לאור הפרסומים האחרונים של גוגל בנוגע ל- pagerank sculpting ? האם אתה ממליץ להפסיק להשתמש ב- nofollow ? האם כדאי להסיר קישורי nofollow קיימים באתר או שאין לכך משמעות אמיתית ? האם מצאת חלופה טובה עבור ניתוב ה- pagerank באתר ?
פבל (AskPavel) – ההמלצה של גוגל (ליתר דיוק של מאט קאטס בכבודו ובעצמו) הייתה דווקא כן להשאיר את ה- nofollow באתר, אך לא להשאיר אותו רק לשם ה- Pagerank sculpting. אז באיזה מקרים כן להשאיר אותו? מובילי דעה רבים בתעשיה יצרו וויכוח ענק סביב הנושא, ויש חילוקי דעות עד היום. אבל הרעיון שמאט מציג הוא שיש להשאיר את התג הזה במקרים בהם יש יד חופשית בכל הנוגע להוצאת לינקים מהאתר.
כלומר אם יש אפשרות להגיב לתוכן באתר כלשהו (בפורום, בלוג, פורטל חדשות, אתר ווב 2.0 כלשהו וכו') ולהשאיר לינק קרדיט, אך לבעל האתר אין את היכולת לפקח על כל המקורות שאליו המגיבים מקשרים – אז כדי לא לקחת סיכון ההמלצה לבעל האתר היא שישים תג nofollow על הקישורים הללו. למרות שיש כאן סוג של פרדוקס כי כשחושבים על זה, זה כשלעצמו סוג של Pagerank sculping כי למעשה נוצר מצב בו מחזקים את הקישורים הפנימיים כתוצאה מכך 🙂
חלופה טובה לניתוב ה- Pagerank?
אם בכל זאת נפשכם חושקת ב-PR גבוה לעמודים הפנימיים, להלן כמה דרכים יעילות יותר ופחות: שימוש בקישורי JS (פחות אפקטיבי), קישורים למשתמשים רשומים, קישורים בתוך iFrame, embed in Flash, קישור שעובר דרך עמוד "מכובה" (כזה שהוגדר ב- robots.txt לא לזחול אותו), שיטת "sioling" (שדובר עליה עוד ב- 2005), שיטת "Link Consolidation" ("איחוד לינקים") אותה הציג לאחרונה ראנד פישקין מ- SEOmoz ועוד.
לא הייתי מקדיש לנושא הזה חשיבות רבה בתהליך הקידום, גם משום שהתרומה שלו לתוצר הסופי היא זעומה, וגם מכיוון שחלק מהשיטות שהצגתי גובלות ב- black hat.
במקום זה, אני פשוט ממליץ להתמקד ב- site structure ויצירת תוכן איכותי שיגרום לאחרים לרצות לקשר אליו.
סתיו (דוראן) – ניתן לעשות פיסול בPR בשיטות שונות ללא שימוש בתג NOFOLLOW. אם כי כמו שמאט קאטס ציין אחוז התגים הללו באינטרנט הוא אפסי וזניח ולכן לא הייתי רץ ומתחיל להסיר או להוסיף את התגיות הללו באתר.
מה שגם הדבר יצר למעשה פרצה שמאפשרת כיום אינטרס לזבל את האינטרנט הרבה יותר במקומות שפעם היו נקיים (wikipedia, yahoo answers ודומיהן…) לכן המהלך הזה קצת תמוה. אנחנו מאמינים שהוא גם יחלוף. שכן אם פעם מקדמי אתרים לא היו כותבים במקומות שמוציאים קישורי Nofollow. היום יותר מתמיד רמות הספאם יעלו.
פיסול PR יכול להיעשות על ידי הצבה של הקישורים בעלי המשקל החשוב בדפים רבים באתר ופשוט להעלות משמעותית את כמות הקישורים לדף אותו אנו רוצים להבליט מבחינת משקל פנימי יותר מאשר חסימת קישורים יוצאים בדף. הטכניקה הזו איננה חדשה ויש כלים שיודעים לחשב את משקל הקישורים הפנימיים באתר.
לאחר ניתוח של המשקלים ניתן לדעת בקלות היכן ליצור קישורים ולאיפה להפנות את המשקל שלהם בתוך האתר.
גלעד (נקודה) – הערת ביניים: משמעות ה pagerank בעיני כוללת יותר מדי אגו ולעיתים יותר מדי התעסקות, המיקומים בפועל והתנועה הרלוונטית לאתר חשובים יותר.
באופן כללי – אם שמתי קישור לעמוד מסוים ברשת ואין לי בעיה שמנוע החיפוש יעקוב אחרי הקישור ויזכה אותו ב"קרדיט" אזי אין סיבה להשתמש ב nofollow. למרות האמור אני ממליץ להתייחס לקישורים כעל "המלצות" ולתג ה nofollow כעל המלצה שהאתר לא לוקח עליה אחריות. אפשר להשתמש בקישורי nofollow בחלק מהמקרים בהם משתמשים מייצרים תוכן וקישורים בעצמם (user generated content) , בקישורי אפיליאציה מסוימים ובקישורי חסות/קישורים בתשלום (לגבי קישורים בתשלום ההמלצה תהיה הפוכה אם אני בצד שקונה את הקישור כמובן).
