עתיד תחום קידום האתרים

תן את התחזית שלך לשינויים שיפקדו את התחום בשנה – שנתיים הקרובות. השתדל להתייחס בתשובתך לכל הצדדים: מנועי החיפוש, הרשתות החברתיות, חברות קידום, לקוחות ופיתוחים טכנולוגיים.

  שוקי גלילי

חלק גדול מהמגמות שצפויות לשנה-שנתיים הקרובות כבר מוכרות לנו: שינויים בממשק החיפוש ובהצגת התוצאות; יותר התאמה גיאוגרפית ואישית בתוצאות; התחזקות של Social Signals; של מרכיבי onsite בכלל ו-Technical SEO במיוחד; שינוי במשקל הכולל ובאופן השקלול של קישורים מסוגים שונים, וכו'.

התחומים שבהם אולי נופתע יותר – אם כי לא בטוח שזה ייקח רק שנה-שנתיים – הם ניטור דפוסי גלישה, ניתוח פרופילי משתמש ואלגוריתמים סמנטיים.

בסופו של דבר, האלגוריתם של גוגל נועד לספק חיזוי טוב של שביעות הרצון של הגולש מתוצאת החיפוש עליה הוא מקליק. לכן, גוגל שואפת להבנה טובה יותר של המחפש ולשיפור ההיזון החוזר שהיא מקבלת מ"תוצאות האמת", כלומר מהמידע על מה שהוא עושה באתר אחרי שנכנס אליו.

וכמובן, היכולת של גוגלבוט לחקות טוב יותר את ה"קורא סביר" ו"לקרוא" את התוכן, תשחרר את גוגל במידה רבה מהתלות בגורמים שנתונים למניפולציה, כמו קישורים. בשלב ראשון, נבחין ביותר מקרים בהם Anchors ו-Title Tags כבר חשובים קצת פחות.

לגבי הענף: אני חושב שאנחנו הולכים לראות יותר ויותר אינטרגציה של ה-SEO עם פרקטיקות והתמחויות שבאות מהשיווק המסורתי. מרכז הכובד של הקידום יוסט מעיסוק בבדיקות מיקומים והקמת אתרי תמיכה, בכיוון של אפיון קהלים ודרכי פנייה, הנעה, יצירת חוויית משתמש, פיתוח תוכן וכו'.

חברות קידום אתרים יעסקו פחות בבניית קישורים ויותר בהדרכת הלקוחות שלהם איך להקים אתר טוב, לפתח אותו נכון ולנתח את הפעילות שמתקיימת בו. יהיה קשה יותר להרשים לקוחות עם מיקומים ותנועה – הם ימדדו את התוצאות בשקלים.

  עומר שובל, iSEO – נטוורקינג

שאלה זאת היא השאלה המסכמת את כל הראיונות שעשיתי מאז 2007 ועד היום. מאחר והתעשייה שלנו היא מאוד
דינאמית ומשתנה כל הזמן, תמיד מעניין לשמוע מה חושבים אנשי המקצוע על העתיד. אז ללא הקדמות נוספות – מחשבותיי על העתיד:

אינטרנט ואתרים

פרסונליזציה – מגמה זו שהתחילה עם גוגל תגלוש לטעמי בתקופה הקרובה להרבה מאוד אתרים שיספקו לקהל הגולשים שלהם חוויית גלישה אישית הכוללת המלצות ממוקדות ותכנים המותאמים לכל גולש ולגולש באופן אישי.

מהירות – היא שם המשחק בשנים האחרונות. יותר אתרים יאמצו בניית אתרים "קלים" יותר שייטענו מהר יותר ויספקו חוויית גלישה טובה. השימוש ב- 5HTML ו- 3CSS יגדל וגם הם יתרמו לפרמטר המהירות. ייתכן שכבר בשנתיים הקרובות הפרוטוקול הוותיק והמיושן HTTP יוחלף בפרוטוקול מהיר יותר שיהפוך את כל האינטרנט למהיר הרבה יותר.

אבולוציה – בעבר הרשת הייתה רק ניווט בין טקסטים, היום הרשת מאפשרת לך לעשות כל מיני פעולות אונליין עם אובייקטים מסוגים שונים. השלב הבא יהיה חיבור הרשת לחיי האופליין. הגולשים ירצו שהרשת תאפשר להם לבצע יותר פעולות בעולם האמיתי, לדוגמא: במקום רק למצוא את הטלפון של המסעדה ארצה שהרשת תבצע עבורי את ההזמנה.

מנועי חיפוש

מיקרו פורמטים חדשים – השימוש של גוגל במיקרו פורמטים ימשיך להתרחב לעולמות תוכן חדשים. כפי שקיבלנו חיפוש מתכונים בגוגל שהצטרף לרשימת המיקרו פורמטים הקיימים אני מניח שהשנה נראה הרבה יותר מיקרו פורמטים חדשים שייכנסו לשימוש.

אינדוקס AJAX – השימוש ההולך וגדל ב- AJAX באתרים רבים יחייב את גוגל למצוא פתרון שיאפשר לה לאנדקס את התכנים המופיעים באלמנטים מסוג זה.

