טיפים, קידום אתרים לעסקים קטנים (וגדולים)

בתקופה האחרונה גדלה מודעות בעלי עסקים קטנים רבים לצורך בהפיכת אתר החברה לידידותי יותר עבור מנועי החיפוש. לא אחת פונים אלינו בעלי אתרים לאחר שימוש באסטרטגיות קידום שגויות, שהביאו את האתר שלהם למקומות לא ריאליים עבור מונחים לא תחרותיים במיוחד. לעיתים שימוש באסטרטגיות אגרסיביות מידי אף עשויות להביא להוצאת האתר לחלוטין מהאינדקס של מנועי החיפוש.

כאשר שאלנו את הפונים על הנושא הגענו למסקנה שקיימת אי ודאות בכל הנוגע לפעולות הנדרשות לקידום אתר ברמה בסיסית. בעלי אתרים רבים ניגשים לקידום האתר שלהם ללא ידע מוקדם; אחרים מסתמכים על ידע מוטעה שצברו בפורומים, בלוגים או אתרים בלתי מקצועיים בתחום. בין אם תחליטו לשכור חברת קידום אתרים, המציעה גם שירותים לאתרים קטנים, או תבצעו את תהליך הקידום בעצמכם ריכזנו עבורכם מספר טיפים חיוניים להתחלה:

