טיפים לקידום אתר בסלולר | קידום במובייל

גוגל ומובייל

גוגל הוא מנוע החיפוש המוביל בהבנת כל הנוגע לאתרים מותאמים (בגוגל החלו לעבוד על תחום המובייל עוד בשנת 2010) והוא אף "מעודד" כמה שיותר עסקים לבצע התאמות לאתרים שלהם.

כרגע עדיין אין משמעות קידומית במידה ולא קיים אתר מותאם למובייל, אבל אין ספק שבשנים הקרובות חלק מהפרמטרים, המכתיבים את הדירוגים, באלגוריתם של מנוע החיפוש יכללו גם את תחום המובייל במידה כזו או אחרת.

היום גוגל מפעיל 3 רובוטים שונים לאינדוקס הרשת – האחד הוא googlebot הוותיק המאנדקס אתרים רגילים והשניים הנוספים הם googlebot-mobile המשמשים לאינדוקס אתרי המובייל (אחד למכשירים ישנים והשני לסמארטפונים). לשני הרובוטים המאנדקסים מובייל קיימים אלגוריתמים שונים מאלגוריתם הרגיל של גוגל (וגם שונים אחד מהשני) כך שבמידה ונחפש מונחים בסלולארי רגיל, סמארטפון או במחשב אנו עשויים לקבל 3 תוצאות שונות.
בעלי האתרים צריכים עבור כל ביקור באתר לוודא מיהו המבקר באמצעות ה- user-agent. אם מדובר ב- googlebot או גולש רגיל עליהם להפנות אותם לאתר הרגיל ואם מדובר ב- googlebot-mobile או גולש מובייל עליהם להפנות אותם לגרסת המובייל הרלוונטית.

וובמסטרים החוששים מבעיה של מיסוך (cloaking), בשל הפניית הגולש/ מנוע החיפוש לגרסאות שונות של האתר, יכולים להירגע מאחר וגם הגולש האנושי וגם מנוע החיפוש תמיד ייראו עמוד זהה (גם בגלישת מובייל וגם בגלישה רגילה) כך שאין חשש לפעול באופן זה – גוגל אישרה זאת בעצמה באופן פומבי שלא מדובר בטכניקת מיסוך כאשר מדובר בהפניית גולש בסלולר לאתר המותאם שאליו גם מופנה הרובוט googlebot-mobile בהתאמה.

מצד שני כאשר מדובר באתר מותאם נפרד על כתובות URL שונות עשויה להיווצר בעיית מיסוך במידה וההפניות
הרלוונטיות לא נעשות כהלכה. לדוגמא אם הגולש שנכנס לאתר באמצעות הסלולר יקבל דף הודעה המציע לו לעבור לגלישה באתר המותאם (במקום להעביר אותו ישירות) ולעומתו הרובוט מובייל של גוגל יופנה ישירות לדף המתאים אנו למעשה מבצעים מיסוך.

הרבה עסקים רוצים לקדם אפליקציות של העסק לגולשים במובייל על פני האתר המותאם ומציגים דף ספלאש (דף פתיח המוצג לגולש לפני המעבר לאתר) – גם טכניקה זאת אינה מומלצת מבחינת קידום ובמידה ודף הספלאש יוצג רק לגולשים היא תיחשב כמיסוך מבחינת גוגל.

יש להקפיד שתמיד גוגל והגולש יקבלו את אותו הדף בדיוק !

מעט מספרים ומגמות

כבר היום נתוני הגלישה לאתרים בעולם נעים בסביבות ה- 40% ויותר (תלוי בארצות ובוורטיקלים) ואחוזי החדירה של גלישת מובייל בקרב האוכלוסייה אף היא נמצאת במגמת עלייה מתמדת:

מקור – https://royal.pingdom.com/2012/05/08/mobile-web-traffic-asia-tripled/

אם נסתכל בטבלה למעלה על הגידול בכמות המשתמשים בגלישה הסלולרית רק בשנתיים האחרונות, ניתן להבין מדוע גוגל רוצה להתמקצע בכל הנוגע לאינדוקס אתרי מובייל ולהיות מנוע החיפוש המוביל של מכשירי הטלפון הניידים. כרגע 77% מחיפושי המובייל בעולם מבוצעים באמצעות גוגל ובסה"כ כ- 22% מסך החיפושים בגוגל עצמו נעשים דרך המובייל (בתחומים מסוימים דוגמת חיי לילה ומסעדות גוגל מדווחים שאפילו 33% מסך החיפושים שייכים למובייל).