מדיה חברתית – תהפוך למרכזית עוד יותר. גוגל ימשיכו להטמיע את גוגל פלוס בקרב אילו המשתמשים בכלים האחרים של החברה (חיפוש, Gmail, אנליטיקס וכד'), על מנת לשפר את תוצאות החיפוש שלה עם אינפורמציה מתוך עולמות התוכן החברתי. אני מעריך שגוגל תנסה לגרום למשתמשים מפייסבוק "לערוק" לגוגל+ בכל מיני אמצעים ותיכשל. לאחר שגוגל תפנים זאת היא "תגייס" את הכוח של מנוע החיפוש שלה לטובת העניין בכך שתכניס את הסיגנלים מגוגל+ לתוך אלגוריתם המיקומים – באופן זה היא תאלץ את בעלי האתרים והמקדמים ליצור חשבונות פעילים ברשת החברתית שלה – Do no Evil, כבר אמרתי ?

פנדה תמשיך "לנקות" את הרשת – מי שחושב שפנדה כבר מאחורינו יופתע – גוגל ימשיכו לשפר את אלגוריתם פנדה ובאמצעותו ינקו את האינטרנט מתוכן לא איכותי, אתרי ספאם, קישורים לא איכותיים ועוד.

המתמטיקה היא פשוטה, העלויות של גוגל עלו מאוד מאז קפאין, שמאפשר לה לאנדקס את כל העמודים שמקדמי אתרים ובעלי עסקים מייצרים (הכוללים הרבה מאוד תכנים ברמה נמוכה). השמת פנדה תאפשר לגוגל לא לאנדקס הכל אלא רק את החלקים הטובים ובכך לחסוך המון כסף! (אה, סליחה המטרה היא לספק איכות לגולשים).

חשיבות שם דומיינים תעלה – כבר הרבה זמן מדברים על כך שחשיבותם של דומיינים עם מילות מפתח גנריות לא יתרמו אבל בינתיים זה עובד, לפחות בגוגל ישראל. לדוגמא חפשו את המונח "מכונית חשמלית" או "מכוניות חשמליות" האתר electricars.co.il מופיע במקום ראשון (וגם האתר electric-cars.co.il נמצא בדף התוצאות הראשון) אבל האתר switchup.co.il, שנותן יותר ערך לגולש, מופיע נמוך יחסית בתוצאות.

אני מאמין שבתוך שנתיים עד שלוש גם סיומות הדומיינים יתחילו להשפיע על הדירוגים בגוגל. מותגים וחברות עם תקציבים גדולים יוכלו בקרוב לקנות סיומות גנריות חדשות דוגמת mysite.keyword. הערכה שלי היא שבשנים הקרובות נראה TLD פרטיים עם מילים גנריות תופסים מיקומים עבור הסיומת שלהם. מאחר ומדובר בתהליך יקר סביר להניח שהיתרון יהיה לחברות ענק ומותגים שימשיכו להתחזק בגוגל. לדוגמא, אפל בוודאי יירכשו את הסיומות של המוצרים שלהם .iphone, .ipad וכדומה.

חיפושים 3D – תוצאות החיפוש יהפכו מדו-ממדיות (מילת מפתח + זמן) לתוצאות חיפוש תלת-ממדיות וישלבו גם
תוצאות מתוך העולם החברתי שלך ותוצאות המושפעות מהמיקום שלך. חיפוש מסעדה לדוגמא יציג תוצאות של מסעדות בקרבת מקום.

רשתות חברתיות

רשת האינטרנט הולכת ונבנית סביב אנשים ואני מעריך שבשנים הקרובות המדיה החברתית תגדיר מחדש את הרשת כולה. גופים שלא יסתגלו לשינוי ייעלמו – אפילו גוגל ייאלצו להמציא את עצמם מחדש כמנוע חיפוש חברתי או שהחיפוש בפייסבוק ושירותים דוגמת SIRI של אפל ייפגעו בהם קשות.

  מיכל כהן, Web guru

1. קודם כל, את המובן מאליו: גוגל לא ימות וגם לא ענף ה SEO – מידי פעם עולות שמועות שגוגל עומד למות (בגלל פייסבוק/בינג/בלאקו/…) או איומים ש SEO עומד למות (בגלל פנדה/גוגל+/גוגל אינסטנט/…), ותמיד המציאות מראה ההיפך: גוגל ממשיך להיות מקור התנועה המשמעותי ביותר לאתרים ו- SEO הופך להיות יותר ויותר רלוונטי עם התפתחות הרשת והעליה בנפחי הגלישה. כרגע מדברים על siri שעלול להרוג את גוגל ומחר בטח ידברו על משהו אחר. אני משוכנעת שבשנה-שנתיים הקרובות השימוש ב siri לא ידגדג לגוגל ושגוגל ו- seo יהיו רלוונטיים יותר מתמיד.