  • היו צנועים: לפני שאתם ניגשים לקידום אתר זכרו כי האתר שלכם הוא אחד מתוך קבוצת אתרים המתמודדים על אותם המונחים בתוצאות החיפוש. מאחורי כל אחד מהאתרים בברנז'ה עומדים אנשים שיוכלו לעזור לכם לקדם את אתר החברה שלכם בהווה או בעתיד. מומלץ לשמור על קשרים טובים עם המתחרים ובוודאי שלא לנקוט כלפיהם בגישה אגרסיבית או יהירה.
  • למדו קידום אתרים: אם אתם בוחרים לבצע את קידום האתר בעצמכם, תצטרכו להשקיע זמן וללמוד את התחום. תוכלו להתחיל עם קריאת 'ראיון קידום אתרים' בנטוורקינג ולהיעזר בהמלצות שלנו לאתרים נוספים, ספרי קידום ותוכנות.
  • בנו אתר עבור אנשים: גם אם תצליחו לגרום למנועי החיפוש להיכנס לאתר שלכם כל יום, אין הדבר אומר כי תצליחו למכור מוצרים, לקבל לידים, להשיג נרשמים חדשים לניוזלטר שלכם או כל פעולה אחרת שתרצו שהגולשים יבצעו. בנו את האתר תוך כדי הקפדה על שימושיות טובה לאנשים הנכנסים אליו וכתבו תכנים כאשר טובת הגולשים לנגד עינכם קודם ורק אחר כך מנועי החיפוש.
  • התוכן הוא עדיין המלך: השימוש בטכנולוגיות באז דוגמת Angular או Ajax (המשמשות בוני אתרים וגרפיקאים לעיצוב אתרים, עיצוב באנרים ויצירת ממשקי משתמש) לא יכול להיות המנה העיקרית אלא התבלין לתוכן איכותי.
    בסופו של יום אנשים מחפשים באינטרנט מידע ומנועי החיפוש יעדיפו לספק להם אתרים הנותנים את המידע בתוכן איכותי, מתעדכן ולרוב ייחודי.לעיתים האתגר ביצירת תוכן ייחודי, ליצירת יתרון יחסי על פני המתחרים גדול יותר: לדוגמא, במקרה של אתר המוכר מוצרים שאת המידע עליהם קיבל מהספק (אותו קיבלו כל שאר האתרים המוכרים את אותם מוצרים). במקרים כאלה עדיף שלא להשתמש בתכנים שמציע הספק/יבואן אלא ליצור טקסט ייחודי המכיל מילים וביטויים מתוך מחקר מילים למונחים אותם מחפשים הגולשים. תוכן איכותי, מלבד היותו טוב למנועי חיפוש, הוא גם דרך טובה להשיג קישורים נכנסים לאתר.
  • הפצת תכנים: שיטה טובה להשגת קישורים לאתר היא הפצת התכנים שלכם (בחינם או בתשלום) באתרים אחרים מאותו התחום. הדרך הטובה ביותר לבצע זאת היא לבקש מאתרים שעושים שימוש בתוכן שלכם:- לקשר אליכם כאשר הכותרת או מילת המפתח שאתם מקדמים משמשת כטקסט הקישור.
    – לשים את התגית robots = "noindex, follow" בקוד ה- HTML.למרות שלא תמיד תוכלו להשיג את שני התנאים שהזכרנו שווה לנסות להכניס אותם בחוזה. קיימים הרבה מאוד בעלי אתרים, אשר פחות מבינים את התרומה שהאתר שלהם מספק לכם במונחי SEO, שפשוט ישמחו לקבל תכנים טובים עבור הגולשים שלהם.טיפ נוסף בנושא זה: מומלץ תמיד לקבל את הקישור החוזר אבל במידה ומכרתם את התוכן והאתר שקנה אותו אינו מוכן לתנאים כדאי לבצע חיפוש בגוגל לראות מי משני האתרים עולה ראשון בתוצאות (בעיקר אם האתר שלו מכרתם חזק משלכם באופן משמעותי). אם לא עליתם ראשונים רצוי לשקול לחסום את הגישה למנועי החיפוש אל המאמר המקורי באתר שלכם על מנת שלא תיווצר בעיית תכנים משוכפלים.
  • סאב דומיין או ספרייה: אחת הטכניקות הטובות להתברג עם מספר עמודים בתוצאות של מנועי החיפוש היא יצירת סאב-דומיינים לאזורים שונים באתר לדוגמא: blog.mysite.co.il, forums.mysite.co.il, articles.mysite.co.il וכדומה.אומנם השימוש בסאב-דומיין (אם עושים זאת נכון) יכול לעזור להשיג מיקומים רבים בעמודי תוצאות החיפוש אבל טכניקה זאת מתאימה אך ורק לאתרים חזקים שכבר מדורגים גבוה עבור המונחים שלהם. אם אתם עדיין בשלב של בניית קישורים והשגת דירוגים אל תתפתו ליצור סאב דומיינים. במקום השתמשו בספריות דוגמת: mysite.co.il/blog/,mysite.co.il/forums/ ו- mysite.co.il/articles/ בהתאמה.
  • בחירת חברת קידום אתרים: החלטתם לשכור חברה לקידום האתר שלכם, רצוי לדעת עד כמה החברה היא מקצועית. בקשו פירוט מלא, שאלו על הסיכונים הכרוכים בתהליך הקידום. בצעו מחקר קצר על חברת הקידום, הטקטיקות המוצעות על ידה ובקשו המלצות מלקוחות עבר.בנוסף עשו "בחינה" קצרה לאיש המקצוע על מנת לדעת מהי רמת הידע המקצועי של החברה, מצורפות מספר שאלות להתחלה. אם הנבחן שלכם מתחיל לגמגם כדאי לשקול להחליף חברה:1. מהם שלושת מנועי החיפוש המובילים בארץ ?גוגל (כ- 95% מהגולשים בישראל), בינג, מנוע החיפוש של מיקרוסופט (כ- 2.5 מהגולשים בישראל) ויאהו (כ- 1% מהגולשים בישראל). אם האתר שלכם פונה לקהל דובר הרוסית מומלץ לשקול גם את הקידום במנוע יאנדקס המשמש 0.74% מהגולשים בישראל נכון לאפריל 2017. מומלץ להתעדכן מידי פעם בנתונים המדויקים באתר statCounter.2. האם האתר שלכם יקודם גם למונחי הזנב הארוך ?בכל תחום יש מספר מונחים מובילים המכניסים תנועה רבה לאתר והרבה מאוד מונחים נוספים שמכניסים תנועה מעטה לאתר (לפעמים אפילו אנשים בודדים בחודש). תיאורית הזנב הארוך מגדירה כי התנועה המגיעה מכלל המונחים הקטנים תמיד תהיה גדולה יותר מהתנועה שמקורה במונחי המפתח המובילים.
    אנשי גוגל יודעים לומר כי 25% מהחיפושים בגוגל בכל חודש הם מונחים חדשים שהם לא נתקלו בהם בעבר. עובדה זאת דיי תומכת בתיאורית הזנב הארוך שהמסה היא דווקא באלפי חיפושי הזנב מאשר במספר המצומצם של מונחי הראש.