חלופה טובה לניתוב pagerank ו link juice היא מבנה היררכי שונה של האתר ועמודי הנחיתה ותשומת לב לקישורים היוצאים מכל עמוד, לברי הניווט השונים שבעמוד,
ל breadcrumbs, לכמות הקישורים הכללית בעמוד ולמיקום של הקישור בעמוד
(תבנית, תוכן ייחודי וכד').
ישי (K) – מומלץ עדיין להשתמש בתג ה-nofollow, אולם רק למטרה עבורה הוא נועד מלכתחילה – סימון קישורים המוכנסים על ידי המשתמשים, בעיקר בטוקבקים, ועשויים לקשר ל"שכונות רעות". שימוש ב-nofollow כאמצעי לשלוט על זרימת ה-PR בתוך האתר, אומנם לא יגרום ברוב המקרים לנזק משמעותי, אולם הוא גם לא יניב כל תועלת.
ניתוב נכון של PR יכול עדיין להתבצע בדרך הישנה והטובה בה צריך פשוט להחליט איזה קישורים צריכים להופיע בכל אחד מהעמודים באתר, ומה יהיה המיקום והגודל של אותם קישורים.
קיימות כמובן גם שיטות שונות המתבססות על קישורי JS מהסוג שגוגל לא יודע לזהות, או על שימוש בתג ה-priority במפת האתר, אולם ברוב המקרים אני מוצא את השימוש בהן פחות יעיל ואף מיותר.
עומר (SEOBoots) – לא צריך להפסיק להשתמש בתג ה- nofollow פשוט צריך לעשות בו שימוש למטרה המקורית שלשמה הוא נוצר – סגירת פרצות לאפשרות להוציא קישורים מהאתר שלכם ללא ביקורת (לדוגמא בפורומים, תגובות בבלוגים, אינדקסים, אתרי תוכן גולשים וכדומה) אל מקורות חיצוניים שאינכם יודעים את אמינותם או שאינכם רוצים להעביר להם link juice.
לגבי הסרת קישורי nofollow קיימים לדפים בתוך האתר לא הייתי טורח במיוחד על מנת להוריד אותם. אם מתאפשר לכם על הדרך לעשות זאת או במידה ולא מדובר בהשקעה גדולה מצדכם לכו על זה. בנוגע לחלופות יש מספר אפשרויות אבל מכיוון שלא מדובר בנושא מהותי אין טעם להרחיב על כך את הדיבור.
אופיר (קומפיוקול) – בתוך האתר אני לא רואה סיבה מהותית ליצור היררכיות עבור גוגל. המנוע חכם ומשתפר, ולומד לזהות מה חשוב יותר ומה פחות עפ"י היררכית הקישורים בתוך האתר ומחוצה לו.. PageRank Sculpting לסוגיו הנו פיתרון זמני שענה על חסרון שהיה למנוע החיפוש ביכולתו להבחין בין החשוב יותר לפחות. עכשיו כשהמנוע משתפר ואף מצהיר שמתעלם, לא רואה סיבה להשקיע בכך משאבים.
מה שכן, יש לעשות שימוש נכון בתגיות ROBOTS ולכוון את האנרגיה של המנוע לתכנים הנכונים. דבר זה מתייחס כמעט כולו לאתרים בעלי תכנים עשירים ורבים (אלפי עמודים ומעלה) בהם נושא מכסת האינדוקס והקצב מהותיים.
אורן (SEOIsrael) – התשובה לשאלה זו היא די ברורה – השימוש בתג צריך להיות לצורך עבורו נוצר התג – בקישורים מן האתר שלי אל אתרים אחרים עליהם אין אני יכול להתחייב לאיכות, כגון בפורום, תגובות בבלוגים, וכו'. אני בהחלט ממליץ להפסיק לעשות שימוש בתג לצורך ניתוב כוח בתוך האתר. בתור חלופה ניתן עדיין כיום להשתמש בקישורי Javascript או flash אך סביר כי גם הם לא יחסמו את גוגל מלהעביר כוח לאורך זמן, מאחר וכבר היום גוגל סורק קישורים אלו.
ניר שי (נירמי) – כשיצאה ההודעה של גוגל החלטתי הייתה שלא לחזור לאתרים שכבר בניתי ולהסיר את ה- nofollow , אלא רק להימנע מלהכניס יותר Nofollow לאתרים החדשים שאני מתכנן ובונה. החלטה זו נבעה מתוך הקן המנחה שלפיו בחרתי לפעול: בלי פאניקה ובלי היסטריה. עם גוגל משתלם להישאר Cool .
איתי (איזינט) – במידה ויש לאתר no follow על לינקים שקיימים שנה פלוס ולא נראה שינוי בדירוגים- אנו נמליץ לא לשנות את המצב.
באתרים חדשים/ איזורים חדשים באתר קיים, מומלץ יותר להשתמש בניווטיות הנכונה ולא ב-No follow. ללינקים חיצוניים מסויימים עדיין ניתן להשתמש ב-no follow.