2. לגבי הרשתות החברתיות – ההשפעה של סיגנלים חברתיים על הדירוגים עשויה לגדול קצת ואם google+ יתפוס,
כמובן שתהיה לו השפעה מהותית על הדירוגים ועבודת ה- seo תשתנה בהתאם. (אין לי מושג אם הוא יתפוס. כאן אני לא מוכנה להתנבא).

3. גוגל – ימשיך להשתכלל, לדעת טוב יותר להפריד את המוץ מהתבן, להתבסס יותר על פרמטרים שבוחנים מה
באמת גולשים אוהבים (דרך השימוש הגובר בדפדפני כרום, דיווחים מגולשים, משתמשים מחוברים, רשתות חברתיות וכו').
אני מניחה שגם בתחום הקישורים, שהם כאמור הפרמטר המשמעותי ביותר, גוגל ימשיך להשתפר ולהילחם במסחר בקישורים.

4. קידום אתרים – עם ההתפתחות של גוגל ועם העלייה במורכבות הקידום (סלולאר, רשתות חברתיות, תוצאות מותאמות אישית וכו'), וכמובן העלייה המתמדת בתחרות – SEO ילך וייעשה מורכב יותר. בעבר, קידום אתר יכול היה להתבצע ע"י אדם אחד בעל ידע בסיסי קונבנציונלי. ככל שעובר הזמן ברור שפרוייקט SEO מנצח הוא הרבה מעבר לעבודה טכנית שטחית: זו אמנות שבה לוקח חלק צוות מקצועי שכולל, מעבר לאופטימייזרים, מחליפי קישורים וכו', גם צוות חשיבה חזק, תכנון מבריק, חשיבה יצירתית, מומחי UI, מומחי סלולאר, כתיבה, ווב אנליטיקס וכו'.

  אביב מנוח, Usearch McCann

בראייה הכללית אני חושב שתחום קידום האתרים לא ישתנה בצורה מהותית בשנתיים הבאות. כל השינויים שהתרחשו בשנים האחרונות היו בגדר התפתחויות ולא מהפכות. העבודה נשארה פחות-או-יותר אותה העבודה, גם אם במיקרו שיטה כזאת או אחרת התגלתה כפחות יעילה או נעלמה כתוצאה מעדכון אלגוריתמי כלשהו.

השינוי העיקרי שאני רואה בשנתיים הקרובות הוא השילוב של Google+ בכלל השירותים השונים של Google. בשירות התמונות השילוב כבר בוצעה במלואו (מערכת Picasa הוותיקה נמחקה לחלוטין), בהמשך נראה שירות במערכת ה-Reader, Docs וכמובן ב-Gmail. כתוצאה מכך נשתף הרבה יותר מידע אישי עם Google מאשר בעבר, שיחלחלו בשלב הראשון לפרסום הממומן (שיוכל להציע פילוח לפי מאפיינים דמוגרפיים) ובשלב מאוחר יותר לשיווק האורגני (באמצעות כלים ומחקרים שיוצעו לקהל הרחב). לדעתי Google תתמודד מול חזית אגרסיבית של תביעות בנושאי פרטיות בהיקף נרחב בהרבה משהיא התמודדה איתם בעבר.

מבחינת מגמות בשוק, שלא קשורות ישירות ל- Google, אני רואה התקדמות הדרגתית לעבר כלי שיווק סטטיסטיים ומחקרים אמפיריים. בטווח הארוך שיטות קידום שמתבססות על תחושות בטן, ניסוי וטעייה ייעלמו ואותן יחליפו שיטות קידום שמגובות במידע סטטיסטי, מחושב וממוחשב. כבר עכשיו השוק של תוכנות לניהול פרויקטים ב-SEO (כדוגמת Raven Tools, SEOmoz Web App) צוברות תאוצה והיכולות שלהם גדלות ככל שהזמן עובר- לא לחינם הפסיקה SEOmoz את פעילות הייעוץ שלה לפני שנה ועברה לעסוק בפיתוח תוכנה בלבד.

חברות הקידום והשיווק שיעמדו בחזית הטכנולוגיה וידעו לנצל את היכולת המדהימה של המדדים הסטטיסטיים לעבודה שלהן הן אלו שיובילו את השוק ויחזיקו בתקציבי הקידום הגדולים. כמובן שבשוליים ימשיכו לעמוד מקדמים קטנים שחיים על עסקים קטנים שהמשאבים המושקעים בהם ושווים לא מצדיק את ההשקעה ב- "SEO סטטיסטי", אבל נתח השוק של פרויקטים מסוג זה ילך ויצטמצם לאורך הזמן.