    3. מהם האלמנטים החשובים ביותר בחלק של ה- Head בקוד האתר ?

    Title ותג המטה Description המופיע בתוצאות החיפוש במידה והוא רלוונטי
    לשאילתת החיפוש.

    4. מהו המדד החשוב ביותר לקביעת ערכו של קישור מאתר מסוים ?

    TrustRank בשילוב עם רלוונטיות האתר המקשר אל האתר שלי.

    תשובות פופולאריות לשאלה זאת יכולות להיות מדד הפייגרנק של גוגל או מדד אלקסה אך שתיהן אינן נכונות:

    – מדד הפייגרנק כבר מזמן אינו זמין לצפייה וגם כאשר ניתן היה לראותו בסרגל הכלים של גוגל הוא לא שיקף את ערכו של האתר בגוגל
    – מדד אלקסה, המחושב ממידע המתקבל רק מגולשים שהתקינו את סרגל אלקסה, מביא תוצאות מוטות לכיוון קהילת הוובמסטרים וחובבי טכנולוגיות המשתמשים בו יותר  מכלל האוכלוסייה.

    5. מהו מבנה האתר המומלץ ביותר עבור מנועי החיפוש ?

    מבנה שטוח של עד שתי רמות מתחת לדף הבית כך שגם הגולשים וגם מנועי החיפוש יוכלו להגיע לכל דף באתר בשני קליקים בלבד. למבנה זה מספר יתרונות:

    הסבירות היא גבוהה שמנועי החיפוש יאנדקסו את כל הדפים באתר; דפים חדשים שיעלו באתר הם בעלי פוטנציאל טוב להיסרק מהר ע"י מנועי החיפוש (מכיוון שהמנועים לא צריכים לעבור בהרבה דפים בשביל להיחשף לתוכן החדש).

    בנוסף חלוקת הפייגרנק בהיררכיה זאת היא אופטימאלית – כל דף "מעביר" פייגרנק לדפים הנמצאים מתחתיו (המקבלים ממנו קישור). בדרך כלל דף הבית הוא הדף החזק ביותר באתר עם הפייגרנק הגבוה ביותר ובכל רמה מתחתיו יש ירידת פייגרנק. ככל שיהיו יותר רמות נגיע לדפים בעלי פייגרנק נמוך שהוא אחד הגורמים להכנסת דפים לאינדקס המשני של גוגל (Supplemental results).

