קידום אתרים מחירים

אילו המלצות תוכל לתת על תמחור נכון של פרויקט SEO ? מה אתה מעדיף, קמפיינים עבור מותגים ועסקים גדולים או קמפיינים עבור לקוחות קטנים ?

כמה כסף לקחת על קידום

  עומר שובל, iSEO – נטוורקינג

לא אוכל לתת המלצה על תמחור נכון לפרויקט SEO מהסיבה הפשוטה שאין נכון או לא נכון. לכל אחד מאתנו יש שיקולים שונים ונתקלתי גם במקדמים שהסכימו לעבוד ללא רווח על מנת שיוכלו לשים לוגו של מותג כזה או אחר באתר שלהם – גם אם לא רווחי, זה בהחלט שיקול לגיטימי.

למרות שהפרויקטים בחברה הם על בסיס ריטיינר חודשי, אני מודד את הזמן של כל פעולה שאני מבצע (או מישהו
אחר בחברה) עבור לקוח ובודק את העלויות של ספקי משנה/ כלים בתשלום עבור כל פרויקט. את מספר השעות אני
מכפיל במחיר לשעה (כל עובד והמחיר שלו), מוסיף את העלויות הנלוות ועל הסכום המתקבל אני מעמיס את
אחוזי הרווח של הפרויקט.
לעיתים נוצרים מצבים של דרישה לשעות נוספות עבור פרויקט מסיבות שונות. במקרים כאלו אני אפנה ללקוח ואעדכן אותו בחיוב הנוסף שהוא יידרש לשלם עבור אותו החודש. אני מאמין שצריך להסביר ללקוח ממה מורכב המחיר שהוא משלם על מנת שבמקרה בו יש חריגה, הנובעת מדרישה נוספת של הלקוח, לא תהיה לו בעיה לממן את ההוצאה הנוספת.

מספר טיפים

1. לפעמים חברות לא מתמחרות שעות שהן צריכות לתמחר מכיוון "שלא נעים" לבקש מהלקוח. אני אתן שתי דוגמאות מהתקופה האחרונה (מלקוחות שונים אצלנו):

a. לפני מספר שבועות נדרשתי להגיע לפגישת ההנהלה של אחד מלקוחות החברה על מנת לדון בשיתוף פעולה אסטרטגי    חדש ולעשות סיעור מוחות כיצד ניתן לנצל את השת"פ גם מבחינת SEO. הפגישה ארכה שעתיים.

b. ממש לאחרונה נתקלתי באתר איכותי במיוחד להחלפת קישורים עבור לקוח שלנו. היה מדובר באתר גדול
המתחרה בעצמו על אותם המונחים שאנחנו מקדמים עבור הלקוח בתוצאות החיפוש – בהחלט לא משימה המתאימה    למחליף הקישורים.

פניתי למשרדי החברה המנהלת את האתר, דיברתי עם המנכ"ל וביקשתי להיפגש עמו וכך היה. לאחר הפגישה דיברנו    מספר פעמים בטלפון עד שלבסוף ביצענו החלפת קישורים רחבה ששני הצדדים היו מרוצים ממנה. סה"כ הזמן שלקחו    הפגישה, שיחות הטלפון וחילופי המיילים – 5 שעות.

אם נתמחר את עלות שעת העבודה שלי כ- 100$ (לצורך פשטות החישוב), בין שני הלקוחות הללו מדובר בהוצאה של 700$ לחברה – הוצאה לא מבוטלת. האם החברה צריכה לספוג כ- 2600 ₪ בגלל "לא נעים" ? לטעמי לא!

ואחרי ההקדמה הארוכה הזאת הטיפ – העריכו את זמן העבודה שלכם ותמחרו אותו בהתאם. אם אתם מביאים תוצאות הלקוחות לא יתנגדו לשלם.

2. אל תשכחו לתמחר שעות שיחה בטלפון עם לקוח ו/או פגישות חודשיות עמו – הרבה מקדמים לא חושבים על השעות כאשר מדובר בשיחה עם הלקוח עצמו אבל במקרים רבים מדובר במספר שעות לא מבוטל בחודש.

ברמת קמפיינים, אני אישית מעדיף פרויקטים שמאתגרים אותי מבחינה מקצועית ולא משנה לי במיוחד גודל הפרויקט. זה נכון שבד"כ פרויקטים גדולים מספקים יותר אתגרים ולכן עד היום יצא לי לקדם יותר אתרים בתחומים תחרותיים של חברות גדולות דוגמת יד2, וואלה, כמה, אולגובס, ,תגובות (T), אתרי הימורים בחו"ל ומיזמים נוספים.

אחד הדברים שחשוב להבין לגבי חברות גדולות הוא שיש להן לא מעט מגבלות. לפעמים דבר קטן כמו שינוי קישור או תיקון title עשוי לקחת חודשים רבים. הסיבות לכך יכולות להיות רבות ומגוונות:

1. מגבלות משפטיות.