לפי מחקר של מורגן סטנלי, הצפי הוא שבמהלך 2014 הגלישה במובייל תעקוף את הגלישה הרגילה ותגיע לכ- 60% מהטראפיק באינטרנט:

היום מעל 90% מהגולשים במובייל משתמשים בו לצרכים חברתיים והתחומים החמים ביותר בגלישה הסלולרית, לפי פרסומים של מיקרוסופט, הם:

1. משחקים – 63%
2. מזג אוויר – 55%
3. מפות וחיפושים במנועי החיפוש – 50%
4. מדיה חברתית – 49%
5. מוזיקה – 42%
6. חדשות – 36%
7. בידור ותרבות – 33%
8. מסעדות – 25%
9. ווידאו – 21%

בישראל כבר ב- 2008 היו 9.1 מנויים סלולריים פעילים שהיוו אז כ- 130% מהאוכלוסייה (חלק מהאנשים היו עם יותר ממכשיר טלפון אחד). למרות שאין לנו נתונים מדויקים על תמונת המצב היום אין ספק כי מגמת הגידול נמשכת הן בכמויות והן בשימושים.

מנתונים שאספנו במהלך אוקטובר 2012, ממספר אתרים גדולים בישראל, מצאנו כי אחוזי הגלישה במובייל אל אותם אתרים נעים בין 9.67% ל- 36.77%, כאשר האתרים "הפונקציונליים" יותר (המוכרים שירות ו/או מוצר) נמצאים בחלק התחתון של הסקאלה ואילו האתרים החברתיים יותר דוגמת אתר מוזיקה ואתר מסעדות היו בחלק הגבוה של הסקאלה.

אומנם הבדיקה נעשתה על אתרים עתירי טראפיק בתחומם, אך אין לראות בנתונים אילו מדגם מייצג למצב הגלישה הסלולרית בישראל, מאחר וכמות האתרים שנדגמו היא עשרות בודדות.

במה שונה קידום מובייל בגוגל מקידום רגיל ?

בהתאם להבדלים בין השימושים בגלישה סלולארית לבין גלישה רגילה יצרה גוגל שוני בין האלגוריתמים לדירוג התוצאות במובייל לבין התוצאות הרגילות:

דגש על לוקאליות – באלגוריתם המובייל קיים חיבור ברור וחזק יותר לתוצאות לפי האזור הגאוגרפי של המחפש ולתוצאות מתוך גוגל פלייסס. בשל כך למעוניינים בקידום אתר המובייל שלהם מומלץ לרשום את העסק לגוגל פלייסס ואף לוודא שגרסת המובייל של האתר מופיעה ברישום.

חיבור חזק למדיה החברתית – אנשי המובייל משתפים יותר, לוחצים על כפתורי לייק ו- 1+ יותר ממשתמשים רגילים
ולכן יש להטמיע באופן קל את האפשרויות בגרסת המובייל של האתר (להגדלת התפוצה של אתר המובייל). היום כבר קיימת השפעה מסוימת של המדיה החברתית על הדירוגים בגוגל ואין ספק שככל שנתקדם השפעה זאת תהיה
משמעותית יותר ויותר.

וידאו ותמונות – מאחר וחלק נרחב מהשימושים במובייל הם לצפייה בוידאו (יותר מ- 200 מיליון צפיות ביוטיוב כל
יום הן ממכשירי מובייל) ו/או תמונות (מי לא שמע על אינסטגרם ?) גם האלגוריתם של מובייל "יעדיף" להציג דפי תוצאות
של וידאו ותמונות.

אתרים שיפנימו את חוויית המשתמש במובייל מהר יותר וישלבו את הלוקאליות, הרשתות החברתיות ואת המדיה העשירה באתר המותאם שלהם יקבלו נקודות זכות בחיפושי מובייל. כמובן שיש להתחיל בכך שהאתר עצמו יהיה מותאם לצפייה במכשירים ניידים וגוגל אף בוחנת כרגע את האפשרות של שילוב אייקון בצורת סמארטפון לצד תוצאות מותאמות למובייל.