  • מקורות התנועה לאתר: היום יותר מתמיד בעידן ה-ווב 2.0 האפשרויות להשגת תנועה אל האתר מגוונות ביותר. השתדלו לנצל כמה שיותר מהאפשרויות שמציעה הרשת, בהמשך רשימה חלקית:בלוגים – אם אתם בקיאים בתחום שלכם ומסוגלים לכתוב עליו, הקימו בלוג באתר שלכם או בדומיין נפרד ועדכנו אותו בתדירות גבוהה. מנועי חיפוש (וגם הגולשים) יעריכו מאוד את האתר שלכם אם הבלוג בו יהיה איכותי ואתם תתוגמלו בהתאם עם דירוגים טובים ובלינקים נכנסים.טיפ נוסף – ממשק בלוגים מצוין, ידידותי וחינמי תוכלו למצוא בבלוג של רן יניב הרטשטיין וורדפרס בעברית. מומלץ להתקין גם פלאגים שמשפרים את הבלוג מבחינת SEO דוגמת הימנעות מתוכן משוכפל, ניהול קישורים נכנסים, מפת אתר, הוספת תגיות מטה ועוד פלאגים נוספים שתוכלו למצוא כאן.רשתות חברתיות – שיתוף תמונות בפליקר או פינטרסט, העלאת וידאו ליו-טיוב או פליקס של תפוז, הגשת מאמרים לאתרים פופלריים, שימוש באתרי סימניות דוגמת דלישס או מקשרים הישראלי, שיתוף תכנים ו- rss …
  • השתמשו במפת אתר – השימוש במפת אתר עוזר למנועים להתמצא באתר שלכם ובהחלט יכול לעזור גם לגולשים שלכם להתמצא בו ביתר קלות.היכנסו לאתרים הבאים לדוגמאות למפת אתר: https://www.adobe.com/education/sitemap/ ו- https://www.zahav.net.il/mapעבור גוגל ניתן להשתמש בכלי SiteMaps, תוכלו למצוא הוראות בכתובת: https://code.google.com/p/googlesitemapgenerator/
  • אל תנסו להתאים את כל הדפים לכל מילות המפתח – מומלץ לקחת דף ולבצע אופטימיזציה לאחת או שתיים ממילות המפתח. לאחר מכן קחו דף נוסף ובצעו בו אופטימיזציה לשתי מילים נוספת. המשיכו בפעולה זו עד שתכסו את כל מילות המפתח בין כל דפי האתר.
  • אל תסתמכו רק על מנוע חיפוש אחד – בצעו אופטימיזציה של מספר דפים למנוע חיפוש אחד ומספר דפים נוספים למנועים האחרים. כך תפנו לגולשים בכל המנועים ולא תהיו תלויים רק במנוע אחד להזרמת תנועה.
  • השתמשו ב- CSS באתר שלכם – כך תוכלו להוציא חלק מהקוד בדפים שלכם אל מחוץ לדף, תקצרו את אורך דפי ה- HTML ותגדילו את אחוז הטקסט הקריא מבחינת העכביש. CSS מגדיר את עיצוב הדף מבחינות רבות כולל טקסט, צבעים, עיצוב טבלאות ועוד. חלק מהעכבישים שופטים אתרים בין השאר גם על אורך הקוד ואחוז הטקסט הקריא בהם.
  • הימנעו משימוש במילות פילטר – מילים שגורות בשפה שמנועי החיפוש מתעלמים מהן, דוגמת: אם, על, או, מה, של, עם, אין, רק, את, אל about, an, and, are, as, at, be, by, from, how, i, in, is, with a, it, of, on, or, that, the, this, to, was, we, what, when, where, which,… מילים אלה מורידות את אפקטיביות מילות המפתח.
  • אל תשתמשו במילות עצירה – שימוש במילים מסוימות עשוי להביא לנידוי האתר. שפה גסה וכל מה שקשור לאתרי מבוגרים. בעיקר יש להימנע משימוש במילות עצירה בכותרות הדפים (יכול למנוע ביקור עכביש) ובאלמנטים חשובים נוספים.
  • עשו אתר "שטוח" – לא מומלץ לעשות אתר "עמוק" כלומר עם הרבה שכבות. רוב מנועי החיפוש לא יודעים לעקוב אחר קישורים הנמצאים מעבר ל- 2 או 3 שכבות.