2. בירוקרטיה – הצורך לקבל אישורים מכל מיני מחלקות בחברה.

3. שיקולים שיווקיים של המותג.

4. "בלגן פנימי" – לפעמים בעסקים גדולים יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל.

5. הפרויקט קטן מידי – הרבה פעמים חברות גדולות יעדיפו פרויקטים גדולים של קידום על פני ביצוע דוחות קטנים של שינוי תגית כזאת או אחרת בדף כלשהו באתר.

לדוגמא, בתחילת דצמבר 2011 ביצענו שינוי בשני קישורים בסרגל הניווט העליון ביד2 לדפים דירות למכירה ו- דירות להשכרה. למרות שמדובר בחברה שמבינה קידום, לקח מספר חודשים לבצע את השינוי מכיוון שהוא דרש: בראש וראשונה את קבלת האישור העקרוני לשינוי (יחסית מהר), בדיקת מספר סקיצות של עיצובים אפשריים, ביצוע סקר שוק בקרב לקוחות יד2 שהשינוי אינו פוגם בשירות/ חווית הגלישה שהם מקבלים באתר ורק לבסוף עבודת מחלקת התכנות (מהר).

לאתר קטן אין הבעיה הזאת הוא מתנהל במהירות מטבעו ואינו צריך לקבל אישורים מאף אחד – אם הוא רוצה לשנות בסרגל הניווט העליון את הקישור 'דף הבית' ל- 'מילת המפתח' מדובר בהחלטה שמתקבלת היום ומבוצעת יום למחרת.

הבדלים נוספים בין חברות גדולות לקטנות

בחברות גדולות הרווח לחברה הוא שיקול מרכזי – במקרים רבים פרויקט יצטרך להיות מגובה בערך כלכלי לחברה ולכן הרבה פרויקטים טובים מבחינת SEO לא יקבלו אישור לתקציב מאחר והם לא מוסיפים לשורה התחתונה. אתרים קטנים לעומת זאת הם כמו סטארט-אפ בהקשר הזה – כל דבר שיוסיף לנראות של המיזם במנועי החיפוש הוא שיקול מרכזי יותר מאשר רווח.

גישה למידע – בעוד חברות קטנות מרגישות בנוח לאפשר לך גישה לכל מה שתרצה (רק שתקדם אותם) בחברות גדולות נושא פרטיות המידע עשוי להגיע לעיתים למצב בו אתה נאלץ לקדם ללא גישה לנתונים. אין ספק שמצב זה הוא בעייתי בעיקר אם הוא נמשך לאורך זמן.

אני חושב שההצלחה של קמפיין בחברה קטנה מבוסס בדרך כלל על הכישורים שלך כמקדם. אבל כאשר מדובר בחברה גדולה, להצלחת הקמפיין מתווסף רובד נוסף של הטמעת תהליך הקידום בחברה עצמה. אם יתאפשר לכם לגרום לכל מחלקה בחברה להבין את התמורה שהיא יכולה לתת לפרויקט הקידום, הדרך שלכם תהיה הרבה יותר קלה.

גם הפוליטיקה הארגונית מאוד משפיעה על הקידום ופעמים רבות אתה תמצא את עצמך "תקוע" מכיוון שאתה לא מבין את המבנה הארגוני של החברה או כיצד עליך "להתניע" בה תהליכים.

לדוגמא, לפני שהתחלתי את הקידום של דומיין דה נט קיבלתי את האתר במצב זה:

בהמשך מופיע צילום המסך של אתר החברה כפי שהוא נראה היום above the fold:

השינויים בעמוד הם קוסמטיים בלבד ויתכן שחלקכם אפילו התקשו למצוא את ההבדלים. ולמרות זאת בתחילת דרכי בחברה אני כשלתי בהבנת הפוליטיקה הארגונית של החברה (מי אחראי למה) ומה חשוב ללקוח ולא הצלחתי לגרום לשינויים אלה באתר להתבצע במהירות. רק לאחר 6 חודשים בתוך הפרויקט הצלחתי להעביר את התיקונים – מה שאומר שעבדתי הרבה יותר קשה ממה שהייתי צריך בפועל במשך חצי שנה.

היום החברה מספקת שירותים רבים: קניית דומיין, אחסון אתרים,ssl ואבטחת מותג. לכן בימים אלו אנחנו עובדים על גרסה שונה לחלוטין לאתר שתיתן מענה גם לדרישות ה- SEO וגם לצרכים השיווקיים החדשים של החברה, למזלי את טבילת האש עברתי לפני שנתיים 🙂

  ישי שמש, K logic

יש 3 כללים עליהם כדאי מאוד להקפיד במסגרת תמחור של פרוייקט SEO במודל של ספק/לקוח.

