פרק א' – תהליך בניית אתר אינטרנט
שיטת תשעת הצעדים לבנייה נכונה של אתר:
1. בחרו את מילות המפתח הנכונות.
2. עצבו את האתר תוך התחשבות במילות המפתח.
3. בצעו אופטימיזציה לדפים עבור מילות המפתח שבחרתם לקבלת תוצאות דירוג
גבוהות במנועים.
4. רשמו את האתר במנועי חיפוש ובאינדקסים החשובים.
5. בצעו חילופי קישורים עם אתרים אחרים ודאגו שמילות המפתח יהיו בטקסט המקשר אליכם.
6. המתינו.
7. בדקו את תוצאות הכניסות ודירוג הדפים במנועי החיפוש.
8. המשיכו לשפר את הדפים באתר ולבצע אופטימיזציה.
9. חיזרו על הצעדים 5 והלאה.את תוצאות האופטימיזציה והשינויים שבצעתם תוכלו לבדוק באמצעות שירותי סטטיסטיקה. לצורך קבלת שירותים אלה תוכלו לפנות אל הספק המאחסן את האתר שלכם (כרוך בתשלום חודשי), לקנות תוכנה המנתחת את קבצי הלוג הנוצרים באתר (תשלום חד פעמי) או למצוא אתר באינטרנט המתמחה במתן השירות און-ליין.אתר המספק שירותי סטטיסטיקה טובים, ואפילו בחינם לאתרים קטנים עד בינוניים, תוכלו למצוא בכתובת: https://www.statcounter.com על מנת לקבל את השירות עליכם להירשם באתר ולאחר מכן יש להעתיק את הקוד המסופק ע"י האתר ולשתול אותו בכל דף שאת תוצאותיו תרצו למדוד.אם אתם מתעניינים רק בהשפעת האופטימיזציה שלכם בתוצאות מנוע החיפוש גוגל, תוכלו להיעזר בכלי המעקב של המנוע בכתובת: https://www.google.com/alerts לאחר הרישום לשירות זה, תקבלו הודעה למייל על כל אתר שנכנס ל-20 תוצאות החיפוש הראשונות של מילת המפתח שלכם.
אלמנטים חיצוניים לדירוג אתר אינטרנט
יש אלמנטים שונים שאנחנו יכולים לשנות בקוד של אתר אינטרנט על מנת להשפיע על הדירוג שנקבל במנועי החיפוש אך קיימים גם מספר גורמים נוספים המשפיעים על הדירוג שאינם בשליטתנו:
מספר הקישורים החיצוניים המובילים אל האתר, גילו של האתר, מספר גולשים הנכנסים לאתר ועוד. כל מנועי החיפוש מתייחסים לכמות הקישורים החיצוניים, מעין מדד הצבעת אימון בנו מצד האתרים המפנים אלינו. פחות מנועים מתייחסים לגיל האתר (למרות שגוגל כן מתייחס לגיל) ומעטים מתייחסים למספר מקליקים הנכנסים לאתר. מספר הקישורים הוא המדד החיצוני החשוב ביותר וכיצד ניתן להשפיע עליו נלמד בהמשך.
פרק ב' – בניית אתרי וורדפרס
בניית אתר לעסק שלכם הוא תמיד פרויקט שצריך לקחת ברצינות.
מגוון האפשרויות, כמות החברות אשר מציעות שירותי בניית אתרים, אפשרויות עיצוב, המבנה של האתר, האפליקציות שהוא יכיל ושאר הבחירות שצריך לעשות יכולות להכביד על בעל עסק שלא מגיע מתחום האינטרנט.בשנים האחרונות חל שינוי של ממש בסוג האתרים אשר נבנים. בעבר הלא רחוק היינו בונים אתרי HTML נקיים עם אפליקציות PHP או NET בהתאם לצורך.
אתרים מסוג כזה היו אתרים ללא ממשק ניהול כלומר אם הייתם רוצים להוסיף דף חדש הייתם צריכים לבנות אותו מהקוד ומעלה.עם הזמן, והתפתחות האינטרנט, חלה תפנית משמעותית עם השקתם של ממשקים כמו ג'ומלה, וורדפרס וכעת גם מג'נטו.
ממשקים אלו הם מערכות ניהול חינמיות כלומר ניתן להוריד אותן בחינם תחת רשיון פתוח GPL ועליהן אפשר להתקין או ליצור עיצוב מקורי וכך להציע בניית אתרים לעסקים בכל קנה מידה. היתרון הוא ברור ומשמעותי, מעתה יש לכם אתר עם ממשק ניהול תוכן ואתם לא צריכים מנהל אתרים מיומן כדי להכניס טקסטים או לערוך דפים קיימים.לטעמי האישי, כל עוד לא מדובר בבניית חנות מסחר אלקטרונית, אין מתחרה מבחינת נוחות תפעולית וגמישות למערכת וורדפרס.
מגוון התכונות האפשריות לצד ממשק ניהול ידידותי במיוחד, אשר מאפשר למשתמש הלא מיומן לנהל את האתר שלו בקלות כולל אפשרות שליטה בעיצוב של האתר, עדכון אוטומטי של תוספים ועוד הופכים את מערכת וורדפרס לבסיס המועדף כאשר אתם שוקלים לבנות אתר חדש או לשדרג אתר קיים לעסק שלכם.
מה מיוחד במערכת וורדפרס?
ממשק וורדפרס הוא פרויקט בינלאומי אשר הוקם כדי לאפשר למשתמשים לא מיומנים להקים בלוג בקלות ובמהירות. למעשה גם אתם יכולים להקים בלוג וורדפרס בקלות. כל שאתם צריכים לעשות הוא לבקר באתר וורדפרס העולמי, להירשם, לפתוח בלוג וסיימתם.
בשל הצורך ליצור מערכת ידידותית למגוון רחב ככל האפשר של משתמשים לא מנוסים נבנתה מערכת וורדפרס מתוך ניסיון לעשות הכול קל לתפעול ככל האפשר.
