קידום אתר באמצעות קישורים – מי צודק ?

דעות שונות נשמעות לגבי כל נושא השגת קישורים לאתר, האם תוכל לפזר מעט את הערפל מהסוגיות הבאות: עד כמה החלפת קישורים באמת מוסיפה לקידום והאם אפשר בלי ? האם קיים סף מסוים שחצייתו תגרום לפגיעה במיקומים שלך ? כיצד אתה קובע כמה קישורים להוסיף ובאיזה תדירות ? כיצד אתה מודד את איכות הקישור והאפקטיביות שלו עבורך ?

 

פבל (AskPavel) – קישורים תמיד היו, ואני מאמין שתמיד יהיו, הגורם שבסופו של דבר משפיע יותר מכל בתהליך הדירוג בגוגל (זהו מודל היסוד שעליו כל הקונספט של גוגל נבנה). מבחינתי עולם הקישורים מאד מורכב, אולי אף פילוסופי, ולכן אני אתייחס לכל שאלה בנפרד:

עד כמה החלפת קישורים באמת מוסיפה לקידום והאם אפשר בלי ?

אנשי SEO רבים טוענים כי החלפת קישורים אינה אפקטיבית יותר, אם כי אני יכול לומר מניסיון אישי שאם היא נעשית נכון +המקור הוא איכותי – היא כן. הנחת היסוד שעליה אני מבסס את כל תורת ה-SEO שלי היא שבסופו של דבר, המטרה היא לסייע לגולשים למצוא את המידע שהם מחפשים. אז אם אני מקשר לאתר רלוונטי וסמכותי בנושא בו אני עוסק ובתמורה הוא מקשר אלי – הגולש מרוויח גישה למקור מידע איכותי נוסף (גם אצלו וגם אצלי). אני כמובן לא ממליץ להשתמש במתודולוגיה זו בתור אסטרטגיה עיקרית, אך מספר קטן של החלפות "איכותיות" לא יזיק (בהמשך אתייחס לנושא מדידת האיכות של הקישורים).

האם קיים סף מסוים שחצייתו תגרום לפגיעה במיקומים שלך? כיצד אתה קובע כמה קישורים להוסיף ובאיזה תדירות?

קודם כל התשובה היא כן ובאופן כללי אני יכול להגיד ששתי השאלות הללו קשורות אחת לשנייה. מבלי להיכנס יותר מדי לתחום ה-data structures, אומר באופן כללי כי גוגל למד (וממשיך ללמוד) עם השנים את מבנה ואופי האתרים ברשת, ויצר לעצמו סגמנטציה לפי פרופילים. כל אחד מהפרופילים מאופיין בתדירות גדילת קישורים שונה. למה הכוונה?

ניתן לשייך כל אתר לפרופיל קישורים מסוים, לדוגמא: בלוג, אתר תדמית, פורטל, אתר חדשות וכו'. כעת, אם נבחן כל אחד מהפרופילים לעומק, האם נוכל לומר כי תדירות בניית הקישורים שלו יכולה להיות זהה ביחס לאחרים? ממש לא. ניקח לדוגמא אתר חדשות: מהות האתר היא לייצר תוכן חדשותי בתדירות גבוהה מאד ובמגוון נושאים. מכיוון שאתר חדשות מבשר לנו על משהו חדש, טבעי מאד כי הוא יגרוף כמות גבוהה מאד של קישורים נכנסים טבעיים בזמן קצר. מנגד, אם ניקח אתר תדמית, של אולם אירועים למשל, מאד לא טבעי לצפות ממנו לגדילה מאסיבית של קישורים על ציר זמן קצר. פשוט משום שגוגל מבין כי האתר הזה משויך לפרופיל מסוים ואותו פרופיל מגדיר את קצב גדילת הקישורים שלו כפונקציה של הזמן. המונח המקצועי בעולם ה-SEO למה שתיארתי הוא Link Growth Profile. בכלל, פרופיל יש לא רק לגדילה, אלא גם לאנליזה של מקורות הקישורים למשל (דוגמא: אתר שמפרופיל הקישורים שלו ניתן לראות שהקישורים מגיעים רק מאינדקסים – לא מצב טבעי בעיני גוגל).