הכלל הראשון הוא לא לעבוד בחינם.

הכלל השני הוא לא לשכוח את הכלל הראשון.

והכלל השלישי הוא לוודא שהרווח ייגזר מרווחים של הלקוח.

ואם לפרט, תמחור נכון של פרוייקט SEO, צריך להכיל לטעמי שני מרכיבים:

המרכיב הראשון הוא תשלום בסיס שאמור לכסות את העלויות השוליות של ספק ה-SEO בדגש על שעות עבודה של הגורמים המקצועיים השונים בחברת ה-SEO שאמונים על הפרוייקט כגון איש SEO בכיר, אנליסט, איש UI, איש תוכן, מתכנת Web, איש QA לבדיקות SEO, אחראי שת"פים, מנהל פרוייקט וכו'.

המרכיב השני הוא תשלום מבוסס יעדים, שאמור לכסות את העלויות הקבועות משרדים, מו"פ, גיוס והכשרת עובדים וכו' ולהשאיר (במידה והפרוייקט הצליח כמובן) שולי רווח, כאשר חשוב מאוד להקפיד כי כל יעד עבורו מתקבל תשלום נוסף יהיה מחובר בצורה ישירה למודל המסחרי של הלקוח, על מנת לייצר חפיפה מלאה של אינטרסים בין הצדדים ולהבטיח עבודה משותפת ארוכת טווח.

בהקשר זה יש לציין שיוצא לי להיתקל מידי פעם בספקים לא מנוסים שמציעים מודל מבוסס ביצועים בלבד, אולם לדעתי מודל זה שעובד בצורה נפלאה בעולם האפיליאייט אינו מומלץ בעבודה של ספק/לקוח, שכן להבדיל ממודל של אפיליאייט בו גוף ה-SEO עובד על אתר שלו ואינו תלוי באף אחד חיצוני, קידום אתר של לקוח הוא עבודת צוות שמצריכה מעורבות מלאה ושיתוף פעולה מצד הלקוח, ולכן חשוב להקפיד על תשלום בסיס על מנת להבטיח מחויבות לתהליך.

לגבי החלק השני של השאלה, אני באופן אישי מעדיף להתעסק אך ורק עם אחד משני הסוגים הבאים של לקוחות:

• לקוחות בסדר גודל בינוני ומעלה שכל הפעילות שלהם נמצאת באינטרנט

או

• לקוחות גדולים, לאו דווקאי אינטרנטיים, שמתייחסים לתחום האינטרנט כאל תחום אסטרטגי

יש לציין שהעדפה זו לא נובעת מסיבות כלכליות, אלא מתחושת האתגר והעניין שיש לדעתי בעבודה על פרוייקטים ברמת מורכבות גבוהה שנמצאים בחוד החנית, ומאמונה פנימית שעדיף לעשות את הדברים בצורה הטובה ביותר או לא לעשות אותם בכלל.

במידה והשיקול היה כלכלי נטו, הרי שניתן לדעתי להרוויח לא פחות, וכנראה הרבה יותר, מבנייה של מערכת שמסוגלת לטפל באלפי לקוחות קטנים ולתת להם מוצר/שירות סביר במחיר נמוך.

  מיכל כהן, Web guru

קשה לנו כמקדמים לתמחר פרוייקט חדש בגלל שמעבר לזה שאנחנו משרתים אתר וצריכים לרצות את גוגל על כל שגעונותיו, אנחנו משרתים אנשים וצריכים לרצות גם אותם על כל שגעונותיהם.

(אגב, יותר משקשה לנו לתמחר פרוייקט, קשה ללקוחות להבין ולקבל את התמחור שלנו. הם עומדים בפני היצע עם טווח מחירים רחב מאד שמשקף פעילויות שונות מאד עם תוצאות שונות מאד).

פעולת התמחור, כלומר בניית הצעת המחיר, דורשת השקעה לא מעטה: הבנת התחום, היעדים, ביטויי המפתח הנכונים, הערכת התחרות, בחינת המצב הקיים, סימני שאלה לגבי ההתמודדות עם מערכת ניהול התוכן, חברת בניית האתר, בעל האתר וספקי התוכן (במקרה שהם מגיעים מבעל האתר).

הדרך שלי לפתור את זה (חלקית) היא לתת ללקוח קודם כל מידע ראשוני כללי על אופן העבודה, הפעילות, התוצאות, מה נדרש ממנו, למה עליו לצפות ומה טווח המחירים. קיום שיחת סינון ראשונית עוד לפני ההשקעה בהצעה מפורטת, מאפשר לשני הצדדים לראות במה מדובר, לבחון את הכימיה ביניהם ולהבין עד כמה העבודה המשותפת מתאימה להם.

