מיהו מומחה קידום אתרים ?

הרבה דיונים קיימים סביב השאלה הזאת, מהם הקריטריונים לפיהם אתה קובע מיהו מומחה ומי לא ? איזה ידע/ ניסיון נדרש ממועמד שמבקש לעבוד אצלך ? על איזה קורסים תמליץ, אם בכלל ?

 

עומר (SEOBoots) – מומחה קידום אתרים חייב לשלב בין ידע, ניסיון, תכונות אופי ויכולות. השילוב בין המרכיבים הללו לטעמי הוא שמבדיל בין מומחה למתלמד.

אז מיהו העובד שאני הייתי שמח לגייס ? מי שעונה על כמה שיותר מהקריטריונים בהמשך:

ידע

בעל ידע בסיסי בהרבה תחומים מאינטרנט, שיווק כללי, מדיה חברתית, בניית ועיצוב אתרים, UI (User Interface) ועד להמרות גולשים. בתכנות וקוד רצוי שיהיה לו ידע מתקדם על מנת שיוכל לאתר בעיות בקוד, לתת מענה לבעיות בצד שרת והבנה עמוקה מספיק בשביל להנחות את המתכנת מטעם הלקוח לשינויים הנדרשים באתר.

מבחינת תוכנות אקסל ואנליטיקס הן הבסיס ובכלל שליטה בכלים והשירותים השונים שמספקים מנועי החיפוש דוגמת PPC, webmaster tools וכד'.

המרכיב האחרון בחלק זה הוא להישאר מעודכן בכל מה שקורה בעולם החיפוש, בשינויים הפוקדים אותו ובאלגוריתם של מנועי החיפוש – השתתפות בכנסים (רצוי גם בינלאומיים ולא רק בארץ), קריאת תכנים שמפרסמים מנועי החיפוש, חומרים שמתפרסמים בברנז'ה ולא פחות חשוב החלפת דעות עם מקדמי אתרים אחרים.

ניסיון

מבחן התוצאה הוא המבחן האולטימטיבי מבחינתי.

בדיקת אתרים, פרויקטים ומונחים שקודמו ע"י מקדם כלשהו תלמד אותי המון על ניסיונו ועל יכולות הקידום שלו גם עבור הלקוחות שלי.

כמו בכל מקצוע גם כאן הוותק משחק תפקיד לא קטן – שנות ניסיון, מספר וסוג האתרים שקידם (ורצוי גם בתחומים תחרותיים), המחקרים והניסויים שערך ולא פחות חשוב המשברים והקשיים בהם נתקל וכיצד פתר אותם.

תכונות ויכולות

בעל יכולות ניתוח ומחקר, יצירתי, חושב מחוץ לקופסה, יכולת לימוד גבוהה, יודע לנהל את הזמן ואת עצמו, מתכנן לטווח הארוך אבל יודע להמציא פתרונות נקודתיים בטווח הקצר, לא מפחד מעבודה שחורה, שם לב לפרטים הקטנים. תקשורתי היודע לדבר עם לקוחות ולהפעיל אנשים בחברה ומחוצה לה.

קורסים מבחינתי הם לא שיקול בבחירת עובדים לחברה. קורס קידום אתרים יכול לייצר עבורכם בסיס התחלתי בלבד ולכן אני לא ממליץ על קורס כזה או אחר.

בכל אופן בפאנל הזה משתתפים לפחות 3 מרצים מקורסים מתחרים (אורן seoisrael, ניר nearme וסתיו מדוראן) אתם מוזמנים להתרשם מהידע והתשובות של כל אחד מהם על מנת להחליט על הקורס המתאים לכם.