מערכת וורדפרס היא לא האתר שאנו רואים אלא ממשק הניהול של האתר. הפאנל האחורי של האתר אשר מאפשר לנו לשלוט בתוכן כלומר בדפים, מאמרים וקטגוריות, תגובות של גולשים, טפסים, תפריטי צד וכו'
בואו נעבור על חלק מהתכונות מהן נהנה אתר מבוסס וורדפרס.
וורדפרס – תכונות ראשיות:
- ממשק ניהול אתר ידידותי למשתמש
- מגיע עם מנוע חיפוש גמיש מובנה
- מובנה עם פיד רסס (Rss Feed)
- מאפשר הוספה מהירה של דפים ומאמרים
- מאפשר הוספה מהירה של קטגוריות
- מאפשר הוספת טפסים ללא הגבלה בקלות
- מגיע עם ממשק תגובות אינטראקטיבי מובנה
- מאפשר יצירה של משתמשים עם הרשאות שונות
- מאפשר לשלוט בכתובת הדף (URL) גם בעברית!
- אפשרות לשלוט ולשנות את תפריטי האתר בקלות
- אפשרות להגדיר תפריטים שונים לפי דף / קטגוריה
- אפשרות לשלב סטטיסטיקה פנימית בזמן אמת
- אתר שנחשב ידידותי ומזמין למנועי חיפוש!
מידע נוסף על הרשאות למשתמשים
העובדה שניתן לתת הרשאות שונות למשתמשים שונים היא פלוס רציני לעסקים מסוימים אשר רוצים לתת לעובד בתוך החברה לנהל את האתר אך לא רוצים לתת לו אפשרות לשחק עם העיצוב אלא רק (לדוגמא) לאפשר לו לפרסם "הודעות לתקשורת" או דפים חדשים.
מידע נוסף על ממשק התגובות
הרעיון מאחורי האינטרנט החדש, שנקרא בעגה המקצועית web 2.0, הוא לאפשר לגולשים להיות מעורבים באתר – להגיב ולקחת חלק בקהילת האתר שלכם (זאת השאיפה).
בשל כך פתיחת האפשרות להגיב במאמרים ודפים באתר שלכם היא דרך מצוינת לתקשר עם הגולשים. קיימת אפשרות "לסגור" דף מסוים, אשר מתאר לדוגמא את שירותי החברה, שבו לא יוכלו הגולשים להגיב.
זהו כלי נהדר לדף כמו שאלות ותשובות או במאמרים בהם אתם רוצים לעורר שיחה.
אלה הן רק חלק קטן מהאפשרויות ה-כמעט בלתי מוגבלות של אתר מבוסס וורדפרס. בשל הפופולאריות של מערכת וורדפרס בעולם והעובדה שרבים טרחו לכתוב תוספים מעולים ניתן למצוא תוסף שמתאים לכל תכונה (כמעט) שאתם רוצים להחיל על האתר שלכם.
האם אתר אינטרנט מבוסס וורדפרס מתאים לעסקים?
נכון, וורדפרס הוקמה במקור כפלטפורמה ליצירת בלוגים אך במהלך השנים, בשל יתרונותיה הרבים, הפכה מערכת וורדפרס לברירת המחדל המועדפת על בוני אתרי אינטרנט ברחבי העולם כפלטפורמה לבניית אתרים לעסקים.
המרה לא מורכבת של הקוד תגרום לאתר מבוסס וורדפרס "להתנהג" כאתר ייצוגי מעולה לעסקים המשלב בתוכו מערכת לניהול האתר.
יתרון נוסף הוא שמנועי החיפוש אוהבים את המבנה של וורדפרס אשר משלב פיד RSS מובנה שמודיע למנועי החיפוש באופן אוטומטי בכל פעם שדף חדש מתפרסם באתר! תכונה זאת היא משמעותית ביותר עבור קידום אתרים בגוגל וקידום במנועי חיפוש נוספים.
מה זה פיד RSS?
הזנת רסס (RSS) היא דרך קלה להפיץ מידע באינטרנט. בעזרת פיד RSS תוכלו לדוגמא לפרסם בדף של החברה שלכם בפייסבוק הודעה על כל דף חדש שפורסם באתר שלכם באופן אוטומטי לחלוטין וזה לא נגמר רק בזה.
גולשים אשר אוהבים את התכנים באתר יכולים להירשם כמנויים לפיד RSS של האתר שלכם ולקבל הודעה בכל פעם שפרסמתם דף חדש או שיניתם דף קיים!
האם קיימת הגבלה כלשהי מבחינת עיצוב?
אין שום הגבלה בעיצוב האתר. חיפוש קצר אחר המינוח בניית אתרי וורדפרס ותוכלו לצפות בתיק עבודות של מספר מעצבים מוכשרים ולגלות אתרים מוצלחים שלעולם לא הייתם מנחשים כי הם נבנו על מערכת שנבנתה במקור בכדי לפתוח בלוגים.
המון יתרונות, לא משלמים על זה יותר במחיר?
ההיפך הוא הנכון. בשל העובדה שמערכת וורדפרס עצמה היא חינמית להורדה, כל שדרוש הוא מספר שינויים בקוד ובל נשכח, עיצוב מקורי!
מערכת וורדפרס תתאים לבניית אתר עסקי או ייצוגי ותעלה פחות מאשר היה עולה לנו לכתוב את הקוד לאתר דומה שיכיל הרבה פחות תכונות.
בניית אתרי וורדפרס היא ללא ספק הדבר הבא! בין אם אתם זקוקים לאתר עסקי טהור, אתר אינטראקטיבי לבית ספר או אתר ייצוגי לחברה גדולה. בנייה של אתר מבוסס וורדפרס תעניק לכם את כל היתרונות ומצד שני תוריד את התעריפים שבעבר גרמו לרבים מאיתנו להתאפק עם בנייה של אתר לעסק שלנו. החלק החשוב הוא כמובן למצוא חברה טובה לבניית אתרים שיש לה ניסיון וידע בבניית אתרי וורדפרס עם עיצובים אלגנטיים לעסקים.
