'קידום אתרים', שינויים בתוצאות החיפוש – קייס סטאדי

איך תסביר את מה שקורה לאחרונה במונח 'קידום אתרים' – מדוע אתרים מסוימים ירדו מהדף הראשון בגוגל ? איך תסביר את התנודות התכופות דווקא במונח הזה ולא במונחים נוספים (אם ידוע לך על תחומים נוספים בהם זה קרה, נשמח לדוגמאות) ? כיצד ניתן להסביר אנומליות דוגמת דפי נחיתה ללא תוכן רב שמחזיקים מעמד בעמוד הראשון, או אתרים חדשים עם קישורים מאתרים ברוסיה שמגיעים למקומות גבוהים ?

seo israel case study

אורי זילברשטיין, Duran SEOמהרגע שפנדה עלה לאוויר גוגל השתגע, אך לטובה מה שראינו במונח קידום אתרים ראינו גם במונחים תחרותיים אחרים בענפים כמו תיירות ומלונות והתייעצו איתי מספר מקדמי אתרים בנושא הזה. לאחר שבדקנו לעומק ראינו שאחד הפרמטרים שהשפיע על סילוקם של הרבה מאתרים מהעמוד הראשון היה קישורי פוטר, היה נראה שפרופיל הקישורים של רוב האתרים שנעלמו מורכב כמעט כולו מפוטרים, הרי בשנת 2008-2009 פוטרים היו חגיגה אמיתית בארץ, אם היית משיג פוטר או שניים מאתר בעל TR גבוה, היית עולה לראש התוצאות.
אותם אתרים ספגו פגיעה קשה כתוצאה מכך שפרופיל הקישורים שלהם כמכלול היה יותר מידיי חד גוני הן במילת מפתח (כלומר בנו יותר מידיי קישורים באותו ביטוי לאותו עמוד) והן בעובדה שפרופיל הקישורים היה פשוט לא מגוון.חשוב להסתכל על כך כפרופיל שלם ולא כפרמטר אחד בודד, פרופיל קישורים כשלעצמו אמור להכיל מגוון רחב של כמה שיותר דומיינים, של סוגי קישורים, של טקסט עוגן ושל עמודים שונים המקשרים ומקושרים. אתרים בהם יחס הדומיינים המפנים ליחס הקישורים הכולל היה גדול מידיי קיבלו מכה רצינית לאחר פנדה.דפי נחיתה כמעט ללא תוכן נשארים בעמוד הראשון מסיבה פשוטה, פעם אחת מצאנו שאתר כזה הגיע לראש התוצאות כי עשה גלגל קישורים מתוחכם מאוד בעל שני שכבות בהם השכבה הכי אחרונה מקושרת מאתרים ברוסיה ושפות אחרות, פעם אחת פשוט ראינו שאנשים קנו עשרות קישורים מרוסיה ושפות כאלו.
זה הדביק אותם בזמנו למספר חודשים, לאחר פנדה וקפאין 2.0 אנו עדים לכך שאתרים אלו נשארים שבועות בודדים בראש התוצאות ונעלמים (עיינו ערך openminds) שהיה מקום שני במילה קידום אתרים ככה משום מקום על ידי קנייה של עשרות קישורים מרוסיה ונעלם כמעט כמו שהוא עלה.הסיבה שקישורים מרוסיה ושפות כאלו מעלים אתרים לראש התוצאות היא העובדה שאלגוריתמים המנתחים את היחס בין שפות אינם טובים כאשר זה מגיע לעברית (מהסיבה הפשוטה שעברית אינה שפה בינלאומית ויתרה מזו נפח הגלישה הישראלי ביחס לעולם הוא קטן משמעותית, אפילו לא גרגיר של חול במודל הרווח של גוגל, אחוז המשתמשים בעולם הכותב ודובר עברית הוא נמוך מאוד וגוגל משקיעה את מיטב מאמציה בשפות גדולות קודם כל.
כך שההקשרים בין השפה העברית במיוחד מאתרים מרוסיה, קרואטיה, סלובקיה וכו' אינו טוב כל כך ומקדמי אתרים מנצלים זאת, אני מניח שלכולם נמאס מהשיטות הללו וגוגל נלחמים בזה כבר זמן רב והשנה אנו עדים לתוצאות משמעותיות במלחמה הזו, אני אישית לא דוגל בשיטות עבודה כאלו ואצלנו הגולש והלקוח נמצא במקום הראשון.