סתיו (דוראן) – מומחה קידום אתרים חייב להיות אדם שידו בכל. כדי לקדם אתר בצורה מקצועית צריך להיות בקיא בתחומים רבים, זה מתחיל מלמידה של התחום בו הלקוח מתעסק לעומק, ידע שיווקי רחב, ידע על יצירת המרות ושיפור יחסי המרה באינטרנט וכמו כן ידע טכני משמעותי אפילו עד לרמה של איך שרתים מסוימים עובדים, מהם הכשלים והמוקשים הטמונים בשפות התכנות ומסדי הנתונים השונים עד לרמת חברת האחסון לעיתים.

כמו כן מומחה קידום אתרים יימצא עצמו מחובר באינפוזיה לערוצי התוכן המרכזיים והרשמיים בתחום. הערוץ הרשמי של גוגל והבלוג שלה, הבלוג של מאט קאטס, ובלוגרים אחרים בתחום.

זוהי עלולה להישמע כהגזמה, אך השאלה פונה באמת להגדרה של מומחה, מומחה שומר על עצמו חד ומבין תמיד איך גוגל עובד ובדרך כלל בלי יכולת להעמיק מבחינה טכנית לתוך ארכיטקטורה של אתר לא תוכל להיווצר אותה "אומנות" בהבחנה במתרחש בתוך מערכות ניהול תוכן ענפות וגדולות מימדים.

אם כל זה לא מספיק עלינו כל הזמן לערוך ניסויים מגוונים על פרויקטים סגורים שלנו שמטרותיהם להסיק מסקנות על התפתחות מנוע החיפוש ולחזות את המגמה הבאה. להבין אפילו לאן שוק האינטרנט עצמו הולך, כולל התייחסות לרשת הסלולרית והשפעתה על נתח השוק הפונה לגלישה סלולרית.

שאני מגייס אדם לחברת דוראן חשוב לי לראות ראשית כל שיש לו את הניצוץ והתשוקה לאינטרנט כי בסופו של דבר זה חומר הגלם הבסיסי הטוב ביותר. אני מגייס רק בוגרים של הקורס של סאו סימפל, או לסירוגין אם איתרתי מישהו שיש לו את הניצוץ השתתפות בקורס היא חובה כדי להשתלב בעבודה.

זה גם הקורס היחידי שעליו אני ממליץ. הוא הוותיק ביותר שקיים והוא מכסה בצורה מקיפה ומעמיקה את ההבנה של כיצד מנועי החיפוש עובדים באמת, עד לרמת האלגוריתמים הצגת מסקנות מניסויים שנערכו ועוד…

הקורס גם מלמד על שימוש בכלי עבודה שהם כיום חלק בלתי נפרד מהתהליכים אצלנו ונותן באופן מעשי כל מה שצריך כדי להתחיל לעבוד ומכסה בצורה יסודית גם את הפן השיווקי, ניהול קמפיינים PPC, שיווק באינטרנט, באזז ברשתות חברתיות ועוד.

פבל (AskPavel) – לאחרונה אני רואה יותר ויותר מקדמי אתרים שעם סיום קורס מקצועי כלשהו, ישר מחליטים להגדיר את עצמם בתור מומחים. הבעיה נוצרת כאשר לקוח שנוחת במקרה באתר של "מומחה קידום אתרים" כלשהו, עשוי לקבל רושם מוטעה, להסתנוור מההגדרה ולקבל את שירותיו – מה שעשוי לסכן את כל הביזנס שלו במידה ויתברר
שהוא לא מומחה.

אם נסתכל על ההגדרה היבשה בוויקיפדיה, נראה שזה קשה עד כדי בלתי אפשרי להיות מומחה עם הגדרה מנופחת כזאת 🙂

אך למרות שמדובר בהגדרה ברורה לכאורה, הנושא מורכב בהרבה כשחושבים על עולם ה-SEO. האם אדם שמבין את כל המושגים המורכבים ואת אופן העבודה של האלגוריתם של גוגל, אך מעולם לא קידם ביטוי תחרותי מכיוון שאינו מספק שירותי SEO ייחשב בתור מומחה? או מנגד, האם אדם שהצליח לקדם אתר בגוגל העולמי על הביטוי "online casino", אך אינו יודע כיצד עובד אלגוריתם Trustrank ואינו מתמצא בקוד HTML בסיסי ייחשב בתור מומחה? כלומר השאלה היא מה המשקל של הניסיון לעומת משקל הידע בהערכת המומחיות? שאלה קשה. כנראה ששניהם קריטיים באותה המידה.