נקודות חשובות להתייחסות בקידוד למובייל

מהירות, מהירות ושוב מהירות – יש להקפיד על אתר הנטען במהירות, בעיקר עבור מכשירי מובייל שעבורם קיימת
הגבלה של מהירות גלישה. לפי בדיקות ומחקרים שבצענו נראה כי לפרמטר המהירות אין חשיבות היום בקביעת איזה אתר יוצג קודם בתוצאות החיפוש, אבל ברור מאליו שהיום יגיע בו פרמטר זה יקבל חלק מרכזי, בדיוק כפי שקרה באלגוריתם הרגיל של גוגל.

בכל מקרה גם אם אנחנו לא מתייחסים לנושא הקידום, גולשי מובייל טולרנטיים פחות מגולשים רגילים למהירות הטעינה של אתר, כך שגם ברמת חוויית משתמש המהירות היא חובה.

על מנת לקצר זמני טעינה מומלץ לייצר דפים "קלים", להמעיט ב- request-ים, להגדיל דחיסה ו- cache control כאשר זה אפשרי, לאחד קבצי CSS לקובץ אחד (כנ"ל לגבי קבצי JS), לא להטמיע סטייל של עיצוב בקוד (להעביר לקובץ ה- CSS), כאשר משתמשים ב- JQuery להוריד רק את החלק שצריך להשתמש בו (ולא את כל הספרייה).

תגי Meta – בעוד אלגוריתם החיפוש הרגיל עשה שימוש בתגים אלה, האלגוריתמים של המובייל בהגדרה לא מתייחסים לתגי מטה דוגמת keywords ולכן אין סיבה לשים אותם.

מפת אתר, לא חובה – מאחר והיום קיימים רובוטים ייעודיים לסריקת אתרי מובייל אין צורך להוסיף מפת אתר לגרסת המובייל של האתר, בדיוק כפי שאין צורך ממשי לכך באתר הרגיל. עדיין קיימים מקרים מסוימים בהם מפת אתר יכולה להועיל לסריקה אז אם אתם מעוניינים באחת, זה לא יזיק.

HTML5 ו- JQuery – עדיין לא חובה מבחינת קידום אבל רצוי שהאתר ייכתב כבר ב- HTML5 ו- CSS3 ולהשתמש ב- JQuery לחוויית משתמש טובה. היום יש עדיין מכשירי מובייל רבים שלא יודעים להציג HTML5 (כולל סמארטפונים מסוימים ולא רק מכשירים מסורתיים) אבל המגמה היא ברורה – גם הרשת וגם המכשירים החדשים עוברים לשפה החדשה.

אם החלטתם להיות בין המובילים ולעבור ל- HTML5 עליכם להתייחס לכך שחלק מהגולשים שלכם לא יוכלו לגלוש
בצורה מיטבית באתר.

פלאש – במילה אחת, לא! מדובר בטכנולוגיה בעייתית למכשירי טלפון ניידים ולכן אין לעשות שימוש בפלאש עבור
אתרים מותאמים (רצוי להימנע בפלאש גם באתרים רגילים). קיימים היום פתרונות מגוונים להצגת דפים עשירים בתוכן ועיצוב ויש להעדיף אותם.

QR-codes – למי שלא מכיר מדובר באלמנט ויזואלי שסריקתו (דיי בדומה לשימוש בברקוד) באמצעות מכשיר סלולרי יכולה להציג פרטי איש קשר, מספר טלפון, טקסט או URL. מאחר וגוגל יודעת לסרוק ולאנדקס את ה- QR codes, הם יכולים לשמש כקישורים לכל דבר. אולי בעתיד החלפות קישורים ייעשו גם באמצעות פרסומים המכילים QR code המכילים קישורים ובכך יתחבר הקידום לעולם האופליין.

עמידה בקוד תקני עבור מובייל (וולידציה) – ניתן לבדוק באמצעות w3c עבור אתרי מובייל או בכל אופציה אחרת עמה אתם רגילים לעבוד.

Headers – לוודא שבהדרים המופיעים באתר המותאם ה- DTD (Document Type Definition) מכילים פורמט מתאים למובייל דוגמת XHTML Mobile או פורמטים מתאימים נוספים (לכל מובייל יש את הפורמט המתאים לו).

תמונות – רצוי לצמצם בתמונות באתר המותאם כדי שיעלה מהר ולא להשתמש באותן התמונות של אתר הדסקטופ הרגיל על מנת שלא יהיו כבדות מידי. את התמונות שכן עושים בהן שימוש יש לכווץ לגודל 50kb (אייקונים לכווץ לגודל 5kb).