עומר שובל, iSEO – נטוורקינג

טוב אז נתחיל מכך שקידום אתרים אינו המושג היחידי שבו ניתן לראות התנהגות כזאת של תוצאות החיפוש. במונח בניית אתרים הייתה תנודתיות דומה (אם כי עדיין קטנה יותר) וגם במונחים נוספים.

קווי הדמיון בכל המקרים שאני ראיתי היו: תחומים תחרותיים, תחרות חריפה בין האתרים, מקדמים רבים פעילים בזירה (כל אחד ושיטות הקידום שלו) ולעיתים שימוש בשיטות קידום אגרסיביות. אין ספק שהמונח קידום אתרים עליו מתחרות חברות קידום ומקדמים רבים סבל יותר ממונחים אחרים מניצול של כל טריק אפשרי לפי הספר (ושלא לפי הספר גם כן).

הוסיפו לכך מעורבות מאוד גדולה של גורמים מסוימים בתעשייה, הלשנות מרובות לגוגל על שיטות לא אתיות לקידום, אפשרות להתערבות ידנית של בודקי האיכות האנושיים בגוגל ויש הטוענים שגם עיסוק בשיטות לקידום שלילי מצד מתחרים – דבר שהוא בהחלט אפשרי – ותקבלו תחום שהוא בעייתי במיוחד. הביטוי לכך במנוע החיפוש הוא השינויים הרבים במיקומים בדפי התוצאות.

הזכרתי כבר בתשובתי לשאלה קודמת שקישורים (מכל הסוגים) משפיעים על תוצאות החיפוש ולכן אין הדבר מפתיע שאתרים חדשים דוגמת yaaw, openminds ודומיהם, שמקבלים מסה של קישורים בתקופת זמן קצרה, זוכים ל- 15 דקות התהילה שלהם במקום הראשון או בדף התוצאות הראשון של גוגל. נכון לכתיבת מילים אלו, גוגל לא הצליח לפצח את השיטה שתאפשר לו להתעלם כבר מההתחלה מקישורים בעלי איכות נמוכה – גם בשל העובדה שיש שאילתות QDF שבהן הצגת דף חדש גבוה בתוצאות עשויה להיות רלוונטית עבור מונח תחרותי.

גוגל מנסה להציג תוצאות איכותיות וגם אם הוא "מפשל" קצת בהתחלה, אתרים המשתמשים בשיטות אגרסיביות נעלמים מהר מאוד מדפי התוצאות. המשמעות היא שהפרקטיקה של קידום מהיר יכולה להתאים היום לדברים עונתיים בלבד (מכירות מוצרים לכריסמס לדוגמא) ולא לאתרים שרוצים להישאר לאורך זמן במיקומים טובים.

חיפשתי היכן נמצאים האתרים שאני זוכר שהיו לפרק זמן מסוים במהלך 2011 בדף הראשון בגוגל במונח קידום אתרים ומצאתי אותם בעמודים הבאים:

• אתר נירמי נמצא בדף 3
• K, נקסטלבל ואלקטרו נמצאים בדף 4
• אקטיביטק נמצא בדף 9
• סאו-סימפל נמצא בדף 10
• WAO נמצא בדף 17
• Yaaw נמצא בדף 21
• פורום הקידום של מרטין נמצא בדף 24
• האתר קידום עסקים נמצא בדף 27
• אסמדיה (לשעבר אקסוויז) – לא נמצא בתוצאות (עבור אף אחד מהדומיינים)
• Openminds – לא נמצא בתוצאות

מה אפשר להסיק מהמיקומים החדשים של אותם אתרים ? במבט ראשון, לא הרבה!
חלק מהאתרים נעלמו לחלוטין מהתוצאות, אחרים צנחו במיקומים אל מעבר לדף 20, 2 מתוך הרשימה, שדווקא היו תקופה ארוכה בדף הראשון, ספגו ירידה משמעותית ומספר אתרים חוו ירידה מתונה בלבד.