פרק ג' – אתר מעוצב או אתר מקודם במנועי חיפוש ?
אחת הבעיות הכי כואבות של מקדמי אתרים באינטרנט היא הצורך להתמודד עם אתר קיים הבנוי באופן שאינו מותאם למנועי החיפוש. ארכיטקטורת אתר ו/או אלמנטים מעוצבים שמנועי החיפוש לא מסוגלים להתמודד עמם עשויים למנוע אינדוקס חלקים שלמים מהאתר ולעיתים אף ימנעו את אינדוקס האתר כולו.
במהלך השנים נתקלתי לא מעט בהתנגשות בין רצונות המעצבים ודרישות אנשי קידום האתרים. קונפליקטים על הוספת גרפיקה ואלמנטים של פלאש או שימוש בטקסט "חי" לעומת שימוש בתמונה, להצגת הטקסט כמעוצב, הפכו לעיתים לקרבות של ממש.
כאשר מעצב אתרים מספק לנו סקיצה הוא מתייחס לאינטראקציה של הגולשים עם הממשק, למראה הכללי ולתחושה שישדר האתר לקהל (look and feel). אנשי מקצוע טובים ישקיעו מחשבה גם בהתאמת העיצוב לדפדפנים השונים (אקספלורר, פיירפוקס, אופרה על גרסאותיהם השונות) ולרזולוציות מסך שונות, אך לרוב יתעלמו מסוג מסוים של משתמשים – הספיידרים של מנועי החיפוש. מצד שני מעצבי אתרים שהוגבלו ע"י שיקולי SEO, שנגדו את העין העיצובית שלהם, לא אחת סיפקו עיצוב משמים, שלא הצליח לגרות את קהל היעד להמשיך ולגלוש באתר.
למרות שנדמה כי לא ניתן לגשר על הפערים, מעצב טוב – המבין את מגבלות הלקוח ויודע
כיצד פועלים מנועי החיפוש – יכול לעצב ללקוח אתר מסוגנן שלא יגביל את עבודת מקדם האתרים בעתיד.
עיצוב אתרים באמצעות CSS
במידה ואתם כבר משתמשים בגליונות סגנון מדורגים (CSS) בעיצוב אתרים, אתם מודעים לעובדה כי השימוש בהם מאפשר לכתוב פחות קוד HTML מאשר האלטרנטיבה המיושנת של עיצוב המבוסס על טבלאות, דבר המהווה יתרון מבחינת קידום אתר במנועי החיפוש.
אם אתם עדיין old-school והחלטתם לקפוץ כיתה לעיצוב מבוסס CSS כדאי שתתייחסו לדגשים הבאים, שעשויים להשפיע על קידום אתר במנועי החיפוש:
- עיצוב אתרים הסתרת טקסטים – יש לנקוט במשנה זהירות כאשר אנחנו משתמשים באלמנטים חבויים (Hidden) וטקסט חבוי בפרט. לדוגמא, אלמנט של לשוניות מתחלפות המציג רק לשונית אחת פתוחה עם תוכן בכל פעם, מתוך מספר תכנים (כמספר הלשוניות). מנועי חיפוש לא אוהבים לאנדקס דפים המכילים תכנים חבויים ושימוש מופרז באלמנטים מסוג זה עשוי להתפרש בעיניהם כניסיון לספאם שיביא להענשת האתר.
מאחר והכוונה היא ליצור אפקט ויזואלי עבור המשתמש ניתן לפתור את בעיית התכנים החבויים ועדיין לקבל את אותו האפקט ע"י הכנסתם ל- JavaScrip, שאותו מנוע החיפוש לא יודע לקרוא. - עיצוב אתרים גודל פונט – שימוש ב- CSS מאפשר להגדיר באמצעות Class מה יהיה גודל הפונט של האלמנטים החשובים לקידום, דוגמת כותרות 1H. מאחר ובעבר מנועי חיפוש לא קראו את קובץ ה- CSS ניתן היה להסתיר באמצעותו כותרת 1H בפונט הרגיל של הדף. היום מאחר ומנועי החיפוש יודעים בדיוק מה אתם עושים השימוש בטקטיקה זאת במקרה הטוב לא יזיק ובמקרים טובים פחות יסמן אתכם כספאמרים.אם אתם מגדירים את גודל הפונטים שלכם לכותרות ולשאר האלמנטים הטקסטואליים בדף הקפידו על ההיררכיה הטבעית – תגי 1H צריכים להיות יותר גדולים מתגי 2H וכן הלאה. כל תג HTML צריך לתפקד בדיוק באותו האופן בו היה מתפקד ללא
השימוש ב- CSS.
טיפ: לעולם אל תתפתו לדחוס מילים לדף שייראו ע"י מנועי החיפוש ולא ע"י הגולשים. שימוש בפונטים בגודל פיקסל, פונטים בצבע הרקע או טריקים דומים לא ייעלמו ממנועי החיפוש והם רק עשויים להסב לאתר ולדירוגים שלכם נזק.
עיצוב אתרים משולב, ליהנות מכל העולמות
לעיתים תתקלו במצב נתון בו אינכם יכולים לעבור לעיצוב מבוסס CSS בין אם מתוך שיקולי כדאיות כלכלית של הסבת האתר הקיים או בגלל בעל המקצוע שעמו אתם עובדים. במקרים כאלה תוכלו להתפשר על עיצוב המשלב CSS עם מבנה טבלאי על מנת לנצל את מלוא הפוטנציאל של האתר מבחינת קידום אתרים.
אם לעבור לעיצוב מבוסס CSS יכול להיות כל כך מסובך בשביל מה זה טוב ? אכן שאלה לגיטימית, לאילו מכם השואלים אותה אתן דוגמא מאתר לקוח:
באתר, שדפיו היו טבלאות, נוצר הצורך להוסיף סרגל עליון עם 3 קישורים: דף הבית, מי אנחנו ויצירת קשר. מיקום תא חדש בראש הטבלה עם קישורים אלה היה גורם למנועי החיפוש להיתקל במילים "דף הבית מי אנחנו יצירת קשר" בראש כל עמוד ואולי אף להציגן בתוצאות החיפוש בשדה התיאור – ללא ספק לא מה שהלקוח רצה. הפתרון לבעיה הגיע בצורת הוספת Div בסוף הקוד והצגת הקישורים המופיעים בו בראש הדף באמצעות CSS.