אז כל עוד האיזון של הפרופיל נשמר, לא תהיה בעיה. ברגע שנוצר מצב לא טבעי – כנראה שגוגל יתייג את האתר עם flag (השלב שלפני העונש), ויסמן אותו כמקור למעקב. לאחרונה אהרון וול (מי שעומד מאחורי seobook.com) פרסם פוסט על 3 פרופילים נפוצים שמנהלי אתרים משתמשים בהם לצורך בניית קישורים:

Spiky – זהו פרופיל שמאפיין אתרי חדשות ובאזז למשל. הוא קופצני ולא עיקבי, לפעמים כמות הקישורים גדלה ולפעמים מתייצבת.

Linear – גדילה ליניארית של קישורים. כלומר בכל חודש כמות הקישורים גדלה
בכמות קבועה.

Geometric – זה מתחיל בקטן ולאט לאט גדל כפונקציה של הזמן. בהנחה שמדובר באתר שמספק תוכן איכותי, זהו כנראה הפרופיל הטבעי והאפקטיבי ביותר עבורו.

כמובן שאלו הפרופילים הנפוצים ביותר בהם משתמשים בעלי אתרים, אך בפועל קיימים עוד מספר נוספים (גוגל כמובן גם מכיר את כל הסוגים ומתנהג לכל אחד מהם בהתאם).

כיצד אתה מודד את איכות הקישור והאפקטיביות שלו עבורך?

באופן כללי כאשר מנועי החיפוש מעריכים את אפקטיביות ואיכות הקישור, הם בוחנים אותו ב-2 רמות: רמת הדומיין ורמת הדף בדומיין ממנו מגיע הקישור.

מבחינת נתונים טכניים, להלן חלק מהגורמים שאני אישית בודק באתר המקשר, כדי להעריך את איכות הקישור: ה- anchor text בו נרצה להשתמש, Pagerank, רלוונטיות הדף ממנו יוצא, רלוונטיות הדף אליו מפנה, וותק דומיין, ענישה (האם האתר "בשכונה רעה"?), קישורים אחרים בדף (כמות, לאן מפנים, איזה ביטויים מטרגטים), מיקום פיזי בדף (גבוה, נמוך), האלמנט ממנו הקישור יוצא (פוטר, סיידבר, תוכן מרכזי), טקסט מסביב לקישור, שפת האתר המקשר מול שפת האתר המקושר, TLD מקומי? , מיקום גיאוגרפי של השרת בו מאוחסן, כמות דפים מאונדקסים באתר, ייחודיות התוכן בדף (לא משוכפל), רמת האופטימיזציה שנעשתה בדף לביטוי שברצוני לטרגט, ניתוח קצר לקישורים החיצוניים שמפנים לדף ועוד. כמו כן, חשוב מאד לשאוף להשיג קישורים ממקורות שנחשבים ל- Authority בנישה הספציפית (דיברתי על זה בשאלה 3).

עומר (SEOBoots) – השגת קישורים לאתר הוא אחד התחומים העדינים והסבוכים ביותר בתהליך קידום אתרים. אחת הסיבות לכך היא העובדה שגוגל מנסים למנוע מניפולציות על תוצאות החיפוש באמצעות החלפות וקניית קישורים ומשנה חדשות לבקרים את האלגוריתם על מנת לעמוד במשימה זאת.

לאחר שקראתי שוב את הראיון בנושא החלפת קישורים עם עדי, שניהל את אתר kishurim, אני יכול לומר שעדיין חלק לא מבוטל מתשובותיו רלוונטיות שנתיים אחרי גם היום.
ולמרות זאת kishurim נענש ע"י גוגל ועמו כל שאר האינדקסים הגדולים שעסקו בהחלפת קישורים דוגמת interlink, pwa, yup ונוספים. היום במקרה הטוב תמצאו אותם בדף השישי בתוצאות החיפוש ובכל זאת כל הזמן נוצרים אינדקסים דומים חדשים בדיוק מהסיבה שקישורים אכן תורמים לתהליך הקידום.