גם בתוך הדף הראשון התוצאות השתנו לחלוטין: האתר של פבל עלה למקום הראשון, seoisrael ירד לתחתית העמוד ולא פחות מ-6 אתרים, שלא היו שם קודם, נכנסו לדף במיקומים שונים. רק שני אתרים – seoisrael ואתר נטוורקינג – נשארו בדף הראשון לאורך השנים (מאז 2005 למעט מספר שבועות פה ושם). מה ניתן להסיק מכך – שוב לא הרבה.

בחלק מהמקרים הדברים ברורים – פבל צריך להיות במקום הראשון מכיוון שהוא מספק תוכן עדכני ומושקע והאתר שלו הפך לאוטוריטה ולקהילת קידום. מנגד ספאמרים ראוי שלא יהיו בתוצאות והגיוני שהאתרים שלהם נעלמו, אבל עבור כל אותם מקרי הביניים הרבה יותר קשה להסיק מסקנה אחת ברורה למה האתרים ירדו או עלו.

אביב מנוח, Usearch McCann

ישנם שני גורמים עיקריים שמשחקים תפקיד בתופעה זו.

בגורם הראשון נגעתי קודם לכן- הוא נובע מהפער בין האלגוריתם שמופעל במנוע החיפוש המקומי בעברית לבין האלגוריתם שמופעל ברמה הבינ"ל ובשל כך ישנן מניפולציות שמצליחות בצורה יפה מאד לקדם אתרים ללא תוכן למקומות הראשונים תוך שימוש בקישורים "ספאמיים". אנחנו רואים ששיטות אלו מצליחות למספר חודשים עד שמופעלת תוכנת פילטר כזו או אחרת (בין אם ידנית לאחר תלונות ובין אם כחלק מרוטינת הפעילות בGoogle- ישראל) והאתרים האלו יורדים, רק כדי לעלות לאחר חודשיים עם אתר אחר שמשתמש באותן השיטות. עוד עדות להצלחתם של קישורים על פני גורמים אחרים הוא האתר K, שנשאר בעמוד הראשון כשנה לאחר שהפורום עבור לדומיין אחר וכל מה שנשאר על הדומיין k.co.il היה עמוד בודד (שבהתחלה היה לבן בלי כלום).

הגורם השני הוא הרבה יותר מעניין והוא מתקשר גם לעדכונים האחרונים ב-Google בנושא רעננות/טריות התוצאות. לדעתי, זירת "קידום אתרים" באופן ספציפי סובל מכך שבמשך שנים הופעלו עליה שיטות קידום מסורתיות שגרמו לכך שבמשך הרבה מאד זמן הייתי סטגנציה בתוצאות האלו- כולם פחות או יותר עשו אותו דבר. לעומת זאת נראה שהשינויים בתקופה האחרונה (כשנה וחצי) מתמקדים סביב אתרים בעלי עדכונים תדירים וכן זזים לכיוון גיוון של התוצאות- אם בעבר כל האתרים שהופיעו בעמוד הראשון היו של חברות מסחריות, היום ניתן לראות בתוצאות 2 בלוגים שנכון לרגע זה לא מקדמים שום אינטרס מסחרי. לדעתי Google סימנה את התחום הזה כזירה דינאמית שצריכה להתרענן עם תוכן חדש ולכן אתרים שמפסקים את הדרישה הזאת מקבלים עדיפות על חשבונם של אתרים "שמרניים" שהוסיפו עמודים לשם הוספת מילות מפתח חדשות ותו לא.

מיכל כהן, Web guru

מה שמבדיל את המונח "קידום אתרים" ממונחים אחרים, הוא שאחוז הפעולות הטבעיות כאן נמוך יותר מבכל תחום אחר. מכאן נובעת האנומליה. זה כולל התקפות ספאם מאסיביות על אתרים והלשנות לגוגל. זה כולל פרופילי קישורים נכנסים שכמעט ואין בהם שום דבר טבעי. זה כולל התנהגות גולשים לא טיפוסית: חיפושים ללא כניסות, חיפושים שרובם ממתחרים ולא מקהל יעד אמיתי ולכן ההתנהגות באתר אינה משקפת את איכות האתר וכו'. כל המצב הזה ובעיקרו התקפות הספאם, הוא אנומלי וגוגל הגיב עליו באנומליה.