פרק ד' – HTML ותגי מטא חשובים
תג כותרת: title
האלמנט החשוב ביותר בדף שלכם ולמרות זאת מנהלי אתרים רבים לא טורחים בו. הכותרת מופיעה על הפס הכחול בחלק העליון של הדפדפן. מומלץ להשתמש במילת מפתח אחת או שתיים בכותרת לצורך קבלת דירוג טוב במנועי החיפוש. הכותרת של הדף משמשת רבים ממנועי החיפוש בדף תוצאות השליפה ויכולה לתת לגולש אינדיקציה לתוכן של האתר.
לעשות:
- כותרת קצרה, לא יותר ממשפט אחד.
- השתמשו בכותרת שתטיב לתאר את תוכן הדף שתהייה מובנת למי שלא נמצא בתוכו.
- שם מוצר/ מספר דגם יהיה מצוין לכותרת.
- רצוי להשתמש במילת המפתח קרוב ככל האפשר להתחלת הכותרת במידה
והמשפט ארוך.
לא לעשות:
- לא לעשות ריכוז של מילות מפתח, הכותרת צריכה להיות משפט קריא המעביר רעיון – כמו כותרת לידיעה בעיתון.
- לא לעשות להשתמש באותה הכותרת בכל דפי האתר.
- לא לעשות כותרת שהיא ארוכה ממשפט בודד.
- לא לעשות שימוש מוגזם במילות מפתח – המלצה לא יותר משתיים.
תגי כותרות פנימיים: h1-h2
עוד אלמנט חשוב שמעטים עושים בו שימוש. מנועי החיפוש מייחסים חשיבות לטקסט המופיע בתגים אלה מכיוון שהוא מיועד עבור כותרות בגדלים שונים ומופיע בדף. מומלץ להשתמש בעיצוב הטקסט בתגי הכותרות, באמצעות קובץ CSS, על מנת להתאים את הצגת הטקסט שבתוכם למראה והתחושה שנותן האתר.
תג מטא תיאור: description
היא הדרך שלנו לומר למנוע החיפוש כיצד לתאר את האתר שלנו בפני הגולש. לפעמים מנועי החיפוש משתמשים בתוכן של תג זה בתיאור הדף שלנו בתוצאות החיפוש.
דוגמא בחיפוש המונח "יוצאים בקרוב" ב- MSN וגוגל עולה אתר המוסיקה RiverofSound בתוצאות החיפוש. אם נבחן את תג התיאור של הדף המתקבל מאתר זה נגלה כי מנועי החיפוש משתמשים באופן חלקי בתוכן מתוך התג עבור תוצאות החיפוש שלהם.
דוגמא נוספת מאתר המוסיקה: חפשו את הזמרים "איתי פרל" או "קרן פלס" ב- MSN וגוגל. הפעם עולה דף אחר מתוך RiverofSound בתוצאות ומנועי החיפוש לא עשו כל שימוש בתג התיאור מהאתר עבור תוצאות החיפוש שלהם. לעומת זאת אם תחפשו את הערך "אומנים חדשים" באותם המנועים תקבלו שוב הפנייה לאותו הדף בתוך RiverofSound רק שהפעם משתמש המנוע בתוכן מתוך תג התיאור.
מדוגמאות אלה אתם יכולים להבין כי מנועי החיפוש עושים שיקול איזה טקסט להציג בפני הגולש לפי הערך אותו חיפש. לעיתים הם יציגו בפניו את התוכן מתג התיאור (חלקי, מלא, משולב עם טקסט אחר מתוך האתר) ובפעמים אחרות הם יציגו טקסט הלקוח מתוך תכני הדף האחרים.
אותם כללי עשה ואל תעשה של Title תקפים גם כאן.
תג גוף: body
בתוך תג זה נכתב המלל עבור הגולשים בדף שלנו.
מנועי החיפוש נותנים משקל לכמות המלל בדף – הם אוהבים אתרים עשירים בטקסט, המציעים לגולשים בהם אינפורמציה רבה. אינפורמציה זו משמשת גם את מנועי החיפוש עצמם לצורך הכנסת הדף לאינדקס.
אופן הצגת הטקסט בדף משנה לצורכי הדירוג במנועי החיפוש, לדוגמא מלל המופיע מודגש מקבל יותר משקל מטקסט רגיל. רוב מנועי החיפוש מייחסים חשיבות למלל המופיע בראש הדף ובסופו וחלקם מייחסים חשיבות יתרה למשפט הראשון בתוך תג הגוף. יש לשים לב כי המשפט הראשון תלוי במבנה הדף והוא יכול להיות שורת התפריט או אפילו חלק שלא נראה לגולש באתר. שימוש נבון במילות המפתח בתחילת הטקסט או בסופו והדגשתם יתרמו רבות לדירוג במנוע החיפוש.
יש להתייחס גם למונח צפיפות הטקסט שמשמעותו האחוז של מילת המפתח ביחס לסה"כ המילים בעמוד. לא ידוע מהו אחוז הצפיפות המומלץ במנועים השונים ונתון זה גם משתנה בין אתרים שונים והפופולריות של מילת המפתח. רוב העוסקים בתחום גורסים כי יחס של 7% – 5% לא יחשב כספאם.
תג מטא מילות מפתח: keywords
היא הדרך שלנו לומר למנוע החיפוש תחת איזה מונחים אנחנו רוצים שהוא יקטלג את האתר שלנו. רבים ממנועי החיפוש כבר לא מתייחסים לתג זה אבל כדאי להשקיע מעט מחשבה למנועים שכן משתמשים בה.