אז האם אפשר בלי קישורים בכלל ? התשובה לכך היא לא אבל בהחלט ניתן במקרים מסוימים להסתפק במעט מאוד קישורים. מצורפות שתי דוגמאות התומכות בטענה זאת:

  • 2.0web.co.il – הוא מדריך חדש שהעלינו לפני מספר שבועות בנושא מדיה חברתית שעד לכתיבת מילים אלה קישרנו אליו משני אתרים בלבד. למרות העובדה שלא השקענו בהשגת קישורים האתר מדורג בגוגל עבור מספר מונחים תחרותיים – להלן רשימה חלקית: שיתוף תוכן 6, רשתות חברתיות 7, linkedin 8, מדיה חברתית 8,
    קידום וידאו 9 ועוד.
  • דומיין – הוא אתר תוכן קטן המכיל מאמרים על קניית דומיין ונושאים קשורים. כאשר תבדקו קישורים נכנסים לאתר לא תמצאו אף קישור ולמרות זאת האתר עולה בתוצאות החיפוש עבור המונח דומיין במקום 14.

בשתי הדוגמאות אומנם האתרים לא נמצאים בראש התוצאות אבל העובדה שהם מופיעים בעמודים הראשון והשני של התוצאות בגוגל, כמעט ללא קישורים נכנסים, עבור מונחים תחרותיים מוכיחה בהחלט שקישורים צריכים רק לתמוך בתהליך קידום אתר ולא להיות כל עבודת הקידום.

בנוגע לעודף קישורים אני יכול לומר מניסיוני כי התנהלות "לא טבעית" בכמות וקצב הגידול בקישורים נכנסים יכולה לגרום דווקא לתוצאה ההפוכה של ירידת מיקומים ובמקרים חמורים אפילו לעונשים עד כדי זריקה מהאינדקס. הכמות המומלצת תשתנה בין סוגים שונים של אתרים ותחומים ולכן לא ניתן ממש לתת מספר שיתאים לכל המקרים: ידיעה חדשותית יכולה להביא כמויות גדולות מאוד של קישורים בזמן קצר ולכן סביר שאתר ynet יקבל הרבה קישורים בתוך ימים ספורים. מצד שני לא הגיוני שאתר חדש בתחום השוואת מחירים פתאום יקבל את אותה הכמות – מה הסבירות שכל המדינה החליטה בדיוק לקשר לאתר השוואת המחירים החדש שפתחתי ?

לגבי איכות הקישור קיימים פרמטרים רבים לבחון מהו קישור איכותי. לטעמי כלל האצבע החשוב ביותר יהיה הרלוונטיות עבור הגולש – האם הקישור תורם לגולש שנתקל בו. אם גוגל נוטה לייחס יותר ויותר חשיבות לפרמטרים המשקפים את שביעות רצון הגולשים מהאתר כגון זמן שהייה, כמות ממוצעת של דפים נצפים לביקור, מדד נטישה ועוד, אין סיבה שאנחנו לא נבחן לפי אותן אמות מידה כאשר אנחנו מוציאים או מקבלים קישור.

לסיום אני רוצה לתת טיפ קטן: כולם מדברים על קישורים נכנסים לאתר אבל בחודשים האחרונים דווקא הפרמטר של הקישורים היוצאים קיבל חשיבות גבוהה ואתרים המפנים למקורות איכותיים בתחומם מתוגמלים באופן מובהק.

סתיו (דוראן) – ראשית נתחיל בכך שנכון להיום קישורים עדיין מהווים נתח משמעותי מהדירוג אך לא ניתן לקדם אתר אך ורק באמצעות קישורים לאורך זמן. נדרש מכלול של פעילות טבעית ואמיתית בכדי להשיג דירוגים יציבים לאורך זמן. כל דבר צריך להיעשות בטעם טוב. החלפות קישורים איכותיות מועילות בהחלט. לא מומלץ לבסס את כל הפעילות אך ורק על החלפות קישורים, ישנן דרכים נוספות ליצור מגוון של קישורים כגון כתיבה בפורומים מקצועיים ובבלוגים, פרסום מאמרים באתרים רלוונטיים, פרסום כתבות במקומות נחשבים ועוד…
בסופו של דבר שמירה על רלוונטיות גבוהה ועל מגוון של סוגי קישורים ו"טקסט עוגן" לאורך
זמן תוביל לתוצאות.

  • גוגל הולך ומחכים במהירות גבוהה, פעם הפצצות קישורים היו גורמות לעליות חדות במיקומים. היום ברוב המקרים מה שקורה לאנשים שמפציצים קישורים זה יותר תקיעת מקל בגלגלים. לכל אתר יש מגמת התקדמות מחודש לחודש. אם חודש שעבר קיבלתי מיליון קישורים נכנסים לאתר, גוגל יצפה לראות עקביות ולכן הפצצות קישורים עלולות להקשות על ההתקדמות לאורך זמן ואף לחבל בהתקדמות.

