קידום אתרים בסלולר

קידום בסלולאר – במה שונה ובמה דומה הקידום בסלולאר מפרויקט "סטנדרטי" ? בהתחשב בעובדה שבעוד מספר שנים הסמארטפונים ושאר המכשירים החכמים יעלו על מספר הלפטופים והמחשבים הנייחים, אילו המלצות תוכל לתת למקדמים שרוצים "להיות שם" בשנים הבאות ?

קידום במכשירים ניידים

  שוקי גלילי

כבר היום, לא קשה להבחין בכמה מאפיינים ייחודיים בדפוסי החיפוש של הגלישה הסלולרית (למשל: אורך שאילתה ממוצע, התפלגות CTR בדף תוצאות וכו'), ואפשר לגזור מהם מסקנות אופרטיביות שניתנות ליישום עם מה שאנחנו כבר יודעים.

בכל אופן, בהרבה תחומים קשה עדיין להצדיק השקעה משמעותית בערוץ הזה. קצב השינויים מהיר מאד, חסר מידע איכותי ובחלק מהנישות הגלישה הסלולרית פחות רלוונטית ו/או פחות ממירה.

למי שרוצה "להיות שם", כדאי להתחיל מהתאמה של האתר שלו לגלישה סלולרית (ולא רק באמצעות אפליקציה), ולהתחיל לעקוב אחרי התנועה וללמוד אותה. כמו תמיד, חשוב לא רק להביא גולשים לאתר אלא מה אתה עושה איתם כשהם כבר שם, וכאן אולי ההבדלים בין המחשבים האישיים לפלטפורמות הניידות הם הכי משמעותיים.

  איתן יריב, WAO

קידום למכשירים חכמים מושפע, כנראה במידה רבה יותר, מחווית הגלישה. לא בכדי לגוגל ישנם User Agents שונים, בעבור דפדפנים שונים, המותאמים למערכות הפעלה שונות במכשירים שונים. ניתן לראות שוני בתוצאות המבוסס על הרצון לספק חווית גלישה טובה יותר ותוכן נגיש יותר במכשיר הייעודי ועל כן, יוצא מכך שחשוב לדאוג לכך שהתוכן ייטען מהר ובאופן אופטימאלי. באופן אשר יראה ברור ויהיה נוח לשימוש באמצעות מכשירים חכמים נפוצים.

ברוב המקרים ניתן ליצור דפי CSS שונים לאתר הקיים, דף בעבור מכשירים חכמים ודף בעבור Iphone (Iphone טוען דף נפרד) – במידה ואנו מצליחים לייצר חווית משתמש טובה אמצעות השימוש ב-CSS שונים, אנו שומרים על אתר אחוד הן לסלולר והן למחשב השולחני וזה יעיל היות ובמצב זה עצם ביצוע אופטימיזציה בסיסית וקידום קלאסי לאתר יסייע לקידום אותו תוכן בגרסת צפייה המיועדת לנייד. (מכאן הזהות והדמיון בין קידום לסלולר לקידום למחשב השולחני).

במקרים אחרים בהם קשה לייצר חווית גלישה טובה במכשירים באמצעות גרסאות צפייה בקבצי CSS, סביר כי יש צורך בבניית אתר שונה ונפרד למכשיר החכם (זה קורה בייחוד במקרים בהם האתר המקורי עושה שימוש רב בפלאש, Javascript, משקל הדפים רב, שימוש בקוד "מלוכלך" בשונה משימוש בסטנדרטים מקובלים או פשוט תוכן ייעודי אחר).

במידה והגולש הגיע ממכשיר חכם, ניתן להפנות אותו לאתר הייעודי אולם חשוב לדאוג לייצר באתר זה קנוניזציה לאתר השולחני בדפי התוכן בהם התכנים זהים- זאת כדאי לעשות על מנת למנוע בעיות הקשורות בזיהוי תכנים כפולים לאתר.
ניתן לייצר אפיון שונה לחלוטין בנושאי תוכן בעבור הגולשים ככל שמדובר באתר נפרד וייעודי. במידה ועיקר הגולשים מגיעים אל העסק באמצעות מכשירים חכמים או במידה וישנו פוטנציאל רק לכך (מעקב אחר נתונים אלו באנליטיקס לאורך זמן יכול לסייע), במידה וביטויי החיפוש מהם מגיעים באמצעות המכשירים החכמים שונים באופן מהותי מאלו הנערכים ממחשבים שולחניים או במידה ואופי המסרים שונה ניתן לבנות אתר נפרד ולקדמו בנפרד.

