEO מעוניינים יותר ויותר להתמקד באינטגרציה שבין המכירות בפועל, לפי נתוני ה back-office או ה CRM שהם רואים, לבין נתונים הקשורים במקורות התנועה. לדוגמא, יוזר מקליק על מודעה ממומנת או תוצאה אורגנית, הופך להיות ליד אך עדיין לא מבצע רכישה. בעתיד, אותו ליד נהיה לקוח – בין אם דרך זה שנציג מכירות של האתר חוזר אליו ומבצע את המכירה, או בין אם היוזר חוזר לאתר באופן עצמאי ומבצע את הרכישה.

לסגור את מעגל הרכישה במלואו, תוך כדי פילוח השוק בכל רזולוציה (ברמת המילת מפתח, איזור גיאוגרפי, הצעת ערך ללקוח, זמנים שונים בשבוע, וערך לקוח אמיתי) — הוא דבר בעל פוטנציאל רווח אדיר ללקוח.

בנוסף, אנו רואים התאמה מתחזקת של בין נראות המותג ב"עולם האמיתי" לבין הנראות של המותג במנועי חיפוש. לא נדון בכך כאן, אולי נדרש ראיון נפרד עבור סוגיה זו.

דבר נוסף, על מותגים גדולים להבין שהם הולכים להתחלק בנראות והטראפיק גם עם קטנים, שלא כמו בעולמם האמיתי. גם בלוגר פרטי יכול לכתוב תכנים שיתאימו לשאילתת החיפוש המתארכת של הגולש, ולתפוס את הבמה. מה שידחוף את המותגים לחזק את הרישות שלהם בווב, ולהשקיע יותר בשיתופי פעולה.

וכמובן – יש התכנסות (convergence) של עולם ה SEO וכן עולם ה PPC עם עולם ה Conversion optimization. וכאמור, ככל שאתר יהיה מושך יותר עבור גולשים, מנועי החיפוש ישקפו זאת בדירוגים.

גיא (דוראן) – חשוב לציין ראשית כי האסטרטגיות בארץ לא מפתחות באופן משמעותי בציר הזמן והצפי שלנו נכון להיום שהן לא ישתנו בהרבה. ייתכן ועם עלייתו של קפאין נבחין בתזוזות קלות בתוצאות החיפוש והצורך למקד בניית תוכן וקישורים במקומות רלוונטיים ואיכותיים יתמקד ויגדל יותר באחוזים לעומת היום.

בשוק העולמי מבחינתנו פעילות חברתית ענפה, social bookmarking, טוויטר ושימוש ברשתות חברתיות ממוקדות יהיה החלק הארי של העבודה. "יחסי ציבור" יותר מאשר SEO. הרבה יותר בניית תוכן איכותי במקומות נחשבים באינטרנט, ניתן להגיד שהתחום שלנו עובר טרנספורמציה לטובה.

גוגל עושה הכל כדי למזער את האלמנטים הטכניים המשפיעים על הקידום אם כי יש לה עוד עבודה רבה ולכן אופטימיזציה איכותית תמיד תהיה חלק בלתי נפרד מהצלחה. שימוש באתרים תומכים באיכות ירודה, הפצצות פורומים והפצות פרס ריליסים באיכות בינונית ילכו וייכחדו שכן הם מעולם לא הועילו לגולשים בשום צורה וזיבלו את האינטרנט ואת מנועי החיפוש.

מבחינתנו השינוי מבורך, ומקווים לראות "חופים נקיים יותר" בתוצאות החיפוש במהלך
שנת 2010.

ניר שי (נירמי) – שאלה מצויינת לסיום: בימים האחרונים ודאי שמתם לב שגוגל עבר לתוצאות אישיות גם כשאתם לא בתוך החשבון שלכם בגוגל. אז למרות שיש דרך להודיע לגוגל לבטל את התאמת תוצאות האישיות, כלל לא סביר שכך ינהגו הגולשים.

אז כיצד זה ישפיע על עולם הקידום אתרים?

לדעתי האישית בעוד זמן קצר המדיד להצלחה של SEO יבוסס על עלייה בכניסות רלוונטיות לאתר ובעלייה של יחס ההמרה / conversion rate הקידום יבוסס יותר על ביטויי זנב ארוך מאשר על ביטויי ראש. מקדמי אתרים המבססים את כוחם על כוח הקישורים בלבד, ייאבדו את דירוגם וחלקם יחליטו לוותר לגמרי ולנטוש את עולם ה- SEO . כי מבחינתם זה יהיה ללמוד מקצוע חדש – ארכיטקט אתרים.

מי שישאר בתעשייה יתחיל לתכנן עבור לקוחותיו ועבור עצמו אתרים שלא ראינו כמותם עד היום. אנו עתידים לראות אתרים חווייתיים , נקיים ושימושיים מגיחים לראש התוצאות בגוגל ישראל. הכיוון הכללי לדעתי הוא רק טוב לתעשייה והכי חשוב לגולשים בישראל.

אופיר (קומפיוקול) – ההתפתחות תהא בעיקר האינטגרציה של תחום החיפוש האורגני עם הממומן, כניסת ה- BLENDED RESULTS לתוצאות החיפוש המקומי, שכלול האלגוריתם המקומי ויישור קו עם השוק הבינ"ל, ואינטגרציה של התוצאות עם עולם ה- WEB ANALYTICS, שכולל בחובו מידע שיכול לשנות את התכניות של רוב המקדמים, אם יושמש בצורה הנכונה.

כמו כן תהיה קפיצת מדרגה ביכולת הלקוחות להבין, וברצון ללמוד, וכן בתאימות מערכות אינטרנט חדשות ל- SEO הבסיסי, כך שרף המקצועיות יעלה.

בנוסף, כניסות יותר ויותר בעלי מקצוע תפתח את השוק לכיוונים חדשים ותגדיל אותו. גם התחרותיות תעלה וייתכנו קשיים לחלק מבעלי המקצוע, אבל בתמונה הגדולה העוגה תגדל והתקציבים המופנים לנושא יגדלו גם הם.

לקריאת הראיון הכל SEO, לחצו כאן

השארת תגובה