האם web2.0 הוא ה- SEO החדש לדעתך ?

לאור התפתחות המדיה החברתית האם יש הצדקה לקדם אתר רק במובן הקלאסי ? עד כמה, אם בכלל, משפיע היום ו/או ישפיע בעתיד עולם הווב 2.0 על התוצאות במנועי החיפוש ועל דרכי קידום אתרים?

 

פבל (AskPavel) – אני לא יודע לגבי כל אתרי הווב 2.0, אך ספציפית במקרה של הרשתות החברתיות (ולאחרונה גם שירותי microblogging כגון טוויטר), אני משוכנע ובטוח שהם חייבים להשפיע כבר היום על התוצאות ולבטח ימשיכו להשפיע גם בהמשך. מדוע אני כל כך בטוח?

לאחרונה הפופולאריות של הרשתות החברתיות הגיעה לשיאים חדשים. מטבע הדברים, הפופולאריות והפיכת הרשתות החברתיות לעיסוק יומיומי שוטף, גם גוררים אחריהם שימוש גורף בקישורים – אחד מהגורמים המשמעותיים ביותר בתהליך הדירוג. שהרי בסופו של דבר, חלק ניכר מהפעולות שלנו ברשתות החברתיות זה לשתף את חברינו בקישורים לתכנים מעניינים שמצאנו ברשת. כלומר יוצא מצב, שלגוגל אין ממש ברירה אלא לנתח את הקישורים הללו בין אם הוא רוצה בכך ובין אם לא. כי בסופו של דבר, אם הוא לא ייקח בחשבון המלצות של אנשים בעת תהליך הדירוג (קישור = המלצה כן?), הוא לא יציג תוצאות רלוונטיות לגולשים שלו – מה שעשוי להפחית את אחוז המשתמשים ובכך להקטין את נתח השוק. אני מאמין שכל עוד יעשה שימוש מאסיבי בקישורים בערוץ הזה, לגוגל לא תהיה ברירה והוא יהיה מחויב להתחשב בהם בכדי לספק את התוצאות הרלוונטיות ביותר.

בעקרון רק כדי להבין איך זה עובד – גוגל יוצר לכל אתר סכמת קישורים (link graph) מפורטת למדי, שממנה הוא "לומד" את יחסי הגומלין בין האתר לאתרים אחרים ברשת. מלבד מי מקשר למי, הסכמה הזו גם כוללת התייחסות לסגמנטציה לפי סוג האתר כגון: בלוג, פורום, רשת חברתית וכו' (מכיוון שיש שוני באופי של המקורות – הכוח של הלינק לא יכול להיות זהה בכולם). אז כפי שאמרתי, אני משוכנע שגם רשתות חברתיות נוספו לאחרונה בתור מקורות חדשים לצד כל המקורות הקיימים.

מה המשקל שניתן לקישורים האלה? זה כבר עניין אחר לגמרי. אבל אני ממליץ שחלק מאסטרטגיית בניית הקישורים שלכם ללא ספק תכלול את נושא המדיה החברתית.

מלבד SEO, המדיה החברתית מקבלת במה גם בתוצאות החיפוש. לפני מספר ימים גוגל התחילו להציג בתוצאות החיפוש טוויטים בזמן אמת שקשורים לשאילתת החיפוש שהוזנה (ממש מחלפים כל כמה שניות מול עיניכם).

עומר (SEOBoots) – ללא קשר להתפתחות המדיה החברתית, אין הצדקה לקדם אתרים במובן הקלאסי בלבד, במידה והכוונה היא להשגת מיקומים טובים בגוגל עבור X מונחים לאתר שמקדמים. קידום אתרים הוא למעשה חלק אחד בלבד משיווק אתר באינטרנט וקיימות אפשרויות רבות נוספות להשגת טראפיק (וגולשים באתר זה מה שאנחנו רוצים בסופו של דבר) וביניהן גם באמצעות ווב 2.0.