לאחר מכן, לגבי התמחור עצמו: ישנם לקוחות שדורשים יותר השקעה מאחרים: למשל כאלו שמספקים תכנים לא איכותיים מספיק או לא מספקים תכנים בכלל, כאלו שמערימים קשיים על ביצוע שינויי SEO באתר, כאלו שמבקשים דיווחים בתדירות גבוהה יותר מהמקובל, כאלו שהם סלקטיביים מידי בהוצאת קישורים מהאתר שלהם וכו'. אני לא מציעה להוסיף אוטומטית בכל הצעה את מקדם הסיכון הזה, כיון שרוב הלקוחות אינם כאלה – רוב הלקוחות רוצים בהצלחת התהליך ומשתפים פעולה מצוין. הפתרון שלי הוא לציין בהצעה את כל המקרים החריגים שציינתי ולתמחר כל אחד מהם בנפרד. כך שלקוחות שדורשים יותר משאבים, ימשיכו לקבל שירות טוב, רק ישלמו גם על הזמן הנוסף שנדרש.

אני אוהבת לעבוד עם עסקים קטנים ובינוניים. יש אתגר וסיפוק עצום בלהביא אותם לתוצאות. עם עסק קטן העבודה מדידה יותר, השפעת הקידום משמעותית יותר, ההתנהלות בד"כ היא ישירות מול המנכ"ל שהוא האדם שיודע הכי טוב מה העסק שלו צריך, התקשורת היא ישירה ויומיומית.

אני נמנעת מלעבוד עם עסקים קטנטנים, כיון שקשה לספק עבודת עומק איכותית בתקציב מוגבל. וחצי עבודה אני לא אוהבת לעשות. בפועל, רוב הפניות הם מעסקים כאלה ואת רובם לצערי אין לי אפשרות לקבל בגלל בעיות תקציב.

  עמית מלכי, SEO Gavish

תמחור נכון של פרויקט קידום אתרים צריך להיות כזה שלוקח את כל המרכיבים השונים בתהליך.

כשאני שומע על לקוח פוטנציאלי שקיבל הצעת מחיר מגוחכת קשה לי להאמין שהיא כוללת את כל השלבים שאני נוהג לבצע לכל אתר שהם:

חקר מילות מפתח – חקר מילות מפתח זהו שלב שהרבה מוותרים עליו אני חושב שגם ללקוח וגם למקדם אסור לדלג על השלב הזה. בחקר מילות המפתח המקדם אמור ללמוד תחום שלפעמים אין לא כל הבנה בו ולחקור לעומק את מתחרים. חקר שכזה יכול לנוע בין שבוע עבודה לכדי חודש וקצת באתרים גדולים.

אופטימיזציה למבנה – מרכיב חשוב ביותר בקידום האתר וגם כאן ניתן לראות אתרים מקודמים שברור שהתשתית שעליה בנוי האתר היא כמו מסננת עם חורים.

אופטימיזציה לתוכן – כאשר אני מגיע לטפל באתר ונניח שיש בו 4000 דפי תוכן ברור לי שאני לא יכול לבצע אופטימיזציה ל 5 דפים שאותם אקדם לכן אבצע אופטימיזציה יסודית לכל דפי האתר ואוציא דוח לשינויים עבור הלקוח; תהליך זה יכול לקחת כחודש עבודה כאשר מבצעים זאת ביסודיות.

בניית קישורים – קשה מאוד לכמת את זה לשעות עבודה אך כל העוסקים בתחום יודעים שמושקעת כאן הרבה מאוד עבודה.

דוחות וניתוח ביצועיים – זהו תהליך שלם של למידת ביצועיי האתר ולמצוא כיצד לשפר אותם. בל נשכח את הטלפונים מהלקוח, שיחות לתוך הלילה מול מתכנתי האתר ועוד…

כשננסה להגיע למחיר בתחשיב מינימלי של 100 שקלים לשעה מגיעים בקלות לשכר ראלי לתהליך הקידום. כמובן שלכל פרויקט יש את התמחור שלו.

באופן אישי אני מעדיף לעבוד מול לקוח שמקשיב ומבצע את הדברים הנדרשים ללא קשר לגודל החברה.

  שוקי גלילי

אני באופן אישי עובד עם רוב הלקוחות שלי במודל של ייעוץ על בסיס שעות. אני משתדל לעבוד בעיקר עם לקוחות גדולים, שיש להם אופרציות שיווק קיימות, משאבי פיתוח, יכולת להשקיע בתוכן ומוטיבציה לפתח יכולות inhouse, כשאני כיועץ מספק את הידע והכיוון.

עשיתי הרבה פרויקטים גם עם לקוחות קטנים וסטארט-אפים. שם האתגר עבורי הוא ליצור ללקוח מסגרת ועקרונות עבודה שיאפשרו לו להתפתח ולהתקדם באופן עצמאי גם ללא הוצאה קבועה על קידום, שהוא לא תמיד מסוגל לה.