במידה ומדובר באתר נפרד ואף בשינויים ויזואליים לאתר הקיים, יש לקחת בחשבון שמדובר לעיתים במשאבים לא מבוטלים המוסיפים ואף מכפילים את מידת ההשקעה בפרויקט הקיים. רצוי לשקף עובדות אלו, כבר היום למקבלי ההחלטות בעסק, תוך הצבעה על סטטיסטיקות תומכות, צפי עתידי והעובדה שעסקים אשר יטמיעו התאמות למובייל ראשונים בהחלט עשויים ליהנות מיתרון זה (הראשוניות) כאשר התחרות תגבר.

היריעה כאן קצרה להכיל תובנות רבות והמלצות בכל הקשור לבניית וקידום של אתר נפרד למכשירים חכמים. אני ממליץ מאוד על קריאת Best Practices בהקשר זה בכתובת: https://www.brysonmeunier.com/mobile-seo-best-practices-and-smartphone-seo-tips-for-2011/

  פבל ישראלסקי, AskPavel

בעוד כשנה התחרות על "בניית אפליקציות" תהיה כמו התחרות כיום על "בניית אתרים", תזכרו מה אמרתי לכם 🙂

אין ספק ששוק החיפוש במובייל ממשיך לצמוח בקצב מסחרר מדי שנה (כאשר מי ששולט בו הוא, איך לא, גוגל עם נתח שוק של כ-97%). בעתיד הלא רחוק נאלץ לקדם אפליקציות ואתרי לקוחות בחיפוש מובייל ולכן חשוב שנכיר את פעולות האופטימיזציה שיש לעשות לאתרים. האלגוריתם הוא כמובן שונה מעט אך בבסיסו זהה מאד.
הנה מספר דברים שכדאי לשים לב אליהם:

אנשים מחפשים ביטויים קצרים – בממוצע, הביטויים שאנשים מחפשים במובייל קצרים בכ-25% מהביטויים בחיפוש desktop. כלי מילות המפתח של גוגל מאפשר לבחון נפח חיפושים של ביטויים במובייל וכמעט שלא תמצאו שם ביטויים ארוכים. האמת שזה מאד הגיוני כשחושבים על זה, פחות נוח להקליד בסמרטפון משוכלל ככל שיהיה, לכן אנשים משתדלים להקיש ביטויים קצרים יותר.

כתובות אחידות – בעלי אתרים רבים מפנים לגרסת מובייל כגון m.site.com, כאשר מזהים שהגולש נכנס ממובייל. אין בכך צורך יותר, יש להשתמש באותן כתובות.

מפת אתר XML למובייל – מומלץ ליצור מפת אתר למובייל (בנויה על אותו פרוטוקול כמו מפת אתר רגילה, בתוספת מספר תגיות).

עשירייה ראשונה זה בעצם שלישיה ראשונה – בהמשך לנקודה הקודמת, מרבית הגולשים לא נכנסים לכל התוצאות. גם ככה המהירות איטית, המסך קטן, אנשים לא נוטים להיכנס לכל עשרת התוצאות הראשונות – מה שהופך את המשחק לתחרותי יותר.

סטנדרטים של קוד – ממש כמו סטנדרטים לכתיבת קוד נכון בבניית אתר רגיל, גם בעולם המובייל יש סטנדרטים ייחודיים. את תקינות הקוד אפשר לבדוק עם W3C Mobile Checker.

מובייל זה עולם אחר לגמרי, זו רק דוגמית קטנה ממכלול האופטימיזציה השלם שיש ליישם כאשר מקדמים אתרים בחיפוש מובייל. אני מניח שבעתיד הקרוב יתחילו לצוץ יותר ויותר פוסטים רלוונטיים בתחום.

  עומר שובל, iSEO – נטוורקינג

אני חושב שתחום הקידום בסלולאר ילך ויתקרב לסטנדרט של הקידום הקונבנציונלי ככל שהזמן עובר ולכן אין צורך להתעמק היום יותר מידי בהבדלים ביניהם (אם כי קיימים הבדלים).

דברים שכדאי לחשוב עליהם:

א. התאמת האתר לגלישה במסכים קטנים – אם פעם הייתם צריכים להתאים את הגלישה לרזולוציות מסך שונות אז היום עליכם לוודא שהאתר שלכם יספק חוויית גלישה גם למשתמשי הבלאקברי, אייפון ושאר המכשירים החכמים.

אפשר באמצעות CSS לבצע את ההתאמות הנדרשות ולכן מומלץ לשמור על מבנה האתר הרגיל ולעשות את גרסאות המובייל באותן כתובות URL. אתרי WAP וגרסאות mobile לאתר בכתובת שונה אינן נחוצות יותר.