לגבי אתרי ספאם שהצליחו להשתחל לתוצאות החיפוש – יתכן שאותה התנהגות גולשים לא טבעית ולא אופיינית עיכבה את ההבנה של גוגל שמדובר בספאם (הגולשים, שהם בעיקר מקדמי אתרים, הראו לגוגל שיש להם הרבה ענין באתר), אבל בסופו של דבר, הוא הבין. כל עוד אתרים כאלה בסופו של דבר נופלים ונשרפים וכל עוד גוגל שומר על פבל במקום הראשון (למרות שגם הוא חטף התקפות) – אפשר לומר שגם בתוך כל האנומליה והכאוס, גוגל עושה עבודה לא רעה.

טל פריהר

טוב על השאלות האלו נכתב כבר רבות אני אנסה לקצר בצורה שלא תהיה שטחית מידי – לגבי מה שקורה במונח קידום אתרים, כולנו מכירים את ההנחות לגבי זה, אישית אני מעדיף שלא להיכנס להשערות שלא בהכרח מבוססות ולכן אני אגיד קודם כל – "לא יודע". כתבנו כבר בעבר באחד הפורומים באריכות את הראיות לכאן ולכאן בדיון שנערך סביב הנושא ושכל אחד יאמין במה שהוא רוצה. לגבי העובדה שיש תנודות רבות במונח הזה ולא דווקא במונחים אחרים הייתי מסביר את זה ככה אם אני ממש חייב:

א) מדובר בנישה מאוד פעילה ותחרותית.

ב) מדובר בנישה בעלת סיכון גבוה (ישנן נישות פעילות שאפשר לומר שיש בהן מצד גוגל פחות סובלנות לטריקים קידומיים בגלל שהן קורבן מתמשך למניפולציות של בעלי אתרים ומן הסתם לאור תלונות רבות בנושא)

ג) ריבוי הלשנות לגוגל.

ד) אפשרות להתערבויות ידניות.

אבל כאמור זה הכול השערות. וכן יש דוגמאות לנישות כאלו בחו"ל כדוגמת הנישות של זיופי מותגים שנשלטות על ידי סינים בעיקר שעובדים בשיטות מפוקפקות בהן ניתן לצפות בהתנהגות דומה מאוד למה שקורה בנישת קידום האתרים בארץ, אם כי קשה לי למצוא תופעה מקבילה לגמרי.

לגבי השאלה על האנומליות – הבעיה היא כנראה שההבנה שלנו בשאלה איך עובד גוגל היא החריגה ולא התופעה. הרי קישורים הם הפרמטר החשוב ביותר ובנוסף לכך הם גם פרמטר שאין גבול לתוספת הציון שאפשר לקבל בעזרתו עבור אתרים חדשים או ישנים, בין אם הם מגיעים מרוסיה או מסין או מישראל זה לא משנה (נכון להיום). במילים אחרות, אפשר לקחת דף עם 3 שורות טקסט ושציונו הטבעי יהיה אפסי ובעזרת קישורים להעלות אותו למיקום הגבוה ביותר במילה תחרותית בשל הפיצוי המושלם שיצרו הקישורים על הפרש הציונים בינו לבין הדף הממוקם ראשון באותו המונח. ובהנחה שה-Velocity של אותו דף סתמי נשמר לאורך זמן, הוא כנראה יישאר שם עד לעדכון הבא \ הלשנה \ התערבות ידנית או מתחרה שיעקוף אותו.

הדבר אינו מתייחס למה שנקרא "הפצצות קישורים" אותן גוגל יודע לנטרל ביעילות רבה למדי, אלא לרכישות קישורים מחו"ל.

ניר שי, NearMe

לגבי מה שקרה בתחילת 2011 במונח קידום אתרים, האתר שלי היה בין ארבעת האתרים הנפגעים:
NEARME, SEOISRAEL , SEOSIMPLE , NEXTLEVEL.