  פבל ישראלסקי, AskPavel

אני משתדל לא להשקיע הרבה מחשבה ואנרגיות בסגנון SEO predictions for 2012 וכו', כי זה פשוט משחק ניחושים. אף אחד לא יכול לדעת או לצפות מה יהיה מחר. רק כדי להבין כמה אין לכך משמעות – לפני כ-150 שנה הייתה ועידה גדולה בלונדון במטרה להבין מה הקושי הגדול ביותר שייאלצו להתמודד איתו בעוד 100 שנה, כדי שאפשר יהיה להיערך בהתאם. אחרי דיונים ממושכים המסקנה שהגיעו אליה היא שכמות החרא של הסוסים ברחובות לונדון תהיה כל כך גדולה שזה יקשה על תנאי המחיה (-:

אם הייתי יודע איזה שינוי הולך להתרחש בעולם החיפוש בעוד שנה מהיום, לא הייתי פה 🙂 הרבה יותר נכון לדעתי זה היכולת להתפתח תוך כדי תנועה ולהסתגל לשינויים חדשים מהר.

אבל אם נחשוב על זה לרגע בצורה כללית מאד, אני מניח שגוגל יותר ויותר מתקדם לכיוון של ניתוח חווית משתמש. אם נסתכל על העדכון המהותי באלגוריתם החיפוש השנה (פנדה), תוצאות סקר גורמי הדירוג 2011 של SEOmoz, השינויים שגוגל עשו בממשק החיפוש, מסמך ההנחיות של המדרגים האנושיים שדלף, כפתור פלוס 1 ובטוח פספסתי עוד כמה דברים בדרך – נגלה שגוגל שם יותר ויותר דגש על סיגנלים חברתיים וחווית המשתמש בניסיון להתאים את תוצאות החיפוש למה שהגולשים באמת מחפשים.

אני לא אתפלא אם השנה גוגל יבטלו את החשיבות של גורמים טכניים כגון: מבנה URLים, שילוב כותרות H1,2,3 וכו' וייתנו יותר דגש לדברים כמו: קישורי ברנד, זמן שהייה באתר, אחוז נטישה, פופולאריות במדיה חברתית, איכות תוכן ועוד. קישורים בטוח לא ייעלמו, אבל ללא ספק התמהיל ישנה צורה.

  שני סלמה, iLevel

גוגל ימשיכו בקרב הפסיכולוגי שלהם מול מקדמי האתרים. מקדמי האתרים אשר ישכילו באמת לבדוק את המציאות ולצאת מהמטריקס יזכו. אלה שילכו אחרי הזרם פשוט ישטפו לים.

כמו בכל שנה, ים חדש של Buzzwords ישטוף אותנו, הכל בשביל לייצר מומחים חדשים בתחומים שונים שמטיפים להתמקד בהכל חוץ מהעיקר.

גוגל ימשיכו במסע שלהם אל עבר העדפת המותגים וצמצום תוצאות החיפוש האורגניות. היום יש מילות מפתח רבות בהן התוצאות האורגניות מופיעות Bellow The Fold, וזו המגמה של גוגל. לחזק את הסטטוס של Google Adwords מצד אחד ומצד שני לקדם ל-Fold העליון Google Services למיניהם כגון Google Shopping, Local Search ועוד שירותי גוגל למיניהם של חברות שגוגל רכשו.

  אורי זילברשטיין, Duran SEO

ככל שאנחנו מתקדמים האינטרנט נעשה חברתי יותר ויותר ומימד ה social במיוחד, בכל הקשור לתוכן טרי ועדכני, הופך להיות בעל המשמעות הגדולה ביותר. ככל שנשקיע יותר באייטמים באמת איכותיים, כאלה שקלים להפצה ברשתות החברתיות כך יהיה טוב.

אנו עדים לכך שגוגל מתפתחים ומתחילים לפתח שיטות דירוג הקשורות ישירות לפעילויות חברתיות ברשת. יתרה מזאת נראה שפנדה הייתה פריצת דרך משמעותית במאבק בתוכן לא איכותי וגוגל מעלה את רף הסטנדרט לגבהים חדשים. כפי שנראה פנדה לא היה חד פעמי והוא עדכון מתמשך (Rolling algorithm) כך שאנו כנראה נראה שינויים מאוד מהותיים בצורה שבה גוגל מתייחס לתוכן.

העולם שבו הנתונים הטכניים הם היחידים שיקבעו את הדירוג הולך לגווע ועלינו לתפוס את הראש של גוגל ולהישאר צעד אחד קדימה. חברות קידום אתרים בארץ אשר כרגע עובדות בסטנדרט נמוך יאלצו להתפתח או להיעלם, חוקי המשחק השתנו וההגדרה לאיכות מתפתחת בצורה מהפכנית.

חשוב להבין שגוגל כנראה ישיקו עוד הרבה אלגוריתמים המתייחסים לתוכן ודירוגי האתר יהפכו למורכבים יותר ויותר ככל שהתמונה תהיה מורכבת יותר יהיה עלינו להסתכל בצורה רחבה יותר בכדי לקלוט כמה שיותר פרמטרים, הדרך היחידה לעשות זאת היא לקרוא, ללמוד, להתפתח וכמובן לערוך ניסויים ממשיים.

  אליאב חילו, Start SEO

להערכתי נמשיך לראות שינויים בתחום איכות ואופי הקישורים ביניהם השפעתם של קישורים מאתרי תשתית. לא מזמן הודיעו גוגל שהם מאפשרים ומעודדים דיווח על אתרי ספאם וזה מצביע על כוונות רציניות מצדם להילחם בתופעה.