כאשר מקדמים אתר חדש לא מומלץ לנקוט בפעולות שאינן הגיוניות. כלומר אם רק אתמול פתחת את האתר שלך, אין זה הגיוני שתוך שבועיים חצי מהרשת בארץ תדבר עליו. דברים צריכים להיעשות בהדרגה ובקצב קבוע או מתגבר.

  • כמות הוספת קישורים משתנה בהתאם לקריטריונים רבים (גודל האתר, וותק, קצב הוספת קישורים בחודשים האחרונים ופעילות קידום, כמות עדכוני תוכן באתר ועוד…) לפי כל הנתונים נוצר שיקול שונה עבור כל פרויקט.
  • מדידת איכות הקישורים מאוד משתנה , הכללים הבסיסיים שתמיד עובדים הם שמירה על רלוונטיות הדף שממנו יוצא הקישור, גיל האתר, דירוג במנועי חיפוש וPR למרות שהחשיבות שלו ירדה, אתרים עם PR1 וPR2 מראים על איכות מסוימת וPR3 ומעלה בכל זאת מעיד דבר מה על איכות האתר והעבודה שנעשתה בו
  • חשוב מאוד למדוד במידת האפשר את רמת ה-TR (Trustrank). למרות שיש רק מסמך אחד בכל רשת האינטרנט שפרסמה יאהו לגבי איך עובד עיקרון של TR , אין אף אחד שיכול באמת להבין או לפענח אותו. אך ניתן לומר בשורה אחת כי אתרים שמקבלים קישורים רבים ואיכותיים ממקורות ברי סמכא יהיו בעלי TR יותר גבוה מאשר אתרים עם פחות קישורים כאלו.

ניר שי (נירמי) – זה התחום שלדעתי אין עליו מחלוקות, אלא רק אובססיה. ואני אומר Enough is enough. כמויות המיילים של מבקשי החלפת קישורים הלכה וגדלה, אך באמתחתיהם תמצאו בעיקר אתרי תמיכה שאין להם שום ערך לגולש, אי לכך גם הקישורים חסרי ערך בעיני.

היכולת של גוגל להתחקות אחר אתרים טובים הולכת ומשתפרת, ולכן בניית מערך קישורים אינסופי הנו חסר טעם כשגוגל כבר רואה באמצעות האנליטיקס מה הגולשים חושבים על האתר. אתר אינטרנט הוא לא תמגוצ'י, גוגל לא באמת מצפה מאיתנו "להאכיל" את האתר מידי חודש באין ספור קישורים, זה רק פוגע מתי שמפסיקים.

קישורים מדפי קישורים סתמיים – בהם תמצאו לינקים מכל סוג זה חסר ערך בעיני כבר מזמן.
קישורים מהפוטר – עדיין עובד לצורך SEO אך ניתן לראות לאחרונה כיצד השפעתם פחתה.
קישורים מדופן דף הבית – מאוד מומלץ.
קישורים מתוך דפי התוכן של אתרים חזקים ורלוונטיים – מומלץ.

הנסיון של חלק ממקדמי האתרים להעלות לאתר לא רלוונטי דף תוכן רלוונטי וממנו להוציא קישור לאתר היעד, עדיין עובד לצרכי SEO , אך בשלב כלשהוא ובזמן הקרוב לדעתי האישית, הדפים הללו יוסרו מהאינדקס של גוגל וכך גם הקישורים מהם יהפכו לחסרי חשיבות.

כמות ותדירות: את בניית מערך הקישורים אני מבצע מעט ולאט. אסביר… כשאני מסיים תהליך של ליווי בניית אתר, אני בונה לו 3 עד 4 קישורים חזקים ורלוונטיים וממתין חודש/ חודשיים לבדוק את דירוג האתר, כלומר כיצד הוא תופס דירוגים בביטויי זנב ארוך.
בדרך כלל האתר מקודם היטב ותופס ביטויים נוספים על ציר הזמן. בביטויים תחרותיים יותר אבצע החלפות קישורים ( קישורים בודדים ) אסטרטגיות ושוב במינון נמוך ובעלייה טבעית והגיונית ככל האפשר.