לדעתי מדובר ללא ספק בפעולה ידנית יזומה מ- 2 סיבות:

1. כיוון שלא עלו דיווחים למיטב ידיעתי שתופעה זו קרתה גם בתחומים אחרים אלא רק בביטוי 'קידום אתרים' ו- 'קידום אתרים בגוגל'.

2. השינוי לא קרה ברגע אחד נתון, אלא במרווחי שעות, תחילה האתר של אורן נפגע וירד לעמוד שני, והאתר שלי עלה לשורה ראשונה במקומו. כעבור 3 שעות האתר שלי ירד לעמוד שני, וכעבור מספר שעות נוספות האתר של נקסט לבל ירד לעמוד 3 , למחרת בבוקר ( יום שישי) נוכחנו לגלות אורן שץ ואנוכי כי גם האתר SEOSIMPLE ירד לעמוד 5.

אני לא חושב שמדובר באיזו שגיאה אחידה שעשינו ארבעת האתרים, אלא בניסיון של גוגל לאותת למובילים בתעשייה
באותו זמן שהם לא קובעים את הטון כדי שלא יהוו מקור לחיקוי (כפי שציין יגאל / מיליונר בפיג'מה בפוסט בבלוג שלו שפרסם לאחרונה).

ואם תתעקשו בכל זאת מה עוד לדעתי יכול היה להשפיע על המיקום של נירמי, אוכל להוסיף שאחוז המאמרים המתורגמים באתר שלי עלה על אחוז המאמרים שאני ייצרתי ועל כך יש סימוכין בשינויי שיצרה פנדה, ראוי לציין בנקודה זו שאף אתר של לקוח שלי לא נפגע וכפי שהבנתי גם לא אתר של הקולגות שלי שירדו מגוגל בביטוי: קידום אתרים. חשבתי בזמנו שהדרך היחידה לבדוק את הנושא היא להתקשר עם גורמי SEO במדינות שונות ולברר אם גם אצלם היו שינויים רק בתחום הקידום אתרים או שאיך שהם אומרים זאת בשפתם…:-)

לגבי אתרים שקודמו על בסיס קישורים מרוסיה, זה לא מחזיק מים לאורך זמן.
גוגל מייחס לקישורים חדשים מצב fresh והוא אכן מעלה אתרים על בסיס אותם קישורים, אך אחרי תקופה מסוימת הוא חוזר לבדוק את רלוונטיות הקישור ואת איכותו האמיתית, לכן אנו רואים עלייה ניכרת בדירוג ולאחר מיכן קריסה טוטאלית של האתר. גם המצב הזה עתיד להשתנות עם עדכוני פנדה השונים שימנעו את עליית אותם אתרים מלכתחילה.

עמית מלכי, SEO Gavish

על השאלה הזאת קשה לענות אך אין ספק שזאת תופעה מוזרה שלא מוכרת לי משאר הזירות שאני מכיר. התנודות בכמה חודשים היו כל כך חזקות וישנן כמה תיאוריות. אחת מהן היא התערבות ידנית בתוצאות החיפוש שמגיע מגל תלונות מאוד גדול של מקדמי אתרים על אתרים אחרים וביטוי זה נמצא מתחת לזכוכית מגדלת של העין האנושית מאחורי גוגל.

להערכתי אחד הגורמים לתזוזות אלו היא בניית קישורים אגרסיבית בדגש על קישורי פוטר, הדבר עדיין נמצא בבדיקה אז לא אוכל להרחיב.

תיאוריה נוספת מדברת על הפלת האתרים ע"י גורם שלישי שבנה קישורים מזיקים לאתרים במידה ותיאוריה זאת נכונה אז מצבנו רע מאוד, במקום קידום אתרים יהיה מקצוע חדש של הפלת אתרים.

אותם אתרים שהגיעו והחזיקו מקומות גבוהים לא שרדו באותם מיקומים לאורך זמן.
אך אין ספק שיש כל מיני פרצות בגוגל ויש מי שמנצל אותן.