נראה שנושא הרשתות החברתיות והשפעתן על תוצאות החיפוש נמצא עדיין בשלבים ראשוניים ואני מעריך שהפעילות החברתית והפידבק האנושי יתפסו תפקיד מרכזי בעתיד הלא רחוק.

  גלעד ששון, Nekuda

מנועי החיפוש והרובוטים שלהם הופכים להיות חכמים יותר, רמת ההבנה של עמודי אינטרנט על ידי ספיידרים משתפרת מאוד מדי חודש בתקופה האחרונה ואני מאמין שתלך ותשתפר אף יותר.

בנוסף, גם המשקל שניתן לרשתות חברתיות לפי מדדי אמינות והתנהגות טבעית של יוזרים ולפעילות אמיתית/התנהגות גולשים באתר ילך ויגדל באופן שיהיה קשה יותר ומסוכן יותר להתל במנועים.

מבחינה טכנולוגית אנחנו צפויים לשיפורים משמעותיים בכלי שיווק וניהול קידום ולהערכתי כלים ותיקים עלולים להפוך לבלתי רלוונטיים אם לא יתאימו את עצמם לחידושים וההמצאות בתחום.

  טל פריהר

אם היית שואל אותי את זה לפני שלוש שנים הייתי נותן לך רשימה ארוכה של שינויים צפויים הכוללת בתוכה הרים וגבעות טכנולוגיים, והנה בשנת 2011 השפה שמנועי החיפוש מבינים הכי טוב היא עדיין שפת הקישורים.

הדברים שכן השתנו הם ההתפתחות של הרשתות החברתיות ובעיקר רמת התחרותיות שעולה כל הזמן עם הצטרפות שחקנים חדשים למגרש (מקדמים ומקודמים) וצבירת הוותק של המתחרים הישנים יותר. בגדול כששואלים אותי על זה אני תמיד עונה שאני ממשיל את הדף הראשון בביטויים לא תחרותיים לרכישת חנות בקניון זנוח, רק שככל שהזמן עובר הקניון עובר שיפוצים (הנישה נהיית יותר תחרותית) ומי שמתעכב להיכנס לתחרות לרכישת חנות בקניון ימצא את עצמו נאלץ סכום אסטרונומי עבור מקום שם (תקציב הקידום שלו) כדי להדביק את מה שמשלמים בעלי החנויות הנוכחיים, זהו השינוי העיקרי שהולך לקרות שישפיע על כולם.

בתחום הפיתוחים הטכנולוגיים – תחום האוטומציה והאאוטסורסינג מייתרים הרבה שעות של עבודת אנליטיקס וקישורים וזה רק נהיה יותר ויותר מעניין…

  איתי לויתן, Seperia

(*) מנועי חיפוש – גוגל ימשיכו לשלוט. נתח השוק שייתפס ולא ישתנה משמעותית.

(*) הרשתות החברתיות – לעת עתה, The World Doesn't Need another Facebook. אני לא צופה לראות את דודה שלי עוברת מהפייסבוק לגוגלפלוס, אך פלוס כן תגדיל נתח שוק פשוט כי יהיו מספיק Power Bloggers שימשיכו להפציץ שם (כן, דניאל וייסברג, אני מתכוון גם אליך :-), והרבה יותר בעלי אתרים שיטמיעו את כפתור ה +1 (וכפתורים אחרים שגוגל יוציאו), מה שיביא לחשיפה מוגברת של הפלוס, אך לא יוביל את דודה שלי לעבור לגוגל פלוס.

(*) חברות קידום – השוק עובר תהליך של בשלות ונראה יותר קונסולידציה בתחום. נראה גם חברות מתחילות לעשות צעדים ראשוניים בתחום הMobile, אז כנראה רק 2-3 חברות ישכילו לפתח ולמכור שירות מקיף בתחום.

(*) לקוחות – מתחילים לחפש להוריד את תלותם ב- AdWords כי המרווחים שלהם קטנים בערוץ. ישקיעו יותר בפיתוח אתרים תומכים, פיתוח והפצת תוכן דרך שיתופי פעולה, בשיווק חברתי, ומציאת אפיליאייטס (לעסקים הרלוונטיים) . במילים אחרות, הלקוחות יחפשו לפתח מקורות עתידיים ל"טראפיק חינמי", בתפיסתם. כמו כן, הלקוחות יהפכו ליותר אנליטיים. הם יעבדו עם כלים טכנולוגיים חזקים יותר, יבינו מה קורה באתר של הם ואיך לשפר את אחוזי ההמרה.

אלו שיוכלו לפרסם ביותר משפת יעד אחת, יעשו זאת במלוא המרץ על מנת להוריד את ההוצאה הממוצעת על הרכשת לקוח.

(*) בנושא הSEO – להערכתי, לאחר ששנה שעברה הייתה מגמה של In-House SEO, היא כנראה קצת תדעך השנה וב- 2013 תהיה חזרה לאופטימיזציה במיקור חוץ. זאת מאחר שהלקוחות ייראו שיש פער בין ביצועי In-House Agency לטובת הסוכנות.