לפני שעונים על השאלה האם ווב 2.0 משפיע על התוצאות במנועי החיפוש צריך להבין את תופעת הווב 2.0:

עד לשנת 2004, בתקופה הנודעת כווב 1.0, האינטרנט שיקף למעשה את השוק המסחרי המסורתי, והיה מורכב בעיקרו מגופים מסחריים וגופי מדיה, שיצרו וסיפקו את מרבית התוכן ברשת. האינטראקציה ברשת כמעט לא הייתה קיימת – לא בין ספקי התוכן והגולשים ולא בין הגולשים לבין עצמם – גופי התוכן סיפקו תוכן והגולשים צרכו אותו. השיווק באינטרנט היה חד כיווני ומאוד דומה לפרסום הקונבנציונלי שאנחנו מכירים.
ב- 2004 החלו הגולשים לעשות שימוש בכוח העצום הגלום ברשת באמצעות מגוון גדול של אתרים, אפליקציות ושירותים אינטראקטיביים, אשר אפשרו להם לתקשר ביניהם, להחליף חוויות, לייצר ולשתף מידע, לדרג, להשפיע ולשנות את פני האינטרנט לחברתי המוכר
גם כווב 2.0.

החיפוש באינטרנט מנסה לספק לגולש גישה מהירה לכל צרכיו בין אם למידע או לחוויית
גלישה ולכן אין ספק שאנחנו רואים ונמשיך לראות השפעה הולכת וגוברת של עולמות הווב 2.0 על החיפוש.

כבר היום גוגל משלבת בחיפוש RSS, אפליקציות wiki ואלמנטים נוספים המזוהים עם עולם הווב 2.0, מספקת שירותים של חיפוש לוקאלי וחיפוש מותאם אישית, מדרגת ציוצים מטוויטר בזמן אמת, מדרגת דפי פרופיל אישי ברשתות החברתיות ועוקבת אחרי קישורים המופיעים בהם ובעתיד מתכננת להכניס שירות social search מלא שיצטרף לשירותים הקיימים.

אז אולי web2.0 הוא לא ה- seo החדש ולא תחליף עבורו אבל הוא מהווה רובד נוסף המשפיע על עולם החיפוש. ככזה אין ספק שהוא יביא לשינוי גם בשיטות הקידום ובעיקר כאשר מנועי החיפוש יאנדקסו יותר תכנים מהרשתות החברתיות וככל שהאלגוריתם ישים יותר משקל על המדיה החברתית ו- UGC (User Generated Content).

גלעד (נקודה) – לא הייתי מגדיר את המדיה החברתית כ seo החדש אבל היא בהחלט פקטור שרצוי וראוי להתחשב בו במסגרת מאמצי הקידום של אתרים רבים.
בשבועות האחרונים התבשרנו על כך ששני מנועי החיפוש הגדולים, google (שכבר הודיעה, בלי קשר, על יישום social search) ו bing, מתכוונים להשתמש ב"ציוצי" twitter בתוצאות החיפוש שלהם ולמעשה לספק תוצאות חיפוש "חיות" לחיפושים מסוימים. עמודי פרופיל, חברות ואירועים מ facebook , myspace ואחרים מככבים בתוצאות חיפוש לא מעטות כבר למעלה משנה והפכו לגורם חשוב במאמצי ניהול מוניטין ומותג ברשת.
אני מאמין שגורמים התנהגותיים משפיעים במידה מסוימת בהווה וישפיעו יותר ככל שיחלוף הזמן על תוצאות החיפוש עבור שאילתות ומחרוזות חיפוש רבות, כך שכמות ואיכות האזכורים של מותגים רבים ברשת הסוציאלית עשויות להפוך לגורם משפיע מאוד על תוצאות החיפוש.

לדוגמא – בחיפושים צרכניים, כאלו שהמחפש מקליד ביד אחת ומחזיק כרטיס אשראי בשניה כמו [פלאפון בהנחה] / [המלצות קניית רכב] / [מתנות מיוחדות] / [ביקורת קנייה – $שם_חנות] וכד', כניסה מסיבית של תוצאות מהעולם הסוציאלי יכולה בהחלט לשנות את דרכי הפעולה והטקטיקה שבה צריכים האתרים להשתמש בכדי לשמור על היקפי התנועה הנוכחיים מהחיפוש האורגני. אם עד לפני מספר חודשים ניתן היה לחלק בצורה גסה את "מטלות הקידום" ל מטלות onsite (תוכן ותשתית) ומטלות offsite (לינקים), הרי שהמדיה הסוציאלית היא ערוץ חדש שנוגע למעשה בשני הצדדים, מצד אחד – תוכן עדכני, המופק בחלקו על ידי משתמשים שיכולים לקלס או לבוז למוצר/שירות/אתר ומצד שני לינקים – אזכורים ברשת שמפנים בחלקם לאתר הליבה ומשפיעים על הדירוג של מנועי החיפוש, אם באמצעות הופעה ישירה בתוצאות ואם בהשפעתם על דירוג האתר המקודם.