  איתן יריב, WAO

היות ומדובר בספקולציות, אתאר שני תרחישים אפשריים לדעתי. ייתכן שמדובר בתרחיש אחר הדומה ברמה עקרונית יותר או פחות וייתכן שמדובר באפשרויות שאינני לוקח בחשבון. אפשרות א'– הופעל "פילטר" על בסיס תמהיל הקישורים הנכנסים לדפים הרלוונטים (דפי בית) טרם לירידה בהתייחס לקישורים שהתקבלו לאורך זמן. העובדה היא, שמאות קישורים מדומיינים שונים שנסרקו ע"י גוגל, הגיעו מאתרים מרוסיה, קזחסטן ומדינות אחרות בזמן קצר. עצם הקישורים מדומיינים אשר מקבלים ומאשרים תגובות spam, ושהקשר האמיתי בינם (הדפים המקשרים) לאתר המקושר קלוש, יכול היה, ייתכן, להפעיל מסנן אשר לקח קריטריון זה בחשבון. לא מדובר רק בדפים אשר הופיעו בעבור "קידום אתרים" בדף התוצאות הראשון. הדבר נכון גם לביטוי "קידום אתרים בגוגל" ו-"בניית אתרים" למיטב ידיעתי.

במידה ואכן כך קרה (התערבות אוטומטית(, ייתכן והיו קריטריונים נוספים בדפים נוספים אשר מנעו את ירידתם של הדפים הספציפיים הללו. עובדה שמספר דפים אשר קיבלו את אותם קישורים לא שינו את מיקומם בעבור מילת המפתח. מסקנה אפשרית אחת היא שמדובר בשכלול קריטריונים נוספים או בתנאים שהיו צריכים לעבור סף מסוים (למשל מעבר אחוז מסוים מסך 100% לקריטריון).

אפשרות ב'– היא הינה אפשרות של בדיקה ידנית אשר מה שהניע אותה הוא טריגר הקישורים המשונים אשר התקבלו בזמן קצר. במקרה זה, ישנו קשר עקרוני לאפשרות א' אולם בחינת הדף, נעשתה כאמור על ידי בודק אנושי.

כך או אחרת, בשל סמיכות המקרים אשר אירעו פעמיים השנה, ישנה סבירות לא מעטה שהקישורים אכן שימשו כ"טריגר" גם אם עצם הירידה עצמה לא נבעה בהכרח מהם או רק מהם.

  אמיר בר תקווה, ClickWise

"מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת", מי שבאמת השקיע (וממשיך להשקיע) באתר ובמותג שלו כרלוונטי לשאילתה של "קידום אתרים" (בניגוד לשאילתה של "חברת קידום אתרים" או "שירות קידום אתרים") אז היום הוא מדורג גבוה.

מי שהשתמש בכל "טריק בספר" ושיטה לקדם את האתר שלו עבור המונח בלי קשר לרלוונטיות של האתר לשאילתה האמיתי כאן אז או שהוא "נפל חזק" או שהוא "נופל חזק" או שהוא "ייפול חזק".

כי מה לעשות מאחורי אלגוריתם חיפוש כמו של גוגל לדוגמא, עומדים מאות מהנדסים שעובדים יום ולילה לשפרו על מנת שיביא תוצאות הכי טובות עובר המחפש לא עבור מי שרוצה שימצאו אותו. אז מי שרוצה שימצאו אותו בכל מחיר כאן ועכשיו בלי קשר למה שיש לו להציע בפועל כתשובה לשאילתת החיפוש משלם את המחיר של קיצורי דרך מהעבר ומי שהלך בדרך, באמת הגיע או יגיע אל היעד.

לכן חברות קידום שנהגו באסטרטגיה של קידום לטווח קצר כדי לקדם את חברת הקידום שלהם, שזאת אסטרטגיה שמתאימות אולי לתחום ה- pharmacy (לדוגמא ויאגרות, תרופות לדיאטה וכו') או לתחומים כמו הימורים ו- forex, רואה היום שהנזק רב על התועלת אם המטרה הייתה שיווק לטווח ארוך של שירות אמיתי ולא מטרה של זבנג וגמרנו של להקים אתר ולמכור אתר.

