מנועי חיפוש ואינדקסים

מהו ההבדל בין מנועי החיפוש לאינדקסים ? מנועי חיפוש מפעילים תוכנות, הנקראות רובוטים או עכבישים, לצורך הוספת אתרים לבסיס הנתונים שלהם. אותם עכבישים זוחלים ברשת בחיפוש אחר דפים חדשים ועדכונים לדפים המצויים במאגר כאשר לצורך כך יעברו מכתובת URL אחת לשנייה עד שלא ימצאו יותר כתובות. בכל דף בו הם מבקרים יקליטו העכבישים את כל הטקסט המופיע בעמוד – משמש לתוצאות שליפה בעתיד ובדיקת השינויים בדף. לאחר שגמרו לזחול באתר שלכם יעקבו אחר קישורים היוצאים ממנו לאתרים נוספים וימשיכו לחפש גם אתרים חדשים.

כאשר העכביש ביקר באתר מסוים הוא יחזור לבדוק שינויים ועדכונים שבוצעו בו אחת למספר ימים. יאהו ו- MSN חוזרים בתדירות גבוהה של פעם ביום (לפעמים יותר) ואילו גוגל חוזר אחת לארבעה ימים בערך.

לעומת המנועים הזוחלים קיימים אינדקסים. בהם בדיקת האתרים נעשית ע"י עורכים אנושיים המחליטים אם תופיעו והיכן (באיזו קטגוריה) לפי שיקולם. דוגמאות לאינדקסים הם nana, Ynet וגם וואלה למרות שהיום הוא משלב גם יכולות של מנוע חיפוש.

פרסומות רבות מדברות על רישום לאלפי מנועי חיפוש ואינדקסים. בפועל אין אלפי מנועי חיפוש וברוב המקרים מדובר במנועי חיפוש קטנים יותר אבל לפעמים הכוונה היא למנועים מקומיים שאינם רלוונטיים אליכם (אינדקס משוררי פולין ?) או לחוות קישורים המנפקות כמויות אדירות של דואר זבל ואינן מוסיפות לדירוג שלכם.
3 המנועים הגדולים גוגל, יאהו ו- MSN אחראים ל- 95% מהחיפושים ברשת ומספקים גם תוצאות עבור פורטלים גדולים, לדוגמא AOL מקבל תוצאות ממנוע החיפוש גוגל.

העכבישים של מנועי החיפוש

השאיפה של העכביש היא להיות אנושי.

לעכבישים 2 מטרות: למצוא אתרים חדשים ולתת להם ציון לפי הרלוונטיות שלהם למילות החיפוש. מציאת האתרים היא משימה פשוטה יחסית העכביש זוחל ברשת, עוקב אחרי לינקים ומאנדקס אותם. המשימה הקשה היא מתן הציון לכל אתר באופן כזה שכאשר תקליד מילת חיפוש כלשהי תתקבל התוצאה הכי רלוונטית לחיפוש שלך בראש התוצאות.

העכבישים מנסים "לחשוב" כמו הגולש – מה מעניין אותו בחיפוש מסוים – ומצד שני משחקים בחתול ועכבר עם מנהלי/ מקדמי אתרים המנסים לתמרן אותם לתת לאתר שלהם דירוג גבוה.
העכביש בודק אם מילת חיפוש/ ביטוי הוא רלוונטי לאתר או אם הוא נראה "יותר מידי" רלוונטי לאתר מסוים. כאשר מנוע חיפוש עולה על טקטיקה חדשה לקידום אתרים הוא בונה טקטיקת נגד, וכך ממשיך המשחק כל הזמן.

ניתן לומר שהיום אין יותר דירוג טבעי (ללא ביצוע אופטימיזציה) של אתרים וכל אתר נבחן בזהירות רבה. רוב העכבישים מתוכננים לבחון את האתר שלך מנקודת ראותו של הגולש המחפש אינפורמציה.

אם נחשוב מה הופך אתר לאתר טוב, מלבד ערכו האומנותי. סביר להניח שתבחרו באתרים עמוסי תוכן בתחום המעניין אתכם, עם דפים בעלי מראה נעים ומסודר (נוח לקריאה) – אם תעשו את זה באתר שלכם תשיגו יותר תנועה מאחרים.

השארת תגובה