אני חושב שתמחור לפי היקף העבודה הוא אידיאלי לתחום הזה, בין השאר כי קשה להתחייב על תוצאות. בהגדרה, הן תלויות לא רק בך אלא גם בלקוח ובגוגל.

בשורה התחתונה, אם אתה לא מסוגל לייצר ללקוח החזר השקעה ברור הוא לא ירצה להמשיך לעבוד איתך, אבל תמחור לפי תוצאות כרוך בסיכון גדול וריטיינר כמעט תמיד גורם לאחד מהצדדים להרגיש מנוצל.

  שני סלמה, iLevel

התמחור שלי קבוע. אני עושה תכנית מבעוד מועד מה יביא את הלקוח הפוטנציאלי לעמוד ראשון על המילים הרווחיות הרלוונטיות עבורו. לאחר מכן, אני עושה חישוב כמה מאמרים אני אצטרך בשביל זה? כמה קישורים? כמה שעות עבודה של העובדות שלי? ועל פי זה מבצעת את התמחור…

לעיתים, אני רואה מצב בו ללקוח לא משתלם לקחת את חבילת הקידום אתרים שלי ומעבירה אותו ישר למחלקת ה-PPC שלי. לדוגמא, היה לי לקוח פוטנציאלי שחשק במילה "מדריך טניס" ומילים דומות. לאחר חישוב פשוט, שמנו לב בחברה שהלקוח לעולם לא יוכל להגיע ל-ROI חיובי עם חבילת הקידום אתרים שלנו. כי מצד אחד מדובר על מילה בתחרות בינונית ומצד שני נפח החיפושים בה מאוד דל. לכן המלצנו לו שעדיף לו לבחור בקמפיין ממומן בגוגל.

למזלנו, הגענו למצב שבו אנחנו יכולים להרשות לעצמינו לא לקחת לקוחות בכל מחיר אלא רק לקוחות שאנחנו רואים שאנחנו יכולים לעזור להם.

  איתי וסר, Start SEO

תמחור נכון של פרויקט SEO צריך להתחשב קודם כל בכמות העבודה שאנו צופים שתהיה לנו… נכון שזה כללי להגיד כזה דבר, אבל מכאן בעצם נגזר הכל.

אנחנו בתחילת פרויקט, מעריכים עפ"י מידה התחרותיות, כמות הביטויים שאנו הולכים לקדם וכפועל יוצא מזה, כמות הקישורים שנצטרך לבנות לאותו פרויקט – את זמן העבודה שמקדמי האתרים שלנו ישקיעו ואת כמות התכנים שנצטרך. אלה בעצם שני הגורמים העיקריים שמשפיעים על ההוצאות שלנו בכל פרויקט. כמובן שגם המצב ההתחלתי של האתר משפיע ואם נדרשת עבודת אופטימיזציה רבה יותר, מן הסתם זה ישתקף במחיר.

אחרי שיש לנו איזה שהוא אומדן על ההוצאות הצפויות, מגיע השלב שאנחנו שואלים את עצמנו "כמה אנחנו רוצים להרוויח" – זה לא טריוויאלי, יש מצבים בהם נגדיר מראש שאנחנו מוכנים להרוויח פחות על פרויקט מסוים, כי חשוב לנו הקשר עם אותו לקוח (דרכו נגיע ללקוחות אחרים…), או כי נרוויח ממנו בעתיד בפרויקטים אחרים איתו. וישנם מצבים בהם ננסה להרוויח יותר – כל מקרה לגופו…

חשוב לזכור גם שלא כל לקוח מסוגל לשלם באותה מידה וכדאי לנסות להעריך "מי עומד מולך". זה לא קשה כל-כך ודורש קצת חקירה על אותו לקוח לפני ששולחים לו את הצעת המחיר.

לסיכום, אנחנו ממליצים לתמחר כל פרויקט בנפרד וע"ס הקריטריונים שקבענו אבל בהחלט חשוב להחליט על סכום מינימום שממנו לא נרד, כדי שלא ניקח פרויקטים לא רווחיים. ההעדפה שלנו היא בהחלט לקמפיינים עבור מותגים ועסקים גדולים, מאחר והעבודה מולם היא לרוב יותר מקצועית, יותר מכניסה וברוב המקרים גם יותר ארוכת טווח. אמנם יותר קשה לסגור עם כאלה לקוחות, אבל אנחנו מצאנו שזה בהחלט משתלם בסופו של דבר…

  יואב מנדלסון, SEone

חשוב לתת הצעת מחיר ,אשר תאפשר לך להצליח בפרויקט.

לעיתים, זה מפתה לתת הצעת מחיר נמוכה ,אבל חשוב לזכור, שהערכת כמות שעות עבודה לא נכונה בפרויקט תחרותי, יכולה לגרום לחברה להפסדים.