כן! זה קרה בעוד תחומים (באנגלית בהרבה מאוד, בעברית עדיין לא אבל זה בדרך), ומה שיותר חשוב להגיד שזה יקרה בסופו של דבר בכל תחום בו מציעים שירות מתמשך ולא מוצר חד פעמי לטווח קצר. זה ההיגיון שמניע את מפעילי מנוע החיפוש שהלקוח שלהם זה הגולש המחפש ולא בעל האתר, המוצר או השירות המוצע לגולש. סביר להניח שזה קרה מוקדם יותר בתחום של קידום אתרים, כי שם היו הכי הרבה אתרים עם אובר-אופטימיזציה בולט ושקוף, ועליו גם התיקונים הכי בסיסים באלגוריתם עלו מיד.

  אליאב חילו, Start SEO

לאורך הדרך ראינו מספר מקרים בהם אתרים התברגו לתוצאות גבוהות בזמן קצר ובלתי הגיוני ע"י הוספה אינטנסיבית של קישורים ולאחר זמן מה נעלמו לדפים מרוחקים.

עד לא מזמן ראינו תוצאות מוזרות בביטוי "קידום אתרים" והיו די הרבה דיבורים סביב הנושא. באותה תקופה היו תחומים נוספים בהם היה נראה שלא היתה תזוזה טבעית במיקומים/לא התעדכנו בהתאם לפעילות בשטח. להערכתי מדובר בתקופה של בין עדכונים ואפשר לראות היום שברוב המקרים חזרנו למצב נורמלי.

כמו כן אני מעריך שבביטויים מסויימים בהם קיימת יותר פעילות ואולי אפילו תלונות לגוגל כנגד אתרי מתחרים, נוסף גם אלמנט של מעקב וטיפול ע"י גורמים אנושיים. (אבל זאת רק השערה).

  גלעד ששון, Nekuda

אקדים ואומר שאני לא עוקב אחרי התוצאות במונח. מהסתכלות חפוזה נראה שהתנודות עליהן אתה מדבר בשאלה מושפעות בעיקר, וכנראה יותר ממונחים אחרים, משני אלמנטים:

נושא העדכניות (freshness) של התוכן באתר (עדכונים חדשותיים ואחרים מסביבת התוכן של הביטוי) ונושא מניפולציות הקישורים מאיכות נמוכה. לחלק מהעמודים שמופיעים בעמודי התוצאות הראשונים יש פרופיל קישורים שהוא אכן לא איכותי אבל מתאפיין בווליומים גבוהים על העוגן "קידום אתרים".

  יואב מנדלסון, SEone

אין ספק, שתחת המושג " קידום אתרים " קורים דברים מוזרים בשנה האחרונה, אחת הסיבות שזה קורה דווקא תחת המונח הזה היא רמת התחרות הגבוהה. מצד אחד אתרים וותיקים נעלמו לגמרי מעמודי התוצאות הראשונים, ומצד שני הופיעו אתרים תמוהים (שאגב עדיין מופיעים גבוה בעמוד הראשון).

לדעתי הדבר נובע משתי סיבות:
הראשונה ,השינוי באלגוריתם של גוגל מאפשר לאתרים איכותיים לעלות בדירוג על חשבון אתרים וותיקים ופחות איכותיים.

הסיבה השנייה ,גוגל עדיין לא הוריד את האתרים עם קישורים לא איכותיים, והם מצליחים להסתנן לעמוד הראשון , אך זה זמני ואין לי ספק שגוגל יעלה עליהם בקרוב.

  פבל ישראלסקי, AskPavel

אתחיל מסוף השאלה. ניתן להסביר בקלות מדוע אתרים חדשים מגיעים יחסית מהר לראש התוצאות, כתוצאה מכמות מאסיבית של קישורים בזמן קצר – קוראים לזה google bombing וזה לא משהו חדש. זה גם לא ממש קשור לעובדה שמדובר באתרים ברוסיה, פשוט כנראה קל ליישם את זה על אתרים ברוסיה. מאז ומעולם לגוגל הייתה "חולשה" לגידול באינפורמציה על פני פרק זמן קצר.