(*) פיתוחים טכנולוגיים – יהיו רבים יותר, יציבים יותרו פופולריים יותר. המנהלים בצד הלקוח מבינים היום את המשמעות שיש לניתוח נתונים יעיל כיתרון תחרותי אסטרטגי בשוק האינטרנט, ויתחזקו דרך טכנולוגיה יציבה ואנליסטים מנוסים יותר.

  איתן יריב, WAO

קשה לנבא את השינויים שיפקדו את התחום בשנים הקרובות, אך מה שבטוח הוא שמי שלא יגיב לשינויים במהרה ויאמץ אותם, יישאר מאחור. יהיה קשה לעקוב אחר שינויים רבים יותר, בזמן קצר ובזירות רבות ושונות מזירת ברירת המחדל שהיא כיום "תוצאות החיפוש הרגילות" . משרדי הקידום אשר יקימו צוותים איכותיים ומגובשים העוסקים, הלכה למעשה, במחקר, הם אלו שיצליחו להשיג יתרונות תחרותיים קודם לשאר.

להלן מספר מגמות אשר לטעמי רלוונטיות לשנים הקרובות:

פרסונליזציה – הפרסונליזציה תמשיך להשתפר יחד עם שילוב ההמלצות מרשתות חברתיות ובהחלט ייתכן כי בשלב כלשהו בעתיד, מיקומים גנריים ללא פרסונליזציה יהוו חלק הולך ופוחת בעוגת סך החיפושים, חלק מהפרסונליזציה תהיה תלויה בתחומי עניין על בסיס חיפושי עבר חלק על בסיס מיקוד גיאוגרפי וכמובן, גם וגם. המשמעות העיקרית היא ביצירת תכנים הקולעים לטעמם של רבים.

התמקדות באיכות התוכן – "Content is (and will be) The King" – מתן ערך אמיתי לגולש יהפוך לפקטור בסיסי וכמעט יחיד לקידום מול מתחרים (במקביל להתפתחות השינויים הנדרשים לשם אופטימיזציה של אתר). מסיבה זו, אנשי קידום ישנו את מיקוד העשייה והשוטפת ויבחנו שינויים איכותיים באתר במטרה להשיג אתר "דביק" הממש מטרות. למעשה ייוצרו קווי דמיון רבים בין עשייתם של אנשי הקידום לבין זו של אלו העוסקים היום באפיון חווית משתמש.

חיפוש שירותים ומוצרים מטלפונים חכמים – אנליסטים מעריכים כבר היום כי אחוזי השימוש באינטרנט ממכשירים חכמים, צפויים לעבור את אלו הנעשים ממחשבים נייחים וניידים עד לשנת 2014. ככל שמקלטי GPS יהפכו לסטנדרט במכשירים חכמים כך החיפושים הלוקאליים יספקו תוצאות מדויקות יותר ויסתמכו רבות על תוצאות Google Places אשר יהפוך לחלק אינטגראלי ומרכזי באיתור שירותים ומוצרים גם בארץ. כמו כן בעתיד הקרוב יותר גולשים ייהנו ממידע תומך החלטה רכישה כבר ברמת תוצאות החיפוש, דבר אשר יקטין, ייתכן, את אחוז הכניסות לאתרים עצמם. חשוב על כן שמידע תומך החלטה יופיע בכל מקום רלוונטי לרבות רשתות חברתיות. עצם הקידום יהפוך לקידום העסק והנדל"ן האינטרנטי העומד לרשותו בשונה ממיקוד בדומיין הספציפי.

רשתות חברתיות – לרשתות החברתיות יש ערך רב בתחום שלנו: מיתוג, פרסום, הפצה, מידע תומך החלטה ועוד. חשיבות המידע המתפרסם אודות הארגון ברשתות החברתיות תגדל. כבר היום, מותגים או חברות שאין להם קיום ברשת חברתית (ועדיף ביותר מרשת חברתית אחת) מאבדים לקוחות פוטנציאלים היות והלקוח מתעניין ושואל. התחרות על תשומת ליבו של הגולש ברשתות החברתיות תתעצם וגם כאן ידרשו יותר משאבי קידום ושיווק באמצעות דו-שיח עם הגולשים. הרשתות יהיו אחראיות במידה רבה יותר כאמור גם על הפרסונליזציה של התוצאות.

תוכן עשיר נגיש בכל פורמט – מדיה עשירה, וידאו ופודקסטים – תוכן יהפוך להיות יותר נגיש למנועי החיפוש– אלו ימשיכו לשפר את יכולתם לקרוא (ולהבין) את המסרים בתמונות, באודיו, וידאו (עם כתוביות ולאחר מכן גם בלי), מסגרות סמנטיות לתוכן במסגרת התקן אשר יהפוך בהדרגה לסטנדרט (Html 5) יעזרו ב"הבנת" תוכן עשיר ושיפור אלגוריתם הדירוג על בסיס ההבנות האלו. בעלי עסקים יחפשו דרכים מתוחכמות וקליטות יותר להעברת מסרים שיווקיים מאשר דרך טקסט פשוט.