אין ספק, שהפרויקטים של החברות הגדולות מפתים יותר, אולם בסופו של יום דווקא הצלחה עם החברות הקטנות
מאתגרת יותר.

  אביב מנוח, Usearch McCann

באופן כללי תמחור של פרויקט SEO מתחלק לשני חלקים. הראשון אלו המשאבים שמושקעים עבור הפרויקט הספציפי בלבד- כגון כתיבת מאמרים, הקמת אתרי תמיכה וכדומה- ולרוב אין בהם מרכיב רווח למקדם. החלק השני הוא המשאבים הכוללים שהמקדם או חברת הקידום משקיעה בפרויקט, והם כוללים בין השאר את שעות העבודה בפועל, שעות יעוץ והדרכה, כלים שונים שהחברה משתמשת בהם לכלל לקוחותיה (לעיתים עלות הכלים היא פר פרויקט, לפעמים העלות היא קבועה) וכיו"ב.

המרכיב הראשון כמעט שלא ניתן לשינוי בין פרויקטים. יש לך ספקים איתם אתה עובד ועלות השירותים תהיה קבועה. השינוי בד"כ יהיה תלוי רק בגודל הפרויקט- לקוח מסוים יצטרך לקבל מאמרים כל חודש ואילו לקוח אחר יקבל מאמרים פעם אחת במהלך תקופת ההתקשרות.

המרכיב השני לעומת זאת משתנה תדירות ממקדם אתרים אחד למשנהו ואפילו בין לקוחות שונים של אותו המקדם. הוא מכיל את האלמנט החשוב "כמה הפרויקט הזה שווה לי?" מקדם יכול להחליט לקבל פרויקט בשכר נמוך משום שזהו לקוח בעל מוניטין והוא יכול להזניק אותו בהמשך הדרך. חברת קידום יכולה להחליט על רף תקציב מסוים שמתחת לו לא שווה לה לתת שעות עבודה כלל, וכך באופן אפקטיבי חוסמת לקוחות מגודל מסוים להתקשר אתה.

השורה התחתונה השאלה תמיד היא "כמה הלקוח מוכן לשלם?" ויש לקחת בחשבון שנכונותו של הלקוח לשלם תלוי לחלוטין בתועלת הנראית שהוא משיג מהשירות- בין אם היא מתורגמת ישירות לרווחים או שהיא קשורה למוניטין של החברה, או לקשרים שיש בין עובדי חברה אחת לאחרת. על פניו, "כסף" הוא לא תמיד המוטיבציה שתרים או תפיל עסקה.

על פי ניסיון העבר שלי אני מעדיף עבודה עם לקוחות קטנים בעיקר בגלל העדר חסמים בירוקרטיים. אומנם בין המקדם לבעל העסק יכולים להיות חסמי הבנה גדולים, אולם ברגע שהם נפתרים ובעל העסק נרתם למאמצי הקידום של האתר, השמיים הם הגבול. לרוב יש לך אפשרות לעשות מה שנראה לך לנכון כל עוד הלקוח שצועד יחד אתך רואה במעשיך תועלת. כמובן שמבחינת כמות המשאבים הזמינה אין מה להשוות בין עסק קטן לעסק גדול. אולם פעמים רבות ההגעה לנקודה בה אתה יכולה להשתמש במשאביו של העסק כל כך מפרכת, שזה לא שווה את זה.

  איתן יריב, WAO

אני מציע, ראשית לנסות ולכמת את כלל המשאבים הנדרשים לפרויקט ולחלקם, לאורך חיי הפרויקט (הזמן המוגדר בחוזה). חשוב לעשות זאת, מתוך כוונה לעמוד ביעדים שהוגדרו בתיאום עם הלקוח. כמובן שאין אומדן תמחור אחיד הנכון לכלל החברות. משאבים נדרשים ישתנו בהתאם לאמצעי הקידום והתשתיות העומדים לטובת החברה, הידע והניסיון של האנשים הפועלים לקידום הפרויקט מטעם החברה וכן במידת שיתוף הפעולה מצד הלקוח.
לעניין שיתוף הפעולה- ההמחרה לוקחת בחשבון שיתוף פעולה מלא מצד הלקוח שאחרת המידע חסר. חשוב לשים דגש על נושא שיתוף הפעולה היות ומידת שיתוף הפעולה הנדרשת משתנה בהתאם לתחרות, לתשתית האתר הקיימת ובהתאם לאתרים אחרים בתחרות- לא לפסוח על שיקוף מידע זה בשלב ההתקשרות.