למעשה מה שקורה זה שנוספים הרבה קישורים בפרק זמן קצר וזו אינפורמציה שגוגל חייב להתחשב בה, אותה התחשבות באה לידי ביטוי בשקלול המידע החדש ובכך הערכה מחודשת של הרלוונטיות. חבל רק שנעשית התחשבות מבלי לבחון את סוג ורלוונטיות הקישורים. אני מתפלא איך גוגל לא מזהה כאן איזשהו pattern שיוביל לדבלואציה מיידית של הלינקים. בסופו של דבר גוגל מפענח את התופעה ומעיף את האתר, אך לפעמים זה לוקח יותר מדי זמן.

אני אישית מאוכזב שבשנת 2012 גוגל עדיין לא מצליח לפענח פעולות הפצצה מהסוג הזה, במיוחד כשהן כל כך תבניתיות (פורומים ברוסית). למי מכם שיבדוק בכלים שונים, יוכלו בקלות לראות קורלציה מובהקת בין קצב גידול הקישורים לדירוגים. אז אם כלים שתוכנתו ע"י מהנדסים יכולים לאבחן זאת, איך מנוע החיפוש המתוחכם ביותר בעולם לא יכול?

אומנם אני מדורג כרגע ראשון על הביטוי קידום אתרים, אבל באמת שאין לי מושג מדוע אתרים מסוימים ירדו ומדוע אחרים עלו. זה לא שעשיתי איזשהן פעולות קסם, תמיד פעלתי באותה שיטתיות. אגב, יש לא מעט תנודות בהרבה ביטויים, לאו דווקא ב"קידום אתרים".

  שוקי גלילי

כמו שאמרתי בתשובה לאחת השאלות הקודמות – אין דרך אחת להגיע למקום הראשון, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בדף הראשון. גוגל נדרשת להתמודד עם מציאות שבה ישנם לפעמים אתרים שלא מתפתחים "לפי הספר". הרי אם הייתה רק דרך אחת להיכנס לדף הראשון, היינו רואים תוצאות סטטיות ומחמיצים אתרים ותכנים טובים, במיוחד כאלה שלא מקודמים. לכן לכל כלל יש יוצאים מן הכלל.

הפתרונות של גוגל לאתגר הזה, בהגדרה, גם פותחים את הדלתות האחוריות שמקדמי אתרים מסוימים מצליחים לנצל. ומצד שני, פילטרים שנועדו לסנן אתרי ספאם תמיד יפגעו בטעות גם באתרים לגיטימיים.

בביטויים היפר-תחרותיים, באופן טבעי, שני סוגי הבעיות הרבה יותר נפוצים – במיוחד בתקופה של שינויים אלגוריתמיים, ובמיוחד בעברית שהיא אולי שפה קצת פחות חשובה לגוגל מאנגלית, למשל.

אני חושב שבשלב כלשהו גם נעשתה "התערבות ידנית" אחת לפחות בתוצאות, ואולי היא לא עלתה כל-כך יפה. אני מניח שהסערה סביב השינויים הדרמטיים בתוצאות, גם דחפה חלק מהשחקנים לבצע שינויים רבים באתרים שלהם.

בכל אופן, ניכר שחלק מהאתרים שנפגעו הם אתרים טובים שעומדים מאחוריהם אנשי מקצוע טובים, ואני מאחל להם שהמצב הלא נעים הזה יסתיים מהר.

  איתי לויתן, Seperia

שאלה זו קשורה אחד לאחד לשאלה #5. האתרים שעלו עבור המונח עשו עבודה טובה בנושאים הבאים, ובפרט:

• דפוסי הגלישה וסיגנלים של Social– אנשים אוהבים את האתר, גולשים בו, עושים "לייק" וכדומה. במילים אחרות, בלוג של פבל AskPavel (עובד לשעבר שלנו, עימו אנחנו שומרים על קשר חם – כל הכבוד, פבל, יישר כוח!) הוא אתר שגולשים אוהבים. איכות משתלמת.

• התפתחות טבעית ולא חריגה של הלינקים הפונים לאתר, ותק הלינקים ותמהיל הלינקים הכולל.

• תדירות עדכון התכנים באתר – אתרים שעושים זאת, מנצחים בעוד קרב חשוב

  שני סלמה, iLevel

מזל שאין לי זמן להתעסק ברכילויות מקומיות. אני מקנא באנשים שיש להם זמן לשבור את הראש על שטויות כאלה.

השארת תגובה