ב. הצורך של הגולש – בחיפושים מהסלולאר כוונת הגולש עשויה להשתנות ובעלי האתרים צריכים לתת לכך את הדעת.

לדוגמא: נניח שאני מחפש את המילה "הופעות" במחשב הרגיל. סביר להניח שאני רוצה לעשות מחקר קצר על אילו אומנים מופיעים בקרוב, אולי למצוא ביקורות על הופעות, לבדוק מחירי כרטיסים וכדומה.

ומה בנוגע לאותה מילת חיפוש באמצעות האייפון ? הפעם יכול להיות שאני רוצה לברר אילו הופעות יש קרוב למקום בו אני נמצא, או אולי לברר את שעות פתיחת הדלתות של מועדון מוזיקה קרוב; כוונה שונה לחלוטין.

כפי שניתן להבין מהדוגמא, חיפושים מבוססי מיקום מטבעם יהיו רלוונטיים יותר עבור משתמשי הסלולאר מאשר משתמשי המחשבים רגילים. מי שעדיין לא נחשף לתחום של קידום בגוגל לוקאל זה יהיה זמן טוב להכיר – הסינרגיה בין חיפוש לוקאלי לבין מובייל הוא ברור.

ג. מספר מילות חיפוש – טובים ככל שיהיו, המכשירים החכמים הם בעלי מקלדות קטנות ופחות נוחות ועל כן המשתמשים יעדיפו לחפש מונחי מילה אחת או ביטויים קצרים.

  אליאב חילו, Start SEO

קידום בסלולאר מותנה בראש ובראשונה בהתאמת האתר לגלישה במכשירים הניידים. בדומה לקידום האורגני הסטנדרטי, התנהגות הגולשים באתר הינה מרכיב חשוב בהצלחת הקידום. בתחילת דרכם שם האתרים הסלולריים היה נהוג ליצור גרסאות mobile המציגות מידע בסיסי ודפים עיקריים בלבד, מאחר שמהירות ונוחות הגלישה במכשירים השונים היו מוגבלות. בעקבות השתלטותם של הסמראטפונים אפשר לראות בבירור עליה של זמני השהייה באתרים ממכשירים אלו ולכן אני ממליץ ליצור גרסאות סמארטפון מלאות המאפשרות לגולש ליהנות מכל איזורי האתר ולבצע את כל הפעולות האפשריות במחשבים שולחניים וניידים.

מספר "גולשי הספה" עולה בכל יום וחשוב שבעלי אתרים ישכילו לספק את מלוא התוכן ברזולוציה ופונקציונליות שיתאימו לקשת הרחבה של המכשירים הקיימים בשוק.

  אמיר בר תקווה, ClickWise

אני אישית לא מקדם משהו ספציפי רק לסללור, אבל לדעתי לא צריך לדואג לזה יותר מדי כי הכיוון של הסלולר הוא הפוך, כלומר הם מתיאמים את עצמם לסטנדרט ולשימושיות של מחשבים גדולים. לכן ככול שמתקדמים בטכנולוגיה התחום לא הופך להיות נבדל אלה ההיפך הוא מתיישר למה שכבר קיים. מה שכן יש תחומים שהם הרבה יותר אקטואליים למשתמשי סלולר כגון (חיפוש רינגטונים, אפליקציות, משחקים וכדומה וגם תחומים כמו מסעדות אטרקציות טיולים מלונות טיסות וכו') ובתחומים אלה רצוי מאוד לדאוג שהאתר והתכנים יתאימו גם למי שמחפש את המידע בסלולר.

הקידום עצמו הוא לא עבור מכשיר הוא עבור מידע שמבקשים ממנועי חיפוש, נכון להיום מאגר המידע שיש ללאפ טופ שמחפש באינטרנט הוא אותו אחד שיש לסמארטפון (ממה מה שידוע לי, מקווה שאני לא מטעה כאן) לכן זה לא מחייב התאמה של "להיות שם בעתיד" כי זה לא הפלטפורמה המחפשת את המידע שקובעת, אלה הפלטפורמה שמספקת את המידע המחופש.

  גלעד ששון, Nekuda

בקידום בסלולר יש חשיבות גדולה יותר להגדרות ולהיסטוריה של המשתמש (יותר משתמשים גולשים כשהם logged in, ודאי בסביבת אנדרואיד) ולמיקום הפיזי של המשתמש. היכולת לפלח יוזרים לפי מיקום ברדיוס של מטרים מאפשר כבר היום ויאפשר טוב יותר בעתיד הקרוב לשווק באופן טוב וממוקד יותר למחפשי הסלולר.

