בפרק האחרון של סדרת הטלוויזיה 'המשרד', ביקר ראיין (Ryan) באחד מסניפיה של חברה מקומית, ומסר לעובדים כי היה עליהם למכור יותר, כתוצאה ממימוש הפניות שאתר האינטרנט של החברה מניב. הוא הרבה ל'שווק' את האתר לצוות העובדים, ואמר להם שגרסת ה- 2.0 web של האתר תהיה אפילו טובה יותר, ושאימוץ טכנולוגיה חדישה דוגמת מכירות און-ליין, תקפיץ לשמיים את אחוז המכירות ותהפוך את חיי העובדים קלים יותר.
לרוע המזל, צוות העובדים נשאר נאמן לגישה המסורתית שבמרכזה הענקת חוויית שרות איכותי ללקוח, ויצירת קשר אישי איתו. אבל ראיין, המשיך בשלו, והתעקש ששילוב מרכיב של נטוורקינג המאפשר יצירת אינטראקציה חברתית בין הגולשים באתר, ימשוך אל האתר 'ים' של צעירים, שבאמצעות הממשק החדש ייצרו קשרים זה עם זה (ועם זו..)
הבאתי את הדוגמא הזאת, בגלל עכשוויותו של הנושא. במהלך אפריל, השתתפתי בוועידה למסחר אלקטרוני שהתקיימה בניו-אורלינס, ובריאן סמית' מ- ComparisonEngines.com היה מחבריי לפאנל. כשסיימתי לסקור את נושא השיווק באמצעות מדיות חברתיות באינטרנט ויתרונותיו, הוא ניגש למיקרופון ושאל את השאלה החשובה ביותר שעל כל עסק אינטרנטי לשאול את עצמו לפני שהוא "צולל" לעולם של הצבעות, סטאמבלים, טוויטרים ופאונסים – "האם זה מה שהחברה צריכה לעשות כרגע?"
בריאן המשיך ואמר שיותר מידי פעמים, עסקים מוצאים עצמם עמוק בטרנד החדש שסוחף את עולם האינטרנט, כיון שהם מרגישים שעליהם לעמוד בקצב החידושים שמציעה הרשת.
אך השאלה הנשאלת היא- האם שיווק באמצעות רשתות חברתיות עומד בראש סדרי העדיפויות של החברה בעיתוי הנוכחי?
פגשתי בוועידה בעלי עסקים קטנים, ומפרסמי מודעות מכירה ב- eBay, וגיליתי שרובם אנשים העובדים בשביל עצמם, או חברים בצוותי עבודה מצומצמים. לאנשים האלה בקושי יש זמן לקדם את האתרים שלהם, ובכל זאת- מה שעניין אותם היה לדעת לאילו רשתות חברתיות כדאי להם להצטרף, והאם הם יכולים ליצור בכל אחת מהן את אותו הפרופיל.
אם נחזור לדוגמא של 'המשרד' – הרי מובן מאליו שיצירתו של אתר מושקע שיכלול ממשק של אינטראקציה חברתית, לא אמור להיות בראש סדר העדיפויות של החברה. יותר מזה- מה תהיה התועלת של נטוורקינג חברתי באתר עבור העסק? האם בני הנוער שיֵתקשרו זה עם זה באתר שייכים לקהל היעד של החברה? (לא.)
בריאן סמית' וסדרת 'המשרד' הביאו אותי למסקנה שלפני ה'קפיצה' לשיטת השיווק באמצעות רשתות חברתיות כדאי לשאול את השאלות הבאות:
1. האם זוהי עדיפות עליונה של העסק, או שקיימות על הפרק סוגיות אחרות, חשובות יותר, שיש לטפל בהן תחילה? (האם באמת יש טעם בפרסום 30 פרופילים ברשתות חברתיות שונות, אם פרופיל כזה מפנה לאתר לא מתוחזק, לא מקודם, ועם אחוז המרה ששואף לאפס?)
2. האם שיווק חברתי מתאים לאופי העסק?
3. אילו מטרות ברצונכם להשיג באמצעות הנקיטה בשיטת השיווק החברתי?
אם אחרי שתבחנו את השאלות האלה תגיעו למסקנה ששיווק חברתי נכון עבורכם, אז תוכלו להתחיל ביישומה של אסטרטגיה. ואם לא… – כדאי שתתחילו לחשוב מה האתר שלכם באמת צריך.