מספר כללים:
- מילים חשובות יותר מומלץ לשים בהתחלה – יקבלו משקל רב יותר ממנוע החיפוש.
- פחות זה יותר – גם "משקל" המילים חשוב.לדוגמא:
אתר A – מילים בשימוש: מוסיקה, דיסקים, תקליטים, סינגלים, EP, LP, CD
אתר B – מילים בשימוש: מוסיקה, דיסקיםלמילה דיסקים באתר B יהיה משקל גדול יותר מאשר באתר A. - חזרה על מילה מגדיל את המשקל שלה אך נחשב כספאם בשימוש מופרז. למרות שהדעות חלוקות לגבי המספר המדויק של חזרות מותר, לא מומלץ לעבור 3 פעמים.לדוגמא:
אתר A – מילים בשימוש: רוק, רוק אלטרנטיבי, רוק כבד, פופ
אתר B – מילים בשימוש: רוק, רוק אלטרנטיבי, פופ, ראפ
אתר C – מילים בשימוש: רוק, רוק אלטרנטיבי, רוק כבד, רוק מתקדם, רוק קלאסי, רוק אנד רול.למילה רוק באתר A משקל גדול יותר מאשר באתר B המתחרה (3 פעמים לעומת 2). למרות שבאתר C המשקל של המילה רוק הוא גדול יותר מאתר A הוא עשוי להיחשב כספאמר.
תג מטא רובוט: robots
אם ברצונכם שמנוע חיפוש לא יכניס לאינדקס שלו דף מסוים מהאתר יש לרשום:
meta name="robots" content="noindex,nofollow"
או
meta name="robots" content="none"
במידה ורוצים שלא יכניס לאינדקס אבל יעקוב אחר קישורים המופיעים בדף יש לרשום:
meta name="robots" content="noindex,follow"
פרק ה' – אלמנטים שעדיף להימנע מהם
האלגוריתם של מנוע החיפוש הוא למעשה קוד המאגד אוסף של חוקים. החוקים משמשים את המנוע לצורך קבלת ההחלטה על מיקום האתרים ברשימת התוצאות של שאילתה מסוימת. למרות מורכבותם רוב האלגוריתמים לא מסוגלים להתמודד עם טכנולוגיות הנמצאות בשימוש נרחב בשוק – לקרוא קבצי פלאש, גרפיקה, דפים דינמיים וכו'.
בנוסף, על מנת למנוע את תופעת הספאם חלק מהחוקים, שפיתחו מנועי החיפוש, עשויים לפגוע באתרים העושים שימוש בארכיטקטורות בניה מסוימות, דוגמת מסגרות. גם שימוש בחלק מתגי ה-HTML בקוד עשוי לנגוד את עקרונות הספאם של מנועי החיפוש. על מנת שתוכלו למזער בעיות פוטנציאליות באתר שלכם ריכזנו עבורכם מספר דברים שעדיף להימנע מהם בבניית אתר:
שימוש במסגרות
רוב העכבישים (אם לא כולם) לא ידעו לקרוא את מה שבתוך המסגרת ויראו רק את המסגרת עצמה וקריאה לדף הפנימי.
היכנסו לאתר הדראג קווין https://www.drag.co.il. עברו על הקוד של האתר – מלבד לבנות מחדש את האתר כולו אין אפשרות לתקן אותו על מנת שיתחרה על מונח החיפוש "דראג קווין" או אפילו על שם הבמה הייחודי של הבעלים שלו "רמה רימינג". חפשו בגוגל את הערכים "דראג קווין" או "רמה רימינג" וראו מהן התוצאות המתקבלות.
במקרה שחייבים רצוי להשתמש בתג noframes ובתוכו לשים את הקישורים ומידע נוסף עבור העכביש על העמוד. התג צריך להופיע לפני סגירת הפריימסט frameset. לדוגמא שימוש אפשרי עבור אתר drag.co.il שהזכרנו לעיל:
אתר הדראג קווין של רמה רימינג
אתר המספק אינפורמציה על הופעות דראג קווינס בארץ.
ניתן להזמין הופעה לאירועים פרטיים.
דפים דינמיים
אין ספק שתחזוק אתר עם דפים דינמיים יהיה הרבה יותר קל. מומלץ לשקול את רמת הדינמיות של הדפים מכיוון שהרבה מנועי חיפוש לא יודעים להסתדר עם דפים מסוג זה. חלק מהעכבישים לא יצליחו לנווט בקלות, אם בכלל, באתר דינמי. הסיבה לכך היא שהדף למעשה לא קיים עד שאנחנו מבקשים לגלוש אליו. נכון שהאתר יתוחזק בקלות ויהיה עדכני אבל המחיר יכול להיות דירוג נמוך במנועי החיפוש.
במקרים רבים חייבים לעשות דפים דינמיים, אף אחד לא מדמיין לתחזק אתרים דוגמת Ynet או RiverofSound ללא דפים דינמיים. במקרים אלו יש להעדיף שמות URL בעלי משמעות עבור מנוע החיפוש ולנסות לצמצם את כמות הפרמטרים הדינמיים לאחד.
בשורה אחת טובה – גוגל, מנוע החיפוש המרכזי ברשת, יודע להסתדר עם דפים דינמיים עד גבול מסוים. ככל שיהיו יותר פרמטרים דינמיים יתקשה גם גוגל לאנדקס דפים אלו.
הפנייה לדף אחר
לפעמים אתם רוצים להפנות את הגולש למקום אחר באתר או אפילו לדף חיצוני.
כלומר גולש רוצה לראות את דף A אך בפועל מגיע אל דף B במקום הדף שאליו הקליק. מנועי החיפוש מתוחכמים מספיק לדעת אם דף כלשהו מפנה למקום אחר, מניחים שזה לא תואם את רצון הגולש ולכן לא מאנדקסים את הדף (במקרה שלנו דף A לא יוכנס לאינדקס). לעיתים יכולים מנועי החיפוש לחשוב שהדף המפנה (דף A) הוא דף מרחף וקיימת אפשרות כי יוציאו את כל האתר מהאינדקס.