אורן (SEOIsrael) – אני נוהג לבחון כל פעולה אותה אני מבצע במסגרת קידום אתר בראיה אחת עיקרית – האם הפעולה תורמת לחוויית הגולש באתר או לא. האם היא משרתת את האינטרסים של הגולש או לא. במידה והתשובה היא כן, אז מבחינתי הפעולה היא חיובית. זו גם התשובה לשאלה מהי איכות הקישור עבורי – ככל שהוא רלוונטי יותר, ומאתר סמכותי יותר בתחום העיסוק של האתר שלי, אז הקישור איכותי יותר.

החלפת קישורים בין אתרים רלוונטיים ומשלימים היא מבחינתי בהחלט החלפה טובה וחשובה. עם זאת, החלפה המבוצעת בהיחבא (לדוגמא בין דפי קישורים או החלפות מתחכמות כגון החלפות משולשות או מקבילות) היא מבחינתי בעייתית. אני לדוגמא לא חושב שהחלפה הדדית (reciprocal) אינה יעילה או מורידה את חשיבות הקישור. אני כן חושב שהחלפה בין אתרים לא רלוונטיים היא פעולה שאינה תורמת לטווח הזמן הארוך.

אני חושב שיש שני ספים עיקריים שצריך להיזהר מהם – סף הרלוונטיות וסף המלאכותיות. סף הרלוונטיות אומר כי במקרה בו הקישורים המובילים אל האתר שלך אינם רלוונטיים, וגרוע מכך הקישורים היוצאים מן האתר שלך אינם רלוונטיים, אז בהחלט ניתן לצפות פגיעה במיקומים. נושא המלאכותיות חשוב כאשר חלק ניכר מן הקישורים אל האתר הינם כתוצאה מבנייה מלאכותית ללא כל בנייה טבעית. במצב זה גם עשוי להיגרם נזק לאתר, במיוחד במצב בו
הוא נקלע לענישה.

הגורם המרכזי לקביעת קצב הוספת הקישורים הוא הטבעיות וההתאמה לוותק / נפח / אמינות / תנועה האתר. אתרים ותיקים, גדולים, אמינים ורבי תנועה יכולים "להרשות" לעצמם יותר מאתרים חדשים או קטנים.

ישי (K) – כאשר מתייחסים לכל התחום של החלפת הקישורים יש להפריד בין מה שנכון כאן ועכשיו לטווח הקצר למה שנכון לטווח הארוך.

נכון להיום, החלפת קישורים עדיין מהווה את אחד הכלים בהם נעשה שימוש רב, ואף מוגזם, במסגרת פעילות ה-SEO של גופים שונים, והסיבה לכך פשוטה – זה עובד, במיוחד בשווקים פחות מפותחים ברמת ה-SEO כמו ישראל. יחד עם זאת אין לטעות, החלפת קישורים שכל מטרתה הינה לייצר קישורים לטובת גוגל, אינה דבר שרצוי להסתמך עליו בראייה ארוכת טווח. כמו כל פעילות SEO, גם החלפת קישורים לא מבוקרת עשויה לייצר נזק מהותי למיקומים של האתר ובמקרים קיצוניים אף להביא להסרתו מהאינדקס.

קביעת מספר הקישורים שיש להשיג עבור האתר נגזרת מהרבה מאוד פרמטרים כגון: ותק האתר, יעדי הקידום שהוגדרו, דפוסי הגלישה באתר ועוד, ולכן אסתפק בעצה קטנה, שלעיתים נשכחת, והיא להימנע משיטת הזבנג וגמרנו ולהקפיד על פיזור הגיוני של הקישורים השונים המושגים לאורך ציר הזמן.

גם הסעיף האחרון בשאלה זו, מדידת איכות הקישור, הינו מורכב למדי, ותשובה ממצה עליו הייתה יכולה להתפרס על פני מספר עמודים, ולכן שוב אסתפק בטיפ קטן, שילך ויקבל משנה תוקף לאורך ציר הזמן, והוא להתחיל לזנוח בהדרגה את שלושת הפרמטרים הקלאסיים (pagerank, trustrank ו-phraserank) ולשים יותר דגש על פרמטרים שמודדים דפוסי תנועה בדגש על CTR, אחוז נטישה וזמן שהייה.