  יואב מנדלסון, SEone

קידום אורגני בסלולר שונה מקידום אורגני באינטרנט ,מסיבה אחת פשוטה : הוא קיים ברשת אחרת ,רשת ה WAP .עם זאת רוב הסמארטפונים משתמשים ברשת האינטרנט הרגילה ולא ברשת ה WAP , אך עדיין קיים הבדל בין גולש שמחפש במחשב לבין גולש שמחפש בסמארטפון.

ההבדל נובע מכך, שניתן לזהות את סוג המכשיר (כמו סוג הדפדפן במחשב) והרלוונטיות של מיקום המשתמש (אם הוא בקניון או בתנועה בכביש המהיר).

לדוגמה: אם מישהו מחפש במחשב את מילת המפתח "מחשב" , הוא כנראה עושה סקר שוק או מחפש אפילו להזמין מחשב מחו"ל דרך הרשת . מצד שני אם משתמש מחפש "מחשב" במכשיר הנייד, הוא כנראה רוצה את חנות המחשבים הקרובה אליו. לכן גוגל ייתן תוצאות שונות, למי שמחפש מהבית ולמי שמחפש מהנייד.

  מיכל כהן, Web guru

אכן, התחזיות אומרות שתוך שנתיים גלישה מסלולר תהיה פופולארית יותר מגלישה ממחשבים אישיים. ובינתיים ההתקדמות בפועל מהירה אפילו יותר מהתחזיות. אנשים גולשים ברשת כל הזמן ומכל מקום, אנשים גולשים מהסלולר בזמן שהם רואים טלויזיה, כשהם מחפשים מסעדה ותוך כדי קניות בקניון. הניידים מעלים משמעותית את נפחי הגלישה ואת נפחי הרכישות ברשת. וזה הנתון הראשון שצריך להתייחס אליו. נתון שיעלה את החשיבות של שיווק באינטרנט ושל SEO.

גלישה בסלולר היא בעלת אופי שונה מגלישה "קונבנציונלית" בכמה היבטים:

1. אופי החיפושים: ההקלדה במסכי טאץ' קשה יותר ולכן שאילתות החיפוש צפויות להיות קצרות יותר ולשלב יותר שימוש ב google instant ו google suggest, ומצד שני גם השימוש בחיפושים קוליים עשוי לעלות וחיפושים כאלה דווקא מנוסחים יותר כשאלות אנושיות ארוכות וממוקדות ופחות כביטויי חיפוש כלליים.

2. אופי הגלישה: אמרנו שנפח הגלישה יגדל. אבל חשוב להבין באיזה סוג גלישה מדובר. הסטטיסטיקות מראות שאנשים משתמשים בסלולר לגלישה ברשתות חברתיות, למשחקים, מייל, הורדת אפליקציות, חיפושים לוקאליים, איתור מידע לטווח הקרוב, מוזיקה וסרטונים. קריאת טקסטים ארוכים היא קשה יותר והקריאה צפויה להיות שטחית יותר, בדגש על התמקדות בתחילת הטקסט ופחות גלילה להמשך, העדפת אינפוגרפיקס וסרטונים על מאמרים וכד'.

התקופה הקרובה דורשת מאיתנו ללמוד טוב יותר את ההתנהגויות האלה, להתאים טוב יותר את האתרים שלנו לסלולר ולהתמקצע ב seo לסלולר.

  ניר שי, NearMe

אני מודה שטרם התחלתי לעסוק בנושא, אך סלולר מעצם היותו נייד יחייב אותנו להדגיש את מיקום וכתובת האתר בכל דף כדי שגוגל יוכל להציג את הדף או האתר כתוצאה רלוונטית בקרבת הגולש שמחפש בסמרטפון.

עוד דבר חשוב שגוגל ודאי יתנו לו עדיפות זה מספר טלפון שאינו תמונה כדי שלגולש תהיה יכולת בלחיצה להפעיל חיוג.

על נושא תאימות המראה לאייפונים, סמארטפונים וסוגיהם, מיותר לציין ולהסביר, נכון…:-) ?

  איתי לויתן, Seperia

ב- Seperia (לשעבר איזינט) קידמנו לאחרונה אפליקציית אנדרואייד ואייפון והבאנו ללקוח שלנו תוספת של 600 אלף (!!) התקנות בחודש אחד. תארו לכם מה זה לקבל, אפילו 10% מכך בעצמכם – האם הייתם מתנגדים להשיג קהל שבוי חדש של 60 אלף איש שאתם יכולים לחזור ולמכור להם? מי שהבין את הדוגמה הזו, מבין את גודל ההזדמנות.