בכל אופן הרבה פעמים יש סיבה טובה להפנות את הגולש לדף אחר אמנה מספר
סיבות אפשריות:
- הגולשים משתמשים ברזולוציות מסך שונות המשפיעות על אופן הצגת הדף.
- הגולשים משתמשים בסוגי דפדפן שונים.
- לא ידוע אם קיים Plug-in מסוים הנדרש להצגת העמוד.
- הדף/ אתר עבר כתובת.
- החומר מיועד לצפייה עבור קבוצה מסוימת, לדוגמא מנויים באתר.
אז איך עושים את זה ?
יש מספר אפשרויות אנחנו נתעכב על שתיים פשוטות יחסית:
באמצעות תגי מטה – יש להכניס בתוך תג ה- Head את שורת הקוד הבאה:
Meta http-equiv="Refresh" content="0;URL=https://www.mydomain.com"
המספר, 0 במקרה שלנו, מייצג את מספר השניות עד לביצוע רענון מסך. 0 משמש למקרה בו רוצים מעבר מיידי עם עליית העמוד כך שהגולש לא יצטרך להמתין. ראוי לציין כי מעבר מיידי אינו נתפס באופן חיובי במנועי החיפוש – לרענון לאחר פרק זמן מסוים יכולה להיות סיבה טובה בעוד שרענון מיידי עשוי להיות דף מרחף.
בכתובת ה- URL נכתוב את כתובת הדף שאליו אנו מפנים את הגולש. ניתן לוותר על
חלק זה ואז יתבצע הרענון לאותו הדף, מאוד פופולרי בפורטלים הגדולים לצורך רענון תוכן הדף ופרסומות.
דוגמא מתוך אתר RiverofSound לדף שעבר כתובת:
https://www.riverofsound.com/Info/shows.htm
דוגמא מתוך אתר פורטל נענע לרענון מסך כל 7 דקות בכתובת:
https://net.nana.co.il/Article/?ArticleID=197386&sid=10
באמצעות תכנות – ניתן לכתוב סקריפט או קוד לצורך ביצוע רי-דיירקט כמו בדוגמא הבאה:
if session("username") = "" Then Response.Redirect "Default.asp" end if
בשורת הקוד למעלה מבוצע רי-דיירקט במידה והגולש אינו מזוהה, במקרה זה הוא יופנה
לדף הבית.
חשוב לזכור: אין לבצע רישום במנועי החיפוש לדף המפנה לאתר/ דף אחר – דף זה יקבל ציון נמוך במידה ויוכנס לאינדקס.
זהו המקום לציין את היכולות המופלאות של תוכנת Dreamweaver מבית מקרומדיה, המאפשרת לכתוב בקלות סקריפטים מורכבים. התוכנה מאפשרת לכתוב הפניית גולש לעמודים אלטרנטיביים במקרים של דפדפנים שונים (check browser) או מחסור ב- Plug-in כלשהו (check plugin).
דפים עם הרבה גרפיקה/ תמונות
עכבישים לא יעריכו את האומנות, לכן איפה שניתן שימו טקסט במקום תמונה. הרחבה בנושא שילוב תמונות ופלאש תוכלו למצוא בקישור פלאש – גרפיקה.
פרק ו' – אתרים סטטיים לעומת אתרים דינמיים
כאשר אנחנו מקימים אתר עלינו לקבל החלטה חשובה – האם ברצוננו להקים אתר סטטי או אתר דינמי ? בפרק זה נערוך השוואה בין שני הסוגים ונתמקד גם באספקטים פונקציונאליים.
אתר סטטי הינו אתר שנבנה בדרך כלל מדפי HTML ואין למנהל האתר אפשרות לעדכנו, אלא באמצעות התערבות בקוד האתר. אתר דינמי לעומתו הוא אתר המאפשר למנהל האתר לעדכנו בעזרת מערכת ניהול תוכן המופעלת מאחורי הקלעים. ברגע שניתנת לנו האפשרות לבחור בין שתי החלופות, האתר הסטטי או הדינמי, רובינו נעדיף אתר דינמי במידה והעלויות יהיו זהות. מכיוון שאינני פסיכולוג, סוציולוג ואפילו לא קרדיולוג אוכל לנחש שהסיבה לכך נעוצה ברצון שלנו להיות בשליטה מלאה על הנעשה באתר ולהימנע מתלות בגורם כלשהו שיעדכן במקומנו את התכנים, אך האם תמיד כדאי לבחור באתר דינמי ?
אתייחס בתשובתי לשלוש רמות – עיצוב, ניהול האתר וקידומו במנועי חיפוש.
עיצוב אתר אינטרנט
אגלה לכם סוד קטן מעולם העיצוב – רוב העמודים באתרים הדינמיים בנויים ממספר טמפלטים בודדים ולפעמים אפילו מטמפלייט אחיד.
טמפלייט הינו מבנה עיצובי של עמוד, לדוגמא הדפים באתר זה, המורכבים מתפריט ניווט בצידו הימני של העמוד, תמונת לוגו, סרגל עליון, סרגל תחתון ואיזור התוכן המכיל לעיתים אלמנטים נוספים. כאשר בונים אתרים סטטיים, ניתנים למעצבים חופש פעולה וגמישות נרחבים והם יכולים להקדיש מחשבה עיצובית לכל עמוד בנפרד.
הם יכולים להחליט שבעמוד מסויים תהיה תמונת אווירה גדולה ולעומתו עמוד אחר יהיה מורכב מטקסטים בלבד או ממספר תמונות קטנות.
ניהול אתר אינטרנט
אולי השאלה החשובה מכל, מי יהיה מנהל האתר ?
ישנן חברות שמגדירות אדם מקצועי שתפקידו לעדכן באופן שוטף את האתר. בדרך כלל מדובר בחברות גדולות, עם מחלקת שיווק רחבה, תקציבים גדולים או לחילופין מודעות גבוהה למדיה של האינטרנט. במקרה כזה, מערכת ניהול תוכן דינמית היא נכס ומנהל האתר יוכל להוסיף תכנים ועמודים רבים שיתרמו לרלבנטיות של האתר ולערך המוסף שלו לגולשים.