גלעד (נקודה) – קישורים הם גורם משמעותי בקידום אתרים. החלפת קישורים מסייעת בד"כ לקידום, מומלץ להיעזר בשותפים רלוונטיים ולא להיות "שקוף" מדי, שימוש בעמודי קישורים, קישורי פוטר, site wide ו/או קישור ישיר לעמוד שמקשר אליך בחזרה – פחות מומלצים בעיני. לא תמיד חייבים להחליף קישורים.

פגיעה במיקומים? כשמנועי חיפוש מנסים לאחזר תוצאות עבור חיפוש זה או אחר הם מחפשים את האתרים הרלוונטיים ביותר שעשויים לתת מענה למבוקשו של המחפש, לדעתי כל התנהגות שיכולה להיתפס ע"י המנועים כבלתי טבעית / חסרת פרופורציות עלולה לסכן את מעמדו של האתר ומיקומו במנועים.

כמות הקישורים שיש להוסיף בשוטף ותדירות הוספת הקישורים נגזרות מהיעדים ומהתחרות, יש פרוייקטים שמספיק להוסיף להם 2-3 קישורים משמעותיים בשנה כדי לעמוד בקצב ויש אתרים שזקוקים למאות קישורים חדשים בכל חודש בכדי להתמודד עם האתגר שמספקים המתחרים.

"הקישור המושלם" בעיני הוא ע"פ רוב קישור מעמוד שכבר מדורג בראש תוצאות החיפוש עבור ביטוי המטרה שאותו מקדמים, המציאות איננה מושלמת כפי שלימדו אותנו החיים וברוב המקרים מדובר במתחרה שלא ישמח לקשר…

איתי (איזינט) – פרקטיקות כגון החלפת קישורים למטרות SEO, הינן מיושנות יחסית ולרוב אינן תורמות לדירוגים וכמובן שיכולות אף להזיק. כמו כן, פרקטיקות אלו מנוגדות להנחיות הרשמיות של גוגל.

מספר קווים מנחים שאנו פועלים על פיהם: איכות הקישור (קישור רלוונטי) חשובה לעיתים יותר מכמות; הקישורים לאתר צריכים לגדול אורגנית ביחד עם שאר האספקטים בעבודת ה-SEO; הקישורים צריכים להיות קוהרנטיים לתכנית המילים, מינוף של קהל הגולשים של האתר ושותפים שונים יכולה לייצר מקורות קישורים מצויינים.

איכות הקישור נקבעת ע"פ מדדים כגון: רלוונטיות קונטקסטואלית, ותק האתר המקשר, ה-PR של האתר המקשר, כמות קישורים יוצאים וכו'. האפקטיביות נמדדת ע"י ניתוח ובקרה של הדירוגים מול איכות וכמות הקישורים החדשים.

פרקטיקה יעילה אחת, כאשר היא מתאפשרת, היא הפצה של כלי או תוכנה חינמי לצורך יצירת קישורים חוזרים, לצורך הורדה של אותו כלי תוכנה חינמי. אם הכלי הוא ויראלי, אפקט הלינקים עשוי להיות משמעותי מאד.

אופיר (קומפיוקול) – כמו לעוד כמה דברים בעולם ה- SEO, אין כאן פתרון בית-ספר. הפתרון הוא בגדר ההגיון הבריא והערך המוסף למשתמשים.

ההמלצה שלי היא ליצור פרופיל קישורים שיהיה טבעי ככל שניתן. לצורך העניין 95% מהקישורים לאתר שיכילו את מילת המפתח בטקסט זה פרופיל לא הגיוני. יש לקבל כמה קישורים לעמודים פנימיים, כמה עם שם האתר (המותג), כמה בעלי אופטימיזציה, כמה מוחלפים, כמה חד כיווניים, כמה עם NO FOLLOW וכיוב'. כנ"ל נושא הקצב – לא הגיוני שאתר שבאופן שוטף קיבל 5 קישורים בחודש מקבל פתאום 50 קישורים חדשים כל חודש…

בתוך התמהיל, כמובן שיש לבצע אופטימיזציה ולכוון קישורים אל מילות המטרה ועמודי המטרה, אבל לא באופן שיהיה חריג וקיצוני.

לגבי הפגיעה במיקומים, ראה שאלה 8.

לקריאת המשך הראיון, לחצו כאן

השארת תגובה