אני מאמין שיש כאן הרבה גורמים ולא ניתן לבנות נוסחה חד משמעית, אך המדדים מבחינתי כוללים את הנקודות הבאות (כלומר זה המינימום): הכרות מעמיקה עם עולם האינטרנט, יכולת חשיבה שיווקית (בסופו של דבר SEO הוא חלק מתהליך מרקטינג מורכב), אלגוריתמית ואנליטית, להיות מעודכן בכל מה שקורה בתעשיה (טכניקות, טרנדים, חדשות, כלים וכו'), הבנה של איך מנועי החיפוש עובדים (אינדקס, זחלן, ממשק), חוש יצירתי, נסיון בקידום ביטויים ממגוון תחומים\קשיים\שפות, מוכר כמקדם אתרים בקרב העוסקים בתחום, האם מקדמי אתרים אחרים מצטטים אותו?, במידה ויש לו בלוג\אתר – האם מובילי דעה מקשרים אליו?, הבנת טכניקות\מושגים בסיסיים ומתקדמים בעולם ה-SEO, וותק ונסיון של מספר שנים בתחום, ירידה לפרטים הקטנים והתעמקות מקצועית.

לגבי ידע ונסיון שמעסיקים בחברות מחפשים, כתבתי על כך פוסט מקיף בשיתוף עם מספר חברות SEO ישראליות מובילות (הלוגואים שלהם בתחתית הפוסט): דרישות למשרות קידום אתרים – מה המעסיקים מחפשים?

אורן (SEOIsrael) – מי שעבר קורס אצל ג'ון ברייס (סתם…)

הרכיב הראשון הוא ידע טכני ברמה גבוהה. הכוונה היא שמומחה צריך להיות בעל יכולת לפתור בעיות גם ברמת השרת או הרכיבים המותקנים עליו. ידע זה צריך להיות גם בסביבת windows וגם linux.

הרכיב השני הוא ידע בתכנות. מומחה קידום צריך להיות בעל יכולת ליצור לעצמו כלים על מנת לפשט או לאפשר תהליכים סבוכים, ולא להיות תלוי רק בכלים הקיימים כבר בשוק. ידע זה גם יאפשר למומחה לסייע למתכנתים לפתור בעיות קידום באתרי הלקוחות. אין צורך לדעת את כל שפות התכנות, מאחר ולתפיסתי מתכנת טוב יכול להבין גם קוד שנכתב בשפה אותה הוא אינו מכיר על בוריה ולכוון את המפתח לכיוון הפתרון הנכון.

הרכיב השלישי הוא ידע והבנה מעמיקים בכל האלגוריתמים של גוגל, ובמשמעות שלהם בעת קידום אתר. לצורך כך המומחה אינו יכול להסתמך על שמועות או יד שנייה, אלא חייב לקרוא את כל החומר במקור (פטנטים, בלוגים, פורומים). בנוסף על המומחה להיות בעל ידע הנוצר כתוצאה מניסויים ותצפיות אותם הוא מבצע, ולכן הוא חייב להיות בעל גישה למגוון רחב של אתרים – גם אתרי לקוח אך גם אתרים משלו בכדי לבצע בהם את הניסויים.

הרכיב הרביעי הוא ראיה אסטרטגית המקבילה לראיה של גוגל. בצורה זו המומחה יכול לכוון את צעדי הצוות שלו גם לכיוונים שאינם יוצרים תמורה בטווח הזמן הקצר, מתוך ראייה שהם יביאו לתמורה בטווח הזמן הארוך.

הרכיב החמישי הוא יכולת חניכה, הדרכה וניהול, המאפשר למומחה ליצור צוות מקצועי סביבו, על מנת לאפשר לו להקדיש את זמנו לפיתוח הידע והיכולות שלו.

