במרחב החיפוש האינטרנטי, מוכרים לרובנו עקרונות אלגוריתם ה- QDF של גוגל: "שאילתא שראויה לרעננות" (Query Deserves Freshness); למרות שאין תיעוד לכך ניתן לומר בוודאות כמעט מלאה שקיימים תהליכי זיהוי כוונת משתמש נוספים ופעמים בהם מיושמים כוונוני אלגוריתם על ידי המנוע לצורך הצגת התוצאות.
תיאוריה פופולארית, המעניקה לעוסקים בתחום ה- SEO נושא לדיון, היא שגוגל מסוגל לזהות שאילתות עם פוטנציאל לקיומן של כוונות חיפוש שונות על מנת להתאים את תוצאות החיפוש כך שיכללו גם דפים שבאופן טבעי לא היו מופיעים (אילו היה החיפוש נערך באמצעות האלגוריתם הסטנדרטי).
שיטת השקלול הזו עבור שאילתות שניתן לתת להן כמה פרשנויות או לייחס להן כמה כוונות מצד המשתמשים, היא לא משהו שניתן להוכיח, אבל להערכתי היא אינה חסרת בסיס.
ניקח דוגמא על מנת להמחיש את הכוונה. נניח שאתם מבצעים חיפוש עבור המונח- GDP.
ממממ… לשאילתת החיפוש הזו יכולות להיות המון משמעויות.. אולי אני אעשה מיש-מש של האלגוריתם הרגיל כדי
להגיע לתוצאות יותר רבגוניות
וואי, איזה רעיון מגניב. אילו תוצאות יכולות באמת לעלות??
באופן טבעי לא הייתי שם אותך כל-כך גבוה, אבל הרבה גולשים מצפים לתוצאת חיפוש כזו
מאחר וגולשים רבים מעדיפים לקבל תוצאות מגוונות יותר מאלה הכלולות ב"חיתוך" הרגיל, גוגל מספק מענה לַדרישה באמצעות הפנייה לדפים נוספים בתוצאות החיפוש. המנוע יכול ללקט את המידע מהסוג הזה מתוך תוצאות בעלות מדד Click Through Rate) CTR) נמוך יותר או מתוך הכמות הגדולה של חיפושים ממוקדים יותר שביצעו הגולשים, ואפילו מתוך אחוז גבוה מחיפושי נושאים קשורים שביצעו הגולשים לאחר מכן.
כמובן שבמקרים בהם גוגל מתייחס ברצינות לסוגיית החד-משמעיות, הוא מאמץ דרך פעולה שונה. שימו לב, למשל, לתוצאות החיפוש עבור המונח- "הגשת מועמדות" (application).
אני חושב שהגולש התכוון ל"חיפוש עבודה", אז נכניס גם כמה תוצאות כאלה
הקווים האופקיים, בתוצאות בעלות סגנון חד משמעי, מופיעים כאשר גוגל חושב שהגולש מחפש משהו שהשאילתא שלו לא תפיק. בד"כ יוצגו התוצאות החד-משמעיות עבור ביטויי חיפוש כלליים מאד.
ניסיוני האישי מצביע על כך שאלגוריתם מעודן יותר מסוג "שאילתא שראויה לגיוון" (QDD), אכן קיים, לפחות ברמה מסוימת. יש בקיומו הגיון רב לצורך מענה על שביעות רצון הגולשים ביחס לתוצאות כמו:
- שמות של חברות עסקיות (מונחים עבורם מעוניינים הגולשים לקבל לא רק הפניות לאתרי החברות, אלא גם תוצאות המתייחסות למידע חיובי/שלילי על החברה)
- חיפוש מוצרים (חיפוש עבורו יופיעו לא רק תוצאות בעלות אופי של מסחר אלקטרוני, אלא גם סקירות מוצר אובייקטיביות, ותכנים רלוונטיים אחרים)
- ידיעות חדשותיות וחיפושים על נושאים פוליטיים (נושאים עבורם יהיה זה מהלך אחראי להציג את כל הזוויות, ולא להסתפק בעמדה ימנית/שמאלית כפי שהוצגה בבלוג שעשה שימוש נבון בלינק בייטינג)