  • שלבו קישורים פנימיים – הם יעזרו לעכביש לזחול בין דפי האתר השונים. מומלץ לקשר לא רק ע"י תפריטים או סרגלי ניווט אלא גם בהפניות מתוך התכנים באתר לדוגמא אל כתבה קודמת באותו נושא. שימוש נבון בקישורים פנימיים באתר שלכם יכול להביא לידי קטלוג כל דפי האתר באינדקסים של מנועי החיפוש.
  • הגודל כן קובע – אם יש לכם אתר קטן אתם בצרות. נסו להרחיב את האתר עם דפים חדשים. המינימום המומלץ הוא אתר עם 6 דפים המכילים בממוצע 200 מילים לדף. אתר קטן או ללא תוכן עשוי להישאר מחוץ לאינדקס.
  • וובמסטרים מסוימים נרתעים מלקשר לאחרים מכיוון שזה גורם ליציאה מהאתר שלהם. לבעיה זו פתרון פשוט פתיחת חלון דפדפן נוסף, ניתן לעשות זאת בשני אופנים: שילוב השורה <a href="www.othersite.com" target=&_blank">Outbound Link</a> בקוד שלכם או שימוש בפקודת window.open()
  • כל דבר מוגזם מזיק ולכן התייחסו לחוק המאה – סה"כ הקישורים (חיצוניים ופנימיים) מדף בודד אסור שיעברו כמות של 100 קישורים.
  • הכניסו את מילות המפתח בכל מקום בו זה אפשרי מבלי שזה גובל בספאם כולל בשמות התמונות באמצעות ALT בתוך תג תמונה.
  • כאשר אתם חושבים על עיצוב באנר לאתר השקיעו מעט מחשבה כיצד תוכלו לנצל את התוצר הסופי גם לצורכי הזרמת טראפיק או SEO. בקשת פידבק בפורומים או הצגת העיצוב באתרים המשמשים גרפיקאים, יכולה להיות דרך נפלאה להשיג קישורים נכנסים.
  • השתמשו בהדגשה במינון נכון – כתב מודגש מקבל עדיפות במנוע החיפוש אבל הפיכת כל הטקסט בדף למודגש מבטלת יתרון זה. במקרה זה מנוע החיפוש יתייחס לכתב המודגש כפי שהוא מתייחס לטקסט רגיל.
  • בחרו ספק טוב (אחסון אתרים), גם אם הוא עולה לכם קצת יותר. מנועי חיפוש לא יכניסו לאינדקס אתרים היושבים על שרתים איטיים או שמרבים להיות למטה. חמור אף יותר הוא מצב בו העכביש חוזר לביקור באתר לבדוק את השינויים בו והשרת נפל. מקרה כזה יכול להביא להוצאת האתר מהאינדקס של מנוע החיפוש.
    גם לגולשים חשובה מהירות עליית הדפים באתר ולכן אמינות הספק (וגם דפים קלים, עד 60k) תתרום לתחושת ההנאה או התסכול של הגולש.חשוב לדעת: מנועי חיפוש רבים לא יכניסו לאינדקס אתרים היושבים על שרתי חינם מכיוון שבדרך כלל שרתים אלה אחראים על הפצת ספאם.
  • כניסה והשתתפות בפורומים ובתוכניות שותפים עשויות לתרום רבות לפיתוח האתר שלכם. תוכנית שותפים ניתן לקיים דרך קליק בנק.
  • יש חשיבות לכתיבה נכונה של שפת ה- HTML – דף הכולל שגיאה תחבירית של השפה אולי יראה טוב על המסך אך לא יוכנס לאינדקס במנוע החיפוש. העכבישים קוראים HTML ע"פ התקן. דף שלא סגרתם בו תג או שכחתם מרכאות יכול לגרום לעזיבת העכביש לפני הוספתו לאינדקס של המנוע – הקפידו על כתיבה נכונה.בוני אתרים המשתמשים בתוכנת Dreamweaver של מקרומדיה יכולים להיעזר באופציה של סימון טעויות כתיבה בקוד. כמובן שקיימות תוכנות נוספות שבודקות את תקינות הקוד.
השארת תגובה