יש לקחת בחשבון שכיום, גם בעבור ביטויים תחרותיים, הגדרת יעד של "נוכחות בדף ראשון" אינה מספיקה ויש לשאוף לפעול בתקציב אשר יספיק עבור:

א. להשגת מיקומים ראשונים ממש לביטויים "ממירים" לאחר תקופה זו או נוספת שאחרת חרף מאמצינו, הלקוח לא יתרצה וייתכן אף שלא יראה החזר חיובי עבור השקעתו.

ב. להבאת תנועה ממירה גם בעבור ביטויים ארוכי זנב וביטויים רלוונטיים אחרים המצויים בעולם המושגים של הגולש. מושגים אליהם הגולש מכוון למציאת מידע המסייע להמרה. זוהי אסטרטגיה חשובה ומשלימה לגישה הקלאסית שבה מתייחסים לחשיפה במיקומים ספציפיים רק לביטויים גנריים ותחרותיים.

התמחור חייב לקחת בחשבון גם תרחישים אפשריים המהווים מקדמי סיכון המשפיעים כגון כניסת מתחרים חדשים
והשפעתם על התוצאות.

תמחור חסר תוך ניסיון לדבוק ביעדים עשוי לגרום לכך שחברת קידום תבלה "זמן רב" עבורו לא תקבל תשלום ראוי ועל כן תתפתה לפעול באמצעות "קיצורי דרך" שונים להשגת התוצאה בזמן.
קיצורי דרך בתחומנו, אינם מחזיקים מים לאורך זמן. הלקוח יצא לבסוף לא מרוצה והשם של העסק יפגע. על כן עדיף לבצע תמחור זהיר עם מקדם בטחון מאשר תמחור מהיר ופזיז.

  אורי זילברשטיין, Duran SEO

אני מאמין שכל פרוייקט שאני יכול לתת לו שירות ויכול להניב רווח משמעותי מהאינטרנט מתוקף אחריותי לסייע לו, במידה וזה עסק קטן או עסק גדול. אין לי העדפה לעסקים קטנים או גדולים אלא שחשוב לשים דגש שהיקף הפעילות והאיכות יכולים להיות בעייתיים לעסקים קטנים בעלי תקציב שנמוך מידיי לקידום, לדוגמא כמה מאות שקלים בלבד.
ישנו סטנדרט עבודה ברור שעליו אנו מתבססים וסטנדרט לצערנו לא עומד בקו ישיר עם סכומים מאוד קטנים, לעומת זאת יש בין לקוחותינו חברות מאוד גדולות ומוכרות לצד אתרים קטנים יותר ונישתיים. דבר אחד בטוח אם אני מזהה שהעסק שלו לא יניב תוצאות שיעניקו לו רווח אני פשוט אגיד לו ואפנה אותו לפתרונות אחרים שיכולים להיות יעילים יותר בשבילו כמו קידום ממומן או פתרונות חוץ אינטרנטיים.

היושרה המקצועית היא מעל לכל, חשוב לומר את הדברים כמו שהם ולא לנסות לומר דברים רק כדי לסגור עסקה. פשרות הוא הורדת הסטנדרט שיכול לפגוע בשמכם כחברה ובאיכות העבודה שהלקוח יקבל.

תמחור הפרוייקטים נעשה בהתאם לנפח העבודה הנדרש, חשוב לתמחר את העבודה ביושר משמעות הדבר היא שאנו ניתן נפח עבודה שבאמת יהיה יעיל בהתאם לתחום ונגבה בהתאם.

  אמיר בר תקווה, ClickWise

ההמלצה כללית שאני יכול לתת (שכן זה תלוי בהרבה גורמים המשתנים מפרויקט לפרויקט) היא- "לתמחר לפי הערך האמיתי שיש ל- SEO עבור מזמין השירות".

לא כל פרויקט הוא עבור לידים ישירים שמכניסים כסף פר גולש ולעומת זאת יש פרויקטים שבהם אין שום ערך לקידום המותג מבחינה שיווקית אלה רק לכמה כסף נכנס פר גולש שמגיע ממנוע חיפוש. בין שני הקצוות האלה יש הרבה מאוד אפשרויות שלכל אחת יש את התמחור שלה.

שורה תחתונה הייתי ממליץ לתמחר בצורה הוגנת שבה השירות שניתן בסופו של דבר שווה ערך למה שמשולם לנותן השירות וכלכלי לשני הצדדים.

"מה אתה מעדיף?", אני אוהב שילוב של שניהם, כלומר גם כאלה וגם כאלה, כי אז העבודה יותר מגוונת ומעניינת מאשר לעבוד רק אם סוג אחד של פרויקטים. מבחינה כלכלית יותר נוח וקל לעבוד עם מותגים וחברות גדולות שפרויקט קידום הוא עוד אפיק שיווקי למותג ולאו דווקא מקור הכנסה ישיר לחברה (לאתר), כי מדובר בפרויקטים לטווח ארוך יותר שלא מחפשים הצדקה כלכלית ישירה בסוף כל חודש. ולכן ניתן גם לתכנן ולעבוד לטווח ארוך וליזום שינויים גדולים יותר עם מחשבה קדימה.