  אמיר בר תקווה, ClickWise

תחום קידום האתרים – כמו שהיה בתכנות בסוף שנות ה 90 ותחילת ה 2000. הצפה של השוק בהרבה אנשים שעברו הסבה אינסטנט לתחום.

להערכתי עם הזמן תגבר הדרישה לרמה גבוהה יותר של ידע טכני ומקצועי של אנשי SEO, מה שיביא לפליטה של הרבה "כח עבודה" פחות מקצועי מהשוק שהידע ויכולת הביצוע שלו לא תואמים את מה שנדרש באמת. עם הזמן, כמו שקרה בתכנות, יישארו רק המתאימים והמקצועיים בתחום.

אני מאמין שעם הזמן גם תהליך ההכשרה יהפוך יותר פורמאלי ואקדמי ובמקביל למהנדסי חומרה ותוכנה יהיו גם תתי מסלולים של מהנדסי מידע. בסופו של דבר מי שירצה להיכנס לתחום ולהתקדם בו יצטרך הכשרה עמוקה יותר כמו שהיום קיים בתחום התוכנה.

תהליכים של אופטימיזציה לאתר לא יהיו משניים לבניית האתר אלה חלק בסיסי ואינטגראלי מתהליך בניית אתר והתוכן שלו, שלרוב יעשה כבר בשלב מוקדם עוד לפני עליית האתר לאוויר. זה אומר שחברות קידום וחברות בניית אתרים יעבדו הרבה יותר בתיאום ובאינטגרציה ולא בשני מסלולים שונים ללא חפיפה שמתנגשים הרבה פעמים זה בזה.

מצד שני גם תהיה הכרה במקצועיות שנדרשת באופטימיזציה של אתר ושזה לא שירות לוואי שיכול לתת מי שבונה את האתר אלה אם יש לו את ההכשרה האמיתית לכך.

חברות קידום שירצו להוביל בתחום יצטרכו להעסיק בפועל מקדמים מקצועיים באיכות גבוהה, לא רק אנשי מכירות שיודעים למכור הבטחות ללקוחות אבל לא תמיד עם גיבוי מקצועי לממש אותן.

מבחינת לקוחות, יותר ויותר אתרים וחברות יבינו שישרותי יעוץ ל SEO הם לא מותרות ושדרוג מערך השיווק, אלה הם הכרח וסטנדרט אם יש לאתר מטרה כלשהיא מעבר להיות אתר תדמית שטוח. לכן השימוש בשירות ייעוץ או תחזוקת SEO של אתר יהיו נפוצות יותר וביותר תחומים.

רשתות חברתיות – זה לא משהו שניתן לצפות כמשהו עתידי, צריך לדעתי להתייחס אליו במישור של הווה, כמו שהוא הגיע מהר הוא גם יכול להיעלם או לא להתפתח הרבה מעבר למה שהוא כבר.

התחום הזה תלוי מאוד גם בפוליטיקה (זכויות אדם וכו') וגם בהתנהגות אנושית כמו שלאנשים נמאס מצאטים ב- icq ומסנגר יכול גם להימאס מכל הרשתות החברתיות.
מה גם, לא בטוח שבעתיד זה יהיה אתר כזה או אחר שירכז את הפעילות החברתית (כמו פייסבוק לדוגמא) זה יכול להיות גם פלטפורמה שונה לגמרי. חברות הטלפון לדוגמא או יותר הגיוני חברות הפלאפון שיימכרו מכשירים עם פלטפורמה טכנולוגית שמקבילה לרשתות חברתיות רק אם יכולות גבוהות יותר, פרסונוליזציה ושליטה ואבטחה פר משתמש והכי חשוב לא ברשת האינטרנט החופשית.

ייתכן שגם הדרג המדיני יתפוס פיקוד כאן וימסד את זה בדרך כזאת או אחרת, ופייסבוק ודומיו יישארו כאפליקציות לילדים ונוער כמו שהם התחילו, מה שיהפוך אותן הרבה פחות רלוונטיות לתחום החיפושים ושיווק מוצרים ברשת.

פיתוח טכנולוגי יפעל לשפר את המידע שמקבלים פר שאילתה ואת המהירות שמקבלים ולדעתי גם לצמצום סט התוצאות. כלומר" חאלס" ל- מיליון תוצאות ב- 100 אלף דפים זה יהיה יותר 100 תוצאות ב 5 דפים או משהו כזה, שיגיעו הרבה יותר מהר למחפש ויהיו ממוקדות יותר. בדומה למקורות מידע מסוגים אחרים, בסופו של דבר גם אתרים יצטרכו להתמקצע יותר ויותר ולהתמקד במה הם ולמי הם. כמו שחנויות כולבו נעלמו מהעולם כמעט לגמרי גם אתרי כולבו ייעלמו לדעתי.