הרכיב השישי הוא הבנה מעמיקה בכלים הנוספים הקיימים בשוק, כגון גוגל אדוורדס, גוגל אנליטיקס וגוגל אופטימייזר.

גלעד (נקודה) – לדעתי "מומחה" הוא מישהו שיש לו רקע מוצלח בקידום מגוון רחב של אתרים, במבחר נישות ובסביבה תחרותית. מומחה טוב יכול, לאחר בחינה של האתר, למצוא את הנקודות המשמעותיות ביותר שיובילו לשיפור ולהמליץ על הדרכים הנכונות קדימה. טבלת תוצאות החיפוש לא משקרת וכדי להיות מומחה צריך להחזיק מיקומים גבוהים לאורך זמן ולייצר תנועה אורגנית משמעותית ממנועי חיפוש.

בפרוייקטים מורכבים יידרש המומחה גם ליכולות בינאישיות טובות ע"מ לחבר בין הגורמים השונים בארגון ולהבהיר להם את הסיבות שבגללן הוא מבקש מהם את השינויים והתיקונים שהוא מבקש, בחלק מהמקרים זו משימה הרבה יותר קשה מיצירת התשתית או התוכן המתאימים לאתר…

אצל מועמדים לעבודה (ואם את/ה עונה בחיוב לשורות הבאות שלח/י מייל) אחפש ע"פ רוב ידע, סקרנות ורעב ללמוד ולהתקדם, אפילו על חשבון ניסיון ויהירות מקצועית, תמיד אפשר ללמוד ותמיד אפשר לנסות עוד ועוד דברים, אני לא מאמין שיש מישהו שיודע כבר את כל מה שאפשר לדעת. קידום מורכב מיכולות תוכן, יכולות שיווק ויכולות טכנולוגיות, "מומחה" צריך לשחות בתחומים האלו תוך כדי הבנה בסיסית של רמת המקרו – איך עובדים מנועי חיפוש, מה רלוונטי יותר או פחות בעיני האלגוריתם וכיצד להתמודד עם שינויים ועדכונים בו.

לדעתי הסמכה או קורסים יכולים להיות פרמטר בשיקול ולהעמיק את הידע של המועמד/ת אבל לכשעצמם לא יכולים להעיד עם המומחה הוא אכן כזה.

ישי (K) – כמאמין גדול במבחן התוצאה אני אוחז בדעה כי הדרך הטובה ביותר לבחון את מקצועיותו של מקדם זה או אחר היא פשוט לבחון את הפרוייקטים אותם הוביל בשנים האחרונות, את הבעיות וההזדמנויות בהן נתקל, הדרכים בהן בחר להתמודד עם הבעיות ולמנף את ההזדמנויות השונות וכמובן… את מבחן התוצאה.

הניסיון שלנו עד היום הראה שקשה מאוד עד בלתי אפשרי לגייס מומחה SEO, וכי הדרך להשיג אחד שכזה היא לקחת מישהו בעל כישורים יוצאי דופן ולהכשיר אותו על ציר הזמן. לפיכך, מועמדים המגוייסים מתוך מטרה להיהפך למומחי SEO ביום מן הימים נבחנים פחות על סמך הידע ויותר על סמך היכולות ותכונות האופי. אם להרחיב יותר, מועמד בעל פוטנציאל להיהפך בבוא היום למומחה SEO המוביל תהליכים, צריך להיות אדם סקרן, עם תשוקה עצומה לתחום, בעל יכולת לימוד עצמי גבוהה, אנליטי, בעל יכולת לחשיבה אלגוריתמית תכנותית, פרפקציוניסט, פדנט, שם לב לפרטים קטנים, קריאטיבי, קופירייטר בפוטנציה, בעל תפיסה שיווקית, תחומי עניין רחבים וכמובן יכולות בינאישיות מעולות.