לצערנו, ברוב החברות אין דמות כזו. לאחר שהתפוצצה בועת ההיי-טק, צומצמו משרות הוובמאסטרים כמעט לחלוטין, כתוצאה משיקולים כספיים, ואתרים הוזנחו. כיום, החלה מגמת התעוררות מסוימת בתחום אבל עדיין המשרות הנ"ל נדירות.
מי בכל זאת משמשים היום בתפקידי מנהלי אתרים ?
בדרך כלל מדובר במישהו ממחלקת השיווק שהוטלה עליו משימת האתר. במקרים אחרים נבחר אדם הנחשב "מתמצא באינטרנט", איש טכני, לעיתים טכנאי המחשבים של החברה, המזכירה או דמות לא מקצועית אחרת. מכיוון שאותם אנשים ממלאים גם תפקידים אחרים במקביל, אין להם זמינות מלאה לטיפול באתר ולרוב הוא נזנח ומתוחזק באופן חלקי בלבד.
קידום אתר במנועי חיפוש
כל מקדם אתרים מקצועי יודע, שהגמישות באופטימיזציה של אתר סטטי היא גבוהה בהרבה מרוב האתרים שמנוהלים על ידי מערכת דינמית. הגמישות הזאת, מאפשרת למקדם, לקבוע תפריטים שונים בעמודי האתר, להכניס תגי HTML במקומות הנכונים, לקבוע את שמות עמודי האתר כך שיביעו משמעות about.asp לעומת page.asp?id=5&cat=3 ועוד.
…
הצלחתי לבלבל אתכם מעט ? אז אולי הנקודות בהמשך יעזרו לכם בקבלת החלטה האם לבחור באתר סטטי או דינמי לצרכים שלכם:
נקודה ראשונה למחשבה היא תדירות העדכון. כאשר נבחן אתר תדמיתי סטנדרטי של חברה, נראה שישנם אזורים שתדירות השינוי בהם היא גדולה יותר (לדוגמא: חדשות, אירועים וכו') וישנם אזורים שכמעט ולא מתעדכנים (לדוגמא: חזון, פרופיל חברה וכו'). כאשר אנחנו בודקים משתנים של עלות מול תועלת, סביר שלא כדאי יהיה להשקיע במערכת דינמית יקרה לעמודים שכמעט ולא ישתנו, אך שווה להשקיע במערכת דינמית לאזורים בעלי תדירות עדכון גבוהה.
נקודה נוספת למחשבה היא אופי העדכון – האם מדובר בהוספת טקסטים בלבד, שינויי קוד או שילוב תמונות. אם מדובר על הוספת טקסטים באופן שוטף, אין ספק שיעילותו של אתר דינמי תהיה רבה על פני אתר סטטי. לגבי שינויים בקוד, במידה ואינכם מתכנתים בעצמכם נקודה זו רלוונטית פחות. דווקא הוספת תמונות היא לעיתים קרובות עקב אכילס של מנהלי אתרים. על מנת לשבץ תמונות בדפי האתר יש לעבד אותן בתוכנה גראפית, כגון פוטושופ, ולהתאימן לאינטרנט. התוכנה עצמה יקרה (ובשל כך לא מותקנת בדרך כלל בחברות) ונדרש ידע גרפי מסוים על מנת להפעילה.
כאשר לקוח מקבל מערכת ניהול תוכן דינמית המאפשרת לו הוספת תמונות לאתר, החברה שבנתה את המערכת מניחה שיש לו יכולות מסוימות, אבל לא תמיד הדבר נכון. ודאי גלשתם לאתרים שבהם ראיתם תמונות מעוותות, מפוקסלות, חשוכות וכו'. הדבר פוגע בצורה משמעותית בתדמית שמשדר האתר.
לסיום, כאשר אתם ניגשים לבניית אתר בין אם פרטי או עבור החברה שלכם השקיעו מעט מחשבה על היום שאחרי. נסו היום להיות פתוחים לשדרוגים עתידיים והכניסו לשכלול גם את היכולת האישית שלכם (או של האדם שיתפעל את האתר בשוטף), הכלים העומדים לרשותכם, הזמן שתוכלו להקדיש ומה אתם מעוניינים להשיג – יצירת תדמית, השגת לקוחות או אחר. כמובן שניתן לשקול בניית אתר שתחזוקו ועדכון התכנים בו ייעשה תקופתית על ידי גורם מקצועי חיצוני. לאחר שיש בידכם את התשובות לשאלות אלה סביר שתדעו לבחור בין אתר סטטי לדינמי.
מרגישים שבניית אתר לבד גדולה עליכם?
בהמשך תוכלו לקרוא כיצד לדעת לבחור חברה שתבנה לכם אתר.
איך לבחור חברת בניית אתרים ?
הגעתם להחלטה להקים אתר אינטרנט – אתם "סגורים" על הפונקציונאליות של האתר, חווית המשתמש ואפילו האם האתר יהיה דינאמי או סטטי, מה עכשיו ? אם אינכם מתכנתי ווב (מה לעשות רובנו לא) עליכם לבחור בפרילאנס או בחברת בניית אתרים שיעשו עבורכם את העבודה. על מנת לעזור במעט בקבלת ההחלטה נחלק בהמשך את תהליך בניית האתר לחמישה שלבים, על פיהם תוכלו לאמוד את איכות בעל המקצוע שמולכם. אני בחרתי להתמקד כדוגמא בחברת Dooble, שעוברת את "מבחן חמשת השלבים" בהצלחה מרובה, אך כמובן שאתם תתמקדו בפרילאנס או חברת בניית אתרים המועמדים להקמת האתר שלכם.