ישי (K) – ראשית, לפני שעונים על שאלה כמו האם Web2.0 הוא ה-SEO החדש, יש להגדיר קודם כל מהו אותו Web2.0. אם נקבל את ההגדרה לפיה Web2.0 מתייחס לאתרים בהם הגולש אינו רק צרכן פסיבי, כי אם שותף אשר נוטל חלק אקטיבי ביצירה, קיטלוג ומיון של התוכן, הרי ש-Web2.0 אולי אינו מהווה את ה-SEO החדש, אבל הוא בהחלט מהווה עוד נדבך חשוב ומהותי בעולם ה-SEO והשיווק באינטרנט.
השימוש בעולם ה-Web2.0 כחלק מתהליך הקידום מורכב מפעילות יזומה בפלטפורמות Web2.0 (AKA SMO) ומהוספת אלמנטים מעולם ה-Web2.0 לתוך האתר אותו אנו
רוצים לקדם.

פעילות יזומה בפלטפורמות Web2.0 מאפשרת לנו:

  • לקבל חשיפה רחבה למותג בעלות נמוכה יחסית
  • לחשוף בצורה בלתי אמצעית את האנשים שמאחורי המותג
  • לייצר אינטרקציה עם קהילת הגולשים שמחוץ לאתר ולקבל ממנה פידבקים
  • להגדיל את כמות התנועה והקישורים שמקבל האתר, מה שמתבטא גם במיקומים

ואילו הוספת רכיבי Web2.0 לאתר מאפשרת:

  • להגדיל את כמות התוכן הייחודי שיש באתר
  • להגדיל את זמן השהיה של הגולשים באתר וכמות הדפים הנצפים
  • לחזק את הקשר עם קהילת הגולשים באתר
  • להגדיל את מספר הגולשים החוזרים

אופיר (קומפיוקול) – "Web 2.0" הוא מונח שהפך רחב ביותר. במקור זהו שם של כנס שנערך ב- 2004, כך שהחידוש הוא כבר בן יותר מחמש שנים, למעלה ממחצית חיי האינטרנט המסחרי כפי שאנחנו מכירים אותו. העקרונות של שיתוף ואינטראקציה הם המוקדים המובילים את האינטרנט בשנים האחרונות, ועל כן, באופן טבעי (אורגני 🙂 לחלוטין גם את עולם החיפוש והאופטימיזציה.

מנועי החיפוש, ובראשם גוגל, מתאימים את שיטות האינדוקס, הדירוג והצגת תוצאות החיפוש לעקרונות הללו ובכלל זה שילוב מסיבי של תכני משתמשים בעמודי תוצאות החיפוש.
ההשפעה על עולם ה- SEO ברורה – אתרי השיתוף הם בעלי תנועה, השפעה, יכולת להוציא ולקבל קישורים ומיקומים – על כן עולם ה- SEO צריך להתעדכן בהתאמה.

יחד עם זאת, קישורים של תכני UGC הנם בעיקר קלים להשגה, וככאלה השפעתם נמוכה יותר (יחסית). כמו כן, ידוע לנו שגוגל משייך חשיבות רבה לעניין הזמן – כתבה יכולה לקבל דחיפה משמעותית ממנוע החיפוש סמוך לזמן הפרסום שלה ותמיכה של קישורים (במיוחד חברתיים) סביב זמן גילוי הכתבה ע"י גוגל בהחלט מסייע – יחד עם זאת משך השפעת אותם קישורים קצר יותר.

אורן (SEOIsrael) – כפי שאני רואה את תחום קידום האתרים, מזמן כבר לא מדובר רק בשינויי קוד, וכל מקדם אתרים מקצועי חייב כיום להתייחס לעצמו כאיש שיווק לכל דבר. המדיה החברתית היא כיום אחד מן הכלים בהם יכול מקדם אתרים לעשות שימוש להשגת תוצאות שיווקיות, אך היא ממש לא מתאימה לכל אחד. מניסיוני, השיווק ברשתות חברתיות מתאים בעיקר לעסקים המעוניינים לבצע מיתוג או ניהול תדמיתי, ופחות לעסקים המקווים ליצור מכירות ישירות כתוצאה ממאמצי שיווק אלו.

