מי שחדש בתחום של קידום אתרים (SEO) יכול לחשוב שמדובר במשימה פשוטה – בונים אתר, מעלים אותו לרשת וזהו – היו ימים שזה היה נכון, בערך באמצע שנות ה- 90.
ככל שנוספו יותר ויותר אתרים לאינדקסים של מנועי החיפוש נוצר הצורך בכתיבת הדף באופן כזה שהעכבישים ידעו במהירות לאיזה קטגוריה ומילות חיפוש עליהם לשייך את האתר. לכתיבה זו, הקרויה אופטימיזציה, מטרה אחת: לגרום לכך שמנועי החיפוש יתנו לדף שלנו דירוג טוב בקטגוריה שלו וימקמו אותו בתוצאות החיפוש הראשונות עבור גולשים המחפשים אינפורמציה (בנושא הקשור לאתר). אם האתר שלנו ימוקם בתוצאות השליפה בדף מספר 24 מתוך 60 דפים, אף אחד לא ימצא אותנו.
ככל שנוספו יותר ויותר אתרים לאינדקסים של מנועי החיפוש נוצר הצורך בכתיבת הדף באופן כזה שהעכבישים ידעו במהירות לאיזה קטגוריה ומילות חיפוש עליהם לשייך את האתר. לכתיבה זו, הקרויה אופטימיזציה, מטרה אחת: לגרום לכך שמנועי החיפוש יתנו לדף שלנו דירוג טוב בקטגוריה שלו וימקמו אותו בתוצאות החיפוש הראשונות עבור גולשים המחפשים אינפורמציה (בנושא הקשור לאתר). אם האתר שלנו ימוקם בתוצאות השליפה בדף מספר 24 מתוך 60 דפים, אף אחד לא ימצא אותנו.
מעט סטטיסטיקה ומספרים
- כ- 85% מהגולשים לא עוברים לדף השני של תוצאות השליפה במנוע החיפוש.
- רוב מנועי החיפוש מציגים 10 תוצאות בדף תוצאות השליפה.
- רק כ- 5% מהגולשים עוברים לדף השלישי ומעלה של התוצאות.
לפני מספר שנים כדי לבצע אופטימיזציה היה צריך רק להירשם למנוע החיפוש ולבחור מילות מפתח. הרבה מנהלי אתרים נצלו מצב זה לבצע אופטימיזציה למילות חיפוש שאינן רלוונטיות לאתר שלהם על מנת להגדיל את מספר הכניסות של גולשים לאתר.
עקב השימוש לרעה במילות המפתח הפכו תוצאות החיפוש של המנועים להיות לא רלוונטיות. כך למעשה הגיע השלב הבא בו כתבו מנועי החיפוש אלגוריתמים מתוחכמים לאיתור רמאויות וניפוין שהחזירו את הרלוונטיות לתוצאות השליפה. הסיכוי לקבל מקום בין עשרת התוצאות הראשונות או אפילו עשרים הוא משימה קשה ביותר ולכך מספר סיבות:
- העכבישים מחמירים ומנפים אתרים לפי הקריטריונים הנוקשים של מנוע החיפוש.לדוגמא, בשנת 2011 השיקה גוגל 3 עדכונים אלגוריתמיים בשם פנדה אשר "מבינים" את רצון הגולשים טוב יותר. עדכונים אילו שינו את תוצאות החיפוש בהיקפים נרחבים
(כ- 12% מהתוצאות בארה"ב השתנו במסגרת העדכון הראשון בסדרה):
אתרים המבוססים על דפים לא איכותיים ו/או תכנים אשר שוכפלו ממקור אחר למטרת רווח בלבד נפגעו באופן משמעותי.חברות קידום אתרים המעוניינות לשרוד בעידן שלאחר פנדה יאלצו להתחשב בהרבה גורמים איכותיים המשקפים את שביעות רצון הגולשים וביניהם: תוכן מקצועי וייחודי, ממשק משתמש נעים לעין וקל לשימוש, מהירות טעינת דפים, מיעוט בפרסומות ועוד מגוון פרמטרים שבמרכזם חווית הגלישה באתר. - קיימים אלפי אתרים המתחרים על אותן מילות החיפוש ביחד איתך.
- עקב העלייה בצורך לקדם אתרים קמו אלפי חברות לקידום אתרים, כל אחת עם שלל טריקים לקידום הלקוחות שלה לראש הרשימה.
הבעיה עם רוב החברות הוא התקציב הגבוה שהן דורשות עבור השירותים שלהן והעובדה שההתקשרות עימן היא לזמן קצר, בעוד שעבודת קידום האתר לא מסתיימת.
מעט עובדות
- בשנת 2004 השתמשו באינטרנט 812,000,000 אנשים. בסוף 2010 הגיעה כמות החיפושים בגוגל בלבד ל- 1,000,000,000 שאילתות חיפוש ביום!
- ל- 75% מהגולשים ברשת לא חשוב גודל החברה מאחורי האתר כשיקול לקנייה.
- הגולשים מבלים פי 2 זמן מול האינטרנט מאשר מול הטלוויזיה.
- מחפשי האינפורמציה באינטרנט הם מכווני קנייה יותר מאשר בעולם הפיזי.
- יותר מ- 80% מהגולשים מוצאים אתר חדש באמצעות מנועי חיפוש.
- 199 מיליארד דולרים הוצאו על קניות ברשת האינטרנט ב-2004.
- לפי התחזיות על מנת להתמודד עם המתחרים עליך להוציא כל שנה כ- 20% תוספת לתקציב הקיים שלך לקידום על מנת להשיג את אותן התוצאות.
- קידום אתרים הפך בשנים האחרונות לחלק אינטגרלי בכל עסק אינטרנטי המחבר בין השיווק (עיצוב, שימושיות, תכנים, ערך למשתמש ועוד) לפן הטכני של האתר (זמינות, מהירות טעינה, הקטנת כמות טעויות ועוד).