לגבי המלצות על קורסים כאלו ואחרים, ומבלי להיכנס לשמות, יש לא מעט קורסים בשוק שיכולים לתת בסיס תיאורטי ראשוני טוב למי שרוצה להבין קצת יותר את התחום, אולם כאמור מדובר בבסיס ראשוני בלבד שלא יכול בשום צורה להחליף ניסיון שנצבר על פני שנים.

איתי (איזינט) – ללא ספק ה-SEO הינו פרטיקה אשר מתבגרת והופכת בשלה יותר גם מבחינת ההכשרה והגדרת ההתאמה של מועמדים למשרת אופטימייזר SEO.

בקצרה, אשת SEO כיום צריכה להיות אשת שיווק אונליין טובה יותר, ולהבין ב conversion.

חושב שאתה בנוי לשיווק במנועי חיפוש? איזינט מגייסת עובדים.
נשמח להיעזר בראיון מבורך זה של עומר מנטוורקינג, על מנת להזמין מועמדים. אנו לא יודעים אם אתה מומחה קידום אתרים או לא… אך נשמח לבדוק זאת… הדרישות המקצועיות ממועמדים למשרות אופטימייזר בכיר:

  • מספר שנות ניסיון בתחום, עם עדיפות גבוהה לעבודה באחת מהתעשיות התחרותיות ברשת, בחברה שפועלת בזירה הבינלאומית
  • יכולת אנליטית מוכחת והיכרות עם תוכנות ווב-אנליטיקס מובילות
  • הבנה טובה של טכנולוגיות ווב ו-HTML
  • ניסיון בהנעת תהליכים/ ניהול פרוייקטים
  • אנגלית ברמת שפת אם, עם עדיפות לדוברי שפה נוספת

לא פחות חשוב עבורינו הוא הקריטריון האישיותי: יכולת להתנהל בצורה עצמאית, יכולות פרזנטטיביות גבוהות, התמקדות בתוצאות ועבודה על בסיס יעדים, אסרטיביות לצד יכולת לעבוד בצוות.

אופיר (קומפיוקול) – תחום ה- SEO הנו תחום אמורפי ובעייתי מאד לכימות. עוד יותר קשה, במיוחד לבעל אתר שאינו בקיא בחומר להבחין בין מומחה בעל נסיון אמיתי לבין שרלטן. הקריטריונים צריכים להיות על בסיס נסיון, ותק, הוכחות בשטחים תחרותיים ולאורך זמן, בקיאות ועדכניות בחומר, אקרדיטציה בינלאומית ועוד.

לכל ארגון יש את תנאי הקבלה וההכשרה שלו, כל הקורסים טובים למטרה אחת והיא היכרות בסיסית עם טרמינולוגיה וקבלת כלים בסיסיים לתחילת הלימוד האמיתי – עבודה בשטח, קריאה, ניסוי ותהיה, עוד קריאה, עוד נסוי, עוד תהיה, הצלחות, ולא פחות – כשלונות, כי מי שלא נפל בחיים לא יידע לקום.

ניר שי (נירמי) – מקדם אתרים מומחה הוא זה שמבין היטב מה זה שיווק באינטרנט. ביכולתו לתכנן מבנה נכון של אתר שיניע את הגולשים לפעולה. שלא מתבסס על אתרי תמיכה ספאמיים. עבדותו של ה- SEO המומחה צריכה כיום להתאים לדרישות הגולשים קודם כל.

מומחה SEO יניח שמחר האלגוריתם של גוגל יוכל לראות ולבחון אתרים בדיוק כעינו של מומחה פרסום מבחינה טכנולוגית, ולכן כל ניסיון להטות את מנועי החיפוש הוא מיותר. מקדם אתרים מומחה ינחה את הלקוח שלו לכרוך את האתר כך, כאילו היה עבודת סמינריון שמגישים לבדיקת הפרופסור (גוגל).

לקריאת המשך הראיון, לחצו כאן

השארת תגובה