מנועי החיפוש, ובראשם גוגל, מייחסים משקל למדיה החברתית, ובעידן של תוצאות אוניברסאליות בגוגל, יש במקום מיוחד לבלוגים, פורומים, סרטוני וידאו ועוד, מה שמקטין את כמות התוצאות עליהן ניתן להילחם באמצעות אופטימיזציה של אתרים, ומגדיל את כמות התוצאות עליהן ניתן להילחם באמצעות אופטימיזציה של רשתות חברתיות (SMO).

ניר שי (נירמי) – ה- web2.0 מהווה אכן נדבך נוסף ב- SEO , נוספו לאחרונה רבדים נוספים כמו: וידאו באתר ומהירות טעינת האתר, אך נדון בהם כניראה במסגרת אחרת.

לעניין… web2.0 בתוך האתר – מאפשר לאתר להיות עדכני וחי, וזאת בזכות הגולשים שהופכים להיות שותפים לעדכון תוכן באתר.

web2.0 באתרים פופלריים – פרסום תוכן ( מאמרים , תגובות וקישורים) ברשתות חברתיות – מספק תעבורה רלוונטית לאתר ואם אכן זו תעבורה איכותית ורלוונטית שמוצאת את האתר בעל ערך נוסף לגולש, גוגל מזהה זאת בכלי המעקב שלו והאתר ידורג גבוהה יותר.

אף על פי שהקישורים מאתרי web2.0 הם nofollow , עדיין התעבורה שמגיעה לאתר בזכותם לאתר, תתרום הן ל- bounce rate נמוך וגם לקידום בגוגל, ובהנחה שימתין לגולשים אתר חווייתי ושימושי עם ערך אמיתי.

סתיו (דוראן) – אין לנו ספק שבמהלך השנה הקרובה, שיווק במדיות חברתיות ויצירת
מערכות מבוססות ווב 2.0 באתרים המבקשים למתג את עצמם כאוטוריטות בתחומם הוא שילוב בלתי נמנע. כיום מלבד חיפוש אחר מידע מועיל, הגולשים מבקשים להביע את עצמם ובכל דרך אפשרית.

ולכן אנחנו מנחים קווים כבר היום בתהליכי העבודה מול גופים גדולים כיצד למנף את תעבורת הגולשים באתר ולהפוך אותם מ"יוניקים" ל"זהב". כוח גולשים שמייצר תוכן הינו אחד מהדרכים המהירות והאיכותיות ביותר לייצר תוכן טרי, עדכני ורענן. וניתן לעשות זאת במגוון דרכים וזה כבר יותר תלוי במדיות הזמינות טכנולוגית ובקהל הגולשים של אותו פרויקט.

מדיה חברתית שולטת באינטרנט, וליווי של פרויקט SEO מוצלח יכלול בתוכו קמפיין מגוון של מדיות חברתיות כחלק בלתי נפרד מהתהליך.

איתי (איזינט) – המטרה האולטימטיבית של SEO לתפיסתנו, היא להתמקד בהגדלת התנועה האורגנית אשר מייצרת לקוחות חדשים והכנסות לאתר. במסגרת התפיסה הזו, אנו מתמקדים בפרקטיקות ובאספקטים שתומכים באסטרטגיית ה-SEO הכוללת שאנו מתווים עבור הלקוחות שלנו.

החיבור בין המדיה החברתית לחיפוש, ללא ספק כבר משפיע על אספקטים שונים של SEO וכנראה שזו מגמה שתלך ותגדל. נוכחות ב"ספיירה החברתית" תורמת למותגים מבחינות רבות, מובילה ליותר מגע בין המותג לקהל היעד שלו ומשפיעה בצורה ישירה ועקיפה גם על כמות חיפושים, פופולריות קישורים ועוד.

עם זאת, ישנן מגמות נוספות חשובות לא פחות אשר כבר משפיעות על SEO ובראשם ווב אנליטיקס והפיכת האתר ל"דביק".

לקריאת המשך הראיון, לחצו כאן

השארת תגובה