מיקרו פורמטים – מומלץ לעשות שימוש בקוד במיקרו פורמטים בעיקר בתיוג של לוקאל (אבל לא רק).

איך תדעו באיזה סוג אתר מותאם לבחור – מגיב, דינאמי או נפרד ?

תשאלו את עצמכם את שלושת השאלות הבאות:

1. האם התכנים ו/או מה שאתם מציעים לגולשים באתר זהים גם בגרסת המובייל וגם באתר הרגיל ?

2. האם רוב הגולשים לאתר שלכם בגלישה סלולרית נכנסים באמצעות סמארטפון או טאבלט ?

3. האם אתם יכולים בקלות לעצב מחדש ו/או להתאים את האתר שלכם למובייל ?

אם עניתם כן על כל השאלות הנ"ל – עשו אתר מגיב עבור המובייל.
אם עניתם לא אפילו על שאלה אחת – עשו אתר דינאמי עבור המובייל; אם אינכם מסוגלים להתמודד עם יצירת אתר דינאמי, עשו אתר נפרד למובייל.

המלצות נוספות עבור קידום אתר מובייל

• תוכן חשוב עבור האתר המותאם בדיוק כפי שהוא חשוב לאתר הרגיל ולכן יש להציג בדפים כמה שיותר תוכן רלוונטי, בעיקר אם בתחום יש הרבה חיפושי מובייל (ניתן לבדוק באמצעות כלי ה- Keywords של גוגל בחתך של מובייל בלבד). אם האתר מתבסס על מבקרים חוזרים שיגיעו לא באמצעות קידום אז אפשר לייצר פחות תכנים.

על מנת לצמצם את בעיית העומס בעין, שיוצר תוכן רב בגלישה סלולרית, ניתן לבנות דפים בעיצוב "אוורירי" בחלק העליון של הדף (above the fold) ובחלק התחתון של הדף לשים את הטקסט.

• לוודא שההפניות מתבצעות כהלכה באמצעות בדיקת fetch as googlebot (בחלק של המובייל לא האתר הרגיל) בתוך כלי מנהלי האתרים של גוגל.

• כלי נוסף לבדיקה כיצד מוצג האתר לגולש הוא screenfly, המאפשר לשנות רזולוציות לפי מחשבים, טאבלטים, מכשירי סלולר וטלוויזיות.

• לעשות מדד חיפושים למונחים במובייל – המורכב מחלוקת מספר החיפושים במובייל במספר החיפושים הרגילים (באמצעות כלי מילות המפתח של גוגל) עבור כל מונח שמעניין אתכם. כל מונח שהמדד שלו גבוה מ- 22% הוא בעל נטייה חזקה של הגולשים לחיפושי מובייל ומומלץ לקדם את אתר המובייל עבורו.

• להתייחס למונחים המתקבלים בגוגל סג'סט (suggest) ולקדם אותם, משתמשי מובייל נוטים להשתמש באופציית ההצעות של גוגל בגלל שפחות נוח להקליד במקלדת סלולארית.

• קישורים חשובים מאוד לקידום אתר מובייל וכל מילה נוספת מיותרת.

• לאתר מותאם יש עדיפות בתוצאות החיפוש היום על פני אתר שאינו מותאם והצפי שלנו שמגמה זאת תתחזק.

דברים שכרגע לא משפיעים על מיקומי אתרי מובייל בגוגל

מבדיקות שערכנו נכון לאוקטובר 2012 הנושאים הבאים לא משפיעים על הקצאת המיקומים בתוצאות החיפוש ע"י האלגוריתם של גוגל מובייל (לשיקולכם כיצד לנהוג):

קוד תקני (וולידציה) – לא הכרחי למרות שהוא תורם לאתר שיהיה מוצג ללא תקלות ויזואליות ותורם למהירות טעינה.

מהירות טעינה – יותר עבור חוויית משתמש כרגע

סיומת .mobi – כנראה שסיומת זאת גם לא תתרום בעתיד לדירוגים מכיוון שמרבית האתרים לא עושים בה שימוש.

עוד מידע מגוגל למתכנתים שביניכם

המדריך הנ"ל מכיל הרבה מאוד מידע אבל מומלץ לעבור גם על כלים ומדריכים נוספים של גוגל בנושא בכתובת https://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=72462

השארת תגובה