אבל לעומת זאת אין תחליף לאתגר של באמת לייצר עבור מישהו הכנסה בפועל, כלומר שישקיעו בפרויקט והשקעה תניב רווח אמיתי וברור ומדיד, במיוחד עבור עסקים קטנים. כי אז באמת מרגישים איך עזרת לבן אדם אחר לא סתם למותג גדול ובזה יש יותר סיפוק אישי.

  גלעד ששון, Nekuda

תנאי השוק ואינפלציית המתחרים דחפו אותנו לעבוד בשנים האחרונות בעיקר על פרוייקטים גדולים ובינוניים אולם יש לנו גם פרוייקטים ללקוחות "קטנים". הגינות ושקיפות חשובים מאוד לתמחור כמו גם הלימה בין רמת התועלת שהלקוח מניב מהפרוייקט והמחיר שהוא משלם.

  טל פריהר

לגבי תמחור זה מאוד משתנה בין מקדמים, חברות ופרויקטים, הדבר היחיד שאני חושב שחשוב לתת עליו את הדעת הוא העובדה שצריך לתמחר פרויקטים בתקציב שמעבר לזה שיהיה כלכלי עבור המקדם – שיהיה מספיק על מנת להביא ללקוח הצלחה בנישה בה הוא רוצה להתמודד, ולא לפחד לסרב לפרויקטים אשר להם תקציב שאינו מתאים עבור התוצאות שאותן רוצים להשיג או ללקוחות שלא מוכנים להבין את העיקרון הזה.

לגבי סוגי לקוחות אני מעדיף מעט קמפיינים גדולים שיקבלו המון תשומת לב מאשר הרבה קמפיינים קטנים שכל אחד יקבל מעט תשומת לב ולא רק בגלל ההיבט הכלכלי, ויותר מזה – אני מעדיף קמפיינים שהם מעניינים ומאתגרים שכוללים בתוכם דברים שעדיין לא יצא לי לנסות, בעיות שלא נתקלתי בהן ורצוי בנישות שאינני מכיר, ולא פרויקטים סיזיפיים ומשעממים של לשנות כותרת לאתר ולהכניס לו כמה קישורים בחודש.

  ניר שי, NearMe

אני לא חושב שקיים תמחור נכון, השוק פרוץ לחלוטין ופערי המחירים לפעמים מגיעים לפי- 8 או פי 10. הטיפ שאני יכול לחשוב עליו, זה להבין את הצרכים של הלקוח בנקודת זמן בו העסק שלו קיים ולהציג בפניו את יתרונותיך היחסיים וכמי שידע לעשות שימוש מושכל יותר בכסף שלו להביא תוצאות.

אני אישית מעדיף אתרים גדולים מכמה טעמים:

הראשון כי הכוח כבר קיים להם, הם רק צריכים ניתוב של הכוח על פי הקטגוריות ותתי הקטגוריות השונות והאתר עולה די בקלות. והטעם השני נעוץ בעובדה כי הם יכולים להחזיק ייעוץ SEO לאורך זמן והם אינם נשברים באמצע תהליך בגלל עלויות SEO , עיצוב, תכנות ותכנים שעלותם אינה זולה.

  איתי לויתן, Seperia

ההמלצה שלי לתמחור נכון הוא לקחת בחשבון את היקף השעות הכולל של התהליך, כולל תקשורת עם הלקוח, ודיווח. לעיתים, ספקים פחות מנוסים מתמחרים רק את שעות העבודה של האופטימיזציה כאשר ישנן שעות נוספות המושקעות בלקוח.

אנו ב Seperia עובדים עם לקוחות בגודל בינוני עד גדול, כאשר ההתמקדות שלנו היא בשווקים בינלאומיים תחרותיים. מבין לקוחותינו –Conduit, ooVoo, Easy-Forex, 888 יחד עם זאת, כאחת ממייסדות ומובילות התחום בישראל עם 8 שנות ניסיון בשווקים הגלובליים תחרותיים, Seperia פתחה לאחרונה את שעריה ומציעה לכלל הציבור קורס PPC המבוסס על מערך ההדרכה של החברה – וניסיון נצבר שלוקט מאנשי המקצוע הטובים ביותר בתחום במשך שנים רבות.
כמו כן, כל חברה המחפשת להעסיק איש PPC מוכשר, מוזמנת לפנות אלינו בבקשה להשמת עובד. המשובים שאנו מקבלים מאנשים שכעת בקורס הם באמת מדהימים וכמו שידענו, חלקם שכבר היו בקורסים אחרים מציינים שזו הרמה המקצועית הגבוהה ביותר המסופקת בקורס כיום.

השארת תגובה