  יואב מנדלסון, SEone

להערכתי, בעתיד הלא רחוק חשיבות איכות התוכן והשפעת הרשתות החברתיות רק תלך ותתעצם בהשפעתה על
תוצאות החיפוש.

בנוסף נראה יותר ויותר צפייה בוידיאו באינטרנט והצפה של סרטוני וידיאו ותמונות בתוצאות החיפוש של גוגל .אני מאמין שגם פייסבוק ינסו לחזק את מנוע החיפוש הפנימי שלהם, וכך להרגיל את המשתמשים לבצע חיפושים בפייסבוק ולא לצאת לחיפושים בגוגל. יהיה מעניין.

  ניר שי, NearMe

כיוון שעד היום כל תחזית שלי לגבי שינויים באלגוריתם של גוגל התממשה ( יעיד על כך זוהר עמיהוד חברי, שעוקב אחרי הצהרותיי כבר מזה מספר שנים) לא הייתי רוצה לחשוף כאן את חזוני לעתיד, כי אחרי הכל מדובר ביתרון היחסי שלי.

שינויים שחזיתי מראש:

לפני שאפרט ברצוני לומר שזו לא כזו חוכמה לדעת, הרי מספיק להביט על המתחרים מולך ב- SEO שעושים שימוש בשיטות אפורות, רק כדי לא להתווכח עם לקוח שלהם שאינו רוצה לבנות את האתר שלו נכון ומהתחלה, כדי לדעת איזה דלת תיטרק על תעשיית ה- SEO בצעד הבא:

ולהן הרשימה…

א. התעלמות גוגל מתגית – metaname keywords ( זהו פח זבל של מנהלי האתרים לטענתם)
אני לעומת זאת הבנתי שזהו לא כלי מדיד לגוגל כמו טייטל ותיאור שנצפה על ידי גולשים ושדרכם ניתן להבין אם הושקע במסר לגולש או שסתם נדחפו מילים לתגיות אלו.

ב. אלגוריתם שיבוא ויסיר מיליארדי דפים שנכתבו ב- 1 דולר על ידי הודים וגרם לכך שגם שרתי גוגל עמוסים באינדוקס דפי זבל וגם אותם דפים נועדו רק לשם קישורים לקידום אתר אחר, אז הוא הגיע ושמו – פנדה.

ג. כבר ב- 2007 טענתי מעל כל במה כי גוגל עושה שימוש בכלים שהיא מספקת לנו: סרגל הכלים, אנליטיקס, ווב-מסטר טולז כדי שאנחנו ( הגולשים בעולם) נעזור לה לגוגל ליצור פער במוצר הדגל שלה מול יאהו ובינג.
כמובן שזכיתי לכל הבעת זלזול אפשרית על כך וזה לא מפתיע גם, הרי עבור איש SEO להפוך לאיש חוויית משתמש זה כמו לומר לקבלן הריסות מהיום אתה מתחיל לבנות בניינים במקום להרוס אותם. הידיעה נפלה עליהם ברעדה ובפחד, שכן לא היה נעים להם לשמוע שאכן זה כך, אז כיום גוגל כבר אומרים בפה מלא כי הם עושים שימוש בכל כלי שלהם למעקב אחרי התנהגות גולשים, אז אם אתם חושבים שבזה נסתמו הפיות, אתם טועים.
תמשיכו לעקוב אחרי אתרי התמיכה/ לווין/ או השד יודע מה איך הם עוד קוראים לאתרים האלה, וכן לאיכות המאמרים המתפרסמים באתרים הללו, ותיווכחו שעולם כמנהגו נוהג.

  עמית מלכי, SEO Gavish

אני חושב שבכל מה שקשור למנועי החיפוש נראה שינויים בצורת הצגת התוצאות כאשר המטרה תהיה להציג תוצאות על גבול הזמן האמיתי בדגש על תוכן איכותי.

שיפור משמעותי צפוי בתחום הקידום כאשר הגורמים המשפיעים על דירוג האתר יהיו חווית הגולש באתר ופרמטרים נוספים שלא נוכל להשפיע עליהם מחוץ לאתר כך שעבודתו של המקדם תהיה לשפר את האתר כך שגולשים יאהבו אותו וימצאו את האתר מועיל.

עולם המדיה החברתית יעבור שינוי שכבר החל וזאת ההבנה שרוב הגולשים במדיה הזאת לא שם בשביל לרכוש שרות או מוצר. הרשתות יהיו שם עד ההמצאה החדשה שתסחף אחריה את הגולשים.

הלקוחות יישארו לקוחות שמקצועיים בתחומם אני בהחלט מקווה שיותר לקוחות יתייחסו אל האתר שלהם כעמדת
מכירה ולא כרטיס ביקור.
לגבי חברות קידום האתרים הייתי שמח לראות גוף שלוקח חסות על תחום זה ועושה סדר בפריצות.
הברירה הטבעית תעשה את שלה ומי שלא יתמחר את הפרויקטים שלו נכון לא יוכל להתמודד בזירות התחרותיות באמת.

השארת תגובה