במה שונה ובמה דומה הקידום בסלולאר מפרויקט "סטנדרטי" ?

האלגוריתם פחות מתוחכם ויש יותר דגש על מילות מפתח, פופולריות (מספר וקצב ההורדות), רמת העדכון, ודירוגי גולשים. ההזדמנויות הן משמעותיות, עם הגידול האדיר של משתמשי iOS ומערכות אנדרואיד, וכן בשילוב עם אלגוריתם דירוג שעדיין פשוט , וכן תחרות נמוכה יותר יחסית לווב (פרוייקט "סטנדרטי").

יש לציין כי הקידום לא מהווה את כלל האסטרטגיה הסלולרית, כאשר רוב האתרים עדיין צריכים להתאים את האתר שלהם וכן תהליך ההמרה להתקנים ניידים, כאחד מהמפתחות הקריטיים להצלחה.

  אביב מנוח, Usearch McCann

נכון לעכשיו עד כמה שאני מכיר את הנושא, הקידום לסלולארי נופל בעיקר על תאימות. עדין אין מספיק מודעות בישראל לעניין התאימות לסלולארי וכתוצאה מכך רוב האתרים מציעים חווית משתמש נחותה. בנוסף, הרבה חברות מעדיפות לבנות אפליקציה לאתר מאשר להתאים את האתר לגלישה סלולארית.

בדגשים העיקריים שצריך לשים לב אליהם כאשר ניגשים לכל תחומי השיווק בסלולארי הם שהמשתמש שגולש דרך המכשיר הסלולארי לא מאופיין באותה הצורה שמאופיין הגולש דרך המחשב האישי. הכוונות שלו אחרות, היכולות שלו אחרות והמוטיבציה שלו לבצע פעולות שונה.

האתר הסלולארי צריך בראש ובראשונה להיות מכוון לדרישות אלו- להציע לגולש תכנים ופעולות אותן הוא יכול לצרוך באמצעות הסלולארי. יש כאן כמובן קטגוריות שונות של מכשירים- פעולות שנוח לבצע באמצעות טלפון סלולארי הן לא אותו פעולות שמבצעים במכשירי טאבלט שחווית השימוש בהם קרובה יותר לזו של המחשב האישי (בין השאר בשל גודל המסך).

  אורי זילברשטיין, Duran SEO

קידום בסלולר הפך בשנה האחרונה ליותר ויותר רלוונטי, נראה שבקרוב התחזית של שאלה זו בהחלט מתגשמת וסמארטפונים הופכים ליותר ויותר נפוצים. בדרך כלל פרוייקט של קידום סלולר בא יחד עם פרוייקט של SEO, כלומר מעבר לקידום האתר מעוניינים לבצע קידום בסלולר.

לא פעם שיתפנו פעולה עם חברות לפיתוח אפליקציות לסלולר ושיטות העבודה די דומות, חשוב מאוד לתת דגש על פיתוח אפליקציות אלו, הן תורמות לגולש, חושפות את האתר בצורה רחבה יותר ואף מביאה המרות משמעותיות בחלק המקרים.

עדיף להשקיע מעכשיו על פיתוח הרעיונות והאפליקציות ואם אתם באמת שאפתנים אפילו לפתוח חטיבה פנימית של פיתוח לסלולר, אמנם כרגע שום דבר לא מחליף את המחשבים עצמם והשימוש במנוע החיפוש בהם אך בעתיד יהיה חשוב לשלב את הדברים ולא להישאר מחוץ למשחק.

  טל פריהר

אין הבדל בין גוגל של המחשב לגוגל של הסלולר – מה שכן יש בו הבדל הוא התאמת האתרים לסלולר, התחושה שלי אומרת שהמצב שבו התחום הזה נמצא היום הוא שלב ביניים טכנולוגי (כמו ווינדוס 2000 שהיה למי שזוכר) לכן עדיין לא גיבשתי דעה אם צריך להשקיע בו יותר מידי או לא.

אני חושב שהתאמת אתרים לסלולר תעבור עוד מספר גלגולים לפני שתגיע לצורה שתהיה רלוונטית (היום מדובר רק בשינוי CSS ) ולכן אין מה להרחיב על זה יותר מידי. לדעתי בהמשך התממשקות האתרים לסלולר תהיה הרבה יותר משמעותית, ולכן אני מעדיף לחכות עוד קצת תוך כדי מעקב על התחום.

  שני סלמה, iLevel

כמו שאמרתי קודם, אני לא נוהגת להתייחס לשמועות וספקולציות. לי אישית עוד לא יצא להתנסות בזה…

  עמית מלכי, SEO Gavish

אין לי משהו חכם להגיד.

השארת תגובה