תוכן משוכפל זה כואב!

הדעה הרווחת בקרב מומחי SEO  היא שלא קיים משהו כמו עונש על תוכן משוכפל. כעיקרון, התפיסה הזו נכונה, אך קיימים כמה יוצאי דופן. במילים אחרות, עונשים על שכפול תוכן כן קיימים במקרים מסוימים, ואת המקרים האלה נסקור בפוסט זה.

התפיסה המקובלת

התפיסה המקובלת, נכונה בדרך כלל. ואלה עקרונותיה:

1. ניתן לשכפל תכנים בתוך האתר, או על פני אתרים שונים.

2. עמוד תוכן עשוי להיחשב כמשוכפל גם כשאינו זהה לחלוטין למקור.

3. מנוע החיפוש מעוניין להפנות לגרסא אחת בלבד של 'יחידת' תוכן מסוימת. הסיבה לכך היא שאם גולש שמקבל תוצאות חיפוש מופנה למאמר מסוים, סוקר אותו, מחליט שאינו רלוונטי עבורו, ואז חוזר לתוצאות החיפוש ומופנה לאותו המאמר (בכתובת אחרת)- הרי שהעותק של אותו הטקסט לא תרם לגולש.

לכן, מנועי החיפוש מפעילים פילטר. עד כאן, הכל טוב ויפה. עכשיו, בואו נבחן את ההשלכות:

1. הרובוטים של מנועי החיפוש (הזחלנים) מגיעים אל האתר שלכם כשהם מצוידים ב"תקציב" זחילה, הקובע בכמה עמודים הם יזחלו. בכל פעם שהם נכנסים לעמוד משוכפל (עמוד שיסונן מתוך תוצאות החיפוש), גרמתם להם לבזבז חלק מהתקציב שעומד לרשותם. זאת אומרת שפחות מהדפים "הטובים" שלכם יזכו לביקור הזחלנים.

2. קישורים לעמודים שבהם מופיע תוכן משוכפל מייצגים בזבוז של הכוח המסופק ע"י אותם קישורים. עמודים כאלה עשויים לקבל דירוג (Page Rank), או כוח מקישורים נכנסים, אך כיון שזה לא יעזור להם להיכלל בתוצאות, כוח הקישורים הזה מבוזבז.

3. ולבסוף, שום מנוע חיפוש לא מציע את האלגוריתם לפיו הוא קובע איזו גרסת תוכן תהיה זו שתוצג (מבין העמודים המשוכפלים). במילים אחרות, אם מנוע החיפוש מגלה שלושה עותקים של אותו התוכן, לא ניתן לדעת אילו שתי גרסאות הוא יסנן, ואיזו גרסא יציג. האם זה משתנה בהתאם לשאילתת החיפוש?

השורה התחתונה היא, שישנה סבירות שמנוע החיפוש לא יעשה מה שציפיתם ממנו לעשות.

אני מאמין שגם אם הנתונים הנ"ל מעוררים כמה נקודות לדיון בקרב מקדמי אתרים, רובם יסכימו לַעקרון. ועכשיו, אעלה כמה בעיות שנגזרות מהמודל הזה.

בעיה מספר אחד

בהתייחס לסעיף 3 ברשימה למעלה. למשל, יתכן ובאתר שלכם מופיעים דפי מוצר לצד גרסאות להדפסה של אותם הדפים. מנוע החיפוש עשוי לבחור בגרסא להדפסה כגרסא שיציג בתוצאות החיפוש. מצב כזה קורה לפעמים, והוא קורה אפילו אם המדובר בעמוד שיש לו פחות כוח מלינקים ושידורג במיקום פחות גבוה מזה שהיה מדורג בו דף המוצר הראשי.

נתקלתי במצב כזה אצל אחד הלקוחות. הפתרון היה להפוך את הקישורים שהפנו אל גרסאות ההדפסה לקישורים שלא ניתן לעקוב אחריהם (nofollow), ובנוסף, לא לאנדקס את הדפים האלה (noindex). כשהפתרון הזה יושם, המצב השתפר בהרבה.

באופן רשמי, שום עונש לא הוחל על הלקוח הנ"ל. אבל הבחירה של מנוע החיפוש להציג ברשימת התוצאות עמוד איכותי פחות, הייתה בחירה שבעצם היוותה עונש.

גרסא נוספת של אותה התופעה מתקיימת כשנעשית סינדיקציה של תוכן (פרסום על ידי צד נוסף).

הבעיה היא שמנוע החיפוש עשוי "להעיף" את העותק המקורי של המאמר מהתוצאות, לטובת הגרסא בה משתמש האתר שנותן למאמר פרסום נוסף. וזה קורה. הפתרון למצב הזה, מלבד השימוש ב- noindex עבור העותק בו משתמש הצד השני, הוא הוספה של לינק מהעותק הנוסף, חזרה אל המקור המופיע באתר שלכם. מנועי החיפוש כמעט תמיד מפרשים זאת נכון, ונותנים יתרון לתוכן המקורי.

גם כאן, "רשמית" לא הופעל שום עונש, אבל זה בהחלט הרגיש ככה…

סיטואציה של ענישה ממשית

הדוגמאות שתוארו לעיל, אינן סיטואציות של ענישה ממשית, אבל בעלות אותו אימפקט- דירוגים נמוכים יותר בתוצאות מנועי החיפוש. אך ישנם מצבים, בהם מיושמת ענישה של ממש.

עבדתי על אתר שקיבץ תכנים ממספר רב של מקורות (אלפי אתרים אחרים). למעלה מ- 60% מהתכנים של אותו האתר היו תכנים שניתן היה למצוא במקומות אחרים. הערך המוסף של האתר היה בחלוקה לקטגוריות ייחודיות, בארגון התכנים, ובהוספת אינפורמציה לגבי כל אחד מהמקורות.

האתר הזה הצליח מאד לאורך הרבה שנים. ואז קרס. תנועת המבקרים באתר צללה אל מתחת ל- 20% בהשוואה לכמות הכניסות הגבוהה שנרשמה בעבר. רוב הדפים הופיעו באינדקס המשני של גוגל (בימים שעוד אפשר היה לדעת באופן ויזואלי אילו דפים הם ב- supplementals), ודורגו במיקומים נמוכים יותר אפילו מאתרים שהעתיקו את התוכן מהם. המצב היה רע.

הצלחנו לשקם את האתר, ולהעלות את מספר המבקרים בו לחצי ממה שהיה בעבר. כל מה שעשינו, היה להפחית באופן משמעותי את כמות התוכן המשוכפל. באופן כזה, הצלחנו לא לחרוג מסף התוכן המשוכפל שמציב גוגל, ולגרום למנוע החיפוש להתייחס שוב לאתר באופן חיובי.

סיכום

ישנם מצבים בהם האופן בו בוחר מנוע החיפוש איזו גרסת תוכן להציג, מהווה, בפועל, עונש.
מבחינת מנוע החיפוש אין המדובר בענישה, אך מבחינת בעל האתר – כן.
ללא קשר לאופן בו מסתכלים על זה, אלו הם מצבים שכדאי להימנע מהם, כיון שהם פוגעים באתר.

בנוסף לכך, עונשים אמיתיים על תוכן משוכפל אכן קיימים. יתכן והמדובר במקרים קיצוניים, אבל הם בהחלט מתרחשים.

השארת תגובה