שלב ראשון – אפיון אתר
השלב הראשון בתהליך בניית אתר הוא אפיון כללי ראשוני של הלקוח את האתר שהוא רואה בעיניי רוחו (אתר תדמיתי, אתר מסחרי או אולי אפילו פורטל). עליכם לדמיין את הרעיון ואת דרך יישומו ברמה האינטרנטית ולהוציא מסמך ראשון של דרישות לבונה האתר. אם מדובר באתר תדמיתי בעל אופי אינפורמטיבי פשוט, כמעט כל אדם עם ידע בסיסי בתכנות יתאים לתפקיד. אך במידה ומדובר באתר מסחרי או פורטל המיועד לשרת אלפי לקוחות ביום יש לבחור בחברה בעלת ניסיון רב באפיון מערכות אינטרנטיות מורכבות ופיתוח מערכות קיימות (החל בעולם המסחר האלקטרוני, סליקת כרטיסי אשראי, שילוב מדיה סלולארית, אחסון אתרים, בניית אתרים ועוד).
בקשו לראות מספר אתרים שבנתה החברה או חפשו את רשימת הלקוחות שלה באתר האינטרנט של החברה. ראו מיהם לקוחותיה, כיצד נראים האתרים שלהם ומה איכותם.
שלב שני – מחקר שוק
חברה איכותית תוכל כבר משלב האפיון המוקדם להאזין באוזניים מושכלות לרעיונות שלכם ולראות את הצעדים העתידיים. אך טובה ככל שתהיה עליכם לבחור בחברה המשקיעה מאמצים רבים למחקר שוק ואיסוף נתונים לגביי קהל היעד, ניתוח צרכים וגיבוש תוכנית עסקית ומודל עבודה נכון המהווים מפתח להצלחתו של הפרויקט.
בשלב זה ככל שתעמיק הלמידה לצרכים מדויקים של קהל היעד הפוטנציאלי, יגדל הסיכוי לנבא את הצלחת הפרויקט. במידה ואינכם מספקים לחברה מחקר שבצעתם בעצמכם בקשו לקבל הסברים על איך מבצעת החברה את תהליך למידת השוק, באיזה כלים היא משתמשת, מי מבצע את המחקר ומה ניסיונו.
שלב שלישי – בניית קונספט עיצובי
לויזואל של האתר יש משמעות אדירה. כולנו נכנסנו לאתרים מהם "ברחנו" בגלל עיצוב (או חוסר עיצוב), שימוש באלמנטים או צבעים שלא אהבנו וכדומה. בניית הקונספט על סמך הנתונים שהתקבלו (עיצוב אתרים) יכול להתבצע על ידי מעצב חיצוני או מעצבי החברה. מאחר וחייבת להיות תקשורת טובה בין המעצב למתכנת ויכולותיו, יש יתרון למערכת המשלבת את כל הפונקציות תחת קורת גג אחת. עדיין יש לשים לב "לאופי" העיצוב שמציעה החברה – הרבה חברות בניית אתרים משתמשות בטמפלייטים קבועים במקום "לתפור" ללקוח עיצוב המתאים לצרכיו. עברו על תיק העבודות של החברה על מנת לוודא שאתם מקבלים עיצוב אישי.
שלב רביעי – אפיון מערכות
לפני התחלת העבודה בפועל נותר לבצע אפיון מערכות מדויקת ותכנון פונקציונאלי בהסתמך על תוצאות השלבים הקודמים. המטרה היא שבתום שלב זה יאופיין ממשק אינטרנטי נוח וידידותי למשתמש שיעורר בו את הרצון לגלישה חוזרת באתר. יצירת סביבת עבודה נוחה לגולש צריכה להיות מאופיינת באופן ספציפי למודולים העיקריים במערכת שיספקו את השירות הטוב ביותר לגולש וכן יש לשים דגש על אופן עיצוב האתר לשם התמיכה במטרה זו.
שנים של ניסיון הוכיחו כי ממשק שמאופיין בצורה נכונה חוסך עלויות רבות בשלבי הפיתוח ואת הצורך בבדיקות מערכת מרובות. בתום שלב זה על החברה להוציא חוברות מסכמות לכל השלבים המפורטים עבור מפתחי המערכת ולכל אנשי המקצוע העובדים על הפרויקט.
המידע ,באם יוצג באופן ברור ואחיד יחסוך זמן ומשאבים בפיתוחים עתידיים וכן בתהליך העבודה עצמו. המדריכים צריכים להכיל אפיונים כלליים, הנחיות מפורטות וכן הנחיות גראפיות בעיצוב האתר.
שלב חמישי – פיתוח ובניית אתרים
השלב האחרון הוא בניית האתר על פי האפיון שנערך, בו מתורגמת כל עבודת האפיון המדויקת (משלב 4) לפועל ע"י כותבי הקוד. למרות שאינכם מחויבים המלצתי היא שתכירו את המתכנתים שיעבדו על האתר שלכם מבעוד מועד על מנת להעביר להם את רוח הדברים.
בחברת Dooble למשל הלכו צעד אחד נוסף קדימה ע"י שילוב המתכנתים בתהליך עוד משלבי האפיון המוקדמים ואף נותנים להם במה להציע שיפורים טכניים במהלכו. בלי קשר לאיכות המתכנתים כדאי לבחור בחברה שעורכת בדיקות מערכתיות ושימושיות בזמן עבודת הבניה על ידי אנשים חיצוניים לשם התאמה מלאה של המערכת לצרכי קהל היעד.
בשלב בניית האתר יש כמובן לבצע גם את ההתאמות הנדרשות לאופטימיזציה עבור התאמת האתר למנועי חיפוש.
נקודה לא פחות חשובה היא שבסוף התהליך (לאחר בדיקות התאמה, תוכנה ועיצוב) תיערך עבורכם הדרכה מקיפה לאופן השימוש במערכת על ידי החברה וצוות הפיתוח של האתר. בנוסף כמובן יש לבחור בחברה שתדאג לספק שירות לקוחות ותמיכה טלפונית גם לאחר סיום העבודה להבטיח פעילות שוטפת תקינה ומלאה של המערכת האינטרנטית ושתלווה אתכם לאורך כל הדרך לשם מימוש הפוטנציאל של המודל העסקי.